mai 03, 2024, 08:02:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Farris  (Lest 2169 ganger)
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: januar 15, 2010, 16:52:08 pm »

Hørte av en kar som hadde kjørt bobble før at han brukte å rense gasseren med farris,altså helte farris nedi mens den gikk,kan dette være sant??
Loggført

-66 Boble
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: januar 15, 2010, 16:55:26 pm »

Ja dette går an, har opplevd det gjort sjøl, servicegubben på statoil ruset bilen opp på ca 2500 rpm og helte forsiktig farris i gassern på vår V4 transit russebil ( og den gikk penere etterpå)
Loggført

Seaside VW Klubb
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2010, 17:02:09 pm »

He he artig  Glad
Loggført

-66 Boble
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2010, 17:19:10 pm »

Farris er vel litt perler for svin, men det er et gammelt jegertriks å ha en skvett vann i gasseren for å rense ut litt sot.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2010, 19:35:06 pm »

Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 15, 2010, 19:49:59 pm »

farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent..Øyerulling
Loggført
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #6 på: januar 15, 2010, 20:47:01 pm »

Det er ikke forgasseren, men forbrenningsrommet som blir renset. Soten på stempler og topplokk/ventiler løsner når vannet fordamper. Fjerner tenningsbank på slitte motorer som brenner mye olje.

Håper da ikke man har sot i gasseren nei.... Men som jeg skrev, det ska helles i gasseren...
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: januar 15, 2010, 21:11:42 pm »

farris er bedre en vann.. kullsyre gjør under verk:) har prøvet begge deler på jobb på forgasser biler som fusker litt eller drar ringt.... og ved lav komp så kan det hjelpe. får renset ventiler for sot og olje rester som er brent..Øyerulling

Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  Øyerulling
Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #8 på: januar 16, 2010, 01:59:47 am »

Tror  jaggu jeg skal sjenke bobbla mi en slurk når den våkner til våren..
Loggført

-66 Boble
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: januar 16, 2010, 09:49:33 am »

Har brukt rent vann på et par biler jeg har hatt, og det bør gjøres med varm motor, da dette blir en dampvask innvendig. Få motoren opp i 2-3000 og hell litt vann oppi. Mengden finner du ut av, da du merker turtallet synker, og du vil ikke drukne bilen heller  Osteaktig

Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant?  Øyerulling
Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
gmh
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: sandnes



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 16, 2010, 17:31:07 pm »

Dette med vann i forgasseren er et triks som brukes på bilverkstedene av den gamle gode sorten-  brukt på elder DAUKJØRTE biler for å komme gjennom eu  (avgasskrav co)
Loggført

Gisle Morten
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 16, 2010, 18:37:42 pm »

Hyggelig tips for ein oljefyr som skal komma seg gjennom eu...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: januar 16, 2010, 20:14:45 pm »

gjer samme efekt som redex.Har prøvd flere ganger.Du skal ikke gjøre dette i nærheten av hus ellers kommer brannvesenet det ryker noe jæ..Det begynner ikke å ryke før etter du har hatt nedi siste skvett da først starter røyken,det ryker veldig tykk kvit røyk.Det kan jeg skrive under på Blunker Gliser Gliser
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #13 på: januar 18, 2010, 13:09:04 pm »

Til diesel finnes et produkt som heter Hammerdown. Det er en emulsjon som får vann i drivstoffet til å inngå i forbrenninga og dermed rense forgrenningskammeret og samtidig øker effekten på motoren. Har selv brukt det i båtmotoren (diesel) for å få ut vann i drivstoffet, etter at jeg begynte å bruke det behøvde jeg ikke å tømme vannutskilleren og motoren gikk jevnere. Vet ikke om dette stoffet (som ikke er lurium, men som brukes på store dieselmotorer i skip og av mange vogntogsjåfører) finnes for bensin, men det skulle ikke forundre meg. Importeres av et fima på Sortland tror jeg. Jeg har hørt fra eldre bilmekanikere at de brukte "selters" til rense sure dieselmotorer i lastebiler. De tok av luftfilteret og fikk en til å gi litt gass på motoren, så ristet de opp "seltersen" og holdt for tuten slik at det liksom feis inn i manifoilen. Det var viktig at det ikke ble for mye. Bare slik at turtallet gikk litt ned. Ble det for mye stoppa motoren og da ventet som oftest motoroverhaling;)
« Siste redigering: januar 18, 2010, 13:11:06 pm av hovdingen » Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 18, 2010, 13:23:44 pm »

Genialt triks som jeg har prøvd mange ganger på vwboxere. I starten spytter motoren ut masse svart guffe sammen med den hvite røyken.
Gir du den en liten klunk til etter dette, kommer det kun hvit damp ut. Da pleier jeg å gi meg.

Viktig å holde den ene hånda på gasseren slik at du kan justere turtallet i det farrisen helles på. Ca 2-3 dl er nok.

Styr unna farris med sitron eller annen smak Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!