mai 04, 2024, 13:17:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Honing av løfterforinger  (Lest 1543 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: februar 28, 2013, 17:54:50 pm »

Hei og hopp

I oxyen har jeg bestemt meg for å "konvertere" til JPM kam og T1 løftere, så derfor har jeg handlet inn et sett med løfterforinger fra Rocky Jennings.

Han sier følgende om monteringsposessen:

"You will have ream or hone the inside of the bushings to fit your lifters"

Er det noen som vet hva slags verktøy som trengs og hvor komplisert en slik jobb er?

Roy
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 28, 2013, 21:05:28 pm »

Er det ikke en sånn tryllestav de pleier og bruke til slikt da?  Gliser


Brosj er vel rette verktøy, men jeg kjenner ikke dimensjonen som er aktuell her?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2 på: februar 28, 2013, 21:07:02 pm »

roy det du skal lete etter er justerbar brotsj...
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 28, 2013, 21:08:47 pm »

Holder det ikke med en brosj i samme dimensjon som løfterhullene er på type 1?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: februar 28, 2013, 22:50:54 pm »

Skulle tro det. Er det kostbare saker?
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 28, 2013, 23:06:13 pm »

Ikke på ebay i hvertfall.  http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=180985964278&index=3&nav=SEARCH&nid=15855035087
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: februar 28, 2013, 23:26:40 pm »

Nei det har du rett i... Noen som vet hva dameteren er da? Har ikke noen løse løftere for hånden
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 01, 2013, 09:20:25 am »

Om de er trange, dvs Mer enn 4-5 hundredeler, bør du brotsje. Deretter hone det siste lille. En fresh bremsesylinder hon (ikke slitte og krokete steiner) kan benyttes i mangel av bedre apparater. Om det er mye å brotsje bør det spennes opp så du ikke risikerer å få hullet skjevt mot kammen. Jeg ville ikke avsluttet med brotsj...

Skinne sine foringer trenger ikke etterarbeid etter innpressing.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2013, 17:26:37 pm »

ok,

spennes opp som i en søylebormaskin, eller bør jeg bruke en fres?

roy
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 01, 2013, 18:23:29 pm »

Ikke spennes opp i søylebormaskin. Men bruk den sammen med en senterspiss i bakkant av brotsjen. For å garantere at den går rett ned. Blokka må såklart sentreres under chuck først.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: mars 01, 2013, 21:19:52 pm »

ok, målte foringene nå, og de var sånn i snitt 18.85mm ID før de er montert i blokka, så det høres ut som brotching til 19.00 så honing for å få riktig klaring.

Har jeg forstått det riktig da?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mars 05, 2013, 08:58:51 am »

ja sikkert  Gliser
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 05, 2013, 09:19:21 am »

Ville ikke brotsjet rett til 19mm. Da det er 19 de skal være. Ett feilskjær og det er kjørt. Brotsj heller til 18,9 og hon resten.

Om du skal bruke en kina brotsj ville jeg prøvekjørt ett hull i noe mindre viktig først. Er ikke alltid presisjonsslipt. Det beste er en justerbar brotsj av god kvalitet. De koster dessverre litt. Men det gjør ett nytt sett med løfterforinger også Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!