mai 04, 2024, 16:27:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål rundt bygging av motor.  (Lest 1663 ganger)
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« på: oktober 28, 2009, 17:22:59 pm »

Hei. Jeg driver og samler deler til et lite motorbygge. Det kommer til å bli en litt ”varm” 1600. Det vil si standard topper, veiv, råder, stempler/sylindre. Men med 40mm Soldex Kadron og en noe hvassere kam, pluss eksos.  Motoren skal i en boble (hvis det har noen betydning) Jeg har ikke samlet alle delene enda, og har et par spørsmål.

1.   Hvilken kam? Jeg har tenkt på en Engle W110… Blir dette litt for tøft med std. topper? Bør jeg går for en W100 i stede? Eller noe helt annet? Jeg er ikke ute etter max effekt, men heller en kjørbar motor som helst skal holde en stund.

2.   Hvilken fordeler bør jeg bruke med mine Kadron gassere? Jeg har den originale som sitter på en 1600 TP, er det mulig å bruke denne? Eller må jeg skaffe meg noe annet? Jeg har lest at man kan modifisere Kadron gasserne til å gi vakumsignal, dette er noe jeg helst vil da jeg har hørt mye tull om den ”berømte” 009 fordeleren….

3.   Dysing av forgasser. Jeg har kjøp mine gassere her på forumet, og han jeg kjøpte dem av hadde visst hatt dem på en 1914, så jeg regner med jeg må ha nye dyser. Jeg har faktisk ikke fått se gasserne i ”levende livet” da jeg studerer i Trondheim, og bilen/motoren er hjemme i Mo I Rana. Det hadde vært fint om en med peiling kunne gi meg info på hvilken størrelse jeg trenger på dysene, og hvor jeg kan få tak i disse.
Loggført

<Insert lame ass quote here>
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 24, 2009, 11:55:30 am »

1: Etter min mening trenger originaltopper mer duarsjon da ventilstørrelsen ikke flower like mye over den samme tiden. Jeg har selv kjørt 110-kammen m. std.-topper. En kjedelig kam som gir opp tildlig i registeret spør du meg... For din del med kjørbarhet i fokus er det en fin kam.

2: prøv å få vakumen på stell ja. Jeg tilstreber dette når jeg selv har mulighet (selv med to dobble gassere). Det gir en noe smidigere gange på bunnen da du får tenningsopptrekket tidligere i turtallsregisteret.

Lykke til! Spør om du lurer på mer!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: november 24, 2009, 13:10:40 pm »

Etter hva eg husker så er hoved dysa noe du kan gå på alle mc butikker å kjøpe, blir vel dellorto 6mm med stort hode...
Tomgangsdysa derimot er litt mer vanskelig, den må du til usa for å ha, handla nylig selv fra moorparts, 5$ dysa er ok pris, 15$ frakt.

Har prøvd litt forskjellig selv ang fordeler på kadron 40mm, selvfølgelig er det å anbefale å bruke org med vakumklokka men problemet ligger i at siden du har to innsug så blir vakumet for mye for tidlig vis du kobler med en T fra innsug til fordeler.
Og vis du kobler til kun ett innsug så blir vakumet litt for svakt. Og siden gasser stagene strekker seg ugjevnt med motoren (varme) så trenger forgasserene en vakumslange mellom innsugene for å gjevne ut.

Derfor blir det egentlig en smakssak om du vil gå for 009 eller org fordeler, vis du handler csp gasserstag så slipper du problemet med at stagene strekker seg tregere enn blokka og da trenger du lenger ikke vakum mellom innsugene så du kan heller hente vakum fra ett innsug.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 24, 2009, 13:47:28 pm »

Tenkt på originalt oppsett. Én forgasser på fire innsug... Gjør samma nytta med to gassere på fire innsug siden signalet blir halvert pr. gasser. Funkger bra i teorein med to enkle. Igrunn værre med dobble siden man får to signaler på to innsug, ikke fire.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: november 24, 2009, 15:55:27 pm »

Var det jeg og trodde, men i praksis så ser jeg at det blir mye tidligere fortenning fra vakumklokka.
Kan ligge på at det er mye større slanger og nippler i kadron innsuga opp i mot det orginale.
Husker tenningen min lå på 7-8 på tomgang men passerte 25 veldig fort og havna på rundt 35 på høyt turtall.  &Oslash;yerulling
Tenkte det ikke var så alt for sunt så pressa derfor på en mye mindre slange og fikk ned fortenninga litt...
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: november 24, 2009, 15:59:56 pm »

Vakuum er en av de tingene som ikke dobler seg ved å legge til samme verdi en gang til.
1 bar undertrykk + 1 bar undertrykk = 1 bar undertrykk.

Poenget med å hente fra flere porter er å få et jevnere sug.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 24, 2009, 16:34:44 pm »

Takkker for svar på tråden. Noen som har noen tall når det gjelder størrelse på dyser?
Loggført

<Insert lame ass quote here>
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: november 24, 2009, 19:57:24 pm »

Vakuum er en av de tingene som ikke dobler seg ved å legge til samme verdi en gang til.
1 bar undertrykk + 1 bar undertrykk = 1 bar undertrykk.

Poenget med å hente fra flere porter er å få et jevnere sug.

Deg tror eg, virker som du sitter inne på en del fysikk Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!