VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Emil på juli 03, 2013, 15:11:54 pm



Tittel: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Emiljuli 03, 2013, 15:11:54 pm
Hallo.

Fikk forevisning hos bt på eu kontrollen.
De likte ikke pumaen som stod på ,så de ville ha papirer på dette ( dette har jeg pr mail men var ikke godt nok) evnt kopiere ut og gi dem i hånden til dem? Papirer fra møller ( som jeg fikk hos unneberg)
Det står i papiret fra møller at det  må være sveist , men jeg vil ikke ha den høyden på bilen etter kontroll( vil senke den igjen)  er det mulighet for og jukse til dette ?

Så var det også forskjell på dekk dim framme og bak ( tenker at neste gang så setter jeg på org felgene før forevisning)

Noen som har tips og triks ?


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Lassenjuli 03, 2013, 18:40:29 pm
Hallo.

Fikk forevisning hos bt på eu kontrollen.
De likte ikke pumaen som stod på ,så de ville ha papirer på dette ( dette har jeg pr mail men var ikke godt nok) evnt kopiere ut og gi dem i hånden til dem? Papirer fra møller ( som jeg fikk hos unneberg)
Det står i papiret fra møller at det  må være sveist , men jeg vil ikke ha den høyden på bilen etter kontroll( vil senke den igjen)  er det mulighet for og jukse til dette ?

Så var det også forskjell på dekk dim framme og bak ( tenker at neste gang så setter jeg på org felgene før forevisning)

Noen som har tips og triks ?

Eg fekk og den kjekke der,bare av onkel blå ;)
Det du må ha før du reise te BT e firejulskontroll fra godkjent verksted, huske å bestille time hos BT.
Når eg kom inn hadde eg ikkje Sveist, bare heva litt.
Hadde og i tillegg forskjellig dim fremme og bak.

Traff på ein eldre hyggelige kar sjå BT, han prøvde bilen,løfta den opp lyste kikka og tok bilder...han sa i tillegg att han aldri hadde godkjent senking på boble før...så eg måtte bare peika å forklara fekk eg beskjed om.
Han leste gjennom skrivet fra møller og meinte att dette ikkje sko var någe problem.
Så nå står det i vognkortet mitt att eg har justerbar puma forstilling , og 185/50 15 fremme og 195/55 15 bak.

Så du kan jo være heldig ;)


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Emiljuli 03, 2013, 19:23:46 pm
Hehe ja kjekke de i løvens hule på forus !!!  :P
Måtte ikkje du ha någe papirer på dekkdim?

Tenke at det står i møller sine papirer at det må sveisas , om de kansje legge seg veldig opp i det ?


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Norbeckjuli 03, 2013, 19:46:53 pm
Bare og pungtsveise en perle som du kapper bort etterpå


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Lassenjuli 03, 2013, 22:53:11 pm
Hehe ja kjekke de i løvens hule på forus !!!  :P
Måtte ikkje du ha någe papirer på dekkdim?

Tenke at det står i møller sine papirer at det må sveisas , om de kansje legge seg veldig opp i det ?

Hadde ingen papirer på dekk nei...men nå har eg ;)
Sikasveis holde lenge det ;)


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Emiljuli 03, 2013, 23:37:48 pm
Har du de papirene sånn at du kan senda de på mail ?


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Emilaugust 05, 2013, 22:18:54 pm
Hallo.

Nytt spørsmål, når folk skal ha pumaen inn i vognkortet krever vel dette forstillingskontroll ? Noen som har tatt forstillingskontroll i det siste i stavanger ? Eller krever ikke vegvesenet det?


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Riisernaugust 05, 2013, 23:11:44 pm
Alternativet jeg bruker ved eu er; bytte til orginal forstilling kvelden før visning og på med orginalhjula. Rett etter visning er det hjem å monterer senkeforstillinga og godhjula igjen. Altså; ha to forstillinger og to sett hjul.


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Lassenaugust 06, 2013, 06:53:46 am
Har du de papirene sånn at du kan senda de på mail ?

Glømte heilt ut å svara deg...men sende deg ein pm med link til papirer.
Har ikke mine på pc :/
Å ja, BT kreve 4-hjuls kontroll som de kalle det :)


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Ketil S.august 08, 2013, 17:11:47 pm
Så de skal ha sjekk på at du har 4 hjul, den skal jeg klare! Hva dersom du har reservehjul, godkjenner de det? Det blir jo 5 hjul!


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: PiratePrincessnovember 20, 2013, 10:32:12 am
Noen som kan hjelper meg med det? Jeg trenger papirer og kanskje bildet hvor jeg må sveisse.
Det er mer enkelt å register det på tyskland!!!! Hvor skal jeg kjøre for kontrol biltilsynet?
Er der noen steder jeg skal ikke kjøre? Bor i Gjerdrum.
tusen takk :)


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: ghia69november 20, 2013, 16:56:12 pm
Hei.
Sjekk siden til gutta på vestlandet: http://volkswest.no/
Se under kategori dokumenter.

Direktelink til puma: http://volkswest.no/wp-content/uploads/2013/05/puma.pdf

Jeg brukte denne, og fikk bilen godkjent med Puma. Er skrevet inn i autosys, sammen med Kerscher-bremsene, økt slagvolum (2270) og økt motoreffekt (155hk).
Puma for øvrig ikke sveiset. Hørte om noen andre som la litt svart akryl i overgangen på justeringsbrikken og malte dette svart som forstillingene.

ghia69


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: PiratePrincessnovember 20, 2013, 18:16:10 pm
Tusen tusen takk for hjelpen ghia69
Håper biltilsynet på jessheim er snill og godkjenne det for meg.
Tenker jeg vil prøve å gjøre en "sika sveissing" for bli på sikre siden :p

Håper alt går bra og jeg har den godkjent snart  :'(


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Gulliknovember 20, 2013, 20:46:21 pm
Grunnen til dette "sveisekravet" på de i utgangspunktet justerbare forstillingene, er at noen rakettforskere i sin tid brukte det som unnskyldning for at bilen var griiiiiiiiiiiiiiiiiiselav foran. Istedenfor å si at "ja jeg justerte den kanskje litt mye ned" var unskyldningen at "oi den ramla ned på justeringa".
Så sånn sett er det jo flaks at ikke disse forstillingene ble forbudt isteden.


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: PiratePrincessnovember 20, 2013, 20:57:39 pm
Forstå det.
Men jeg vil ikke kjøre griiiiiiselav, bare lit lav, fordi jeg er frykt av "hights" :p
Bilen skal bli kjørt som "alle dager bil" og jeg jobbe på Anlegg og bor ute (darlig vei).
Så håper det vil gå greit jeg!


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: Dewilnovember 20, 2013, 21:28:40 pm
Det har gått et rundskriv til biltilsynet der det tillates bakkeklaring ned mot 8cm.
"Regelen" om bakkeklaring er kun en anbefaling, ingen Lov der altså.

Det du trenger:
(Hos et godkjent verksted)
Hjulstillingskontroll
Lysjustering
Papirer på senkesett/pumaforstilling.

Her er forøvrig regelverket:


Tittel: Sv: Puma forstilling og statens vegvesen
Skrevet av: JTWEnovember 20, 2013, 23:11:03 pm
Hadde jeg som kontrollør sett noen som "sika-sveiste" forstillingsjusteringen kan du banne på at jeg skulle funnet noe feil før kontrollen var over.

Bedre å enten la være eller gjøre det skikkelig. Jeg mener å gjøre det skikkelig er å la være å sveise justeringsplatene; den bolten kan holde mange tonn kraft...

Så lenge det står hva som er målt avstand senter hjul/skjermbue eller annet fast referansepunkt så får den som endrer etter kontroll ta smekken selv.