mai 18, 2024, 13:55:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekk på boble...  (Lest 2504 ganger)
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« på: januar 19, 2011, 20:30:56 pm »

For mindre enn 20 år siden gravde min bestefar ned en 1962 Transporter varebil i skogen hjemme, og for 12 år siden fikk jeg tilbud om å kjøpe en rustfri 1977 Transporter varebil med vinduer rundt hele, med litt sliten motor (men registrert) for 1500 kr, men avslo... Tidene forandrer seg. Nå har tankene igjen kommet på gammel-VW (selv om jeg langt fra er begeistret over dagens VAG)... Dette er en boble, nærmere bestemt en 1974 modell 1900... Eier sier at det er en oljelekkasje ved svinghjulet i enden ved veivakselen. Ettersom jeg forstod var det ikke en simmerring, men en slags plugg som var gåen/vekke/ødelagt. Kan dette stemme? Er det mye arbeid å bytte denne? OM det er simmerringen (har lest at dette er vanlig lekkasjepunkt), må man ut med motoren? Tidsbruk for en slik operasjon?
Har lett etter svar i andre tråder her, men ikke funnet noe om noen oljeplugg... Hilsen en boble-rookie
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 19, 2011, 21:05:03 pm »

Bak svinghjulet sitter det en simmring. Den er det ikke uvanlig at begynner å lekke. For å skifte denne må du ut med motor og av med svinghjulet.
Denne operasjonen tar rundt en time om man har gjort det før og har litt verktøy.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 19, 2011, 21:12:01 pm »

Er vel ikke en time totalarbeid inkludert motorfjerning vel?

Jeg mistenker også at det er den simmerringen, for det er vel ikke noe plugger som kan lekke i det området vel?
« Siste redigering: januar 19, 2011, 21:14:11 pm av prompelyd » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 19, 2011, 21:16:48 pm »

Har man gjort det før så er ikke det noe problem. Bobla er en av de enkleste bilene å ta ut motoren i.
Går fort litt lengre tid om man ikke har gjort det før.

Du kan jo også titte litt her.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 19, 2011, 23:00:28 pm »

Gode greier! Men når jeg først er å skrur av motoren og skal skifte simmerring, hvilke pakninger og ringer kan jeg/ bør jeg ta i samme slengen på girkassa/motoren, eventuelt andre ting jeg bør gjøre i samme slengen?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 19, 2011, 23:17:24 pm »

hvis ikke det er noen andre lekkasjer ville jeg ikke rørt motoren. se rundt støtstang rørene og det er lekkasje der, det er 4 rør som går fra toppene til blokka på hver side. jeg ville også tatt et oljeskift samtidig, med skifte av sila og pakningen rundt den i bunnpanna. Før du setter inn svinghjulet igjen bør du prøve å få polert den flaten på svinghjulet som ligger mot simringen. ellers så kan den rives opp igjen og lekke på nytt. det ligger også noen shims på baksiden av simringen du må være forsiktig med, de trenger du ikke ta ut. bolten på svinghjulet skal trekkes til med ca 300nm. lurt å skaffe et låseverktøy for svinghjulet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: januar 20, 2011, 18:57:43 pm »

Det sitt jo nokon oljeplugger bak svinghjulet, for oljekanalane. er ogso ein plugg for kammen der. dersom motorbyggar feks har gløymt å hatt på permatex rundt den so vert da lekkasjar. unormalt att da skal leka frå dei andre oljepluggane og trur eg.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 21, 2011, 11:58:48 am »

Sant det Tistlo, det kan være pluggen til kamakselen, det tenkte jeg ikke på. hvis den pluggen lekker må blokka splittes. da begynner vi å snakke jobb. da kan man like gjerne gå over hele.motoren.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: januar 22, 2011, 13:18:03 pm »

Snakka med eier, det var den i enden av kamakselen ja... Trist Hvor mange timer arbeid snakker vi her? Kan å skru, men ikke vært borti boble før. Hva bør jeg skifte av deler/pakninger baki der når jeg først er i gang?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: januar 22, 2011, 17:08:07 pm »

Når du har fått ut motoren av bilen så skal du fint få gjort dette på eit par timar, med mindre du har lyst til å shina opp motoren litt meir når du allerede har plukka den ned.

Kan vera lurt å skifta stempelringar, pakningar til støtstangrøyr, simringen til svinghjulet. Ogso har du muligheiten til å rensa portane på toppane dine. er motoren ein halvsleten orginalar so er det nok masse koks i porten. Nye lager inni motoren er ikkje dumt

For å ta av svinghjulet so bør du ha ein svinghjulslås. unneberg selger. so må du ha ei 36mm pipa + ein latmansarm og ca 1-2meter med firkantrøyr eller noko som du kan tre innpå latmansarmen. då får du nok moment til å skru av bolten. Kan vera lurt å tappa oljo av fyrst.
Du må dela blokka for å få inn kampluggen, men muligens du klarar deg med å berre opna den litt vist du ikkje vil inspisera motoren innvendig.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ståle Stil
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: januar 22, 2011, 17:37:19 pm »

...
« Siste redigering: januar 22, 2011, 20:49:50 pm av Ståle Stil » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 22, 2011, 17:47:04 pm »

Då trenger du nok ingen full overhaling nei Glad Men pakningar kan vera dårleg likavel, du ser fort om det er antydning til oljelekkasje på støtstangrøyrpakningane. isofall byt dei. simringen bak svinghjulet ser du og ganske fort om den lekker.

Det kan henda du kan dela opp blokka litt som longblock. dvs om du tar av alt blekk og dill, svinghjul og oljepumpa, so kan du muligens klara å opna den nett nok til att du får ut pluggen, vaska den og rundt i blokka og smøra på godt med permatex og setta den inn igjen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: januar 22, 2011, 21:03:30 pm »

Noe feil med brukernavnet her... Som sagt, det er her snakk om en motor som har gått tilsammen 102000 km. Det er en oppborra 1600 (nå 1915), den ble overhalt og oppborra i 1989, og bilen ble tatt ut av bruk 2 år senere. Siden har bilen stått, blitt starta litt av og til. Enden på kam'en begynte etterhvert å lekke. En "full overhaling" er kanskje ikke nødvendig etter bare to års bruk, mener nå jeg. Om noen mener noe annet så kom gjerne med synspunkt.

Tistlo nevner at man kan prøve å sette i samme pluggen igjen, men eierene sa dette var en aftermarketplugg som kanskje ikke var så bra, han hadde prøvd å tette den en gang før, men lekkasjen kom tilbake. Vet ikke om det var en "overfladisk" tetting eller om han åpna motoren, men tror helst det var førstnevnte...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: januar 22, 2011, 21:11:15 pm »

Du må sjølvsagt finna deg ein orginal plugg i tilfelle. Det er eit spor på den sånn att den vert låst i blokka.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
prompelyd
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 24, 2011, 21:18:57 pm »

Siden jeg er ny på gammel-VW, hvor får jeg tak i sådan del? Er vel gjerne noe repro-humbug på hotshop, eller..?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: januar 24, 2011, 23:27:26 pm »

prøv deler ønskes kjøpt forumet du Glad Det er garantert nokon som har ein sånn liggande å slenga
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!