mai 02, 2024, 21:57:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: el-problem  (Lest 6100 ganger)
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« på: august 05, 2008, 23:22:06 pm »

Dette har sikkert vært diskutert før både opp og ned og sidelengs og vel så det, men jeg må nå bare prøve..

bilen det er snakk om er ei boble fra 67. måtte skifte blinklyshendelen på denne, og siden det har det vært krøll.
Før jeg setter på plass blinklyshendelen på rattstammen så fungerer alt som det skal, men med en gang den kommer på plass så begynner hovedlysene å dimme av og på.
Vrir jeg om tenningsnøkkelen et hakk så hender det at den tuter uten at den skal det også.
Det merkelige der igjen er at når jeg kobler av hornet nede under skjermen så virker absolutt alt som det skal, med blinklyshendelen og alt på plass. (da jeg fikk tak i bilen så var det ikke noe horn montert, så det er grunn til å tro at noen har slitt med dette før og bare røsket vekk tuta for å slippe maset)
Jeg kan så klart bare droppe å ha noe horn tilkoblet, men jeg vil jo selvsagt ha alt til å fungere som det skal Rekker tunge

Noen som har noen forslag til hva som kan være feil? Har saumfart koblingsskjema men ser ikke ut som noe åpenbart som er feilkobla..

Mvh Svein
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #1 på: august 06, 2008, 00:17:25 am »

Kan det være brudd i ei ledning?

Sjekket at joringen fungerer som den skal?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #2 på: august 06, 2008, 10:27:33 am »

Kan det være brudd i ei ledning?

Sjekket at joringen fungerer som den skal?

Godt mulig, noen idè om hvilken ledning det kan være? skifta ut hele ledningen inni rattstammen, uten at det hjalp noe særlig..
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #3 på: august 06, 2008, 13:18:31 pm »

anyone?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #4 på: august 06, 2008, 13:23:15 pm »

 Glad En av disse tenker jeg. Lykke til!


* Wireing T1 1965.JPG (112.13 KB, 800x884 - vist 963 ganger.)
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: august 06, 2008, 13:28:13 pm »

Glad En av disse tenker jeg. Lykke til!

Takker for den, skal saumfare dette koblingsskjemaet også Glad
Men har dog et lite aber å komme med.. antallet sikringer stemmer ikke i forhold til skjemaet du kom med her.. jeg har sikringsboks med 10 sikringer og ikke 8.. vet ikke hvorvidt det har noe å si jeg?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #6 på: august 06, 2008, 13:32:05 pm »

Det jeg la ut er til en 1965 modell, men jeg tror ikke det er noe forsjell på blinklysdelen av skjemaet. Men jeg skal se om jeg finner et til  67 modell senere. Fint å ha et med fargekoder på ledningene synes nå jeg.
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #7 på: august 06, 2008, 13:36:45 pm »

Det jeg la ut er til en 1965 modell, men jeg tror ikke det er noe forsjell på blinklysdelen av skjemaet. Men jeg skal se om jeg finner et til  67 modell senere. Fint å ha et med fargekoder på ledningene synes nå jeg.

Fargekoder er fint å ha ja Glad

Noen som vet hvorvidt selve hendelen skal jordes direkte i rattstammen? syntes det var litt pussig at det er straks de to kommer borti hverandre at det begynner å tulle... og at det attpåtil ikke er tull der hvis jeg kobler av den ene ledningen framme på hornet?  Hæ Hæ
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
matton
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Bodø


Vis profil

« Svar #8 på: august 06, 2008, 13:38:43 pm »

Skiftet blinklys/langlys bryteren på buggyen, brukte en bryter fra en 80 tals transporter. Hadde samme broblenet, tiltider så det ut som at buggyen hadde alarm. Viste seg at når jeg tok å slakket på de 4 festeskruene så forsvant problemet.
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #9 på: august 06, 2008, 13:44:36 pm »

Her har du til 1967 T1. Man finner disse enkelt i ISP sin PDF katalog som du kan laste ned fra hjemmesidene deres. http://www.vwispwest.com/home.php?xid=e0391b7de08ce268109ba0f25d0aa21e

 Glad

* Wireing 1967 T1.pdf (109.82 KB - lastet ned 178 ganger.)
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: august 06, 2008, 13:50:22 pm »

Her har du til 1967 T1. Man finner disse enkelt i ISP sin PDF katalog som du kan laste ned fra hjemmesidene deres. http://www.vwispwest.com/home.php?xid=e0391b7de08ce268109ba0f25d0aa21e

 Glad

Takker for den Glad skal forske på det der, men ble litt nysgjerrig på det med at det kun skjer når hendelen kommer i kontakt med rattstammen? noen flere enn meg og matton som har hatt noe sånne problemer? er jo bare en festeskru på min så blir litt vanskelig å få den sentrert hvis det er det som er problemet? anyone?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: august 06, 2008, 14:47:08 pm »

Det jeg la ut er til en 1965 modell, men jeg tror ikke det er noe forsjell på blinklysdelen av skjemaet. Men jeg skal se om jeg finner et til  67 modell senere. Fint å ha et med fargekoder på ledningene synes nå jeg.

Fargekoder er fint å ha ja Glad

Noen som vet hvorvidt selve hendelen skal jordes direkte i rattstammen? syntes det var litt pussig at det er straks de to kommer borti hverandre at det begynner å tulle... og at det attpåtil ikke er tull der hvis jeg kobler av den ene ledningen framme på hornet?  Hæ Hæ

Tror du er inne på noe her. Jorder du hornet permanent og godt nok, tuter det hele tiden så lenge tenninga er på. I ditt tilfelle er nok jordinga god nok til at det skaper tull, men ikke god nok til at hornet tuter hele tida - bare av og til.
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #12 på: august 06, 2008, 14:57:17 pm »

Det jeg la ut er til en 1965 modell, men jeg tror ikke det er noe forsjell på blinklysdelen av skjemaet. Men jeg skal se om jeg finner et til  67 modell senere. Fint å ha et med fargekoder på ledningene synes nå jeg.

Fargekoder er fint å ha ja Glad

Noen som vet hvorvidt selve hendelen skal jordes direkte i rattstammen? syntes det var litt pussig at det er straks de to kommer borti hverandre at det begynner å tulle... og at det attpåtil ikke er tull der hvis jeg kobler av den ene ledningen framme på hornet?  Hæ Hæ

Tror du er inne på noe her. Jorder du hornet permanent og godt nok, tuter det hele tiden så lenge tenninga er på. I ditt tilfelle er nok jordinga god nok til at det skaper tull, men ikke god nok til at hornet tuter hele tida - bare av og til.

Vil noe sånt skape problem for vekslingen mellom fjern- og nærlys også da? er nemlig det som er det største problemet.. som sagt, alt fungerer så lenge hendelen ikke er montert på rattstammen.. bør jeg rett og slett prøve å isolere rattstammen der den blir dekt av hendelen? eller vil dette skape problemer for noe annet igjen?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: august 06, 2008, 18:17:51 pm »

Grunnen til at du får problemer med at hovedlysene dimmer av og på, er nok at det via hendelen går strøm rett til releet som styrer vekslingen mellom kast og blend. Det høres ut som om denne strømmen mest sannsynlig kommer fra hornet.

1) Sjekk ved help av koblingsdiagram at hornet er kobla riktig.

2) Sørg for at blinklyshendelen ikke får kontakt med kretsen til hornet (annet enn at de antagelig bruker samme sikring).
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #14 på: august 06, 2008, 21:04:54 pm »

Grunnen til at du får problemer med at hovedlysene dimmer av og på, er nok at det via hendelen går strøm rett til releet som styrer vekslingen mellom kast og blend. Det høres ut som om denne strømmen mest sannsynlig kommer fra hornet.

1) Sjekk ved help av koblingsdiagram at hornet er kobla riktig.

2) Sørg for at blinklyshendelen ikke får kontakt med kretsen til hornet (annet enn at de antagelig bruker samme sikring).

har sjekka nå..

1) hornet er kobla riktig

2) ser ikke noe sted det er koblet sammen på noen måte.. er det noe sted de kan ha fått kontakt som ikke er helt synlig uten å demontere halve fronten?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 06, 2008, 21:33:05 pm »

jeg ville prøvd å surre en runde med el tape rundt der hvor hendelen festes...
om allt fungerer som det skal da så er det vel ikke noe mer å fikse på...?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: august 06, 2008, 22:39:50 pm »

Alle som sier at boblen er så enkel, spesielt det oversiktlige elektriske anlegget, ler jeg av  Osteaktig

Kan disse to linkene hjelpe deg?

VW Resource - The VW Horn: http://www.vw-resource.com/horn.html

Bugshop - The Horn wiring hell: http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm

Gudd løkk!
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #17 på: august 06, 2008, 22:43:45 pm »

Alle som sier at boblen er så enkel, spesielt det oversiktlige elektriske anlegget, ler jeg av  Osteaktig

Kan disse to linkene hjelpe deg?

VW Resource - The VW Horn: http://www.vw-resource.com/horn.html

Bugshop - The Horn wiring hell: http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm

Gudd løkk!

Skal flire litt av de fra nå av jeg også  Gliser er mulig de tenker mest på de tidlige boblene med bare 4 sikringer og noen få ledninger Rekker tunge straks det kommer noen flere releer og flere sikringsplasser å forholde seg til så blir ting litt mer knotete Rekker tunge
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #18 på: august 06, 2008, 22:46:11 pm »

jeg ville prøvd å surre en runde med el tape rundt der hvor hendelen festes...
om allt fungerer som det skal da så er det vel ikke noe mer å fikse på...?

tenkte tanken jeg også nå i kveld, skal få kjøpt inn tape i morgen og se om det hjelper Glad *krysser fingrene*
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #19 på: august 20, 2008, 22:14:50 pm »

Da er problemet løst, omsider Glad
Viste seg da at blinklyshendelen som jeg kjøpte ny bare var noe skit  Sint, fikk tak i en annen brukt en som funka glimrende.. så det var jo noen kroner rett i dass, men nå virker iallefall alt som det skal Glad
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!