VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Thommas på august 05, 2018, 19:20:17 pm



Tittel: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: Thommasaugust 05, 2018, 19:20:17 pm
Skal i løpet av høsten sette motoren tilbake i bilen.
For å i det hele tatt få den ut av bilen måtte jeg av med dynamofot og innsugsmanifold..
Problemet er med innsugsmanifolden når denne skal monteres på igjen med motoren i bilen.
Utfordringen er å komme til å få skrudd den ordentlig fast da det er så forferdelig trangt at det er nesten umulig å få dratt til skruene med «vanlig verktøy» nedi falsen på innsugsmanifolden..

Grunnen til at jeg må montere innsugsmanifolden etter at motoren er i bilen, er pga den bygger for mye ut bak sånn at jeg ikke får motoren langt nok tilbake for å tre den inn på gearakslingen.
Hvordan løser andre dette? Som har samme problem?

[attachment=1]


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: ted67august 05, 2018, 20:56:54 pm
Hvordan motor i hvordan bil?

Vis det er original så pleier jeg bare ta av viftereim og bakre motordeksel


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: Thommasaugust 05, 2018, 22:23:57 pm
Har tatt det opp tidligere, dette med at noen mener det absolutt skal gå uten å demontere mer enn det som er «vanlig»,, men det er også andre som har samme problem som meg..
Det er en 65 modell boble, og 66 modell motor 1300.
Satt originalt en 1200 i bilen da den var ny...
Mangler ca 2 cm for å få motoren fri fra gearakslingen sånn at jeg får senket motoren...
Prøvde å ta den ut i alle slags vinkler, forskjellig høyde osv, men det var ikke snakk om, desverre🙄


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: SveinTaugust 06, 2018, 08:05:14 am
Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: vw61august 06, 2018, 14:44:32 pm
Her er hva jeg har gjort for å få montert nyere type motor i min 61 mod uten å måtte skru motoren i biter
Kappinga bak er til dynamo akselen
Kappinga foran er til varmepottene (CSP )
Hadde tidligere en annen 61 mod hvor nyere motor kunne monteres komplett uten å modifisere karosseriet, så vet ikke hvorfor det ikke går med den jeg har nå (hadde 1835 i den gamle, 2,3l i den nye, så den er jo litt bredere)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: Thommasaugust 06, 2018, 20:28:25 pm
Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.

Ja, det er mye mulig det er nok, må nok ha bakparten av motoren ihvertfall 5cm lavere slik at jeg får
dratt den litt under karroseriet...
Kan se litt på det,, husker ikke helt i farta hvordan gearkassa er hengt opp ;) takk for tips


Tittel: Sv: Utfordring ved montering av innsugsmanifold
Skrevet av: Thommasaugust 06, 2018, 20:37:29 pm
Her er hva jeg har gjort for å få montert nyere type motor i min 61 mod uten å måtte skru motoren i biter
Kappinga bak er til dynamo akselen
Kappinga foran er til varmepottene (CSP )
Hadde tidligere en annen 61 mod hvor nyere motor kunne monteres komplett uten å modifisere karosseriet, så vet ikke hvorfor det ikke går med den jeg har nå (hadde 1835 i den gamle, 2,3l i den nye, så den er jo litt bredere)
[attachment=1]
[attachment=2]


Se det ja,, litt tilpassning der ;) Er i hjørnene bak jeg sliter med plass nok,,har vært inne på tanken,  lite lyst til å begynne å kutte,, men får se litt hvor mye som må til.. takk for tips ;)