mai 04, 2024, 00:35:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: rufsete tomgang  (Lest 2217 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: mai 17, 2014, 20:55:03 pm »

Har fått litt rufsete tomgang etter vinterens oppgradering. Har ny eksos, grenrør, portet topper og skiftet dyse forgasser (main). Opplever nå tomgang som ganske ujevn, tross alt er justert. Fordelerlokk, rotor, kabler, plugger og stift er fra i fjor og er ikke mye kjørt. Er litt ujevn tomgang vanlig på lett trimmet motor? Er elektronisk tenning veien å gå?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 17, 2014, 23:10:06 pm »

Forgasserising?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: mai 18, 2014, 18:30:48 pm »

Har du byttet kamaksel?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #3 på: mai 18, 2014, 20:19:30 pm »

Har ikke byttet kamaksel, og forgasser og innsug er som før...
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mai 18, 2014, 21:15:14 pm »

Tennplugger kan dø ved lagring, eller levere svak gnist. Ta av en plugghette om gangen, og sjekk om en av sylindrene drar ulikt de andre. Kan hende tomgangsdysa også må byttes, siden motoren vil ha litt mer suppe. Regner med du har justert blandingsskruen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #5 på: mai 18, 2014, 22:14:44 pm »

Takker for alle innspill. Drar til med nye plugger i morgen og kommer med tilbakemelding :-)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: mai 19, 2014, 20:20:41 pm »

Nye plugger; næh. Tvilende
Justerte tenning til litt mer fortenning; tjaaaa...næh, egentlig ikke. Rekker tunge
Skrudde blandingsskruen en halv turn ut; HALLELUJA!  Gliser

Ble litt overrasket egentlig, men blandingen var altså for mager. Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall). Tok en prøvetur og smilte hele veien! Nå snakker vi!  Osteaktig
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2014, 12:49:51 pm »

 Blunker Skal ikke så meget til, men man kan let rode sig bort i justeringer og fejlsøgning..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2014, 12:55:24 pm »

Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall).

37 grader er høyt! Hva er grunntenningen din på tomgang/lavt turtall? Det er jo vanlig at dem trekker opp 20-22 grader ved ca 3000 omdr så det vil jo isåfall si at du har en grunntenning på rundt 15 grader. Og du plages heller ikke av tenningsbank?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 22, 2014, 13:03:14 pm »

37 grader?!!  Sjokkert   Sjokkert bruker du racefuel?
« Siste redigering: mai 22, 2014, 13:09:08 pm av tds » Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #10 på: mai 22, 2014, 17:40:00 pm »

30-32 grader er vel det normale.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #11 på: mai 22, 2014, 18:29:08 pm »

Vet at dette er utrolig høyt. Mulig fordeleren tuller litt med meg?

Jeg har SVDA og 34 pict 3.
Standard innstilling er 7,5 grader btdc på tomgang og 32 grader ved pådrag. Da skal vakum være blokkert.

Jeg gjør som følger; blokkerer vakum med tape på fordelerens vakumklokke og plugger ledningen til forgasser.
Bruker tenningslampe på syl 1s pluggledning og drar til med mye gass. Går da på 32 grader. Drar jeg til med full gass blir det litt mer (ca 37)
Tomgang ligger da litt over 7,5. Rundt 10-12.

Leser om problemer knyttet til for mye fortenning. Banking og høy temperatur.
Hører ikke banking, har målt oljetemp etter de to siste turene (ganske lange) og den er helt fin. Motoren oppleves som frisk, er særdeles lettstartet og drar i vei med en gang jeg rører gasse. Kan selvfølgelig stille tilbake til 32 og se, men sist jeg gjorde dette virker motoren nølende. . .

Tyder dette egentlig på at fordeleren (som jo skal justere fortenning via vakum og sentrifugalkraft) kanskje ikke vrir seg så langt den burde når jeg kjører?
Hmmm. Nå fikk jeg (og dere) litt å tenkte på....

bruker 98 oktan...
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!