mai 02, 2024, 23:49:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasserproblemer - 1303S 1974  (Lest 6149 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: april 19, 2008, 18:52:33 pm »

Har nå fått skilter på 03en, og da vært ute å kjørt litt..

Motoren går ikke helt 100%, men greit helt til; når du har inn clutchen og bremser, synker turtallet, til tomgang og da slokker den ofte, får for lite fuel..
Virker som om bensinpumpen må gi opp til fordel for g-kreftene, at bensinen nesten blir presset tilbake til tanken, eller står stille i rørene ivartfall .. (virker det som)

Noen tips?
Bare spør hvis dere ikke forstod av problemet jeg prøvde å beskrive.. Rekker tunge

Og fins det noen rep-sett til forgasser?, skal ovarhale den tenkte jeg ..

Det er en org 1600.


- Bjørn

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: april 19, 2008, 19:26:55 pm »

Dette kan være snakk om en mindre tennings/forgasser-justering. Har hatt det samme på min.

Hvor gammel er bensina i tanken, forresten? Gammel bensin forbrenner dårlig.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: april 19, 2008, 20:06:51 pm »

Virker som om bensinpumpen må gi opp til fordel for g-kreftene, at bensinen nesten blir presset tilbake til tanken, eller står stille i rørene ivartfall .. (virker det som)



Intressant teori, men jeg tror du kan trenge å : bytte plugger, rense/sjekke forgasser/justere ventiler/sjekke fordeler og stille teningen
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: april 19, 2008, 20:38:30 pm »

oki, takker for svar =)

Det er ny bensin på tanken, motor har ny olje++

Men får man tak i noe rep-sett til forgasseren, hvis jeg skal overhale den?
sjekt med noen nye "slitedeler"

Skal høre med en jeg kjenner, om han hjelper meg litt med fikse ventiler, tenning osv  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
robert silnes
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 19, 2008, 21:37:37 pm »

Hadde samme problemet med min 1302, men det var litt mer alvorlig.
Det kan faktisk hende at 3.sylinderet ditt er gåent. hvis det lekker, vil du få olje i sylinder toppen, og motoren klarer ikke å gå på tomgang. Du merker ikke så mye under vanlig kjøring, men når du clutsjer dauer den. Dessverre!
Hvorfor 3.sylinderet? Det er det som får minst kjøling, og derfor det første som eventuelt ryker.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: april 19, 2008, 23:25:23 pm »

Den går fint på tomgang (må bare finjustere litt), men det er når man bremser i litt fart den slokker...

Jeg får sjekke med en fagmann som kan se på det og ordne litt BlunkerBlunker


Men fint å få noen lignende tilfeller, da lærer man ivartfall litt  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: april 20, 2008, 06:47:02 am »

Overhalingssett til forgaser koster nesten ingenting, jeg pleier å kjøpe dette hos steinar på dalhems. Du finner nummeret på dalhems.no. Ring ham, ikke send mail.
Loggført

1961 T1 - Custom
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2008, 16:02:05 pm »

Har nå overhalt forgasser med nytt reppsett, byttet plugger og justert tenning

Bilen går veldig bra, men har fortsatt det samme problemet..
Den stopper når den går på tomgang!

Den går fint når man kjører, men i det motoren går mot tomgang slokker den bare!
Tomgangssystemet vil ikke fungere som det skal..


Vet noen hva som kan være feilen?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: februar 11, 2009, 21:36:44 pm »

Hei.. Glad sliter med samme prob på 1302-1600-ad motoren min, funnet noen løsning? jeg er skikkelig lei av å drive å skru på co og blandings skruen! grunninnstillingene gjelder liksom ikke, hos meg henger det sikkert sammen med for lite motstand i eksos men burde jo være mulig!:) Flau
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 12, 2009, 13:17:22 pm »

Sjekket for falsk luft i innsuget? De to gummimansjettene som sitter i overgangen mellom sentralrøret og de to enderørene som går ned til hver topp har en lei tendens til å sprekke og du kan justere deg ihjel uten å komme noe videre. En liten forsiktig dusj med startgass mens motoren går vil avsløre dette, vil da øke i turtall (NB! Sjekk at det ikke er noe som kan lage gnist!).
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: februar 12, 2009, 20:20:32 pm »

Takker! Blunker for min del ihvertfall!
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #11 på: februar 12, 2009, 20:25:55 pm »

Har fått fikset min. Overhalte gasseren igjen for en liten stund siden. Bilen gikk bra da, endelig  Gliser
Men jeg prøvde også å justere etter boka, men da ville den ikke gå noe særlig.. Så justerte etter hva jeg selv syns hørtes bra ut, og den har aldri gått so bra  Gliser
Om den går like bra som en en orginal 1600 egentlig skal vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har kjørt noen andre VW med 1600 Osteaktig
Men jeg tror alt med min er Ok  Glad

Så om noen er gode på dette, er det bare å ta seg en tur  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: februar 12, 2009, 20:40:11 pm »

Virket ikke hos meg Trist Jeg har klart å justere til et tålelig nivå men den dør ennå når den står eller når jeg bremser ned!
har overhalt forg stillt stift,tenning og ventiler... blir gal Hæ
Men kjekt å høre at noen har fremgang!;)
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: februar 15, 2009, 11:42:20 am »

Det kan være ising i forgasseren sjekk om all forvarming virker.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: februar 15, 2009, 12:35:47 pm »

Det kan være ising i forgasseren sjekk om all forvarming virker.

Hvis du har feil mottrykk i eksosen, kan du lettere få forgasserising. Hvis f.eks. de originale enderøra står for langt inn i potta.  Glad

Eller hvis forvarmingsrøret er tett til fjernvarmeanlegget.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: februar 15, 2009, 12:36:46 pm »

tomgangsdysa?
blås opp hullet med trykkluft og sjekk dysa
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: februar 15, 2009, 19:39:26 pm »

sjekket igjen for falskluft i dag men det ser tett ut :)Tomgangsdysen har jeg blåstigjennom sikkert 100ganger! Blunker
Har tenkt på dette med ising og tror det kan være løsningen.
tidligere eier har ikke akkurat tatt seg av verken bil eller motor så forvarmingsrørene på innsuget er sikkert pottetett!
får sjekket tilstand i morgen... Rekker tunge
temperaturen ute for tiden, og det faktum at jeg bor i fuktige bergen hjelper sikkert ikke på! men men
« Siste redigering: februar 15, 2009, 19:41:23 pm av wolkzter » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: februar 15, 2009, 20:23:13 pm »

Forvarmingsrøra på innsuget på min bil var potte tette uten at den fikk slike symptomer som dette. Har også kjørt uten forvarming til luftfilteret, og det som først og fremst var problemet da, var høyt bensinforbruk og motor som hata overgangen fra kald til varm.

Derimot har jeg flere ganger vært borti liknende symptomer fordi tenninga ikke har vært helt riktig justert.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #18 på: februar 15, 2009, 20:34:23 pm »

Kjempefint med diskusjon om dette evigvarende problemet. Har hatt fem boblemotorer og en Golf I (Solex PICT-forgasser den også) - alle med samme problem: To røde lamper i lyskryss, særlig på halvvarm motor i fuktig og kaldt vær.

Jeg har kommet til at maskineriet i en original 1600-motor krever 100% riktig balansert tenning/forgasser for å funke på tomgang, og at det ikke finnes én quick-fix på problemet.

Her står det en lang artikkel om dette: http://www.vw-resource.com/cutting_out.html
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 15, 2009, 23:50:46 pm »

sjekket igjen for falskluft i dag men det ser tett ut :)Tomgangsdysen har jeg blåstigjennom sikkert 100ganger! Blunker
Har tenkt på dette med ising og tror det kan være løsningen.
tidligere eier har ikke akkurat tatt seg av verken bil eller motor så forvarmingsrørene på innsuget er sikkert pottetett!
får sjekket tilstand i morgen... Rekker tunge
temperaturen ute for tiden, og det faktum at jeg bor i fuktige bergen hjelper sikkert ikke på! men men
Det må vi visst slite med en stund.. Blunker Har du hatt kondensfjerner på tanken, forresten?
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: februar 16, 2009, 02:18:14 am »

hehe ja sant nok Blunker ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! Tvilende

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: februar 16, 2009, 08:35:54 am »

hehe ja sant nok Blunker ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! Tvilende

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?
Jeg driver (sliter) også med dette om dagen.

Utdrag fra http://www.vw-resource.com/34pict3.html :

Note: If you find it difficult or impossible to make these settings, it is possible that you could have stripped threads on any of these adjusters, a damaged hole for the tapered screw, or a damaged needle valve or O-ring.
Loggført

1957 Type 2
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: februar 16, 2009, 08:39:51 am »

Hvordan vet jeg hvilket turtall motoren går på? Går det an å kjøpe noe enkelt som jeg kan kople på?

Loggført

1957 Type 2
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: februar 16, 2009, 09:32:25 am »

hehe ja sant nok Blunker ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! Tvilende

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?

Det skal den definitivt ikke gjøre. Hvis noen tidligere har for eksempel skrudd disse skruene for hardt til når de har skullet grunnjustere forgasseren, kan de ha ødelagt hele systemet, da godset i forgasseren er ganske mykt. I så fall kan det være like greit å kjøpe en ny forgasser istedet for å plundre videre med en gammel.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: februar 16, 2009, 11:01:50 am »

Kan nok være en fordel å gå gjennom en standard rutineservice i forhold til kjørelengde. De aller fleste bobler (kanskje bare en håndfull unntak) har ikke fått nødvendige servicer iht. de påkrevde rutinene på 20-30 år.
Sjekk din Haynes manual eller kjøp en eller annen som gir deg nødvendig kunnskap:
Finnes masse her http://www.vwbooks.co.uk/
Denne er grei også til å holde servicenivået oppe.

Vanskelig å isolere en ting fra alt annet som kan være problemkilder.
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carburetors.php
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: februar 16, 2009, 20:36:47 pm »

ja denne bilen har nok ikke fått det den har trengt alltid!
Men har nylig overtatt den og har vel allerede egentlig gjort alt som er mulig rent overhalings messig uten å kløyve blokken!
men jeg har gjort alt uten rep håndbok! fant alt jeg trengte her inne Gliser

Men nå har jeg fått tak i hele bug me serien, så motoren skal overhales helt snart!

Men til da prøver jeg å bytte forgasser, tenningen skal være på håret riktig! Blunker
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #26 på: februar 16, 2009, 21:11:02 pm »

Vær oppmerksom på at det som var riktig justert tenning etter boka på 1970-tallet, da motoren var ny og bensina av en noe annerledes kjemisk cocktail enn det som er i handelen idag, ikke nødvendigvis er riktig justert tenning idag. Min Boble skal etter boka ha 7,5 grader fortenning - da er den ukjørbar.
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #27 på: februar 16, 2009, 22:58:59 pm »

Takk for den!  Blunker Men med dette i tankene vil jeg gå ut ifra at bensinen var mer "effektiv" før og at man må justere opp på en måte??
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #28 på: februar 17, 2009, 09:04:07 am »

Ikke nødvendigvis effektiv - Bobla mi er jo laga for å gå på minimum 87 oktan. Sier seg selv at 98 oktan blir noe ganske annet, da denne bensina selvantenner langt senere Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #29 på: februar 17, 2009, 12:04:05 pm »

Forvarmet luft er veldig viktig. Varme i manifold også. Ellers er jo boblene kjent for å dø i første lyskryss.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!