mai 06, 2024, 17:23:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 30775 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: februar 06, 2008, 21:04:28 pm »

Får vel lage meg en tråd her jeg også. Blir ikke den helt store prosjekttråden, men noen bilder blir det vel. Kjøpte denne, en 1966, i 2002, den var da i deler men det er stort sett å montere sammen. Arbeidet med bilen har gått meeeeget tregt grunnet andre ting her i livet (ja.....det finnes faktisk andre ting enn vw). Men det ser ut til at den kanskje blir ferdig til SCC, eller der omkring, vi får se.

Bilen har, som dere sikkert ser, aner fra de gode gamle -80 åra. Det er knall lakk, mørke onepiece, elektrisk åpning av dører, lister og alle hull ellers er sveiset igjen, britaxtak og hele pakka.
Jeg hadde planer om å gjøre den om til litt mer "dagens" look med klarfargete ruter, montere vanlige dører samt noen andre ting, men gikk bort fra det heldigvis. Bilen skal være en liten kjørende opplevelse av hva -80 åra ga oss. Men jeg syns bilen er kul som den er. Her kommer noen bilder( det første er fra -89).



* web boble2.jpg (6.99 KB, 448x225 - vist 598 ganger.)
« Siste redigering: oktober 24, 2015, 18:01:25 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2008, 21:09:28 pm »

Her er bilde fra nyere dato. Bunnplata er i garasjen og det er montert girkasse, og det jobbes med forstilling. Den er av typen sway-away. Skulle egentlig hatt en puma, men..
Bunnplata var lakkert i samme kulør som bilen når jeg fikk den, hadde vel vært litt smartere med en i svartbehandlet tectyl eller POR15 e.l.





* bunnplate.JPG (44.23 KB, 400x300 - vist 505 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: februar 06, 2008, 21:11:18 pm »

Litt bremserør må vel til.


* bunnplate1.JPG (39.98 KB, 448x336 - vist 435 ganger.)

* bunnplate2.JPG (38.92 KB, 410x308 - vist 398 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2008, 21:13:49 pm »

Tromlene foran blir byttet ut med dette skivebremsesettet fra AC industries i USA. Boltsrikel 5 x 205. Settet ser bra ut, og gir ingen sporviddeøkning.



* bremseskive.JPG (26.44 KB, 298x234 - vist 380 ganger.)
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 07, 2008, 10:13:53 am »

Vet du om du får de skivene godkjent her?
Og hva ned prisen på dem, husker du det. Skulle hatt skiver selv, men vil ha det inn i vognkort

Kul farge på bunnplata!  Kult
Loggført

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #5 på: februar 07, 2008, 14:34:57 pm »

Er ikke noe TüV papirer på de hvis det er det du mener, men skal prøve meg ved Oslo trafikkstasjon, har en ganske bra dialog med de.

Jeg betalte 425$ + 75$ i frakt fra serrano, men han er nå historie, men det er flere som selger de til rundt 475, så avskrekkende er det ikke. Søk litt rundt. Merk deg at de fleste selger dette som et Empi-sett, men det er AC industries som lager de.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #6 på: august 29, 2011, 19:58:02 pm »

Dette prosjektet har tatt lengre tid enn først antatt. Har ligget i dvale de siste 2 årene, men børster nå støvet av den igjen. Legger ved noen bilder av montering av bremser.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #7 på: august 29, 2011, 20:21:16 pm »

Gamle trommelbremser.....


* brems (1024x577) (800x451) (500x282).jpg (122.15 KB, 500x282 - vist 370 ganger.)
« Siste redigering: august 29, 2011, 20:24:03 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: august 29, 2011, 20:23:39 pm »

....skal av.


* brems2 (500x282).jpg (108.59 KB, 500x282 - vist 343 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #9 på: august 29, 2011, 20:25:25 pm »

Prøver adaptere til skivebremsesettet.Ser ut til å passe bra


* P3210144 (800x451) (500x282).jpg (119.93 KB, 500x282 - vist 330 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #10 på: august 29, 2011, 20:26:56 pm »

Litt kaliperlakk trengs for utseende sin skyld.


* P3210145 (1024x577) (800x451) (500x282).jpg (121.77 KB, 500x282 - vist 341 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #11 på: april 30, 2013, 22:15:34 pm »

Prosjektet ruller videre, er lenge siden siste jeg gjorde noe med bilen. Jobb, nytt hus og en del andre ting har måttet få pri før bilen. Men nå har jeg ihvertfall fått hus med garasje og kan således stå hjemme og mekke når den tid kommer. Akkurat det skal bli greit. Skal bli ok å innrede garasjen også.

Ang bildet over så er boltene byttet ut med unbrakobolter med rundt hodet da bremseskiven ikke gikk rundt, den tok borti. Tok ikke bildet av komplett sett ferdig montert men passform er perfekt og monteringen var en lek.



* bremser.jpg (56.19 KB, 479x360 - vist 331 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2013, 09:28:22 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #12 på: april 30, 2013, 22:17:56 pm »

Små bilder da de er tatt med mobilkamera.


* bremser2.jpg (49.15 KB, 479x360 - vist 306 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2013, 09:30:38 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #13 på: april 30, 2013, 22:19:14 pm »

Kjøpte bremsevæskebeholder av Unneberg. Er jo bygget om til 2-krets nå og beholder fulgte ikke med i settet. Her er forstillinga med tilbehør stor sett ferdig montert.


* sylinder2.jpg (53.09 KB, 426x320 - vist 316 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2013, 09:31:50 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #14 på: april 30, 2013, 22:25:29 pm »

Her kan man se at jeg har startet med å legge pakningen mellom bunnplate og karrosseri. Kjøpte en dyrere pakning enn det jeg har gjort tidligere, og kvaliteten var noe bedre. Denne har utstanset hull til boltene i hjørnene foran. Resten må man stanse ut selv.


* sylinder.jpg (87.07 KB, 372x280 - vist 282 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2013, 09:37:10 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #15 på: april 30, 2013, 22:34:26 pm »

Kjøpte et stanseverktøy på biltema for å stanse ut de andre hullene. Gjorde hullene litt større og avlange enn strengt nødvendig, men gjør jobben lettere med å sette inn skruene fra undersiden når karrosseriet skal på.


* pakning-hull2.jpg (41.04 KB, 426x320 - vist 321 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #16 på: april 30, 2013, 22:40:11 pm »

Liten utfordring med pakningen i bakkant. Der må pakningen ligge i en liten bue mens pakningene man kjøper er helt rett. Gjorde her små snitt slik at den ble liggende bra i sporet. Skal også sies at jeg brukte en liten aning sikaflex mellom pakning og bunnplate.


* pakning bak.jpg (54.06 KB, 426x320 - vist 334 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #17 på: april 30, 2013, 22:44:56 pm »

Pakningen ble liggende fint rundt hele. Interessante kommer når karrosseriet skal ned. Lar sika`n herde litt først.


* pakning bak2.jpg (33.32 KB, 426x320 - vist 275 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #18 på: april 30, 2013, 23:11:47 pm »

Er masse jeg ikke har tatt bilder av. Har fått på plass det meste av vaiere, bremsedeler, pedalstell, pakninger og div slik at karrosseriet var klar for å settes nedpå.  Motor er også montert.

Motoren har en litt morsom historie. Jeg fikk tak i en 1600 mexicomotor som selger mente hadde gått ca 25000km. Dette pga at Møller hadde gjort en tabbe til en eldre dame da de skulle bytte olje på bilen hennes. Historien endte visst slik at hun fikk en ny motor av Møller, og at bilen ikke gikk så langt før den ble avregistrert og solgt. Ja ja tenkte jeg, og tok dette med en klype salt.

Solgte så noen deler til Per Henning Kilen i fjor mener jeg å huske at det var. Vi prata litt motor og jeg nevnte denne historien litt fort i forbifarten. Han kunne da bekrefte denne historien, mener han sa han jobbet på Møller eller noe i den duren den tiden hun fikk ny motor. Per Henning kunne fortelle litt mer detaljer rundt dette. Han mente at motoren ikke hadde gått mer enn 15000km etter det han husket. Han jeg kjøpte den av hadde ikke brukt den, og han som han kjøpte den av i sin tid var han som kjøpte bobla til den eldre damen når den ble avregistrert og solgt. Han hadde heller ikke brukt motoren.

Uansett så har jeg trolig en motor som har få km på seg og bør således være i meget god stand. Det ble påmontert ny oljepumpe på den med filter. Greit med skikkelig filtrering av oljen. Har et par enkle 34 Dellorto FRD gassere og en W110 kam liggende. Satser på at de finner veien til motoren etterhvert.



* bunnplate.jpg (58.06 KB, 426x320 - vist 350 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2013, 09:19:20 am av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #19 på: april 30, 2013, 23:13:46 pm »

.


* oljepumpe.jpg (41.06 KB, 426x320 - vist 342 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #20 på: april 30, 2013, 23:18:48 pm »

Hecho en Mexico


* blokk.jpg (47.12 KB, 468x352 - vist 302 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #21 på: april 30, 2013, 23:25:15 pm »

Da var tiden kommet til å sette karrosseriet ned på bunnplata. Gikk greit men noe krøll pga elefantjekken takket for seg når karosseriet var på vei ned.

Tydelig at bilen har samlet en del støv. Etter dette gikk turen på bilhenger fra Larvik til garasjen i Oslo. Skal bli fint å kunne gå ut der noen timer nå og da og pusle sammen resten.


* bil.jpg (53.16 KB, 479x360 - vist 423 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #22 på: mai 06, 2013, 22:00:03 pm »

Bilen på på plass i garasjen hjemme. Fikk seg en etterlengtet vask også.


* P5030503.JPG (56.59 KB, 773x436 - vist 345 ganger.)
« Siste redigering: mai 06, 2013, 22:26:41 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #23 på: mai 06, 2013, 22:02:32 pm »

Platene til karosseriskruene som sitter på undersiden var heller rustne. Gikk løs med drill og stålbørste så var de som nye.


* P5030500.JPG (13.08 KB, 429x242 - vist 291 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #24 på: mai 06, 2013, 22:10:11 pm »

Lakkerte de med Extreme Chassilakk fra Eastwood. Kjøpt hos Gasolin som hadde stand på Ekeberg, passet bra. Denne er for understellsdeler og tåler en del. Får en fin glatt finish også. Kan lakkere rett på metall. Festene til bensintanken får samme behandling.





* P5060504.JPG (9.12 KB, 773x436 - vist 283 ganger.)

* P5060507.JPG (22.57 KB, 644x363 - vist 267 ganger.)
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 06, 2013, 22:24:04 pm »

80 tallet er kult :-) Tommel opp
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #26 på: juli 12, 2013, 19:59:02 pm »

Prosjektet ruller sakte men sikkert videre. Har nå fått på plass alle skruene til bunnplate og karosseri. I etterpåklokskapens navn burde jeg renset alle bolter og gjenger mens bilen var delt. Merket at en del bolter gikk tregt i sine respektive hull. Gikk derfor gjennom alle bolter og gjenger med et gjengetapp/gjengesett. Vært noe enklere å gjøre dette mens bilen var delt. Men bolter og gjenger ble som nye og monteringen gikk om smurt. Noen bolter var litt rustne, burde kanskje byttet de så de står i stil med bunnplata ellers.



* P7120769.JPG (22.99 KB, 751x423 - vist 284 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #27 på: juli 12, 2013, 20:09:13 pm »

Neste jeg tenkte å starte med er å se over det elektriske. Er noe virr-varr der. Er allerede bygd om til 12 volt. Som dere kan se på bildet finnes det noen koblinger/skjøter som ikke er bra. Det er elektrisk åpning av dørene siden dørhandtak er sveiset igjen. Bygger av bilen mener jeg sa han hadde brukt et starterinnslag til dette. Han åpnet dørene med en nøkkel der låsen er plassert på utsiden på plata mellom forskjerm og fordør, der antennene pleier å sitte. Jeg ser for meg at jeg erstatter dette med et kit fra statene. Hullet etter låsen tror jeg jeg setter en antenne i. Ønsker uansett en bedre løsning på plassering av lås/knapp for åpning, på et mer skjult sted.


* P7120778.JPG (38.99 KB, 742x418 - vist 289 ganger.)
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #28 på: juli 12, 2013, 20:13:25 pm »

Fikk seg en lakkrens og polering også. Har vel ikke fått det siden den ble avskiltet antar jeg. Gikk over med clay, så lakkrens, avsluttet med polish/voks. Dere kan se låsen for åpning av dørene, den sitter like foran speilet.

Ang høyde så skal den noe ned foran. Dekkene som står på er 185 fullprofil bak og 175/75 foran. Dekkene er gamle og skal byttes ut. Blir vel 185/70 bak. Foran er jeg ikke sikker, men mulig 175/65 eller 165/70.


* P7120776.JPG (32.36 KB, 800x451 - vist 372 ganger.)
« Siste redigering: juli 12, 2013, 20:16:46 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #29 på: juli 12, 2013, 20:20:21 pm »

Tok bort originalforgasseren men jeg drev med det elektriske. Skal montere 2 x 34 Dellorto FRD forgassere istedet.


* P7120774.JPG (72.16 KB, 773x436 - vist 301 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!