mai 08, 2024, 09:00:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: KØDD MED GIRINGA!  (Lest 2560 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: september 17, 2013, 13:42:39 pm »

Hei!
Har montert nyere girkasse i ovalen. Kassa ble kjøpt med t2 nesekon og hockey stick, og stoler på selger når har sa kassa fungerte fint i sin bil.

Kassa er montert, og hockey sticken gikk inn i karossen uten problemer. Monterte giroverføringa og fikk den kun i 3. og 4. gir. Siden jeg har montert en Berg spak mens kassa var ute tenkte jeg at dette var problemet, så bytta til orginalspaken og prøvde å justere spaken og stoppeplata i alle retninger. Fortsatt kun 3. og 4. gir.

Det ser ut til at det er hockey sticken som ikke kan roteres langt nok fra fører, slik at jeg ikke får spaken langt nok til venstre til å kunne få den i 1, 2 og revers. Tror ikke det er stoppeplata det butter i, men hockeysticken. Klarer såvidt å bryte den i 2. gir, men det kjennes ikke så bra ut.

Er det andre ting å prøve, eller må jeg ut med kassa og sjekke hockeystick/nesekon?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2013, 14:03:48 pm »

Stoppeplata kan være en vanskelig jævel.  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: september 17, 2013, 14:27:08 pm »

Du må borre nytt hull i hockey stikken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: september 17, 2013, 15:24:19 pm »

Jeg snudde koblingen, laget og gjenget to nye hull på motsatt side.
De to skruene sto vel rett over for hverandre når jeg hadde chrashbox i ovalen... Nå er det ene nokså til siden :-)
Ja, koblingen er dårlig - er byttet med en ny nå  Gliser
Set skruene er fra Biltema :-)
Måtte også slipe litt av hockey sticken, den var for trang og ble sittende fast i gafflene


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2013, 15:51:36 pm »

Jeg snudde koblingen, laget og gjenget to nye hull på motsatt side.
De to skruene sto vel rett over for hverandre når jeg hadde chrashbox i ovalen... Nå er det ene nokså til siden :-)
Ja, koblingen er dårlig - er byttet med en ny nå  Gliser
Set skruene er fra Biltema :-)
Måtte også slipe litt av hockey sticken, den var for trang og ble sittende fast i gafflene




Jeg gjorde også slik som dette. Sliping av "hockey sticken" slapp jeg unna. Jeg kom frem til en 4 mm forskyvelse på hullene ved å sette kassa i revers stilling og spaken i revers stilling og målte da hvor mye ut av kurs hullene ble. Orginalt står de helt på linje.
« Siste redigering: september 17, 2013, 15:59:12 pm av Bablefish (Empiboy) » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: september 17, 2013, 19:09:15 pm »

Jeg satte overføringen fast i hullet på ene siden og prøvde meg frem med bare en vanlig bolt i den andre hullet.
Når jeg fant rett justering satte jeg bolten fast HARDT. Den sitter der enda.  Osteaktig
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: september 17, 2013, 19:54:17 pm »

Takk! Mange gode tips. Har kjøpt meg gjengetap nå, så prøver å bore nye hull i koblingen i kveld. Ser ikke ut som jeg kan bore ny forsenkning i hockey sticken, da det vil bli alt for nærme det gamle. Er to hull i sticken allerede. Ett under og ett på oversiden.

Johan: ikke sjans å få kassa i første, andre eller revers bare ved å dra i hockey sticken. Skal dette være lett, eller er det normalt med hard motstand? Får prøve JS sitt forslag og se om jeg blir klokere Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: september 17, 2013, 19:59:51 pm »

Takk! Mange gode tips. Har kjøpt meg gjengetap nå, så prøver å bore nye hull i koblingen i kveld. Ser ikke ut som jeg kan bore ny forsenkning i hockey sticken, da det vil bli alt for nærme det gamle. Er to hull i sticken allerede. Ett under og ett på oversiden.

Johan: ikke sjans å få kassa i første, andre eller revers bare ved å dra i hockey sticken. Skal dette være lett, eller er det normalt med hard motstand? Får prøve JS sitt forslag og se om jeg blir klokere Glad

JA, det skal være lett.  Glad
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #8 på: september 17, 2013, 20:57:44 pm »

Jeg brukte en "vise grip" tang for å få min i bevegelse. Trang som fy i starten, men kom seg veldig fort med litt olje.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: september 17, 2013, 21:24:55 pm »

Ja 1,2 og R satt som F! Men begynner å løsne nå. Tror jeg har 1,2,3 og 4. Får den i revers også, men er litt hard. Må bryte for å få den ut av revers igjen. Det kan vel være justering av spaken...

Blir det kortere girspak-vandring på ei 1300s kasse sammenlignet med ei split-kasse? Synes avstanden mellom 1-3 og 2-4 er veldig kort sammenlignet med det det var tidligere, selv med orginalspaken montert. Med Berg shifteren montert kjennes 1-3 og 2-4 nesten ut som samme gir (håper det ikke er tilfelle Gliser )
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2013, 22:02:45 pm »

Tror alt funker nå. Må få inn påshe motorn og ta en prøvetur før jeg kan være helt sikker.
Takk til alle sammen for god hjelp, og JS for president! Slike løsninger finner man ikke i Haynes boka Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2013, 23:15:29 pm »

Jeg har samme svin på skogen som JS  Osteaktig
I ovalen brukte jeg en vanlig boble dørbolt (sånn med stor stjerne) for å finne ut hvor jeg skulle lage nytt hull i hockeysticken. Funka bra det gitt, den har gått rundt 90.000 med den dørbolten  Gliser
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: september 17, 2013, 23:40:12 pm »

Da lar jeg det stå slik det gjør Glad Brukte en Kamax skjermskru, så da er det jo ikke HELT feil!

Eneste problemet nå er at den er veldig hard å få UT av revers. Hva kan det komme av? Alle gir 1-4 funker fett, og får den lett inn i revers.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: september 18, 2013, 06:14:27 am »

Jeg hadde kanskje testet med motor i gang før ytterligere justering. Flott at du fikk løst problemet.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #14 på: september 18, 2013, 18:20:39 pm »

Da lar jeg det stå slik det gjør Glad Brukte en Kamax skjermskru, så da er det jo ikke HELT feil!

Eneste problemet nå er at den er veldig hard å få UT av revers. Hva kan det komme av? Alle gir 1-4 funker fett, og får den lett inn i revers.

Min er/ var også slik. Den har blitt bedre men det hender fortsatt at jeg må fysisk få den ut med litt lirking. Justering av posisjonen på spaken har jeg lest meg til at kan hjelpe. Godt med olje på sticken der den går gjennom tettningen inn i nesekonen gjør heller ikke saken vanskeligere.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: september 18, 2013, 18:44:15 pm »

Ja har smurt godt, og brukt en time på justering, men blir ikke bedre enn det er nå. Satser på at det går seg til etter noen hundre girskift Glad Noe enklere å få den ut av revers med orginalspaken, men SA%#N så digg det var å gire med Berg spaken! Blir nok revolusjon med fin utveksling, synk på alle gir og klikk-klakk giring. For ikke å snakke om litt POWER Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!