mai 03, 2024, 02:49:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasserproblemer - 1303S 1974  (Lest 6151 ganger)
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #30 på: februar 17, 2009, 14:38:39 pm »

Min går veldig pent helt til choken når sitt siste hakk. Da dør den med mindre jeg gir gass.

jeg har:
  • Sjekket for falskluft, virker tett og fin
  • Blåst tomgangsdyse ren
  • Nye plugger og ledninger
  • Justert forgasser etter beste evne, har også forsøkt delvis høyt turtall til ingen nytte
  • Timet motoren statisk til 7.5 grader fortenning
Hvor skal jeg begynne nå?



Skal det være forvarmingsrør opp til luftfilter på en '74 1600 motor?
Noe slikt?


* 425341.jpg (27.76 KB, 402x301 - vist 145 ganger.)
Loggført

1957 Type 2
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #31 på: februar 17, 2009, 15:08:37 pm »

Vet ikke om det skal være forvarmet luft, men det tror jeg det skal. Sitter det ikke en klaff, styrt av vakum på luftfilterboksen? Og to tuter for luft inn?
7,5 grader statisk er nok korrekt hvis det er original fordeler med vakum.
Sjekk om vakumklokke på fordeler er tett.
Kanskje lurt med litt fet tomgangsblanding.
Sjekk om det er rim utenpå manifold rett under forgasseren umiddelbart etter at motoren stopper. Rim er en god indikator på isingsproblemer.
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #32 på: februar 17, 2009, 15:13:21 pm »

Vet ikke om det skal være forvarmet luft, men det tror jeg det skal. Sitter det ikke en klaff, styrt av vakum på luftfilterboksen? Og to tuter for luft inn?
7,5 grader statisk er nok korrekt hvis det er original fordeler med vakum.
Sjekk om vakumklokke på fordeler er tett.
Kanskje lurt med litt fet tomgangsblanding.
Sjekk om det er rim utenpå manifold rett under forgasseren umiddelbart etter at motoren stopper. Rim er en god indikator på isingsproblemer.
Jeg har ikke den originale luftfilterboksen dessverre. Original fordeler med vakum. Har sutta på vakumslangen og synes det skal ganske mye til før det rører på seg i fordelern, men dette skal vel ikke ha noe å si for tomgangen.
Ikke noe rim på innsuget heller, skal prøve å gi den litt fetere miks Glad

Lekker litt eksos i overgangen fra J-tjubsa til grenrøret på eksosen. Kan det ha noe å si? Skal det være motstand i eksosen eller noe sånt?
Loggført

1957 Type 2
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #33 på: februar 17, 2009, 15:20:54 pm »

Det skal være en viss motstand i eksosen, ja - betyr endel for riktig tenning og godt nok trykk i eksosen som skal forvarme innsuget. Og ja - motoren vil veldig gjerne ha forvarming til luftfilteret. Blir veldig høyt forbruk blant annet om vinteren uten.
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #34 på: februar 17, 2009, 15:33:32 pm »

Skal få tettet dette uansett, så vi får se om det hjelper.

En ting til jeg kom på. Det er(var) 2 høl i innsuget. Etter hva jeg har skjønt var det et stort til bremsekraftforsterkern og et lite hull som skulle ha en vakumslange opp til luftfilteret. Jeg har tettet begge to.  Bruker bare et sånt her luftfilter http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D8957
Kan dette skape problemer?
Loggført

1957 Type 2
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #35 på: februar 18, 2009, 16:31:20 pm »

Denne saken er løst! Du må passe på å ha minst like høy trakt oppå forgasseren som det er i den originale luftfilterboksen! I tillegg bør du ha forvarmet luft.
Originalt filter har dette. -> Det sitter termostat i toppen av filteret som stenger for forvarmet luft når temperaturen blir for høy, gir forvarmet luft etter behov.
I tillegg stenger varmluften ved full gass. -> Vakumet i manifolden blir borte når gasspjeldet åpner, og varmluftspjeldet stenger. (Du trenger kald luft for å få maks effekt)
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #36 på: februar 21, 2009, 00:31:39 am »

Denne saken er løst! Du må passe på å ha minst like høy trakt oppå forgasseren som det er i den originale luftfilterboksen! I tillegg bør du ha forvarmet luft.
Originalt filter har dette. -> Det sitter termostat i toppen av filteret som stenger for forvarmet luft når temperaturen blir for høy, gir forvarmet luft etter behov.
I tillegg stenger varmluften ved full gass. -> Vakumet i manifolden blir borte når gasspjeldet åpner, og varmluftspjeldet stenger. (Du trenger kald luft for å få maks effekt)

Hei takk for hjelp! Skal prøve med et mer originalt luftfilter. Bilen skal kun brukes sommerstid så det er kanskje ikke så nøye med forvarminga Glad
Loggført

1957 Type 2
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #37 på: februar 21, 2009, 20:35:16 pm »

Det er dessverre nøye med forvarming fordi forgasseren er så langt fra toppene. Innsug og forgasser får ingen varme fra toppene og er derfor veldig utsatt for ising. Allerede når lufttemperaturen er rundt 10+ starter isingsproblemene. Når luften passerer spjeldet/venturi faller trykket, og også temperaturen. Fuktigheten i luften felles ut og danner is inne i innsugningsrøret rett under forgasseren. Derfor måtte VW lage termostatstyrt forvarming i tillegg til konstant oppvarming med eksos på innsugningsrøret. I temperaturer under 0 er problemet mindre da luften er tørr.

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: februar 21, 2009, 21:25:24 pm »

Vert du kvitt isinga med doble gassarar som står på korte innsug?

Då står dei jo nermare toppane
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #39 på: februar 22, 2009, 16:52:18 pm »

Det har jeg på bobla mi. Jeg kjører den bare om sommeren og opplever ingen problemer med isising.
Det er ikke noe choke system på disse. (Dellorto 45)
Tomgangsturtallet er veldig lavt rett etter oppstart, gradvis raskere etterhvert som motoren varmes opp. Når det er kaldt (+ 10 og nedover) må jeg pumpe mye med gassen de første minuttene. Tror ikke de fungerer om vinteren uten choke.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!