mai 14, 2024, 17:46:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 19, 2010, 19:36:37 pm
Da tror jeg vi må prøve å finne oss en ny girkasse, gitt..  Sjokkert
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 19, 2010, 18:41:12 pm
Hmm... da ser det ut som at den bakstillingen (m/girkasse) vi fikk med bilen er en modell med drivakslinger...
Passer denne girkassen over på vår bakstilling som har svingakslinger?
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 07, 2010, 22:09:33 pm
Da var bakstilling og girkasse ute av bilen! Glad
Takk for hjelpen!
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 07, 2010, 18:47:28 pm
Det er det som er planen i utgangspunktet, å ta ut girkassen. Det er derfor vi skal ut med akslingene.
Har jo allerede demontert det ene indre leddet (siden jeg trodde det var drivakslinger som sto på), men da kan vi vel bare demontere navene, også ta ut girkasse og akslinger i en enhet?
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 07, 2010, 18:37:26 pm
Hmm.. da blir jo denne jobben litt mer omfattende... Må vel av med nav, bremserør, håndbrekkwire, støtdemper osv da? Noe annet jeg burde passe på?

Så rart at det er svingakslinger på denne bilen siden det er en 69-modell da!?
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Swing axles eller drive axles? Haster! på: oktober 07, 2010, 18:31:02 pm
Kan noen ta en kjapp titt på disse bildene og si meg om bilen har drive axles eller swing axles?








Skal ut med akslingene, og trodde at bilen hadde drivakslinger iom at manualen sier at modeller fom 1969 har drive axles, og ikke swing axles, men jeg får ikke dette til å stemme helt..

Det er altså snakk om en 1969 modell Boble.
7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Heve pumaforstilling? på: oktober 02, 2010, 12:42:53 pm
Takk for svar. Dette var det mye hjelp i! Glad
8  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Heve pumaforstilling? på: oktober 02, 2010, 11:20:51 am
ah, takker for svar folkens!

Jeg tror ikke bilen er godkjent med forstillingen, så jeg regner med at det ikke er sveiset fast.
Den har gassdempere som er kortere enn de originale demperene, vil dette by på problemer når jeg hever den?

Fikk med det anbefalingsbrevet fra Møller, men hvordan sjekker man at bilen er senket like mye bak som foran? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg aner ikke hva som er gjort i "hekken" på denne bilen. Hadde vært et stort pluss å få godkjent forstillinga i vognkortet!
9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Heve pumaforstilling? på: oktober 02, 2010, 10:28:05 am
Hei

Har kjøpt en boble som det, i følge forrige eier, står pumaforstilling på.
Sånn som bilen står nå, syns jeg den er grådig lav, så jeg ønsker å heve den litt framme.
Er dette mulig? Eller er forstillingen sveiset fast i den høyden den står på?
Hvordan går jeg fram?

mvh
oleb
10  Forum / Prosjektgarasjen / Prosjekt 1300 '69 (3x rookie) på: september 27, 2010, 20:19:05 pm
Hei!

Vi er da tre karer som trengte en god unnskyldning til å slippe unna kjerringer og unger, og gikk derfor til innkjøp av en 1969 modell boble.

Bilen ble oppusset i 2007, så karrosseri og understell skal være bra. Det som må gjøres er å få inn motor, bytte girkasse og å få den EU-godkjent.

Vi har noe erfaring med bilmekk fra før, men vi stiller på forholdsvis bar bakke når det gjelder bobler. Bevæpnet med diverse Haynes-manualer, (lite) tid og mye pågangsmot, håper vi på å få denne kjørbar til slutt. Skriver "til slutt", siden to av oss er småbarnsfedre, en er student og en er sjømann, så tiden kan bli en utfordring!

Satser på å bruke denne tråden til dokumentasjon for egen del, i tillegg til alle de håpløse spørsmålene vi kommer til å stille etter hvert som problemene hoper seg opp for oss.

Første på lista er altså motoren. Vi fikk med den originale 1300-motoren som trenger en overhaling pga oljelekk, en 1600-motor med kun bunndel og topper (som skulle være bra i følge selger) og en 1500-motor som egentlig bare er å kaste. Vi er litt usikker på hvordan vi skal gå fram, men har vel innsett at å starte på et overhalingsprosjekt blir litt vanskelig for oss. Enten prøver vi å sette sammen 1600-motoren med de delene vi har, eller så kjøper vi en fungerende og komplett 1300-motor. Hvor mye av de "ytre" delene passer over på de forskjellige motorene (forgasser, oljepumpe, fordeler osv)?

En annen ting vi muligens må gjøre noe med er høyden på bilen, den er i laveste laget. Det står en såkalt pumaforstilling på den i tillegg til at den har senkespindler og kortere støtdempere. Kan denne heves på enkelt vis, eller er den sveiset fast i den høyden den står på nå?

Noen som har tips til butikker som selger billige deler?

Bilder kommer!
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!