VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Kjetil Lima på november 13, 2009, 18:59:11 pm



Tittel: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 13, 2009, 18:59:11 pm
Mine escra felger har jeg målt bolthullene i nå. Hullene er 14-15 mm grovt målt med skyvelær. Tenker på å bestille skivebremser men settet jeg har sett på har 12mm "studs". Dette er CB sitt sett.

Vil konen i mutrene være nok til å holde felgen sentrert eller er dette ikke å anbefale ?

Boltene jeg fikk med hjula er også 12 mm og det blir jo i så fall like dumt å bruke disse på originale tromler om jeg velger å kjøre med tromler fremme en stund.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Mr. Empiboynovember 13, 2009, 19:28:44 pm
Jepp! Dette er helt normalt. Feks splittbuss og boble har samme størelse bolthullene i felgene, men bobla har M12x1,5 bolter og bussen har M14x1,5 bolter.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 13, 2009, 20:32:50 pm
ok, fikk bare litt tanker rundt dette når det stod at bremsesettet jeg vurderer har 12 mm studs og at en måtte sjekke felgene før en handla. På "normale" biler er det jo "uhørt" å kjøre uten sentreringsringer i senter og korrekte bolter. Bobla har jo ikke noe senter, men tenkte at korrekte bolter var et must

 8)


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Einicnovember 13, 2009, 22:37:25 pm
Nyere boble har vel M14?


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Superbeetlenovember 13, 2009, 22:53:03 pm
Nyere boble har vel M14?


Min ´71 har iallefall M14 1.5


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 13, 2009, 22:57:58 pm
.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Endre Dnovember 13, 2009, 22:58:28 pm
Kjetil, jeg har CB settet på min bil og har fått presset i lengre 14mm studs i stedet for de korte 12mm som sitter i originalt - no problemo :)


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: BeetleBugnovember 14, 2009, 09:37:40 am
Hei,

Sjekk VWparts, jeg mener dem har pinnebolter med M12 på trommelsiden og M14 på felgsiden. Disse skrur du inn i tromlene/skivene med en klikk locktite. Samtidig kjøper du hjulmuttere med riktig kon for felgene dine. Antar at felgene har ordinær 60gr kon. Du får både åpne og lukket muttere rimelig fra samme plass.

Mvh
BB


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 14, 2009, 09:42:39 am
OKi, kjøper nok bremser i kveld da.

Regner med at et flett nytt sett med senkespindler for linkpin med trommel blir solgt da. Ikke engang montert. Kr 1200 ?


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Rocket-Racingnovember 15, 2009, 01:21:35 am
Originalfelger på pre '68 bobler med 12mm hjulbolter har også mye større hull. Det er konen på hjulbolten/mutteren som sentrerer felgen. Så lenge denne gjør jobben sin, dvs har fullt anlegg mot felgen og ikke bunner mot bremsetromelen før felgen sitter er du home safe.. Hullet i felgen vil aldri ha presspassning som må til for at det skal sentrere hjulet, så om hullet er 12,5 eller 14 mm har liten betydning så lenge man har riktig kon på bolt/mutter. Ikke dermed sagt at det er dumt med tykkest mulig studs, men det er strengt tatt ikke nødvendig.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 15, 2009, 12:00:29 pm
OK, har sendt over en del spørsmål til vwparts men har ikke fått svar enda. Blir nok bestilling uti uka engang. Tør ikke kjøre med så tunge hjul og trommelbremser. Bilen blir ganske kostbar etterhvert og da spiller ikke noen lapper i bremser noen rolle.

Kommer til å kjøre noen langturer til bergen, sørlandet og oslo hvert år og da er det greit å ha bremsene på stell. Når jeg snakket med Knut Thomas en gang for lenge siden sa han at det eneste han treget på etter å ha bygget bilen var at han ikke oppgraderte bremsene. Bilen gikk godt den gang, han kjørte med 1776 og doble 40 dell og syntes bilen trengte mer bremser. Jeg skal kjøre med 1915 og weber idf44 og svære escra hjul og tror det er på tide med mer bremser.

Faktisk har denne bilen hatt en krets bremser helt frem til nå.

Bak kommer jeg ikke til å gjøre noe foruten nye band og hjulsylindre. Det er ganske tight fit med hjul og skjermkant nå. Breiere bremser ville kjørt dekket inn i skjermen.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: JTWEnovember 15, 2009, 12:17:16 pm
Skivebremser har stort sett ikke noe bedre bremsemoment - og det er det som faktisk stopper hjulet.
Uten å ha sett noen tall vil jeg tro standard trommelbrems og skivebrems er ganske nærmere hverandre på det punktet.

Fordelen er primært kjøling av bremsene - så hyppig bremsing blir mindre problem med skiver.



Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 15, 2009, 12:27:04 pm
På min andre boble som er i "daglig" drift, en 62 med trommelbremser merker jeg ofte helt klart at bremsene er underdimensjonert med hard bremsing. Skivebremser stopper hjulet mer effektivt mener nå jeg, men det blir vel synsing. Uansett så er det på langturene jeg nok vil ha størst glede av dette ja, mye derfor jeg legger litt penger i dette.

Mener å ha lest at de som lager Escra hjulene fraråder kundene å kjøre med trommelbrems.


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Superbeetlenovember 15, 2009, 13:11:13 pm
Skivebremser har stort sett ikke noe bedre bremsemoment - og det er det som faktisk stopper hjulet.
Uten å ha sett noen tall vil jeg tro standard trommelbrems og skivebrems er ganske nærmere hverandre på det punktet.

Fordelen er primært kjøling av bremsene - så hyppig bremsing blir mindre problem med skiver.




Trommelbrems har jo mye større flater som skrubber mot trommelen, enn skivebrems med klosser..(litt dårlig forklart).. Men problemet er jo som nevnt varmgangen. Når en bremseskive blir varm og utvider seg så presser den mer mot bremseklossene slik at bremsekraften ikke blir nedsatt såframt klossene er av en god kvalitet så de ikke fader.. Mens når en trommelbrems blir varm så blir avstanden lengre til bremsebelegget..

Men å bytte til skivebrems kun pga at du skal ha tyngre/større hjul tror jeg er tull... Busser og lastebiler kjører da med tromler foran og bak.. ::)


Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: JTWEnovember 15, 2009, 14:15:17 pm
Det er jo forskjell på trommelbremser; uten å huske størrelsen på de eldste så er vel de en del mindre enn de på de nyeste boblene.

Tommelfingerregel er vel at klarer bremsene å låse hjulene, så har de nok moment. Klarer de ikke å låse så er de for svake.
ibremsing skjer akkurat der hjulet går fra å rotere til å låse.



Tittel: Sv: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?
Skrevet av: Kjetil Limanovember 15, 2009, 14:53:20 pm
Sporer litt av, men har vel fått svar på det jeg lurte på..  :D

Jeg kjøper dette settet uansett jeg. Poenget er at jeg vil være bittelitt tryggere på langtur. Min andre boble, 62 med trommelbremser (smale band, 30 mm? samme tykkelse som bakbremsene på en 68->) sliter med å låse hjulene raskt nok under panikkbrems når de er varme.... syntes jeg. Ønsker bedre bremser på min 61 modell og da mener jeg at dette CB settet er det mest fornuftige valget. CSP er sikkert bedre men koster det dobbelte.

Lastebiler og Busser begynte allerede når jeg tok buss/lastebil sertifikat i 1994 å komme med skivebremser. Får sikkert nye lastebiler med tromler, men her snakker vi vel kost - nytte prinsipp. Ikke uten grunn at en lærer at når man kjører tunge kjøretøy er det 5 sekunders regelen som gjelder, ikke 3. Jeg kan mye om luft-mekaniske bremser på lastebil, retardere, elektromagnetiske bremser og eksosbrems men det er jo ikke poenget her.

Bobla veier 800 kg ++ og et vogntog 50 tonn. Uansett i 120 km/t sittende i en blikkboks velger jeg å bruke 5-6000,- ekstra på bremser.

Ha en fortsatt fin helg, i stavanger skinner sola  ;D