mai 07, 2024, 12:42:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...  (Lest 3161 ganger)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 02, 2012, 21:11:19 pm »

Tiden mot neste sesong går fort, og vi skal ha en bil på veien.
I den bilen skal det stå en motor, helst en som har bra med moment og er driftssikker nok for utstrakt bruk gjennom en lang sesong.

Vi ønsker oss et forslag på hva vi skal se etter/kjøpe/få noen til å bygge innenfor budsjettet vårt på 30k. Vi har også et sett NOS Dellorto DRLA 40 liggende som vi gjerne kunne tenkt oss å bruke sammen med en slik motor, evt om disse blir solgt for å anskaffe noe annet passende.

Hva foreslår du? Hva er best? Bygge selv med bare nye deler, eller få noen andre til å bygge en?
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 03, 2012, 21:18:19 pm »

Hei
sett inn en 2,4 ltr type 4 motor efekt fra 120 til 160 hk holbar som bare det
kan lev med kjøling tilpasset boble eller buss

Mvh AR
48194000
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 03, 2012, 22:18:09 pm »

Jeg ville bygget selv. Bruk mest mulig originaldeler for at det holder sammen og blir driftsikkert. Nye deler/reprodeler er ofte laget i lavkostland og er ofte i tvilsom kvalitet. Jo større motor du lager jo mer "spesialløsninger" må du ha på plass. Jeg ville bygget en 1641 eller 1915 med original veiv og svinghjul, nye topper, moderat kam og de dellortoene dine. Du kan regne med 70-100 hester og bra dreimoment. Hvis du skal ha noe som funker ville jeg satset på originalt oljeopplegg uten masse slanger og stæsj som kan ryke. Bare pass på at motoren er skikkelig ren og fin når du setter den sammen, og skift olje OFTE (hver 500 mil, minst). Det er tross alt gjort på 10 minutter....

Jeg har laget en "dieselmotor" på 2165 ccm. Brukte bare gamle drittdeler (fant blokka i en veigrøft, fikk stempler/sylindre osv). Med "alt for lite" eksosanlegg og moderat kam bremset den 103 hester hos jee uten reim. Max dreimoment på 2300 omdreininger. Starter og går i alt slags vær.....
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 03, 2012, 22:22:51 pm »

Nils du må nok Høre Med Hans L
Han lager Motor for deg

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Marcus
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 05, 2012, 15:38:47 pm »

ta deg en titt på den siden her.

http://www.drdracingheads.com/xcart/DRD-Long-Block-Engine-Kits.html
Loggført

1966 boble
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 05, 2012, 19:28:42 pm »

Takk for link.

Hva med 1600 SP industrimotor med få timer, er det et kostnadsmessig bra alternativ med f.eks nye DP topper (uten KOLS og pustevansker) og mine DRLA 40? Isåfall, hvilke topper anbefales, og hva kan man forvente å få av effekt fra noe slikt?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 06, 2012, 07:30:51 am »

Et sett nye mexico topper tatt opp til 9-9,5 i komp, et sett 1,4:1 vippestel, rustfri SSP Sidewinder eksos og Dellorto gasserne på en 1,6 pumpemotor er en veldig enkel måte å starte trimming hjemme i garagen med morsomt resultat  Blunker

Send mig en mail på mail@unneberg-bil.no så skal jeg sende dig et tilbud på det du trenger utover motor og gassere. Skriv gjerne om du har innsug, luftfiltre, gasserstag, fordeler, 200mm clutch osv.  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 08, 2012, 08:59:28 am »

Et sett nye mexico topper tatt opp til 9-9,5 i komp, et sett 1,4:1 vippestel, rustfri SSP Sidewinder eksos og Dellorto gasserne på en 1,6 pumpemotor er en veldig enkel måte å starte trimming hjemme i garagen med morsomt resultat  Blunker

Send mig en mail på mail@unneberg-bil.no så skal jeg sende dig et tilbud på det du trenger utover motor og gassere. Skriv gjerne om du har innsug, luftfiltre, gasserstag, fordeler, 200mm clutch osv.  Glad
Takk for forslag - skal sende en mail Glad

Blir nok henting av industrimotor i ettermiddag da..
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 08, 2012, 18:01:01 pm »

Ble brannpumpe, 126A produsert i 1970, med kun 56 timer på teller'n.
Burde være et greit utgangspunkt tenker jeg.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 08, 2012, 18:03:55 pm »

Iallefall om det er en AS21 Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 08, 2012, 19:23:06 pm »

Iallefall om det er en AS21 Blunker
...og det finner jeg ut av ved å se på...?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 08, 2012, 19:24:00 pm »

På siden under sylindrene
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 08, 2012, 19:43:14 pm »

På siden under sylindrene
OK, takk for info  Blunker
Får ta en kikk i dagslyset i morgen - fikk såvidt sveivet den igang i ettermiddag, men mistenker at jeg må ta en titt på pluggene og bensintilførsel.
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 10, 2012, 09:36:23 am »

Har ikke fått sjekket blokka ennå, skal gjøre det i ettermiddag Glad

Sveivet på meg vond arm i går, etter å ha sjekket plugger, så til helgen blir pumpe og motor splittet og koblet sammen med girkasse og starter isteden.
Men har glemt å sjekke stift... kanskje jeg må ta en liten titt på det først.
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 10, 2012, 18:33:45 pm »

Da har jeg fått kikket litt, står "34 211 101 101 D" under sylindre. Hva har jeg da?

Fikk også dratt igang motoren - merking på bensinkran var feil, og det samme med bryter for magnettenning  Osteaktig
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 10, 2012, 19:11:47 pm »

Sjekket begge sider av blokka?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 10, 2012, 19:55:24 pm »

"30 111 101 102 B" står det på den andre halvdelen (høyre sett bakfra)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 10, 2012, 19:58:23 pm »

Sjekk venstre
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 10, 2012, 19:59:45 pm »

Sjekk venstre
Det er "34 211 101 101 D"   Glad
 
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 10, 2012, 20:04:33 pm »

hmm

1 eller 2 redukdjonsstempler?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 10, 2012, 20:07:17 pm »

Er det lett å se når motor sitter montert på pumpe med alle deksler, eller må jeg av med noe?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 10, 2012, 20:10:36 pm »

en ved svinghjul og en ved reimhjul?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 10, 2012, 20:18:53 pm »

Sitter en ved svinghjul og reimhjul, så da er det vel en såkalt "dual relief"?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 10, 2012, 20:20:47 pm »

ja, og da skal det stå as41 eller as21 ett sted..

Helst 21  Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 10, 2012, 21:03:17 pm »

ja, og da skal det stå as41 eller as21 ett sted..

Helst 21  Blunker
Står ingen steder som jeg kan se... kun de numrene som nevnt over. Men kom dual relief-blokkene i andre legeringer enn AS41 og AS21?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!