mai 20, 2024, 12:08:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sylindre til oxyboxer-blokk  (Lest 4224 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: juli 08, 2008, 12:00:06 pm »

Hva bruker dere til denne blokka? Har kikket litt på t4-satser med tanke på str på vindu på wbx-blokk.
Tanken er en oxyboxer.

Andre tips? Vet at noen dreier ned(ref VWMorten) sylindre for å tilpasse.

Lasse
« Siste redigering: juli 08, 2008, 14:32:57 pm av Lasse `65 » Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 08, 2008, 16:26:51 pm »

jeg har brukt type 4 syilindere og kappet litt i kjølefinnene for å få de til å skli på WBX pinneboltene
beholder WBX pinneboltmønsteret.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 08, 2008, 20:44:12 pm »

jeg har brukt type 4 syilindere og kappet litt i kjølefinnene for å få de til å skli på WBX pinneboltene
beholder WBX pinneboltmønsteret.

Men...vil slaglengde være ok med tanke på 76mm slaget på veiva? passer de sylindrene inn på rådene til wbx èn eller må råder fra T4 brukes?
Kan du evt sette inn 10mm pinbolter fra t1?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 08, 2008, 22:26:40 pm »

lengde på sylinderene , pinnehøyde på stempler etc må jo regnes ut i fra det du har tenkt å bruke
eller finne noe som går i sammen. avhenger av mange ting.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 08, 2008, 22:43:13 pm »

Skjønner. Det blir et prøveprosjekt(har sett at du jobber med noe også Glad) så lista ligger ikke altfor høyt men...

Str på sylindrene du valgte å bruke? 96?

Problemet blir å få tak i topper som passer Tvilende

Vet at det finnes tråder i andre forum utenlands, men det er vel noen her i Noreg som har gjennomført dette også? Butzelmann jobber vel med det?

Lasse
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 08, 2008, 22:46:55 pm »

jeg bruker 94mm og har tilpaset sylinderene for bruk av wbx stempler/std råder.
får man ikke bestilt CB topper uten "boltmønster"Hæ
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 08, 2008, 23:07:02 pm »

det vet jeg ikke, mulig det at de har sånne topper. har ikke sjekket.

Nei, jeg får begynne å samle litt ok brukte deler først. Men passer 94mm t4 rett på vinduet på blokka?

Unnskyld at jeg spør så mye, men det er greit å ha noen pekepinner  Glad Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 08, 2008, 23:13:34 pm »

passer i blokka ja.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 08, 2008, 23:23:54 pm »

takk for alle svar.

natt..ZZZ
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 10, 2008, 09:20:56 am »

Fortesetter litt på denne:

Hvoe mye må man evt gi for et par 1800 T4 topper? Hvis dette er lett å få tak?

Lasse
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juli 10, 2008, 09:43:07 am »

Det er ikke lett å få tak i, de er ettertraktet pga.større ventiler en 1700 og 2 literen.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 10, 2008, 11:05:40 am »

Det er ikke lett å få tak i, de er ettertraktet pga.større ventiler en 1700 og 2 literen.

Jepp, det er nettopp derfor jeg skulle hatt de Tvilende

Søke litt og spørre litt og håpe Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 10, 2008, 15:51:49 pm »

De passer vel ikke mot /oxy/type 1 støtstangopplegg hvis det var der du hadde tenkt å bruke de??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #13 på: juli 10, 2008, 23:26:41 pm »

Heisann.

Kult med wbx / Oxyboxer interesse.
T4 topper passer overhodet ikke på wbx blokk. Har studert dette for sikkerhets skyld selv for noen år siden, da jeg trodde at "det kan vel ikke være sååå mye om å gjør". Men det er det. Støtstangsproblematikken er den minste, selv om den er stor nok. Senteravstanden mellom sylindrene er større på T4 enn wbx, som igjen er den samme som T1. ( wbx/T1 = 112mm? Og T4 125mm eller noe slikt. Husker ikke i farten )

Da må det i tillfellet kappes, sveises og styres på noe hinsides før du i det heletatt er noenlunde på rett vei.

Ang. sylindre, så er mulighetene formidable, men alle løsninger krever tilpasning på den ene eller andre måten, alt etter hva du går for, og ikke minst hvor store sylindre du går for.

Om en leter etter en mest mulig "bolt on" sats, så ville jeg tro at T4 sylindersats er veien å gå hvis du ikke absolutt vil forandre boltmønsteret til T1 mønster, og da bruke T1 sylindre og topper. Skulle tro at T4 sylindrene krever minst tilpasning, uten at jeg har vært borti dette selv. Adapter ring ved sylinderfoten må en vel lage uansett om det er T1 eller T4 sylindre ved bruk av 94m sats (?)

Ved bruk av T4 syl/stempel sats kan du bruke std. wbx råder, da dem begge har 24mm kryssbolter. Ved bruk av T1 sats, må du enten fore om wbx rådene, eller bruke T1 råder, som igjen passer på wbx veiva. T4 råder passer ikke på veiva sånn helt uten videre.

Knasten, det hadde vært flott om du kunne tatt deg bryet med å oppgitt hva 94mm T4 sylindrene måler i std utførelse, spesielt med tannke på yttre diameter nederst på sylinderen? Andre som sitter på mål på diverse T4 sylindersatser kan også tilføye dette, da det er flere som lurer på de samme spørsmåla, meg inkludert. F.eks hvilken sats er den største ( 96? ) som smyger ned i wbx blokka uten å maskinere blokka som måler 100mm i "vinduene".

De mye omdiskuterte CE toppene fra CB uten pinnbolthull har jeg forsøkt å få kjøpt av CB de siste 2-3 åra uten hell. Dem selger dem ikke slik får jeg bare svar om, selv om flere "Yanks" får kjøpt dem. Handla til slutt mine av Rocky Jennings. Han får tak i dem, men det er da mer enn bare hulla som mangler da dem er tatt ut av produksonen på et tidlig stadie, så det kreves "noe" maskinering for å få topper av dem. Han gjorde det meste for meg på mine, men dersom du skal ha dem helt ferdige fra ham, "ready to bolt on" så koster det en neve dollar mer.

JPM`s MS230 topper kan fåes med wbx boltmønster og frest opp til å ta opptil ca. 101,6mm sylindre.
Knall topper, men bra pris på dem også. Ikke noe for et low budget bygge.

GWD i Tyskland selger gatevennlige T1 lignendes topper ( Sauer greier er det vel ) med da større kjøleribber enn std T1 topper, med wbx boltmønster, som også kan tas opp til ønsket borring. Disse er ikke så effektgivende som JPM`s topper, og er også kostbare.

Litt tilbake til det du i utganspunktet har spurt om, så bruker da jeg 101.6mm / 4" sylindre med kjøleribber, som krever at blokka tas opp ca. 6,5mm i "vinduene" for å få dem nedi.

Andre bruker f.eks modifiserte Volvo lastebil sylindre ( da uten ribber, kun for race eller ved bruk når en bygger stor vannboxer ), noen bruker Deutz luftkjølte sylindre, som igjen er veldig populære i T4 verden osv.

Dette er bare noen tips og litt info ang. emnet som jeg kommer på i farten.
Få fart på vinkelsliperen å bygg deg en Oxyboxer Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 11, 2008, 00:20:21 am »

Se der der ja, takk for meget utfyllende info!

Vinkelsliperen har allerede gjort inntog i blokka, eller dvs på vannkappene. Så det er på tide å snuse litt da vet du.

Det er så mange som gjør sin vri med dette, så det er ok å få inn litt diverse info. Så kan man evt velge løsningen etterpå.
Men det er som du skriver Butzelman, det her er ikke snakk om noe rådyrt-med-nye-deler-over-alt-prosjekt. Planen er å få tilpasset mest mulig fra ok ettermarkedsdeler, klare å hente ut mellom 150-200hk(bare et anslag), og at det altså er et budget-bygge.

Så fyr løs dere som sitter på info. Vet dette har vært oppe før(jeg startet ihverfall 1 tråd), men dette kan jo være noe å snuse på for fler mot vinter, og være klar til vår.
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 18, 2008, 11:27:03 am »

Flere som sitter på litt god info omkring dette?

Feks: Hvis man velger å gå for T1 sylindre(94), skal man velge langslag-sylindre, med tanke på evt dreiing av sylinder på utsiden, eller holder det med standard og lage en adapterskive/shims i bunnen på sylinder som gjør at anleggsflaten smales inn, men alikevel blir tett??
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #16 på: juli 18, 2008, 11:39:51 am »

Flere som sitter på litt god info omkring dette?

Feks: Hvis man velger å gå for T1 sylindre(94), skal man velge langslag-sylindre, med tanke på evt dreiing av sylinder på utsiden, eller holder det med standard og lage en adapterskive/shims i bunnen på sylinder som gjør at anleggsflaten smales inn, men alikevel blir tett??

De som bruker syl/stempelsats fra T1 bruker "stroker" satsen ved bruk av 2,1 liter veiva på 76,4mm slag ( ref. VW Mortens oppskrift med flere ). Dette har nok mest med at "stroker" stemplene har kryssbolten høyere oppe i stempelet for å si det enkelt. Langslagssatsen er avsatt for 82mm slag i utgangspunktet. Kan være greit å ha i bakhodet at det er like viktig å få sylinderen tilstrekkelig langt ned i blokka for å styre stempelet når det er nede, som det er viktig å ha nok sylinder oppe mot toppen Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 18, 2008, 12:50:22 pm »

Flere som sitter på litt god info omkring dette?

Feks: Hvis man velger å gå for T1 sylindre(94), skal man velge langslag-sylindre, med tanke på evt dreiing av sylinder på utsiden, eller holder det med standard og lage en adapterskive/shims i bunnen på sylinder som gjør at anleggsflaten smales inn, men alikevel blir tett??

De som bruker syl/stempelsats fra T1 bruker "stroker" satsen ved bruk av 2,1 liter veiva på 76,4mm slag ( ref. VW Mortens oppskrift med flere ). Dette har nok mest med at "stroker" stemplene har kryssbolten høyere oppe i stempelet for å si det enkelt. Langslagssatsen er avsatt for 82mm slag i utgangspunktet. Kan være greit å ha i bakhodet at det er like viktig å få sylinderen tilstrekkelig langt ned i blokka for å styre stempelet når det er nede, som det er viktig å ha nok sylinder oppe mot toppen Blunker


Ok, da har jeg forstått det rett. Vet du hvor mye som blir tatt av? Har jo 2,1 l blokka med 76 veiv. Men dette må vel bare måles ut med tanke på vendehøyde etc.
Men stroker-satsen er vel ikke lett å få tak i brukt kanskje? Kjipt å starte med dreiing på speller nye sylindre Glad
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #18 på: juli 18, 2008, 17:28:05 pm »

Dette må du nok måle deg frem til i alle tilfeller, på alle fire uavhengig av hverandre. Mener det er snakk om ca. 20mm.

Forskjellen på maskinert og ikke-maskinert sylinder er bra illustrert på dette bildet fra vw Morten`s side:

http://www.gearheads.dk/oxybilleder/oxy_cyls.JPG
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 18, 2008, 18:13:00 pm »

Dette må du nok måle deg frem til i alle tilfeller, på alle fire uavhengig av hverandre. Mener det er snakk om ca. 20mm.

Forskjellen på maskinert og ikke-maskinert sylinder er bra illustrert på dette bildet fra vw Morten`s side:

http://www.gearheads.dk/oxybilleder/oxy_cyls.JPG


OK. Kikket på det bildet der ser du. Men han skrev ikke noe om hvor mye som ble dreid av, med tanke på at han også kjørte wbx-veiva.
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 15, 2008, 08:47:43 am »

Blir det helt feil å tenke på å bruke 94mm x69 slag og så lage en adapter-ring med shims som tilsvarer det ekstra slaget veiva her gir(76mm)?. Vil det skape problemer med tanke på styring av stempelet i bunn? Eller må sylinder være såpass lang at den nesten ligger mot den kanten som er på innsiden i vinduet?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: september 15, 2008, 09:01:40 am »

Både langslag og kortslag sylindre er like lange... til type1. Og det finnes alu blokker de passer rett på...  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 15, 2008, 09:47:41 am »

Vet det, men det ER gøy å prøve da veit du..:-)
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 15, 2008, 13:07:42 pm »

Både langslag og kortslag sylindre er like lange... til type1. Og det finnes alu blokker de passer rett på...  Blunker

Men...hvis de er like lange, er det shimsing under som gjelder, eller er det ,som Butzelmann skriver, feste på pinnbolten på stempel som er med på å avgjøre hvor langt opp stempel går i sylinder?

Sikkert mange dumme spm her men...
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: september 15, 2008, 13:49:38 pm »

Det er bare krysspinne plasseringen som avgjør det ja.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!