mai 02, 2024, 17:14:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye luft i dekkene?  (Lest 6334 ganger)
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« på: juni 27, 2010, 13:55:19 pm »

Hei,kanskje ett dumt spørsmål,men er usikker så det er derfor jeg spør,hva er riktig lufttrykk i dekkene på bobla mi,synes den er litt tung på rattet så jeg har muligens for lite luft. Dekkene er 155x15. Mvh Indy.
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 27, 2010, 14:01:04 pm »

18psi er fint framme.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #2 på: juni 27, 2010, 14:08:59 pm »

Og bak?  Gliser
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: juni 27, 2010, 14:43:03 pm »

Jeg har brukt 22psi originale dekk og 24/25psi i litt bredere dekk. Husker ikke hva som er anbefalt i instruksjonsbok men...
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 27, 2010, 15:30:43 pm »

Bak fyller du litt etter kjørestil og "comfort"...jeg kjørte ofte med rundt 30...Sikkert litt mye for enkelte...
« Siste redigering: juni 27, 2010, 15:41:55 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juni 27, 2010, 17:08:48 pm »

Luft i dekkene er smak og behag. Finner egentlig ikke ut om det er riktig lufttrykk før man vet hvordan bilen oppleves mellom 80 og 100 km/t. Husker godt en kamerat av meg fylte luft for meg. Etter en tur på E6 mellom Råde og Moss fant jeg fort ut at 40psi framme og bak på gamle piggdekk var en uhyggelig opplevelse Osteaktig
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #6 på: juni 27, 2010, 17:21:47 pm »

Takk for svar,nei det er ikke lett fordi dekkene føles jo fulle med luften den har, men jeg har jo skjønt at jeg har hatt for lite når jeg har hatt ca 1,4 fremme og 1,8 bak,bobla er tung på rattet. Da prøver jeg med 1,8 fremme og 2,2 bak og ser om det hjelper  Kult
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: juni 27, 2010, 18:14:47 pm »

Da har du nok ikke så veldig feil lufttrykk i dekka dine likevel. 1,3bar er ca 18 psi og 1,5bar er ca 22psi.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Opera
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 08:29:08 am »

I boka står det 1,8 foran og 2,7 bak med 155/15
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #9 på: juni 28, 2010, 12:04:00 pm »

I boka står det 1,8 foran og 2,7 bak med 155/15

Hvilken bok har du? Transporter??

Normalt er det oppgitt 16 psi foran og 24 bak. Dvs 1,1 og 1,7 bar
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #10 på: juni 29, 2010, 21:51:01 pm »

I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 29, 2010, 22:03:02 pm »

I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.

Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 29, 2010, 22:16:34 pm »

Nyttig overgang mellom BAR og PSI (og motsatt):

http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #13 på: juni 29, 2010, 22:31:19 pm »

I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.

Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy?

Tja, det er jo det normale. Så det er litt merkelig egentlig, for der er opplysningene litt mangelfulle. Trykket er oppgitt for 1-2 personer i bilen, og SAMME trykk for 3-5 personer. MEN: Det står +0,2 bar ved lengre tids kjøring med høje hastigheter.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 29, 2010, 23:40:38 pm »

I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.

Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy?

Tja, det er jo det normale. Så det er litt merkelig egentlig, for der er opplysningene litt mangelfulle. Trykket er oppgitt for 1-2 personer i bilen, og SAMME trykk for 3-5 personer. MEN: Det står +0,2 bar ved lengre tids kjøring med høje hastigheter.

Da kan vi ta en liten regneøvelse her basert på 1302 og det lufttrykk som oppgis som anbefalt ved "høy fart":

Foran: 1,3 +0,2 = 1,5 BAR dvs 21,75 Psi
Bak: 1,9 + 0,2 = 2,1 BAR dvs 30,45 Psi
« Siste redigering: juni 29, 2010, 23:53:44 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: juni 30, 2010, 12:16:49 pm »

Foran: 1,3 +0,2 = 1,5 BAR dvs 21,75 Psi
Bak: 1,9 + 0,2 = 2,1 BAR dvs 30,45 Psi
[/quote]
dette er for radialdekk.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #16 på: juni 30, 2010, 18:19:14 pm »

Takk for alle svar,noen har forskjellig mening ser jeg, så noe så enkelt som luft i dekkene kan by på besvær  Osteaktig Men jeg sater på 1,4bar framme og 1,8bar bak (jeg hadde 14 og 18 psi,det var for lite)  Blunker
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: juni 30, 2010, 20:49:53 pm »

jeg blåser dem opp så de blir runde.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #18 på: juli 06, 2010, 16:40:16 pm »

Det finnes ingen fasit for lufttrykk. Med mindre du justerer lufttrykket hver gang du kjører, så vil det uansett være et kompromiss. Alle dekk er forskjellige og idéelt lufttrykk avhenger av gummiblanding, dekktype, temperatur i lufta, temperatur i veien, typen asfalt, vekt, hjulvinkler osv. osv.

På en gatebil liker jeg å ha litt høyt lufttrykk. Ganske enkelt fordi dekkene da blir litt stivere og mer forutsigbare. På bobla kjører jeg stort sett rundt 30psi uansett dekk. Det er ikke "riktig", men med 135-15 foran og 205/70 bak på en 65-modell så tror jeg ikke dekktrykket er det som ødelegger mest for kjøreegenskapene Blunker
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: juli 06, 2010, 18:59:09 pm »

Radialdekk, originaldim: 1,4 bar foran og 1,9 bak. Evnt 1,5 og 2,0. For høyt dekktrykk foran vil gi deg heller dårlig grep på forakselen.
Loggført
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #20 på: juli 06, 2010, 19:19:08 pm »

Monterte hvite dekksider i dag og det gjorde at jeg økte lufttrykket til 1,7 framme og 2 bak,det gjorde at dekksidene lå bedre til dekket og så bedre ut,merket ikke noe forskjell på kjøringa  Gliser
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: juli 06, 2010, 19:21:20 pm »

Har du i lite så blir dekkene litt sånn lavprofil på en måte...  ;-)  
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!