873
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: God jul!
|
på: desember 29, 2007, 22:08:34 pm
|
...med masse vind i hekken!
Eeeeh, litt usikker på hvor du vil nå, Bjørnar Er det noe med kosthold og spisevaner det dreier seg om? Skal vi gå for snauere bekledning? Annet? God romjul og godt nyttår fra meg også...
|
|
|
875
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varmeapparat.
|
på: desember 21, 2007, 13:02:32 pm
|
Dersom en har tilgang til strømuttak er jo en liten Defa kupévarmer fint, så starter en ihvertfall turen med isfrie ruter og varm bil.
Noen her som har erfaring med motorvarmer til luftkjølt (oljevarmer for å montere istedet for det originiale lokket i bunnpannen)?
|
|
|
876
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO
|
på: desember 20, 2007, 14:36:44 pm
|
Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall. Tjaaaa, det skulle vel komme an på litt andre ting enn de to enkle og små gasserne også det... Jeg skrev det nå mest på tull, jeg da
|
|
|
881
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: tullebilder
|
på: desember 19, 2007, 11:51:31 am
|
Hva mener du, kisen har jo forskriftsmessig lagt en stein bak bakhjulet, og har dessuten ikke bare én men to støtter (altså backup, i tilfelle den ene skulle svikte) for å holde den lille pickisen oppe. Nei, det der tror jeg arbeidstilsynet hadde godkjent, nesten uten anmerkninger...
|
|
|
885
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Historien bak "forsterkinger" under gulv på type 3?
|
på: desember 18, 2007, 14:13:51 pm
|
Disse kom i 1968 og sluttet i 72,når nyere bunn kom. Ja de har litt med forsteking av bunnen,Sikkerets bilen selv Type 3. Det er nok litt lurte å montere de. Magne
Magne KAN! Det tror jeg på! Men de kom nok i -69 (altså modellår 1969), for min Variant fra april/mai 1968 har ikke disse... Jeg spurte om det samme på det engelske type 3 & 4 forumet, og der kom det opp svar om forsterkninger ift amerikanske sikkerhetskrav fom 1968 (f eks i bakre innerskjermer), og igjen i 1970 når "kassestøtfangerne" kom. De skal nok på plass på Varianten min de som jeg har liggende, ihvertfall.
|
|
|
886
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Spørsmål ang taktrekk spareboble
|
på: desember 18, 2007, 12:17:27 pm
|
Jeg spurte om deres taktrekk til Käfer Standard var det samme som "Sparkäfer" 1968-70, og la ved bildet som Jøran postet lenger opp i denne tråden...
Hvordan er trekket festet langs sidene på disse? Henger det bare på spilene, eller er det limt også? Beklager min uvitenhet, men mitt sparebobletaktrekk skal monteres i en DeLuxe (eller "vanlig boble", som vi kaller det her)...
|
|
|
887
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Spørsmål ang taktrekk spareboble
|
på: desember 18, 2007, 10:00:43 am
|
Jeg kom til å tenke på et tysk firma som heter Himmelservice (Himmel = taktrekk på tysk...), så jeg sendte en e-post til dem for å høre om deres taktrekk til "Käfer Standard" var likedan som det originale, og fikk "Himmlischen Grüssen" tilbake om at det var det! De ulike typene vinyl for taktrekk finnes her: http://www.himmelservice.de/himmel.htmDe leverer også teppesett, matter og setetrekk, og alt til nokså fornuftige priser, ser det ut til. Kvaliteten vet jeg ingenting om, men det jeg har lest om dem og arbeidet deres på ulike forum tyder på at det er bra. Taktrekk til spareboble koster 120 Euro, og dersom vi er flere som skal ha, kan vi jo ta en samlebestilling?
|
|
|
888
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Longblock
|
på: desember 18, 2007, 09:47:03 am
|
Jeg tror ikke noen av disse store firmaene som driver med overhaling av VW-motorer har type 3 longblokk i sortimentet, så det spørs om alternativet ditt blir å få noen til å bygge på bestilling. Jeg har sett en annonse eller to på Samba i det siste, for firma som reklamerer spesielt med type 3 motorer, så du kan jo ta en titt der (her, for link direkte til riktig kategori: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/cat.php?id=69)... Dersom du forsøker deg på en shortblokk/evt ny blokk istedet, må du ha en "Universal case" som har muligheter for type 3 peilepinne og bakre motorfeste (og var det ikke noe mer, mon tro?).
|
|
|
889
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Mekaniske bremser på 1959 modell?
|
på: desember 18, 2007, 08:38:10 am
|
Standard-modellene ble bare solgt på eksport ved spesialbestilling. Det kom noen hvert eneste år via Møller til Norge. Standard-modellene hadde mekaniske bremser helt opp til og med modellår 1966.
Er du sikker å at de mekaniske bremsene hang med helt til 1966? Ifølge VW delekatalog hadde 111 og 112 wirebremser tom modellår 1962 (opp til ch nr 4 630 937)...
|
|
|
891
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Spørsmål ang taktrekk spareboble
|
på: desember 14, 2007, 15:27:26 pm
|
Takk Jøran,
det var det jeg syntes å huske... Er disse også tilgjengelig gjennom TMI og slike, eller produserer de dem ikke (siden spareboble er et forholdsvis ukjent begrep i USA)? Isåfall, andre kilder til et slikt et? Kanskje noen til og med har et brukt et de skal selge...?
|
|
|
892
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Spørsmål ang taktrekk spareboble
|
på: desember 14, 2007, 14:25:37 pm
|
Hei,
jeg lurer på hvordan taktrekket i en spareboble (f eks årsmod 1968-1970) skal se ut. Noen som har bilder? Hvor mye av taket "dekker" taktrekket på disse sammenliknet med de "vanlige" boblene, altså DeLuxe-modellene?
|
|
|
895
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Historien bak "forsterkinger" under gulv på type 3?
|
på: desember 13, 2007, 12:10:48 pm
|
"...the later pans, starting in 68 or 69 got a pair of floor reinforcement beams ("U" channels) that stiffened the floor in case of front impact (crash absorbsion)..."
Takk! Har du en kildehenvisning til meg? Noen som kan huske å ha sett noe om evt ettermontering av slike? Med tanke på alt av rare ting som kan og kunne ettermonteres på div VW-modeller, burde det jo eksistere noen papirer på ettermontering av disse også.
|
|
|
897
|
Forum / Type 3 og 4 / Historien bak "forsterkinger" under gulv på type 3?
|
på: desember 13, 2007, 09:05:26 am
|
Hei, jeg har en 1968 Variant som har fått seg en trøkk eller to i gulvet. Pga dette og rust skaffet jeg meg et par brukte bunnplater for å sveise inn (hele eller deler av platene). Når jeg fikk dem i hus oppdaget jeg kjapt et par forsterkinger på undersiden i form av en langsgående bred u-profil på hver side, som går fra fronten og bak til der seteskinnene starter (se de to nederste bildene i denne posten: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,425.msg4633.html#msg4633, dersom du ikke skjønner hva jeg mener). Noen som vet når disse kom, og evt annen grunn til dem enn ren forsterking av bunnplaten (som min viser nødvendigheten av...)?
|
|
|
898
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Fastback vs notchback vs squareback
|
på: desember 13, 2007, 08:46:33 am
|
Hvis det er interesse for en opptelling av type 3, tror jeg det er lurt å ta en egen tråd om det. Selv om man har en type 3 stående, er det ikke sikkert man er innom akkurat denne tråden...
Finnes det en "poll-funksjon" her inne som kan brukes til det, mon tro?
|
|
|
899
|
Forum / Rat-look / Sv: Post din Rat-Looker!
|
på: desember 13, 2007, 08:42:25 am
|
Sykt ratt!! Noen som vet hvaslags bil dette egentlig har stått i??
Var det ikke dette rattet SplitMan mente var fra en 50-talls "Sjevrolort"?
|
|
|
|