mai 02, 2024, 16:30:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kersher 160hk bremsekit, noen her som har det godkjent innskrevet i vognkort?  (Lest 6160 ganger)
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« på: januar 17, 2009, 10:40:54 am »

Sliter med ombyggingsgruppa, region Øst ang bremsene mine, får lov å bruke dem, men de godtar ikke TUV papirene da de ikke forteller noe om topphastighet på bilen og hvordan bilens kjøre egenskaper blir.....
Så om en eller fler av dere har disse bremsene på bilen, og godkjent innskrevet i vognkort så skulle jeg gjerne fått lov å referere til reg. nr for å komme meg videre i denne papirmølla.
Jeg er avhengig i å få bilen godkjent med 160hk i vognkort...
Anskaffet også -240km/t paipret fra Kersher hvor jeg må ha nye calipere foran, men de godtok ikke dette heller... så HJELP!!!! Glad

Mvh Ola
« Siste redigering: januar 17, 2009, 10:44:06 am av vwracer - Ola Linnerud » Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #1 på: januar 18, 2009, 18:11:04 pm »

nå har jeg fått et reg nummer å referere til, så da får vi se Glad
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 19, 2009, 08:21:06 am »

Hva sier de som Solgte bremsekitet du har da? Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 19, 2009, 08:33:34 am »

Bremsene får du godkjent - men ikke for mer HK enn det du har i bilen. Jeg vet om folk som fikk bremsene glatt innskrevet i vognkortet - men tillatelsene til mer enn 34HK - nei det fikk de ikke. Nemda for ombygging sier i brev til meg i forbindelse med div TuV spørsmål at de som regel følger dette, men på motor så er det ikke nådige desverre... De mener vel at det er bedre at folk driter i de 20 000 i bremser og understell, og heller bruker pengene på trimmingsdeler...Beats me!! 
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #4 på: januar 20, 2009, 14:06:08 pm »

Nå synes jeg at Statens Vegvesen snart må VÅKNE og begynne å gjøre jobben sin!
Dem har ingen rett til å overprøve godkjenninger som allerede er utført av TÜV eller annet frittstående labratorium, samme hva dem kaller gruppa si. PUNKTUM FINALE!

Har selv dette bremsekittet liggende på hylla med TÜV papirene. I disse papirene står det svart på rødt, at når beskrevne deler er benyttet og riktig montert, gir dette bremsesettet en TÜV godkjent tillatelse på en effektøkning på inntil 160hk på kjøretøyet som er beskrevet i papirene. Denne godkjenninga kan selv ikke Norges menn og kvinner i Staten overprøve. Så lenge delene er montert og alt stemmer med merker / nummer på delene osv. og at vedkommende som står i hallen og ser på dette ikke har noe å sette fingeren på av det som har med hvordan delene er montert i forhold til beskrivelsen i papiret, så skal ikke dette være noe problem i det hele tatt. TÜV godkjent betyr godkjent, også i Norge.

Disse papirene som følger med dette settet beskriver veldig detaljert hvordan delene som skal brukes ser ut, hva dem er merket med og også fysiske mål på bla.a bremseskivene, slik at vedkommende som skal godkjenne ombyggingen av bilen skal kunne finne ett samsvar mellom det som TÜV har gått god for i papirene, og det som faktisk befinner seg på bilen, i lik linje med godkjenning av senkefjærer f.eks.

Det den Norske stat skal gjøre, er å kontrollere at beskrevne deler er montert, og at funksjonalitet og montering er tilfredsstillende og samsvarer med det som står i TÜV papiret, IKKE overprøve TÜV godkjenninga som allerede finnes, på grunnlag av omfattende dokumentasjon og nødvendige tester som fabrikanten har fått utført på delene og TÜV har gått gode for, og som forbrukeren har betalt flere tusen kroner for! Det strider tilogmed imot lovgivningen fra bla.a konkurransetilsynet.

Dersom ombyggingen krever forbedringer / ombygginger / forsterkninger o.l av andre deler på bilen eller på noen som helst måte utover orginalt, så står dette beskrevet i TÜV papirene. I disse papirene det her er snakk om står det tilogmed beskrevet at orginal bremsesylinder / hovdsylinder er tilstrekkelig. Dersom det ikke er nevnt andre ombygninger / forsterkinger i papirene, så kreves det ikke mer for at ombyggingen av de bedre bremsene med tillatte effektøkning skal opprettholde kravene / beskrivelsen av monteringen som TÜV allerede har godkjent.

Det faktum at denne prosessen stopper allerede før en har fått vist bilen er ett godt eksempel på ulovlig bruk av overmakt i Statens Vegvesen.

TÜV papirene på disse bremsene er og skal være nok for å få både selve bremsesettet godkjent til bruk på bilen, også med en effektøkning på inntil 160hk som i dette tilfellet. Det har jo TÜV allerede gått gode for!

Er det rart at noen av oss flytter fra dette (bakvendt)landet? Jeg er på vei ut, til Tyskland, landet der slike ting som dette fungerer Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2009, 15:31:40 pm »

Sliter med ombyggingsgruppa, region Øst ang bremsene mine, får lov å bruke dem, men de godtar ikke TUV papirene da de ikke forteller noe om topphastighet på bilen og hvordan bilens kjøre egenskaper blir.....
Så om en eller fler av dere har disse bremsene på bilen, og godkjent innskrevet i vognkort så skulle jeg gjerne fått lov å referere til reg. nr for å komme meg videre i denne papirmølla.
Jeg er avhengig i å få bilen godkjent med 160hk i vognkort...
Anskaffet også -240km/t paipret fra Kersher hvor jeg må ha nye calipere foran, men de godtok ikke dette heller... så HJELP!!!! Glad

Mvh Ola

Som ett direkte svar på det dem har hengt seg opp i hos deg, så må gutta ta på seg lesebrillene, og evt. finne frem ordboka. Det står bla.a i papirene ( mine ihvertfall ) at kjøretøyets kjøreegenskaper har blitt testet med ulike godkjente dekk / felg kombinasjoner. Noen av disse kombinasjonene står også beskrevet i papiret, som forslag til innskriving i vognkort, der TÜV samtidig går gode for kombinasjonen. Det står også at det anbefales ( ikke krav om! ) 3mm distanseskiver foran for å evt. imøtekomme minimumskravet på 5mm klaring mellom hjul og bil, for å si det enkelt. Det står etter dette at bruk av slike distanseskiver i denne sammenheng ikke har noen negativ innvirkning på bilens kjøreegenskaper, og at bremseskivene allerede har bidratt til en samlet sporviddeøkning på 8mm. Det betyr vel også at uten disse anbefalte, men ikke påkrevde distanseskivene, så har ikke bremsesettet i seg selv noen negativ innvirkning på bilens kjøreegenskaper? Kan ikke se noen gunn til å mene eller tro noe annet.

En trenger heller ikke være profet for å kunne trekke den slutningen om at et TÜV godkjent skivebremsesett som dette, med betydelig økt bremsekraft i forhold til orginalt, som også tillater en effektøkning på ca. tre ganger den orginale effekten skulle ha noe annet enn en positiv innvirkning på bilens kjøreegenskaper? Det faktum at TÜV i det heletatt har godkjent denne ombyggingen med dette settet er mer enn grunn nok til å utelukke en hver tvil om kjøreegenskaps-spørsmålet.

Ang. at det ikke står noe i papiret om topphastigheten, så er det riktig. Begrunnelsen for dette er nok så enkel, at ved opp til 160hk i dette kjøretøyet, så oppnår en ikke en hastighet som overstiger bremsenes kapasitet, og at det pga. dette ikke er beskrevet ytterligere. Kan godt være enig i at det kunne stått mer om akkurat dette i papirene, men papiret er på ingen måte mangelfullt fordèt, da det står at etter bilen er utrystet med dette bremsesettet, og oppfyller de kriterier som er nevnt i beskrivelsen i papiret, så er detta gudd sjitt, på godt norsk Blunker

Staten krever at "sivilbefolkningen" skal følge de gitte lover å regler, men selv kan dem gjøre som dem vil på grunnlag av hva dem syns, tror og mener?

Politiet kan vel ikke gi deg fartsbot i 90 sonen når du kjører 90, fordi at politibetjenten selv mener det ikke skulle vært mer enn 50 på stedet?  Øyerulling

Er veldig spent på hva som skjer videre i denne saken din, og håper du holder oss informert Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #6 på: januar 20, 2009, 17:29:22 pm »

Jeg gir meg ikke jeg, er en tålmodig mann Glad
De brukte jo over 3 år på å gi meg en skriftlig konklusjon på søknaden min og hva de kunne godkjenne av ombygginger.

Føler jeg har en fin dialog på alt det andre, men ikke når det gjelder TÜV papirene.
Holder denne tråden oppe helt til bilen har skilter igjen og - 160hk eller -240km/t innskrevet i vognkort.

Ola
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #7 på: januar 20, 2009, 17:32:48 pm »

Hva sier de som Solgte bremsekitet du har da? Osteaktig

Hehe. Kjøpte dette settet av VW Carconsult eller hva det nå het ... var vel en av de heldige som fikk varene mine.
Etter dette har jeg kun forholdt meg til Kersher direkte i Tyskland pr mail. De er utrolig hyggelige og service minded.
Det morsomme med denne saken er at vi har maks 100km fartsgrense her til lands.... i tyskland er det lov å kjøre i 200 om man vil på dertil egnede veier, de godkjenner også bilen med disse bremsene...  TÜV ville aldri gitt ut dokumenter på bremser/bil om dette gjør bilen trafikk farlig.
Loggført
Madmartigan
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 06, 2009, 11:01:45 am »

Er det noe nytt i denne saken da?
Jeg tenkte å kjøpe samme bremsene selv, men blir jo litt usikker nå.
Utrolig rart at de overprøver TÜV's papirer på denne måten.
Hva med alle senkesett med godkjenningspapirer? Disse blir jo godkjent tvert. Hvorfor denne forskjellsbehandlinga?

 Sint
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 06, 2009, 16:19:14 pm »

Hva sier de som Solgte bremsekitet du har da? Osteaktig

Hehe. Kjøpte dette settet av VW Carconsult eller hva det nå het ... var vel en av de heldige som fikk varene mine.
Etter dette har jeg kun forholdt meg til Kersher direkte i Tyskland pr mail. De er utrolig hyggelige og service minded.
Det morsomme med denne saken er at vi har maks 100km fartsgrense her til lands.... i tyskland er det lov å kjøre i 200 om man vil på dertil egnede veier, de godkjenner også bilen med disse bremsene...  TÜV ville aldri gitt ut dokumenter på bremser/bil om dette gjør bilen trafikk farlig.

Har sett at mange i forskjellige forum bruker en del det at det er 100 km/ t som høyeste hastighet i sammenheng med godkjenning. Hvis de skulle gjøre det, hvordan skulle det da bli hvis de økte fartsgrensen noen steder i Norge til 120 km/t ..?  Skulle de da kalle inn alle biler til ny vurdering?  Blunker (Mener ikke å være sarkastisk mot deg Ola, bare for å sette lys på saken)  Glad
Saken er den at hvis bilen blir godkjent i Norge,så må biltilsynet i Norge selvsagt gå god for at bilen kan bli brukt på Autobahn der du fortsatt på noen få steder kan kjøre opp til 250 km/t. Det du skriver med at du kjøpte bremsene dine på Carconsult, så var du heldig som fikk varene ja, men etter det jeg har hørt så kopierte han "luringen" på Carconsult godkjenningspapirene. I følge norsk lov er det ikke lov til å kopiere dokumenter av denne typen, men heldigvis ja så er folka hos Kerscher hyggelige og imøtekommende.
« Siste redigering: mars 06, 2009, 16:48:34 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: mars 06, 2009, 17:15:43 pm »

100 km/t høres merkelig ut. Selv en OG 30HK gjør 100 km/t om man legger go'vilja til Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #11 på: mars 06, 2009, 21:51:33 pm »

Du tar litt feil med tanke på TÜV. Dette er en ANBEFALING. Det er fortsatt BT som avgjør.
Loggført

Mvh

Marius
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: mars 06, 2009, 22:02:19 pm »

Saken er den at hvis bilen blir godkjent i Norge,så må biltilsynet i Norge selvsagt gå god for at bilen kan bli brukt på Autobahn der du fortsatt på noen få steder kan kjøre opp til 250 km/t.

Off topic, men det er ikke noen grense på 250 km/t på autobahn, er bare mange bilfabrikanter som har begrenset bilene sine til maks 250 km/t Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 07, 2009, 10:42:46 am »

Saken er den at hvis bilen blir godkjent i Norge,så må biltilsynet i Norge selvsagt gå god for at bilen kan bli brukt på Autobahn der du fortsatt på noen få steder kan kjøre opp til 250 km/t.

Off topic, men det er ikke noen grense på 250 km/t på autobahn, er bare mange bilfabrikanter som har begrenset bilene sine til maks 250 km/t Glad

Det heter seg at det er "fri fart" , men faktisk er det ikke lov å kjøre fortere enn "bare" 250 km/t. Det med at enkelte tyske bilfabrikker har sperret bilene til 250 km/t er bare en sak som dem har gjort. Mener å ha hørt at det er noe ekstra avgifter el. lign. på dem som ikke har dette..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #14 på: mai 30, 2009, 20:00:52 pm »

No nytt i denne saken da?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #15 på: januar 22, 2010, 22:52:08 pm »

Sitter godt hjemme i sofaen om dagen jeg... gikk nesten hele fjoråret med kollaps i ryggen, og nå har jeg blodpropp i lungene og ene benet. Så bilen står trygt i garasjen... får nok ikke gjort noe med den på noen uker ennå...   streng beskjed om å holde meg iro...
Men nå har jeg hvertfall bestemt meg for å gjøre den fedig med det som er godkjent, da blir det 112i motor og på med skiltene Glad så får jeg krangle om mer effekt siden, ønsker jo å få kjørt litt også...... Blunker
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: januar 23, 2010, 19:56:18 pm »

Biltilsynet overgår selvfølgelig TÜV. Et papir fra TÜv gir deg ingen selvfølgelig godkjenning, det er det mange eksempler på.
De må gjøre en vurdering på om en bil med 34 originale hester skal godkjennes for 160 hk og 240 kmt bare ved å bytte bremser. Da må vi spørre oss om det er noen som tør å stå til ansvar for det.
Ta kontakt med BT før du monterer nye deler og gjerne før du kjøper de også er mitt lille tips.

Men til slutt vil jeg også si at disse bremsene sikkert er kjempebra, og at du virker som en seriøs bilbygger som setter fokus på sikkerhet og godkjenning!! Ønsker deg lykke til, uansett!!
« Siste redigering: januar 23, 2010, 20:10:31 pm av HansO » Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: januar 23, 2010, 21:50:17 pm »

Det lar seg gjøre å få godkjent bobla med Kercher bremser og 160hk.

- Forhør deg med ditt biltilsyn.
- Få oversatt TÜV sertifikatet/sertifikatene av en offentlig godkjent oversetter.
- Bestill time og vis bilen hos biltilsynet.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: januar 24, 2010, 01:17:21 am »

jeg er i gang med dette på Ghian, og fått bekreftelse fra det lokale BT at med kercher sine tuv papirer er det ikke noe problem å få godkjent en 1835cc. Trengte ikke oversettelse heller, tysk var helt ok.

Sender den "offisielle" søknaden nå i disse dager, så får vi følge med videre, men saksbehandleren jeg har fått har vært veldig imøtekommende så langt.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #19 på: januar 24, 2010, 01:18:11 am »

jeg er i gang med dette på Ghian, og fått bekreftelse fra det lokale BT at med kercher sine tuv papirer er det ikke noe problem å få godkjent en 1835cc. Trengte ikke oversettelse heller, tysk var helt ok.

Sender den "offisielle" søknaden nå i disse dager, så får vi følge med videre, men saksbehandleren jeg har fått har vært veldig imøtekommende så langt.

Hvor sender du den offisielle søknaden?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: januar 24, 2010, 01:19:33 am »

til han som er saksbehandler... Blunker
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #21 på: januar 24, 2010, 01:20:38 am »

til han som er saksbehandler... Blunker

Vi har nok samme sagsbehander. Samme som alle andre her i distriktet Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: januar 24, 2010, 08:52:33 am »

jeg er i gang med dette på Ghian, og fått bekreftelse fra det lokale BT at med kercher sine tuv papirer er det ikke noe problem å få godkjent en 1835cc. Trengte ikke oversettelse heller, tysk var helt ok.

Sender den "offisielle" søknaden nå i disse dager, så får vi følge med videre, men saksbehandleren jeg har fått har vært veldig imøtekommende så langt.

At dem ikke trenger oversettelse kan kanskje være fordi dem allerede har lagret en oversettelse i SVEIS systemet deres? Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #23 på: juni 07, 2010, 11:44:43 am »

Hvordan gikk det?
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #24 på: juli 16, 2010, 13:23:25 pm »

Noen som har fått svar på søknadene sine? Må motoren bremses av BT? Noen som har en produktlink til de godkjente bremsene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: juli 16, 2010, 13:28:19 pm »

ja jeg har fått svar om at ombyggingen godkjennes, og hadde time for 2 uker siden for visning, men jeg ble sittende på en stol med ødelagt ben, så da tok saksbehandler ferie. Kommer tilbake med oppdatering når den er vist i slutten av måneden
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: juli 16, 2010, 13:58:40 pm »

Håper det går bra Grelland. Dette er forøvrig et eksempel til etterfølgelse!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #27 på: august 27, 2010, 22:15:05 pm »

Det lar seg gjøre å få godkjent bobla med Kercher bremser og 160hk.

- Forhør deg med ditt biltilsyn.
- Få oversatt TÜV sertifikatet/sertifikatene av en offentlig godkjent oversetter.
- Bestill time og vis bilen hos biltilsynet.

Mvh
BB


Dette vil de ikke gå med på i Oslo, region øst....
Så nå bygger jeg ferdig bilen med det som er godkjent, så får jeg krangle etter at jeg har fått igjen skiltene mine.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!