mai 04, 2024, 11:00:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Får bilen for lite bensin?  (Lest 2305 ganger)
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« på: juli 28, 2013, 16:47:01 pm »

Styrer med denne caben min om dagen Sjokkert Problemet er at motor dauer, kjører noen meter så begynner den å humpe bortover. Virker som den går tom for bensin, da tar jeg inn cluthen og ruser. Får da høyt turtall, men når cluthc slippes for å kjøre humper den igjen. Så da humper jeg meg inn i garasjen igjen, det skal sies at jeg kommer ca 50 meter hver gang før den begynner å tulle.

Har byttet bensin filter
Byttet coil

Hjelper ikke... Hvor mye bensin skal en egentlig se i filteret?

Noen som har anelse på hva feilen med bilen er?

Motor er 1300 AB, med 34 pict 3 forgasser (forgasser er relativt ny)
Loggført

http://www.typ15.com/                      

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: juli 28, 2013, 17:12:36 pm »

34-PICT 3 er til 1600-motor... 1300 AB skal ha 31-PICT 3.

Hvis du får den opp i høyt turtall og klarer å holde den der, så får den nok bensin. Bensinfilteret kan gjerne være halvfullt, det som betyr noe er bensinnivået i reservoaret i forgasseren (skal være ca 2 cm fra kanten av flottørkammeret ned til væskenivået).

Vanskelig å stille diagnose på nett, men det høres mest ut som den går på tre sylindre?


Loggført
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #2 på: juli 28, 2013, 22:52:09 pm »

Men 34-Pict 3 burde vel gå greit på 1300 AB, gjort det siden jeg satte i motoren i Mai. Forrige eier av motor som har fått den montert. Men, om den kutter å går på 3 sylindre må jeg se nærmere på. Mulig en pluggledning er på vei til å ta kvelden, får sjekke bensinnivået i reservoaret også. Blir gal av slikt, får jo ikke brukt bilen Sjokkert Sint

Skal sies at bilen ble slik gradvis over ca 4 dager, begynte å daue når jeg slapp clutchen... Lurte først på om det var choke eller tenning. Men, nå bare begynner den med denne humpingen og må inn med clutch for å få opp turtall.
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 28, 2013, 22:57:22 pm »

Sjekk el.lavfartsdysen. At denne får strøm og åpner og lukker som den skal.

Omtales også ofte som tomgangsdyse.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: juli 28, 2013, 23:53:39 pm »

Uten å være petimeter, men det som nevnes her er vel "cut off solenoid". Og den må virke ja. Kan godt være den som er kaputt. Lytt etter klikket når tenningen skrus på, evt sku den ut og sjekk at stempelet slår tilbake når den får strøm.

Tomgangsdysen er ikke det samme, det er en dyse. Den sitter oppe til høyre på forgasserhuset (messingbolt). Kan med fordel skrues ut og renses. Virker i turtallsområdet 0-2000 RPM, så hvis den er tett vil tomgangen bli veldig uryddig.

AB-motoren ble levert med 31-PICT, de bilene som hadde 1600 cc fikk 34-PICT på samme tid (f eks 1302 og 1302S i 71-72). Sikkert en god grunn for det, uten at jeg helt vet svaret. Men begge gasserne er dyset likt, så det går sikkert greit å bruke en litt større forgasser. Uansett - hvis motoren har fungert med den forgasseren før så er det vel ingen grunn til å bytte.

Når jeg foreslår at den går på tre sylindre er det en opplevelse jeg har hatt. Motoren funker tilsynelatende, man får opp turtall OK, men bilen lugger og harker og drar mildt sagt dårlig.
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #5 på: juli 29, 2013, 04:10:37 am »

Jeg har oplevd noe lignende 2 ganger og begge gangene har bilen gått bra noen måneder og blitt verre og verre, i begge tilfellene var det montert NY reprogasser, når denne ble erstattet av gammel orginalgasser så har problemet blitt borte.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 29, 2013, 09:17:18 am »

Tro det eller ei, feil på stift gir disse symptomene. Motoren fungerer fint så lenge den ikke har belastning. Men bare rykker og napper ved belastning.

Enkelte filtere blir aldri fulle av bensin ved bruk.

Cut off ventilen kan også sjekkes lett. Tenning på.. og ta ledningen til denne av og på. Klikker det er alt i orden.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juli 29, 2013, 18:56:56 pm »

ei utdøande bensinpumpa kan og medføra samme greiene
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 29, 2013, 21:51:39 pm »

Har opplevd at det mekaniske opptrekket i fordeleren gikk tregt/satt fast. Da kan motorn bli ugrei.

Løsningen er å smøre opp mekanismen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #9 på: juli 29, 2013, 23:00:54 pm »

Da har jeg sjekket litt i dag, cut off ventil sier klikk. Kommer bensin til forgasser. Skal sies att disse fire punktene i fordeler lokk er litt svarte. Fordeler lokket ser kjipere ut enn det som var på min gamle motor. Så også at ledningen fra fordeler til coil er skjøtet, kun en tredjedel av lednings innhold er der. Kanskje for lite strøm? Uansett så har jeg tatt fordeler med alt fra forrige motor og montert det. Men da jeg skulle starte opp, fikk jeg ikke start. Men fant ut at rotor kunne jeg bare snurre rundt. Så jeg har nok ikke satt den ordentlig i sporet😳 Men, siden jobben kallet får jeg ordne det i morgen. Hadde vært kanon om alt var i orden da😉 Guttungen sier til alle i barnehagen at bobla er helt ødelagt, så vi må få den klar for barnehage skyss igjen😃
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!