Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3120 på: september 03, 2018, 14:45:46 pm » |
|
12° er jo kamgrader, og på andre siden står 24° som er veivgrader. Tabellen begynner også på null, så viss man har 5° på tomgang må man jo plusse på det på hele kurven også.
Det har du jaggu rett i
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3121 på: september 04, 2018, 20:21:16 pm » |
|
Interessant dag på ruller i dag Hadde en veldig utvidet lunch på sh tuning i Drammen hvor målet var å få bremset motoren slik at SVV får dokumentasjonen sin.
ruller.jpg (68.1 KB. 666x600 - vist 261 ganger.) Vi kjørte et par drag for å se hvor landet lå og så prøvde han seg frem med både fuel og tenning for å se om det var noe å hente men nesten uansett hva han gjorde så gikk enten effekten ned eller peaken ble smalere. Så vi konkluderte med at både tenning og fuel var mappet veldig bra.
curve.jpg (27.22 KB. 743x456 - vist 267 ganger.) Maks effekt på hjula endte på 127 hk. Med 15% tap i drivverket er det ca 150hk og det var vel omtrent som forventet. Flat og fin momentkurve
|
|
« Siste redigering: september 06, 2018, 10:44:50 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3122 på: september 04, 2018, 20:26:01 pm » |
|
En interessant øvelse var å ta bort traktene og dette plotet viser med og uten trakter:
dyno 2.jpg (44.98 KB. 800x591 - vist 332 ganger.) Ca 5 hk og 15 Nm mer med trakter og ikke minst bredere kurve.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2018, 11:42:26 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3123 på: september 04, 2018, 23:50:20 pm » |
|
og når jeg sier trakter mener jeg laaaange trakter
trakter.jpg (50.16 KB. 446x600 - vist 353 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3124 på: september 05, 2018, 08:27:15 am » |
|
Ser jo at det var vanskelig å lese disse grafene; skal se om jeg får scannet de så det blir litt tydeligere Edit: grafer oppdater
|
|
« Siste redigering: september 05, 2018, 13:23:58 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #3125 på: september 05, 2018, 09:53:37 am » |
|
Det har du den!!
soerenryge.jpg (36.18 KB. 620x349 - vist 270 ganger.) og når jeg sier trakter mener jeg laaaange trakter [ Vedlegg ]
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3126 på: september 07, 2018, 08:59:37 am » |
|
Junior og jeg hadde et "moment" i garasjen i går og fant ut at vi skulle prøve å fikse geometrien på den hydrauliske clutch-pumpa. Det gikk ikke så bra. Tror jeg må måle og tegne litt slik at vinklene og slaglengde blir riktig FØR vi begynner å kutte og sveise. Når jeg hadde pedal-clusteret ute, så jeg at det ene øret til gass-hendelen var brukket. Er det noen som har dette til overs?
Inkedpedal_cluster_LHD_LI.jpg (15.38 KB. 474x300 - vist 281 ganger.) Så i dag kjører jeg IKKE Ghia på jobb ;(
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #3127 på: september 09, 2018, 11:20:56 am » |
|
Så du etterspurte tanker rundt hvorfor toppeffekten var så lavt i registeret, og da skriver jeg heller her enn på FB. Når jeg lurte på det samme med min motor regner jeg litt på tverrsnitta gjennom innsugssystemet og så at 38mm venturiene mine i 45 drla gasserne makset på 6000 rpm, når du i tillegg har spjeld og aksling på samme dimmen så er det ikke rart den makser på lavere turtall, fk8 er også en mild kam så vil tro at selv med store spjeld er den ikke så ivrig over 6500 uansett. Hva med TMBryhn sitt doble dbw spjeld system?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #3128 på: september 09, 2018, 12:19:26 pm » |
|
Hei, Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede. Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #3129 på: september 09, 2018, 14:41:29 pm » |
|
Hei, Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede. Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen -BB- Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til? Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #3130 på: september 09, 2018, 18:10:49 pm » |
|
Hei, Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede. Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen -BB- Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til? Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp. Lettere roterende deler, mer kam, mer komp, større porter i toppene, større ventiler, større spjeldhus, større eksos....... vil flytte toppeffekten oppover. Men alt må spelle på lag ellers blir motoren ukjørbar og lat samtidig.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #3131 på: september 09, 2018, 20:51:34 pm » |
|
Speed-Demon har helt rett. Eller man kan leke litt med Engine Analyzer før man går til innkjøp av deler og deretter bygge motoren ferdig i teorien. Ett eksempel er min gamle 2386ccm NA motor bremset 286hk ved 8180 rpm med flat kurve videre opp til 10 000. Men særlig kjørbar var den ikke under 4600 omdr.
- Angle flow topper med 51x41 titanventiler. Portet av JPM - 2" stepped header fra Berg - 52 IDA - 15:1 i komp - SV05 oksygentilsatt racefuel til 58 kroner literen
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3132 på: september 09, 2018, 22:54:20 pm » |
|
Så du etterspurte tanker rundt hvorfor toppeffekten var så lavt i registeret, og da skriver jeg heller her enn på FB. Når jeg lurte på det samme med min motor regner jeg litt på tverrsnitta gjennom innsugssystemet og så at 38mm venturiene mine i 45 drla gasserne makset på 6000 rpm, når du i tillegg har spjeld og aksling på samme dimmen så er det ikke rart den makser på lavere turtall, fk8 er også en mild kam så vil tro at selv med store spjeld er den ikke så ivrig over 6500 uansett. Hva med TMBryhn sitt doble dbw spjeld system? Veldig bra vi tar det her og ikke på FB, så kanskje man kan finne det igjen senere også Når jeg kjøpte disse spjellhusa i sin tid hadde jeg de "gamle" Los Pachitos toppene fra CB, som etter sigende skulle gi bra gasshastighet, så litt av filosofien bak valgene var bra kjørbarhet på lavere turtall fremfor toppeffekt, så da kan det jo tyde på at jeg har truffet ganske bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3133 på: september 09, 2018, 22:57:51 pm » |
|
Hei, Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede. Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen -BB- Takker for innspill, var denne typen info jeg var ute etter, jeg gjorde ganske bevisste valg for å ha kjørbarhet og bra moment ved lave turtall fremfor toppeffekt, så jeg har ingen mål om å flytte kurven oppover; det var mer et spørsmål om dette henger på greip i forhold til andre sine erfaringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #3134 på: september 10, 2018, 13:10:56 pm » |
|
Hvis du legger ut motorspecen din så kan det hende at noen med trenede øyne kan se om du har en "propp" noe sted. Jeg synes du bør være fornøyd... 150 motorhester er gromt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3135 på: september 10, 2018, 22:24:47 pm » |
|
Motor-specs
2110cc oxyboxer wbx blokk std balansert 76mm wbx veiv AA performance 200mm svinghjul wiseco 94mm stempler Cima/Mahle sylindre Scat Råder FK8 kam Scat mini wedge 37.5x42mm topper Pauter 1:1.3 vipper aircooled.net dual tapered alu støtstenger VW speedshop 38mm spjellhus LS2 coils Microsquirt ECU
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3136 på: september 10, 2018, 22:34:04 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3137 på: september 10, 2018, 22:44:25 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #3138 på: september 10, 2018, 23:42:51 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1 Hvilken eksos?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3139 på: september 11, 2018, 01:11:30 am » |
|
CSP python 42mm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #3140 på: september 11, 2018, 20:14:11 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1 Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3141 på: september 11, 2018, 20:50:18 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1 Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen. Evt. kam og 1,4 vipper... (om toppene flower nok..)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #3142 på: september 13, 2018, 07:15:13 am » |
|
Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3143 på: september 17, 2018, 12:57:00 pm » |
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1 Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen. Evt. kam og 1,4 vipper... (om toppene flower nok..) Nå har jeg ikke målt flow på disse toppene, men fra jeg kjøpte de, mener jeg at jeg undersøkte litt og kom til at de skulle flowe litt mer enn de jeg byttet ut ("gamle" CB los Panchitos") som visstnok skulle være i 160 cfm-området med det løftet jeg har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3145 på: september 17, 2018, 13:16:01 pm » |
|
Ikke så mye nytt å melde her. Har prøvd å fikse geometrien på clutch-pedalen, men mye tyder på at jeg har montert master-pumpa litt for høyt så vinklene blir helt feil hvis jeg skal endre utvekslingen ved å flytte staget nedover på pedalen... Blir nok et vinterprosjekt det der... Har også fått montert den ene porsche-stolen, og det var en helt annen verden på vei til jobb i dag Skal bli bra å få inn passasjerstolen også, så blir det nok et vinterprosjekt til å fikse de opp og evt farge inn skinnet på nytt. En meget hyggelig nyhet var jo at en gammel VW-mann bosatt her på øya har kjøpt seg lowlight-ghia og han svingte innom på lørdag mens jeg skrudde litt
ghia x 2.jpg (92.11 KB. 800x482 - vist 345 ganger.) Så ganske original ut, men kjenner jeg Martin rett, kan det jo hende den blir litt "cal-lookifisert" med tiden Tror Nøtterøy er en av de mest Ghia-tette øyene i landet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #3146 på: september 17, 2018, 17:53:27 pm » |
|
Da ble det endelig luftkjølt på vejen for Martin igen? Jeg vil sige så meget at jeg håber at han giver den lidt stuk ja
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #3147 på: september 17, 2018, 19:35:22 pm » |
|
Meget bra
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Blau_Oval
Juniormedlem
Innlegg: 73
Bosted: Nøtterøy
VW Entusiast. (o\ ! /o) (o\_!_/o)
|
|
« Svar #3148 på: september 30, 2018, 10:01:51 am » |
|
når blir det nøtterøy cruising?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3149 på: oktober 02, 2018, 11:24:02 am » |
|
når blir det nøtterøy cruising? Må bli snart hvis vi skal rekke det i år i alle fall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|