november 10, 2024, 21:34:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117156 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3120 på: september 03, 2018, 14:45:46 pm »

12° er jo kamgrader, og på andre siden står 24° som er veivgrader. Tabellen begynner også på null, så viss man har 5° på tomgang må man jo plusse på det på hele kurven også.


Det har du jaggu rett i  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3121 på: september 04, 2018, 20:21:16 pm »

Interessant dag på ruller i dag Blunker

Hadde en veldig utvidet lunch på sh tuning i Drammen hvor målet var å få bremset motoren slik at SVV får dokumentasjonen sin.

* ruller.jpg (68.1 KB. 666x600 - vist 261 ganger.)

Vi kjørte et par drag for å se hvor landet lå og så prøvde han seg frem med både fuel og tenning for å se om det var noe å hente men nesten uansett hva han gjorde så gikk enten effekten ned eller peaken ble smalere. Så vi konkluderte med at både tenning og fuel var mappet veldig bra.

* curve.jpg (27.22 KB. 743x456 - vist 267 ganger.)

Maks effekt på hjula endte på 127 hk. Med 15% tap i drivverket er det ca 150hk og det var vel omtrent som forventet.

Flat og fin momentkurve Blunker

« Siste redigering: september 06, 2018, 10:44:50 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3122 på: september 04, 2018, 20:26:01 pm »

En interessant øvelse var å ta bort traktene og dette plotet viser med og uten trakter:

* dyno 2.jpg (44.98 KB. 800x591 - vist 332 ganger.)


Ca 5 hk og 15 Nm mer med trakter og ikke minst bredere kurve.

« Siste redigering: september 05, 2018, 11:42:26 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3123 på: september 04, 2018, 23:50:20 pm »

og når jeg sier trakter mener jeg laaaange trakter Blunker

* trakter.jpg (50.16 KB. 446x600 - vist 353 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3124 på: september 05, 2018, 08:27:15 am »

Ser jo at det var vanskelig å lese disse grafene; skal se om jeg får scannet de så det blir litt tydeligere

Edit: grafer oppdater Blunker
« Siste redigering: september 05, 2018, 13:23:58 pm av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3125 på: september 05, 2018, 09:53:37 am »

Det har du den!! Blunker

* soerenryge.jpg (36.18 KB. 620x349 - vist 270 ganger.)


og når jeg sier trakter mener jeg laaaange trakter Blunker
[ Vedlegg ]

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3126 på: september 07, 2018, 08:59:37 am »

Junior og jeg hadde et "moment" i garasjen i går og fant ut at vi skulle prøve å fikse geometrien på den hydrauliske clutch-pumpa. Det gikk ikke så bra. Tror jeg må måle og tegne litt slik at vinklene og slaglengde blir riktig FØR vi begynner å kutte og sveise.

Når jeg hadde pedal-clusteret ute, så jeg at det ene øret til gass-hendelen var brukket. Er det noen som har dette til overs?

* Inkedpedal_cluster_LHD_LI.jpg (15.38 KB. 474x300 - vist 281 ganger.)



Så i dag kjører jeg IKKE Ghia på jobb ;(

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3127 på: september 09, 2018, 11:20:56 am »

Så du etterspurte tanker rundt hvorfor toppeffekten var så lavt i registeret, og da skriver jeg heller her enn på FB. Blunker
Når jeg lurte på det samme med min motor regner jeg litt på tverrsnitta gjennom innsugssystemet og så at 38mm venturiene mine i 45 drla gasserne makset på 6000 rpm, når du i tillegg har spjeld og aksling på samme dimmen så er det ikke rart den makser på lavere turtall, fk8 er også en mild kam så vil tro at selv med store spjeld er den ikke så ivrig over 6500 uansett.

Hva med TMBryhn sitt doble dbw spjeld system?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3128 på: september 09, 2018, 12:19:26 pm »

Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3129 på: september 09, 2018, 14:41:29 pm »

Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-

Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til?
Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp. Glad
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3130 på: september 09, 2018, 18:10:49 pm »

Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-


Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til?
Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp. Glad

Lettere roterende deler, mer kam, mer komp, større porter i toppene, større ventiler, større spjeldhus, større eksos....... vil flytte toppeffekten oppover. Men alt må spelle på lag ellers blir motoren ukjørbar og lat samtidig.....
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3131 på: september 09, 2018, 20:51:34 pm »

Speed-Demon har helt rett. Eller man kan leke litt med Engine Analyzer før man går til innkjøp av deler og deretter bygge motoren ferdig i teorien. Ett eksempel er min gamle 2386ccm NA motor bremset 286hk ved 8180 rpm med flat kurve videre opp til 10 000. Men særlig kjørbar var den ikke under 4600 omdr.

- Angle flow topper med 51x41 titanventiler. Portet av JPM
- 2" stepped header fra Berg
- 52 IDA
- 15:1 i komp
- SV05 oksygentilsatt racefuel til 58 kroner literen

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3132 på: september 09, 2018, 22:54:20 pm »

Så du etterspurte tanker rundt hvorfor toppeffekten var så lavt i registeret, og da skriver jeg heller her enn på FB. Blunker
Når jeg lurte på det samme med min motor regner jeg litt på tverrsnitta gjennom innsugssystemet og så at 38mm venturiene mine i 45 drla gasserne makset på 6000 rpm, når du i tillegg har spjeld og aksling på samme dimmen så er det ikke rart den makser på lavere turtall, fk8 er også en mild kam så vil tro at selv med store spjeld er den ikke så ivrig over 6500 uansett.

Hva med TMBryhn sitt doble dbw spjeld system?

Veldig bra vi tar det her og ikke på FB, så kanskje man kan finne det igjen senere også Glad

Når jeg kjøpte disse spjellhusa i sin tid hadde jeg de "gamle" Los Pachitos toppene fra CB, som etter sigende skulle gi bra gasshastighet, så litt av filosofien bak valgene var bra kjørbarhet på lavere turtall fremfor toppeffekt, så da kan det jo tyde på at jeg har truffet ganske bra Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3133 på: september 09, 2018, 22:57:51 pm »

Hei,

Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede.

Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  Glad

-BB-

Takker for innspill, var denne typen info jeg var ute etter, jeg gjorde ganske bevisste valg for å ha kjørbarhet og bra moment ved lave turtall fremfor toppeffekt, så jeg har ingen mål om å flytte kurven oppover; det var mer et spørsmål om dette henger på greip i forhold til andre sine erfaringer.

Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3134 på: september 10, 2018, 13:10:56 pm »

Hvis du legger ut motorspecen din så kan det hende at noen med trenede øyne kan se om du har en "propp" noe sted. Jeg synes du bør være fornøyd... 150 motorhester er gromt.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3135 på: september 10, 2018, 22:24:47 pm »

Motor-specs

2110cc oxyboxer
wbx blokk
std balansert 76mm wbx veiv
AA performance 200mm svinghjul
wiseco 94mm stempler
Cima/Mahle sylindre
Scat Råder
FK8 kam
Scat mini wedge 37.5x42mm topper
Pauter 1:1.3 vipper
aircooled.net dual tapered alu støtstenger
VW speedshop 38mm spjellhus
LS2 coils
Microsquirt ECU

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3136 på: september 10, 2018, 22:34:04 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3137 på: september 10, 2018, 22:44:25 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3138 på: september 10, 2018, 23:42:51 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1

Hvilken eksos?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3139 på: september 11, 2018, 01:11:30 am »

CSP python 42mm
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3140 på: september 11, 2018, 20:14:11 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1

Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3141 på: september 11, 2018, 20:50:18 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1

Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.

Evt. kam og 1,4 vipper... (om toppene flower nok..)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3142 på: september 13, 2018, 07:15:13 am »

Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.


Øyerulling

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3143 på: september 17, 2018, 12:57:00 pm »

Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..

Litt usikker på hvor store de toppene er?

Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall.

Komp er forresten ca 10.5:1

Gasshastigheten er etter min mening viktigst jo nærmere ventilen du kommer, å skifte til spjeld på eks 45-50 mm ville nok ikke gjort stort annet negativt enn at bilen blir litt vanskelig å gi lite gass med. Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.

Evt. kam og 1,4 vipper... (om toppene flower nok..)

Nå har jeg ikke målt flow på disse toppene, men fra jeg kjøpte de, mener jeg at jeg undersøkte litt og kom til at de skulle flowe litt mer enn de jeg byttet ut ("gamle" CB los Panchitos") som visstnok skulle være i  160 cfm-området med det løftet jeg har.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3144 på: september 17, 2018, 12:58:55 pm »

Hvis du kun skal bytte en ting så tror jeg spjeld vil gi deg den største effekt økningen.


Øyerulling



jada jada Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3145 på: september 17, 2018, 13:16:01 pm »

Ikke så mye nytt å melde her. Har prøvd å fikse geometrien på clutch-pedalen, men mye tyder på at jeg har montert master-pumpa litt for høyt så vinklene blir helt feil hvis jeg skal endre utvekslingen ved å flytte staget nedover på pedalen... Blir nok et vinterprosjekt det der...

Har også fått montert den ene porsche-stolen, og det var en helt annen verden på vei til jobb i dag Glad Skal bli bra å få inn passasjerstolen også, så blir det nok et vinterprosjekt til å fikse de opp og evt farge inn skinnet på nytt.

En meget hyggelig nyhet var jo at en gammel VW-mann bosatt her på øya har kjøpt seg lowlight-ghia og han svingte innom på lørdag mens jeg skrudde litt Blunker

* ghia x 2.jpg (92.11 KB. 800x482 - vist 345 ganger.)


Så ganske original ut, men kjenner jeg Martin rett, kan det jo hende den blir litt "cal-lookifisert" med tiden Glad
Tror Nøtterøy er en av de mest Ghia-tette øyene i landet Blunker



Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3146 på: september 17, 2018, 17:53:27 pm »

Da ble det endelig luftkjølt på vejen for Martin igen?
Jeg vil sige så meget at jeg håber at han giver den lidt stuk ja  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3147 på: september 17, 2018, 19:35:22 pm »

Meget bra   Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Blau_Oval
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Nøtterøy


VW Entusiast. (o\ ! /o) (o\_!_/o)


Vis profil
« Svar #3148 på: september 30, 2018, 10:01:51 am »

når blir det nøtterøy cruising?  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3149 på: oktober 02, 2018, 11:24:02 am »

når blir det nøtterøy cruising?  Gliser

Må bli snart hvis vi skal rekke det i år i alle fall Blunker
Loggført
Sider: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!