mai 08, 2024, 20:23:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 394997 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #210 på: juli 11, 2008, 20:01:58 pm »


Men etter dette kom eg til å tenka på: Korleis i h****** skal eg få på plass detta igjen Hæ Ein ting er jo finne rette vinkelen og hakk som det skal stå i, og ein an ting er å få pressa dette opp igjen i spenn.


Hvis du hadde fulgt rådet lenger oppe med å søke litt på "senking bak" ville du funnet en del gode råd og tips om hvordan du gjør dette uten slegge... da ville du også funnet ut at det er viktig å merke hvordan torsjons-stavene står både ute og inne, siden splinesene er forskjellige ute og inne...

Du må forstå at ikke de gamle traverne synes det er moro å svare på samme spørsmål mange ganger, og dette er et slikt eksempel. Selv om du er "fersk" og alt dette er nytt for deg finnes det mange der utes om har hatt akkurat de samme spørsmålene som deg... Ta deg tid til å lete frem svara først, så får du antakelig mer hjelp neste gang...

Men uansett er det ALLTID lurt å tenke på hvordan du skal få ting sammen igjen spesielt før du tar frem slegga....

lykke til videre

Roy
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #211 på: juli 11, 2008, 20:05:58 pm »

Platene står fortsatt fast i fjøra, men det er ute av bilen. Men eg har ivertfall merka ute så det skal gå fint å ta av platene Glad Men kordan kunne eg ha merka kor fjøra stod inni ?? sjølv om dette allerede er for seint Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #212 på: juli 11, 2008, 20:24:24 pm »

Leste litt her: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=562
Og eg ser att eg treng eit sånt verktøy som er i step 9. Er det mulig å få tak i ??

Men:
eg skal ikkje ta problemene på forskudd Osteaktig

No fer eg og tek bilder Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #213 på: juli 11, 2008, 22:13:11 pm »

Leste litt her: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=562
Og eg ser att eg treng eit sånt verktøy som er i step 9. Er det mulig å få tak i ??

Jeg snakker av erfaring da jeg sier: du trenger ikke vinkelmåler. Eneste problemet med å ikke ha vinkelmåler er at du antakelig ikke blir helt fornøyd med høyden - og må justere på nytt. Men justere på nytt må du antakelig uansett, vinkelmåler eller ei, da det skal godt gjøres å få bilen til å sitte slik du vil ha den på første forsøk. Å justere høyden når du først har et utgangspunkt er lett som en plett. Øyemål og en følsom hånd er alt som skal til for å finjustere høyden likt på hver side til slutt.

Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #214 på: juli 11, 2008, 22:36:56 pm »

Jaja, men eg er (heldigvis) ikkje komt så langt endå Osteaktig

Så til ein liten Oppdatering

Vel... har vel alt sagt kva eg gjort, men det siste eg fekk gjort i dag, var å få ut ein fastrusta bolt på inspeksjonsluka på rammehovudet. Etter masse mork og bal, fekk eg den ut og gjenga opp holet. Så nå treng eg berre ei ny m6x1,0 skrua.

EDIT:

Så:

Bilde1: Kva skjulte seg bak dei stygge tjære(?)-og-gummi-mattene? Den orginale lakken!! Lika fin som den var då den vart lakkert i 69 Glad Men den skal vekk...

Bilde2: Det fine skilt-figur-satan-emblemet har komt på plass i ei hylla, og når man snakker om flaks; Figuren var 52,7cm lengden mellom stender: 53 Glad

Bilde3: Torsionsfjørene og fjørplatene er av Glad

Bilde4: Eit sånt svart hol  Øyerulling

Bilde5: Innsida av venstre side aka drit, graps og litt rust

Bilde6: Høgre sida, same shit..

Bilde7: Oversikts-bilde Blunker

Vel, eg fekk nå utrulignok gjort det eg skulle i dag, så nå er det berre å få sandblåst spetakkelet Kult

Men no må eg kvelda... skal på 3 skytestevner i morgo: Odda, Røldal og Haukeli mao. opp kl 06.30 Sjokkert Hæ Øyerulling


* Opp1.jpg (169.69 KB, 800x600 - vist 379 ganger.)

* Opp2.jpg (165.78 KB, 800x600 - vist 346 ganger.)

* Opp3.jpg (127.07 KB, 800x600 - vist 361 ganger.)

* Opp4.jpg (111.31 KB, 800x600 - vist 372 ganger.)

* Opp5.jpg (78.57 KB, 800x600 - vist 329 ganger.)

* Opp6.jpg (84.81 KB, 800x600 - vist 329 ganger.)

* Opp7.jpg (144.11 KB, 800x600 - vist 357 ganger.)
« Siste redigering: juli 11, 2008, 23:53:17 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #215 på: juli 12, 2008, 19:28:16 pm »

Må vist lera meg litt om fotografering, for nokon bilder er unødvendig Osteaktig

Ref. Opplastings anntal på bildene/ torsions-rør bildene Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #216 på: juli 14, 2008, 00:21:14 am »

Ja då er bloggen oppdatert igjen :=)

Men til ingen nytte for dekan, for de har sett alle bildene allerede Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #217 på: juli 14, 2008, 23:03:59 pm »

Skjedd pittelitt i dag og Glad

Ikkje alt har skjedd inni garasjen, for mesteparten av dagen har godt med på å saga i skifer.. som etterkvart skal på garasjetaket Glad

Ellers har eg brukt dagen på å rydda litt i garasjen, og arkivera boltar og diverse som flyt rundtomkring. Og polert opp diverse gamle vw hjulkapsel til bruk som garasjepynt (Gaston!!..)

Torsion-fjører og fjørplater er demontert og arkivert. + att eg lagde ein tegning som viser kor dei skal på plass att...........


Ellers så kan eg nevna att det Kanskje snart kjem ein ny vw i familien Gliser Gliser Gliser

Men det kjem eg tilbake til seinare, vist det vert noko av det.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #218 på: juli 15, 2008, 16:41:08 pm »

E da nokon som veit om fjørplatene og deksel er like?? Altså passar dei om einan??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #219 på: juli 15, 2008, 17:00:11 pm »

Ingen ?!? Hæ ?!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #220 på: juli 15, 2008, 18:11:10 pm »

Det må då vera nokon som veit dette Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #221 på: juli 15, 2008, 18:20:26 pm »

Har du glemt hvor de sto da?
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #222 på: juli 15, 2008, 18:41:15 pm »

...

Torsion-fjører og fjørplater er demontert og arkivert. + att eg lagde ein tegning som viser kor dei skal på plass att...........

...

E da nokon som veit om fjørplatene og deksel er like?? Altså passar dei om einan??

Ingen ?!? Hæ ?!?

Det må då vera nokon som veit dette Hæ



HEHE...clusterfuck!!  Gliser
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #223 på: juli 15, 2008, 20:16:43 pm »

Neinei... dei er arkivert og merka. men når dei skal sandblåsast forsvinn merket... og det er ikkje sikkert det er eg som skal blåsa deei, som igjen øker risikoen for att dei vert blanda...

så..?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #224 på: juli 15, 2008, 20:25:58 pm »

Til å ha kontroll på sakene maste du noe j......
Men jeg kan ikke forstå annet enn at armene er like.
Du kan jo sjekke på webshops om de selges h/v eller ikke Blunker
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #225 på: juli 15, 2008, 20:49:56 pm »

Greit då er den saken biff..... for ifølge cip1 så selgest dei "left or right" Glad

                                                                                                     

Har fått gjort litt i dag og :=)

Girkassefestet, vart demontert og eg fjerna all den gamle oljedriten som var der. og kl 19.00 idag starta eg å sandblåse den, som gjekk laaaangsomt.. for å sei det på ein an måte: kl 21,00 gadd eg ikkje meir, for då hadde eg tatt (nesten) eine sida.

Kordan er dette mulig spør du? -Vel, kjøp deg ein biltema punktblåsar og ein gebe 50l kompressor, så skal du se att du og får det til Blunker


Så det går potle (seint) om dagane, men eg stoppar ikkje opp!!

Det eg ventar på er vel å få sandblåst den helvetes ramma, sånn att rammehovudet kan fiksast og sånn att golvene kan sveisast på, og sånn att eg får lakka og montert etc. etc.

 Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #226 på: juli 16, 2008, 16:00:14 pm »

Då har eg ein God Nyheit å meddele Gliser

Ramma (bunnplata?) skal på sandblåsing i løpet av neste veka Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #227 på: juli 16, 2008, 23:25:31 pm »

Endå ein god(?) nyhait:

I morgo skal ei Bobla hentast Gliser ! Gliser ! Gliser

Bilder og fakta, skal nok komma Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #228 på: juli 16, 2008, 23:30:47 pm »

Kveldens(natt..) spørsmål:

Kva er ein ca. pris på ein motoroverhaling av typen standard, som innebærer å byta alle lager og pakningar osv på ein 1300motor Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #229 på: juli 17, 2008, 02:47:44 am »

Kveldens(natt..) spørsmål:

Kva er ein ca. pris på ein motoroverhaling av typen standard, som innebærer å byta alle lager og pakningar osv på ein 1300motor Hæ
en anne ting du kan gjøre er å fikse motoren selv ( som er fult låvelig )og sette bunnplata til verksted . sveise bærende konstruksjon har ikke vanlig man i gata låv til .. sikkert en grund til det. om du tar deg låv er en annen storry.
jeg må bare si jeg er inponert over pågangsmotet ditt og det blir sikkert bil en dag, men den bunnpla..........bla........blabla......
Loggført

1 up
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #230 på: juli 17, 2008, 11:42:57 am »

Motor overhaler du selv. Det er hvertfall morsomst. Noe jobb underveis må du nok sette bort, maskinering etc.

Pris? En helt original motor bør du nok regne med følgende

1) Linjeboring
2) Nye sylindre stempler
3) Kam + følgere
4) Lagre til veiv, råder og kam
5) Råder overhalt
6) Pakningssett
7) Eksos og varmepotter (brukt finnes det mye bra)
Kult Clutch og trykkplate
9) Oljepumpe
10) Diverse

Mye kan gjøres ved å finne en motor som er god i utgangspunktet, men det vet man som regel ikke før man demonterer. Hvis det er et poeng å bruke orignalmotoren så er vel lista over en grei pekepinn og tusenlappene flyr etterhvert. Siden du har god tid så start med å demontere og måle litt. Se hvor slitt utgangspunktet er før beslutning taes.

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #231 på: juli 17, 2008, 12:39:25 pm »

Kva utsyr trengs for linjeborring? Dreiebenk og benk-borremaskin?

Råder overhalt - vil det sei ferdig-overhalte, eller att eg overhaler dei sjølv, utan att eg veit kva det innebærer??


Men dei som har overhalt ein orginalmotor veit vel kva det kosta?? er det 10000 det er snakk om eller 5000??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #232 på: juli 17, 2008, 14:36:57 pm »

10000 går nok fort... men ta deg god tid, og fordel utgiftene over tid, så "merker" du det nesten ikke :-)

roy
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #233 på: juli 17, 2008, 20:40:02 pm »

sant nok Osteaktig

Men i dag har eg ivertfall gjort eit godt kjøp!!!

1968 Modell Boble fargen er vel diamant blau eller noko sånt ??
Bunn og kaross er sånn ca 50% rust, MEN alle delene medfølgte Gliser Gliser

Oppsumering:

Bil og deler: 1stk 50-øring frå oldtiden som låg under håndbrekket
Leige av hengar: 1/2 Høvding
Leige av sjofør: Ukjent

Totalt: ca 500,5 kr minus moms

Bilder kjem i store mengdar Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #234 på: juli 17, 2008, 22:07:10 pm »

Her kjem da dekan alle har venta på; bilde av den nye bobla!

Bilde1: Bil på hengar..
Bilde2: Bakenden..
Bilde3: Sprikka i karosseriet..
Bilde4: Lovande.. Tvilende Hol overalt Glad
Bilde5: Parkert Øyerulling
Bilde6: Deler Gliser Gliser
Bilde7: Pakka ut Glad
Bilde8: Motoren Osteaktig


Så vist nokon spør deg kor mykje bil du får for 50øre, så er dette svaret Osteaktig


* P1010003.jpg (173.5 KB, 800x600 - vist 372 ganger.)

* P1010017.jpg (186.6 KB, 800x600 - vist 329 ganger.)

* P1010025.jpg (101.6 KB, 800x600 - vist 345 ganger.)

* P1010032.jpg (155.79 KB, 800x600 - vist 327 ganger.)

* P1010033.jpg (198.92 KB, 800x600 - vist 320 ganger.)

* P1010016.jpg (118.66 KB, 800x600 - vist 336 ganger.)

* P1010034.jpg (135.33 KB, 800x600 - vist 336 ganger.)

* P1010035.jpg (130.53 KB, 800x600 - vist 318 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #235 på: juli 17, 2008, 22:10:45 pm »

Selgaren var ivertfall glad for å verta kvitt bilen Osteaktig

Men eg syns eg har gjort eit godt kjøp ;=) Forhåpentligvis er det noko eg får bruk for bland delene Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #236 på: juli 17, 2008, 22:17:23 pm »

I følge thesamba er bilen diamond blue Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #237 på: juli 17, 2008, 23:21:38 pm »

Nokon som veit kva som vart endra på boblena frå 68 til 69? evt. har ein link til ei sida der alle endringane er lista opp Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #238 på: juli 18, 2008, 00:17:58 am »

http://www.vvwklubb.no/Side/VWT1Endring.htm

 
1968  Årsmodellen med en av de største endringene i Boblas historie. Store utseendemessige forandringer.
118000001 - Aug '67:
· Overgang til 12 volts anlegg for 1300/1500
· 2-krets bremsesystem
· Nye kraftigere støtfangere, skjermer, panser og motordeksel, frontlykter (Mer loddrette) - og baklykter
· Smekklås for panseret
· Utvendig bensinpåfylling
· Bensinmåler i samme "åpning" som speedometeret
· Dørhåndtak med "innvendig" trykknapp og nøkkellåse på begge sider
· Friskluftanlegg med vifte og utvendig luftinntak bak panser
· Opplegg for trepunkts sikkerhetsseler
· 1200 modellen var fortsatt en egen sparevariant som hadde de gamle støtfangerne - uten støtfangerhorn. Ennå ikke med 12 volts anlegg
· 1500 kunne leveres med automatgir (halvautomat)
· Stigbrettene var nå alltid konsekvent sorte 
 
1969  119000001 - Aug '68:
· Åpningshendelen for panseret plassert i hanskerommet
· Innvendig åpning av utvendig tanklokk og fjerning av utstansing på karosseriet for åpning utenfra
· Nødblinkanlegg
· Girposisjonene markert på askebeger
· 1300 kunne også leveres med halvautomat
· Varmespjeld for bena foran flyttet noe lenger bakover
· 1200 uten kjente endringer 
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #239 på: juli 18, 2008, 02:03:22 am »

innimellom er det extra kult og lese "alle uleste innlegg"   nå var en av de,,,,enig Tistlo  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!