mai 03, 2024, 01:20:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tenningsbank... Sliter med å få vekk. Hjelp! Har fiksa det!  (Lest 6181 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: september 22, 2013, 10:43:09 am »

Fra ca 3000 og opp,når turbo begynner å lade opp til 12psi, får jeg tenningsbank.
fordeleren har innebygget map sensor, og ved hjelp av pc har jeg prøvd å justere med forskjellige map.
nå trekker jeg tenningen helt ned i 21 grader på 12psi og 5000rpm. Det banker noe fremdeles, og bilen går dårligere. Bensinblandingen er da på 13-13,4 er dette for magert, nok til å forårsake bank?
Kjører Shell formula Power Nitro 98. (pumpebensin)
Forgasser er største SU med nål. for å feite blandninga ved belastning må nål files tynnere i bunn. Den er nå 0,95mm i diameter, blandinga steg fra 14 til 13 ved å file vekk 0,2mm  Glad
« Siste redigering: oktober 08, 2013, 05:52:34 am av Formula Vee 8ball » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 22, 2013, 12:25:53 pm »

ikke stole blindt på A/F meteret.
disse er det variasjoner og små ting kan gjøre att de leser litt feil.

Fet den mere opp
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 22, 2013, 13:27:21 pm »

Ja, jeg sjekket mot det i benken, de var like.. Men skal feite opp mer ja.. Hvordan hører jeg forskjell på tenningsbank og selvtenning? Eller er det heller et sjeldent problem? Annen varmeverdi på plugger?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: september 22, 2013, 20:06:16 pm »


Du vil IKKE ligge med AFR på 14,7 - der ligger peak EGT (eksosgass temp)
16-17@"lett cruise", 13@moderat pådrag og 12.8@WOT er det jeg prøver å få til på mine sugemotorer.
Lett cruise på bussen er å holde farten på flat vei i rundt 70 på 4'e gir. Skal jeg ligge i 80 eller mer er det "moderat pådrag"


Jeg har ikke kjørt turbo på luftkjølt VW enda, så hvile AFR target du bør legge deg på der er det sikkert andre som kan gi bedre råd om...
Men jeg ville startet med rundt 12.8-13 på moderat pådrag, rundt 12-12,5  med godt pådrag og rundt 11.8-på WOT til jeg viste jeg hadde kontroll på tenning og at O2 sensor viser rett verdi
Ta resten i benk med banke sensor og full pakke.
 
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: september 23, 2013, 07:37:36 am »

Benken jeg var i hadde ikke bankesensor, og kun separat AF måler. Hadde vært kjekt å hatt samling av data på ett ark. Men nå skal jeg feite opp blandingen først, så løser det jeg gjerne av seg selv.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 23, 2013, 08:49:32 am »

Mer suppe!
Dagens biler går helt ned mot 7-8:1 afr ved høyt sylindertrykk under pådrag/wot
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: september 23, 2013, 12:13:36 pm »

Mer suppe!
Dagens biler går helt ned mot 7-8:1 afr ved høyt sylindertrykk under pådrag/wot

Det utsagnet vil eg gjerne se bakgrunnen for... Øyerulling
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 23, 2013, 12:52:33 pm »

Skal se hva jeg finner i boka mi.
Mener å huske det er variasjoner fra 7-18 alt etter belastning, kamjustering, tenning osv.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: september 23, 2013, 14:02:17 pm »

Mer suppe!
Dagens biler går helt ned mot 7-8:1 afr ved høyt sylindertrykk under pådrag/wot
Da må jeg borre et digert høl i dysa hvertfall..  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 23, 2013, 16:50:05 pm »

Skal se hva jeg finner i boka mi.
Mener å huske det er variasjoner fra 7-18 alt etter belastning, kamjustering, tenning osv.

mulig hvis det er en flexfuel bil som kan gå på E85 , men ikke vanlig handelsbensin ?!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 23, 2013, 17:07:14 pm »

Hvis jeg ikke husker feil fra kurset så er biler nede i 7-8 når man tråkker ned pedalen, pumper inn ekstra fuel for å kompensere for trykkfallet (som akspumpe) Man kjører jo ikke så fett, men overraskende store variasjoner er det.
Ble litt overrasket selv, noe av grunnen til at jeg husker tallene.

afr opptil 18:1 er ved minimal belastning (f.eks svak helling) der kamtidene vris og atkinson-cycle kommer inn i bildet.

Men poenget her er hvor mye suppe Formula Vee må ha og der er vi enige om mer suppe Gliser
Jeg ville økt gradvis, i vee sitt tilfelle er det kanskje litt vanskelig å gå tilbake på justeringa.

På ghian til mor hadde jeg et lignende problem ved lavere turtall og kunne øke blandingsskruene i tomgangskretsen med 1/4-1/2 omdreining så var knatringen borte.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 25, 2013, 09:39:18 am »

Det virker som at jeg nærmer meg en limit med oppsettet i gasseren nå.
SU HS8 er en 52mm forgasser med kun en dyse i. Det er den konte nåla som bestemmer hvor mye bensin motoren skal få.
Denne blir trukket opp av undertrykk sammen med et stempel som bestemmer hvor mye luft som skal inn.

Det viser seg at denne kunne settes opp med tre forskjellige dyser. 0.90 , 0.100 og 0.125
Min gasser bruker 0.100 altså midt på treet.

Nåla er delt inn i 18 soner (smalner ned mot bunn) hvor du justerer feit eller rik ved å justere de forskjellige sonene.
Da er den f.eks. 2,5mm øverst som er tomgang, og 1mm nederst som er WOT.

Med 0.100 dysa, har jeg filt ned nåla til 0.9mm, og ser at blandingen fremdeles er svak.

Derfor har jeg nå bestilt 0.125 dyser, og 3 forskjellige nåler til denne dysa, sånn at jeg har mulighet for å gi nok suppe.
En jeg har snakket med i USA bruker likt oppsett, og får ut rundt 180hk uten at det går magert.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 25, 2013, 11:08:34 am »

Amerikanske bildeler *grøss* Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 25, 2013, 11:30:50 am »

på tide med EFI og tenningstyring Osteaktig

Jeg kan skaffe deg det meste Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: september 25, 2013, 21:52:38 pm »

på tide med EFI og tenningstyring Osteaktig

Jeg kan skaffe deg det meste Glad
Det nærmer seg noe ja..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: september 25, 2013, 21:56:38 pm »

E85 :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: september 25, 2013, 22:04:51 pm »

Har du prøvd Statoil´s 98 oktan?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: september 26, 2013, 09:56:18 am »

Har du prøvd Statoil´s 98 oktan?
Nei, har kun kjørt på Shell 98. Tror du Statoil sin 98 brenner senere?
Sånn octanboost, er det lureri, eller virker det? Ser både NOZ og STP selger det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: september 26, 2013, 11:20:04 am »

Husk oktan booster øker bare oktan tallet med typisk 0.5 til 0.7 altså du ender på 98.6 oktan kanskje...
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: september 26, 2013, 18:11:29 pm »

Har du prøvd Statoil´s 98 oktan?
Nei, har kun kjørt på Shell 98. Tror du Statoil sin 98 brenner senere?
Sånn octanboost, er det lureri, eller virker det? Ser både NOZ og STP selger det.

Jeg vet bare at en svenske jeg kjenner sier at dagens 98 "super" bensin er annen leverandør enn 99 "super" bensinen de solgte før(som var veldig bra).
Og at han har hatt problemer med tenningsbank på noen biler med Shell 98, som er borte med Statoil 98.

Om det hjelper noe i ditt tilfelle vet jeg ikke, bare lurte på om du hadde prøvd.  Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 26, 2013, 20:58:50 pm »

første gang jeg har hørt noe positivt om Statoil, men får vel prøve deres 98 en dag.
Har kun kjørt shell 98 vpower på bobla hittil.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 26, 2013, 23:08:49 pm »

ellers dys om 30-40% større dyse og fyll e85 og dra på 5 grader mer fortenning Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: september 27, 2013, 14:12:23 pm »

Nærmeste pumpe med E85 er så langt vekke, at jeg bruker opp metanolen på vei hjem i fra stasjonen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 27, 2013, 14:42:16 pm »

Får begynne å brenne selv da Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: september 27, 2013, 17:55:40 pm »

Nærmeste pumpe med E85 er så langt vekke, at jeg bruker opp metanolen på vei hjem i fra stasjonen.
Kjøp en stor tønne da:-) og en pumpe
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 08, 2013, 05:52:09 am »

fiksa det! Filte nåla mye. fra midten og nedover. så nå går den på 12,5 ved ca. 50% last og 11,5 ved 100% last. Ingen antydning til tenningsbank, så nå skal jeg øke tenninga litt igjen. Den trekker tidlig ned fra 32 grader til 21. Tror jeg jeg skal begynne nedtrekk litt senere nå, siden han får nok bensin ved 50% last.
Filte ingenting i starten av nåla, jeg vil ha mulighet til å cruise i 90 uten at det koster skjorta :-)
Håper jeg får lov å kjøre med skilt neste gang jeg tester.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 08, 2013, 07:32:20 am »

Godt at det løser seg!
Og..det er egentlig litt kult at du beholder gasseren mener jeg  Kult
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 08, 2013, 08:57:28 am »

Kult Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 08, 2013, 08:59:58 am »

mer suppe ja.. husker en som sa til deg på benken at du måtte kjøre feitere Rekker tunge  rullende har mulighet for tilkobling av bankesensor om du alt har en sensor og koble seg til. lite med sensor på motoren di;)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: oktober 08, 2013, 09:48:44 am »

mer suppe ja.. husker en som sa til deg på benken at du måtte kjøre feitere Rekker tunge  rullende har mulighet for tilkobling av bankesensor om du alt har en sensor og koble seg til. lite med sensor på motoren di;)
Flott, da skal jeg plukke en bankesensor fra Subaru EJ20, tror bankefrekvensen på den likner på min.
Så må jeg bestille ny tid for å se om jeg kan få beholde de samme hestene uten banking  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!