mai 05, 2024, 11:19:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 74 mod T2 "Nemobussen"  (Lest 2103 ganger)
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: april 05, 2011, 20:23:52 pm »



Dette er bussen jeg holder på med for tiden. Har hatt den i ett par år. det er originalt en 1600, men det sto en CU motor fra en 80 mod buss som var litt sliten med skjørtebank. Det var også gått noen snarveier med kjøling, siden det var modifiserte T3 busskjøleblekk.
For tiden står bussen på bukker, da jeg holder på å klargjøre ny motor til den. Det blir en 2.4L type 4 CU med følgende info:

JE stempel og cylindersett
komp 9.1-1
WEB-CAM Type-4 265° 10.52mm
Hydrauliske løftere
40mm Dellorto DRLA
lettet svinghjul cromoly 200mm
Kennedy stage 1

Dette skal nok være ganske snilt ifølge flere jeg har snakket med, men siden det er en buss er det dreimomentet og kjørbarheten jeg er ute etter. Jeg er litt usikker på om svinghjulet er helt optimalt, siden det er endel gods som er dreid bort.

videre følger litt bilder på hva som er og skal bli gjort:

Bussen venter på å få inn ny motor.





Slik så det ut når jeg begynte høsten 2010. hele motorrommet var klint inn med tektyl og lakket gull. Siden jeg skulle putte inn en ny motor, syns jeg at jeg kunne strekke opp motorrommet litt. etter mange timer med whitesprit, høytrykkspyler og tynner, fikk jeg endelig vekk tektylgriseriet og kunne lakke det opp igjen. siden bilens originalfarge er pastelweiss, valgte jeg å gå for den.







Her er resultatet.







Tanken var full av rust så den ble sandblåst innvendig som medførte at det ble endel små hull i bunnen. Dette ble tinnet og det virket tilsynelatende tett da jeg trykktestet den.





Motoren mens jeg tilpasser noen småting da det er en CU motor med CJ kjøling. Viftehus og kjøleblekk skal etter planen sandblåses og lakkes sort.





« Siste redigering: april 05, 2011, 20:25:55 pm av oyvinla » Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: april 05, 2011, 21:07:54 pm »

Tøff bil, håper du ikke skal omlakkere den. Blir den i Grenlandsområdet til sommeren?
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
TURBO
Gjest
« Svar #2 på: april 05, 2011, 21:09:23 pm »

Fet buss og strøkent motorrom Glad
Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #3 på: april 05, 2011, 21:09:57 pm »

Dynamoen hadde veldig liten vandring og gikk borti motorfestet.





Jeg valgte derfor å kappe vekk endel for bedre klaring. Siden girkassa på T2 bay i motsetning til T3 buss er festet ved svinghjulet, går jeg utifra at det skal holde selv om bøylen er noe svekket.







Eksosfester:








Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #4 på: april 05, 2011, 21:14:34 pm »

Tøff bil, håper du ikke skal omlakkere den. Blir den i Grenlandsområdet til sommeren?

Takk for det. Som du kanskje vet så har jo denne vært slik ganske lenge og den gikk vel i Skien en liten periode for ett par år siden. Jeg har planer om lakkering en gang, men det blir ikke foreløbig. mulig jeg må flekke litt på den, da den begynner å bli litt stygg i malingen. finishen er jo også så som så, da den er kostemalt.

den blir nok å se i Grenland til sommeren, men det er forsatt usikkerhet rundt det, da jeg ikke vet om det blir sommerjobb på meg enda. Det blir enten Grimstad, Krsand, Porsgrunn eller Stavanger. Men skal jo uansett hjem ett par turer regner jeg med.
Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: april 05, 2011, 21:41:54 pm »

Så noen spørsmål:

Skal det være slik klaring mellom blekkene ved dynamoen? har flere slike, men alle har like dårlig passform. Hvordan pleier de to vifteuttakene på hver side av viftehuset til varmen å bli blendet hvis det er ønskelig? CU varmebokser passer ikke helt greit med CJ viftehus.





Så er det vacuum til fordeleren. Jeg har lest litt om det, og det virker som det trengs en pulsdemper da det bare er ett vacuumuttak til dette. Er det mulig å bruke de niplene med sekskanthode som det er totalt fire av til vacuum?

Venstre gasser


Høyre gasser
« Siste redigering: april 06, 2011, 07:31:34 am av oyvinla » Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 05, 2011, 23:34:14 pm »

Artig buss, usb medlem ila. året denne vel Blunker
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #7 på: april 06, 2011, 07:30:38 am »

Artig buss, usb medlem ila. året denne vel Blunker

Det hadde ikke gjort noe det, nei. Hva er kravet? I første omgang må jeg konsentrere meg om oppstart. regner med det skjer i løpet av ett par uker.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 06, 2011, 08:29:07 am »

Artig buss, usb medlem ila. året denne vel Blunker

Det hadde ikke gjort noe det, nei. Hva er kravet? I første omgang må jeg konsentrere meg om oppstart. regner med det skjer i løpet av ett par uker.
Under 18. lykke til med oppstart Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #9 på: april 08, 2011, 20:18:20 pm »

Jeg skulle ta av toppene i dag, men får ikke av den venstre. Venstre Sylinder på bildet henger for godt i toppen og den sitter fast i bolt nr. 2 mellom topp og sylinder. Hva er trikset for å få dette fra hverandre. Forrige gang jeg bendte mellom sylinder og topp på en annen motor, endte det med prekte kjøleribber på sylinderen.

Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #10 på: mai 06, 2011, 13:10:53 pm »

Litt for sent å svare, mn her er ett foslag. Bruk propanvarmer så løsner det.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!