mai 07, 2024, 07:38:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye lystgass tåler en std 1300???  (Lest 12029 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: april 11, 2009, 17:40:41 pm »

Venter fremdeles på video pliiis!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #31 på: april 11, 2009, 20:55:42 pm »

jævli bra folkens Gliser
beste påske lesinga je har vøri borti noen gong Osteaktig

Video etterlyses Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #32 på: april 12, 2009, 08:51:32 am »

så tenningsbank ,raskere forbrenning , dra ned tenning pga bla.a  høyere fyllingsgrad  trengs ikke ved gass da?
for man tilfører jo mere oksygen/benzinblanding pr sylindervolum så det er jo en form for "overladding"
da lystgass vel inneholder ca dobbelte mengden oxygen som luft(hvid jeg ikke husker feil i farta)




Ja og nei....

Fyllningsgrad, raskere forbrenning etc der er turbo likt med gass....så derav har dere tubogutta lært hvordan dette skal gjøres Blunker

Lystgass er som en "kjemisk kompressor", men andelen ekstra oxygen er faktisk mye mindre enn man skulle tro. Da lystgass er et "flatflow" system vil mengden overlading du får inn, være "omvendt proposjonal" med turtall.

Tenk deg at ved tomgang har du"god tid" til å fylle sylinderen med gass/bensin blanding, mens ved 8000rpm er det begrenset tid "å fylle" sylinderen.

Derfor vil "effekten" av lystgass være størst ved lave turtall, og dette er grunnen til at lystgass biler "jobber" i et begrenset turtallsområdet og med "lange" gir.(...eller flere steg)

NB!!! Ikke bruk lystgass under 3500 rpm, da fyllningsgraden blir for stor, og det er sansyling at insuget når "nye høyder" og veivhus ventilasjon får en ny betydning... Gliser
Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #33 på: april 13, 2009, 13:00:47 pm »

Svart-matt skal paa tur.....

Vi planlegger a kjoere paa Geiteryggen natt til 1mai....201m gatebil stevne....

Tidskort med og uten Gass Gliser

BTW Vi trenger donor motorer.....er det noen som har 1300 motorer som kan doneres til forskningsformaal???
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: april 13, 2009, 14:11:24 pm »

Skulle gjerne donert en 1300 .. litt langt bare .
Jeg planlegger DTA FI og tenning , skulle ha full kontroll på hvor gassen skal komme inn.
Ikke kontrollert av gass-stag med av DTA ECU der alt dette kan kontrolleres og settes opp som
man vil . Er vel det du kaller nitrous kontrol . Håper dette blir bra , får se hva !! som ryker .

Lærdommen av ditt forsøk blir super intresant og ønsker lykke til . Regner ikke med at det blir
mye igjen 1300 èn (er vel litt av poenget ).
Erich
 
Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #35 på: april 13, 2009, 17:21:54 pm »

Svart-matt skal paa tur.....

Vi planlegger a kjoere paa Geiteryggen natt til 1mai....201m gatebil stevne....

Tidskort med og uten Gass Gliser

BTW Vi trenger donor motorer.....er det noen som har 1300 motorer som kan doneres til forskningsformaal???

Det ser jeg fram til med stor spenning Glad blir litt tomt uten JHU på start plate men kanskje du kan over ta stafett pinnen Blunker
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: april 13, 2009, 17:29:50 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #37 på: april 13, 2009, 17:58:21 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??


Var ikke det sist jeg var på street legal, men kan jo være det har blitt forandra på reglene siden den gang.

Ufattelig morsom lesning forresten! Dette må filmes!  Gliser
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #38 på: april 13, 2009, 18:17:59 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??

..hm..må sjekkes...ser at de skal kjøre ET-regler også, men da må vel lisens være på plass...
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #39 på: april 13, 2009, 18:47:19 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??

Siden det blånektes å kjøre gatebiler med gass på SCC vil det overraske meg stort om det er lov på Street Legal...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #40 på: april 13, 2009, 18:59:26 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??

Nope, dessverre.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #41 på: april 13, 2009, 19:01:00 pm »

Tøft.men er det lov med gass på street legal da??

Siden det blånektes å kjøre gatebiler med gass på SCC vil det overraske meg stort om det er lov på Street Legal...


?

Gidder ikke den diskusjonen en gang til, selvsagt godkjennes gatebiler med gass. SCC er ikke et "street legal" stevne.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: april 13, 2009, 19:06:14 pm »

...hvis vi ikke får kjøre med gatebilen, så har vi vel en annen bil ute i vognskjulet vi kan bruke....
Loggført

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #43 på: mai 22, 2009, 07:41:54 am »

Kunngjøring:

Det er med sorg å melde at "Svart-Matt" nå er avgått med døden. Selv etter intense opplivingsforsøk, hjertemasasje og lystgasssjokk direkte i dysa, sto livet ikke til å redde. Siste åndedrag ble tatt i 4 gir opp bakken fra elgsjø.

For oss som stod "svart matt" nærmest, kom dette ikke som noe sjokk, da Svart-matt den siste tiden hadde "slått seg på flaska" og hadde en noe utagerende oppførsel. 

Det kan se ut som om en litt feit blanding har ført til "ringland-løft" med påfølgende gjennomslag og gulping av motorolje og åndenød. Det ser derfor ut til at det var for lite lystgass som ført til dødsfallet.


Svart-Matt's etterlatte søker nå Donor-motor slik at man igjen kan forsette forskningsprogrammet som fremmer bruk av lystgass. Donor-motoren bør være en noe slitt 1300. Har du en motor til overs, så ring Borgar på 90248895.


Video av Svart-matts siste dager er under redigering, og vil bli frigitt så snart alle etterlatte er innformert.

R.I.P
« Siste redigering: mai 22, 2009, 07:44:57 am av n2o » Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: mai 22, 2009, 12:42:14 pm »

Hvis du må kjøpe en, er jeg med å sponse kr. 250.- om du legger ut video av slakten.  Gliser Oppfordrer andre til å gjøre det samme.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: mai 22, 2009, 13:21:39 pm »

Flott!!

video kommer snart....se på denne så lenge..dette er systemet som brukes.


« Siste redigering: mai 22, 2009, 13:23:15 pm av n2o » Loggført

Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #46 på: mai 22, 2009, 15:31:36 pm »

Roar. Hvis dere har fordeler, bensinpumpe, innsug og diverse ekteriør detaljer, så kan dere
hente den som står hos meg, men den tror jeg kompen må sjekkes på.
Men dere kan jo komme å se.

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: mai 22, 2009, 20:03:12 pm »

Det er bra...det er kompen som er problemet på den som står i bilen i dag  Gliser
Loggført

Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #48 på: mai 22, 2009, 23:09:21 pm »


Flirer !
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #49 på: mai 23, 2009, 11:01:20 am »

Har en 1600 longblokk da Roar - men det blir kanskje for HOT? Osteaktig
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
svart matt
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Notodden


Vis profil

« Svar #50 på: mai 23, 2009, 19:51:45 pm »

Håper det ble film ?         
Loggført
svart matt
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Notodden


Vis profil

« Svar #51 på: mai 24, 2009, 11:31:48 am »

Nå har dere fått film. Et produkt av :
Vi gjør ting vi IKKE KAN
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #52 på: mai 24, 2009, 17:25:39 pm »

 Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #53 på: mai 24, 2009, 17:33:26 pm »

Jeg er stolt av å bo så nære slike fantastiske ingeniører Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #54 på: mai 24, 2009, 20:11:08 pm »

Det er bra...det er kompen som er problemet på den som står i bilen i dag  Gliser

Kondolerer !!
Mvh
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #55 på: mai 25, 2009, 11:15:45 am »

Flott! Mer film!  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #56 på: mai 25, 2009, 15:06:05 pm »

 Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #57 på: mai 25, 2009, 15:18:53 pm »

HAHA! Morro! Utrolig bra!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: mai 29, 2009, 12:50:20 pm »

Blei bra detta Borgar...

Har du fått fylt faskene, og henta ny motor enda?
Loggført

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!