mai 03, 2024, 04:28:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av clutch til Boble  (Lest 6349 ganger)
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« på: juli 24, 2012, 07:59:39 am »

Hei.

Er det noen som har peiling på hvordan man skal justere clutchen på en boblemotor? tenker på de 3 armene som går mot utløserarmen.
De må justeres fordi clutchen ikke klarer å løse ut helt. Finnes det noen mål på dette?

Magnus

Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 24, 2012, 09:21:12 am »

Jeg har kun hatt behov for å justere vingemutteren som sitter på clutchwiren der den er festet til girkassa. et har prøvd å justere den først eller?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juli 24, 2012, 09:47:44 am »

Når den ikke løser helt ut er det som regel en justering på vingemutteren på enden av wiren, eller så har wiren strukket seg og må byttes.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #3 på: juli 24, 2012, 09:57:49 am »

Hvilken årsmodell er bilen din? Ser ut som du mangler ringen som skall sitte utenpå de 3 (armene)
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 24, 2012, 15:57:03 pm »

har prøvd å justere wire før vi tok ut motor, den var justert på maks. De 3 armene står for langt inn slik at trykkplata ikke løser fra lamellen. Det jeg trenger å vite er hvordan disse 3 armene justeres?
Bilen er en 72 Mod. 1302. Motor 1600ccm.

Loggført
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juli 24, 2012, 15:58:09 pm »

Hvilken årsmodell er bilen din? Ser ut som du mangler ringen som skall sitte utenpå de 3 (armene)
 

Ringen sitter i clutchhuset på utløserarmen.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: juli 24, 2012, 15:59:24 pm »

jeg ville forsøkt å bytte wire først. Antakelig den som har røket noen kordeller, og strukket seg.
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #7 på: juli 24, 2012, 17:42:32 pm »

Hvilken årsmodell er bilen din? Ser ut som du mangler ringen som skall sitte utenpå de 3 (armene)
 

Ringen sitter i clutchhuset på utløserarmen.

Det er utløserlageret som sitter på armen, men skall sitte en ring (skive) på de 3 armene også som skall ligge mot utløserlageret om det ikke er en ganske (ny) boble.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: juli 24, 2012, 18:06:46 pm »

Hvilken årsmodell er bilen din? Ser ut som du mangler ringen som skall sitte utenpå de 3 (armene)
 

Ringen sitter i clutchhuset på utløserarmen.

Det er utløserlageret som sitter på armen, men skall sitte en ring (skive) på de 3 armene også som skall ligge mot utløserlageret om det ikke er en ganske (ny) boble.

72 har utløserlager med styrehylse, og ingen ring på de 3 armene.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juli 24, 2012, 18:09:29 pm »

jeg ville forsøkt å bytte wire først. Antakelig den som har røket noen kordeller, og strukket seg.

wire er ikke problemet. den er hel og fin.
Loggført
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juli 24, 2012, 18:12:14 pm »

Det er nok ingen ring på de armene nei.
Vi så at armene antagelig er for langt inne til at de løser ut trykkplata skikkelig. Derfor må jeg vite hvordan de skal justeres for å få tilstrekkelig bevegelse på plata.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: juli 24, 2012, 18:21:28 pm »

Sett på ring, så får du nok løst ut clutsjen.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: juli 24, 2012, 18:24:17 pm »

Sett på ring, så får du nok løst ut clutsjen.

Utløserlager med styrehylse skal ikke ha ring! Er det original kasse i bilen(72mod), så har denne nyeste typen utløsersystem.
Har problemet kommet gradvis, eller skjedd i forbindelse med bytte av lamell?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: juli 24, 2012, 20:18:08 pm »

Sett på ring, så får du nok løst ut clutsjen.

Utløserlager med styrehylse skal ikke ha ring! Er det original kasse i bilen(72mod), så har denne nyeste typen utløsersystem.
Har problemet kommet gradvis, eller skjedd i forbindelse med bytte av lamell?

Det er orginalkasse ja så det stemmer nok slik du sier. Jeg prøver å forklare at de 3 armene står for langt inn slik at trykkplata ikke løser ut nok, Jeg trenger å få justert de ut slik at trykkplata løser ut. Trenger og vite hvordan det gjøres. Har ikke hatt denne bilen lenge så vet ikke om dette har vært et problem før.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: juli 24, 2012, 20:46:57 pm »

Hvis alt annet stemmer så er nok wiren kaputt. Det er ikke noe å justere på trykkplaten, den ser helt fin ut på bildet.
Loggført
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: juli 24, 2012, 20:56:05 pm »

Hvis alt annet stemmer så er nok wiren kaputt. Det er ikke noe å justere på trykkplaten, den ser helt fin ut på bildet.


wiren er jo ikke kaputt, ser jo at den beveger seg fint som den skal når man tramper inn pedalen. De armene er justerbare! De har stått for langt inn, ergo klarer ikke trykkplaten å frigjøre seg fra lamell! Vi kunne se at de sto for langt inn da vi tok ut motoren.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #16 på: juli 24, 2012, 21:37:17 pm »

Hvorfor spørre, når du ikke godtar svarene? Det er altså ingen justeringsmulighet på denne trykkplata. Så om armene ikke står like langt ut, må trykkplata byttes. En cluch kabel kan også være strukket/delvis røket. Men fortsatt så klarer den fint å bevege armen ved nedtrykk av pedal.

Lykke til videre.
Loggført
magnus1986
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: juli 24, 2012, 21:46:28 pm »

Hvorfor spørre, når du ikke godtar svarene? Det er altså ingen justeringsmulighet på denne trykkplata. Så om armene ikke står like langt ut, må trykkplata byttes. En cluch kabel kan også være strukket/delvis røket. Men fortsatt så klarer den fint å bevege armen ved nedtrykk av pedal.

Lykke til videre.

Da fikk jeg jo svaret jeg trengte når du sier at det ikke er noen justeringsmulighet på plata Glad
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #18 på: juli 24, 2012, 21:49:27 pm »

Det svaret fikk du i innlegg 14 også.. Blunker
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #19 på: juli 25, 2012, 08:26:22 am »

 Hæ

*  (129.27 KB. 1024x765 - vist 389 ganger.)

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: juli 25, 2012, 08:48:43 am »

Det er årsmodellen på girkassen som avgjør om ringen skal være der eller ikke, ikke utseendet av clutchen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #21 på: juli 25, 2012, 19:35:56 pm »

Måtte bare finne frem et gammelt bilde som viser forskjellene på trykkplater. Girkassen i bakgrunnen har styrehylse til trøstelageret, og skal derfor ha trykkplate uten ring.
Jeg tror også fortsatt at wiren har blitt litt for lang gjennom årene. Må demonteres for å finne feilen....


* 1.JPG (138.21 KB, 1024x680 - vist 402 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!