Så vidt jeg husker trenger du bare register skilt og vanlig teknisk og du får kjøre som street legal. Om lysene må være på bilen vet jeg ikke, men de trenger ikke funke, min bil ble hvertfall ikke sjekket for det
SCC pleier ikke være noe stress med lys, men på street legal Brumunddal har jeg fått beskjed om å skru på lysene.
Skjønner!
Tja, får se hva jeg rekker. Blir prioritert å få bilen så rask som mulig, så får "husmor" detaljene vente om nødvendig Bilen kommer uansett selvfølgelig til å være i god forsvarlig stand teknisk. Tøyser ikke med sikkerhet =)
Mellom slagene nedi garasjen har tankene vandret litt over på selve bilen... Bunnplata er i fin stand og nesten klar for lakk så den bekymrer meg ikke..men det jeg tenker litt på er karossen. Det er en 56 mod med innsveiset splitt bakrute. Lakken har MASSE lakkpest og jeg ser det er mye sparkel på de vanligste stedene. Jeg er tilhenger av blanke hele biler, men jeg vurderer sterkt å matte den ned nå, og la den få patina frem mot sommeren og la det bli en rotte kaross. Kan jo uansett senere pusse det opp til fin finish om jeg blir lei..
Akkurat nå driver jeg å fikser råder til dette bygget. Alt om det kommer i neste snutt. Har ett spørsmål som kanskje noen her kan besvare.. Hvor nøye er SCC arrangøren på om feks lys og alt slikt dilldall fungerer på en bil som skal kjøre i streetlegal? Hadde vært storartet å kunne bruke denne bilen som er i denne tråden men skal jeg gjøre "alt" ferdig har jeg en smule dårlig tid 😂
Lys og dilldall tar vi på dugnad når campen er montert!
Sånn hjelp taes imot med stor takk! Men så lenge bilen er i "teknisk" god stand (bremser, understell, sikkerhet, bensin osv så går det vel greit å kjøre selv om evt ikke alt av lys er oppe å gå?
Akkurat nå driver jeg å fikser råder til dette bygget. Alt om det kommer i neste snutt. Har ett spørsmål som kanskje noen her kan besvare.. Hvor nøye er SCC arrangøren på om feks lys og alt slikt dilldall fungerer på en bil som skal kjøre i streetlegal? Hadde vært storartet å kunne bruke denne bilen som er i denne tråden men skal jeg gjøre "alt" ferdig har jeg en smule dårlig tid 😂
Her går jeg løs på sylinderene. Mye dreieing med disse så dette blir en todelt episode hvor jeg dreier skjørtene på sylindrene når jeg vet hva mål jeg skal dreie de på.
Har hatt endel trøbbel med kameraet mitt og av samme grund som sist har jeg desverre mistet endel fine opptak. Det som ble tapt var demontering av kamdrev fra org kam og over på ny kam, demontering av bolter fra blokk og diagnose på lager og vask av deler samt endel oppsepenning av blokka i fresen.
Fikk reddet ett lite klipp av fresingen i blokka men kvaliteten ble så som så... men det er bedre enn ingenting. De neste klippene blir av bedre kvalitet da jeg har fått stell på redigering av film osv så fra nå av skal det bli bedre!
Lite penger, og gamle deler er tøft! Kan få til mye med litt triksing. Selv har jeg lagd en 2055 type4, med deler samlet over tid. Kosta meg omkring 12000kr fra potte til luftflter. 14,125 og 151km/t på scc 2016.
Helt enig!
Den motoren hørtes ut som et bra resultat! Fikk du bremset den? Jeg er veldig usikker hva for noen tider jeg kan forvente meg med den jeg skal bygge. Håper den skal klare ca 150hk. Men time will show! =)
Var ikke tøff nok til å ta den på rullene. Uten turtallsperre og for slappe ventilfjærer som gjorde at flyt kom fort.
Hehe sikkert lurt valg =) Er ikke noe særlig å bommgire med sånt! Tanken var at jeg skulle ta noen drag med den jeg lager om jeg får det ferdig! =)
Lite penger, og gamle deler er tøft! Kan få til mye med litt triksing. Selv har jeg lagd en 2055 type4, med deler samlet over tid. Kosta meg omkring 12000kr fra potte til luftflter. 14,125 og 151km/t på scc 2016.
Helt enig!
Den motoren hørtes ut som et bra resultat! Fikk du bremset den? Jeg er veldig usikker hva for noen tider jeg kan forvente meg med den jeg skal bygge. Håper den skal klare ca 150hk. Men time will show! =)
Neste klipp blir litt mere interresant da jeg skal borre opp blokka. Dette blir gjort på min (nye for meg) bridgeport fres som jeg ikke har blitt godt kjent med enda.
Litt feiling å prøving blir det men det blir bra til slutt. regner med jeg får det ut i morgen =)
Skjedd lite på denne fronten i det siste da det har skjedd litt for mye i 2016 men nå er vi på spor igjen! Jeg har begynt på en ny blokk så alle skal se hvordan jeg plukker ned motoren og hvordan alt gjøres så å si steg for steg.
del 1
del 2
Resten kommer når de kommer!
WARNING!
Jeg er IKKE en proff motorbygger/maskinist eller særlig smart. ALT som blir vist er ting jeg har funnet ut eller lært "as i went". Jeg VET at på akkurat dette prosjektet blir det gjort snarveier for å holde pris/arbeidstid nede og det er akkurat det som er poenget. Jeg ny med å gå rundt alene å snakke med ett kamera, men det blir kanskje bedre etterhvert.
Hadde tenkt en fin uppdate for dette prosjektet, med en ca 1,5 timer med filmet materiale av oppspenning og utborring av blokk og topper, men av en eller annen grund var kameraet formatert når jeg kom meg opp på dataen...
Jaja uansett, blokk og topper er tatt ut for større borring. Nå jaktes det på stempel og ett siste skrik ut etter en 091 girkasse som er i orden. Bilder kommer i morgen engang =)
Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons..... Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.
Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra? Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre? https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/
Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?
Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1 har ingen betydning.
Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg... Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons. Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.
Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.
Hva er dine negative erfaringer med web Cam og svar løftere? Mvh Espen
ok. grunnen til jeg spør er at jeg skal montere i en sen 60 mod som jeg og fattern kjøpte på auksjonen på hotshop. Skal ha med guttungen og da vil jeg at han skal være surra fast litt skikkelig men må nok lage fester selv i den kjærra gitt