mai 05, 2024, 18:10:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5]
121  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Senkespindler 66- BALLJOINT på: mai 30, 2008, 10:09:59 am
Ser at jeg kanskje har satt litt høy prisantydning.

ny pris: 1500,-
122  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Trenger 12V ting og tang, og luftfilter til 2 dellorto 40 på: mai 30, 2008, 10:01:36 am
Ska bygge om til 12V.
Har starter, fordeler, dynamo og horn.

Mangler:
laderegulator, releer for fjærnlys/nærlys, blinklysrele, coil og kondensator, visker eller motstand.

Trenger også luftfilter til mine dellorto 40 gassere.

Noen som har noe?

Æ bor i Tronhjæmm  Gliser
123  Forum / Ombygd / Sv: RPB på: mai 29, 2008, 14:48:30 pm
Noe nytt om den som sto under presenningen da?
Bilder?
124  Bruktbørsen / Deler selges / Senkespindler 66- BALLJOINT på: mai 29, 2008, 10:30:27 am
Senkespindler for balljoint forstilling og BREMSETROMLER
Med nye endeledd for biler eldre enn 68.
Ikke TÜV

selges kr 2000

Bilder kan ordnes
Ligger i Trondheim

Morten
93418016
125  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bruke gamle tenningsdeler på ny motor på: mai 27, 2008, 13:24:49 pm
Hei!

Har en 1835 motor jeg holder på å montere.
Egentlig hadde jeg planer om å bygge om bilen til 12V, men tenkte jeg skulle kjøre 6V ut sesongen fordi jeg mangler endel deler.
Lurer på om det er noe i veien for å bare flytte over dynamo med fot, fordeler, coil og alt det der fra en 1300 motor jeg har? 1835 blokka er vel egentlig en 1600 blokk. Passer det over?

Egentlig følger det med en 009 fordeler til motoren, men den kan vel ikke brukes på 6V?

Det er to dellorto 40 gassere, har det noen betydning?

Jeg er jævlig grønn på motor så vi får se hvordan dette går. Mulig jeg må fri til noen i Trondheimsområdet for hjelp etterhvert...
126  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper? på: mai 23, 2008, 12:53:25 pm
Etter å ha lest mye på shoptalkforums har jeg bestemt meg for å rpøve følgende på Pirayaen (har understell fra 65 modell 1300)

Kraftigere stabstag foran. 19mm var det vel. Senkespindler med skiver fra Kerscher
Gode oljedempere bak og en camber compensator eller et Z-stag. Z stag er vel det beste??

Prøver dette først, kanskje det blir større prosjekt en gang med å montere IRS.
127  Forum / Problemløseren / Sv: puma og senkespindler.. på: mai 23, 2008, 12:47:02 pm
Hadde puma og senkespindler på min 66'
UMULIG å kjøre med. Pumaen sto på høyeste innstilling. Bilen slo nedi hele tiden.
Bare puma var helt ok, men måtte da bytte til bærekuler med lengere vandring.
Greia med puma forstillingene jeg har prøvd (har testet med to forskjellige) er at de er lavere enn en original forstilling, selv når de står innstilt på høyeste.
128  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vis oss ditt klistremerkevindu på: mai 16, 2008, 08:45:56 am
Pirayaen ble bygget i Sverige:



129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: april 30, 2008, 09:02:02 am
Takk for tipset om Fiat baklyktene. Har faktisk vært inne på tanken selv, men tror nok det blir vanskelig å få i slike.
Har nå egentlig bestemt meg for lykter og det blir sånne med en krom/aluring rundt.
De vil bli mer innfelt i bakpartiet enn Cortinalyktene som står på nå.

Tror det blir bra, de har litt mindre diameter så de blir ikke så dominante.  Osteaktig
130  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: april 24, 2008, 08:58:53 am
Ja her går det treigt!

Fikk plukka ut motoren igår. Her skal det nybygd 1835 inn.

Det eneste jeg mangler av deler er gasserstag til to dellorto 40, og filter til dem.
Samt kyndig hjelp til første oppstart, justering og innkjøring Rekker tunge

Legger ved noen bilder av bilen.


Interiøret:
Her er det komfort skal jeg love dere!
Rattet har falt av...





Sånn ser det ut når man vipper opp stjerten:



Det er lett å komme til det meste.

Plukka ut motor:



Var utrolig lett på denne bilen, trengte ikke jekke opp engang. Kom til motorfestene fra oversiden.
Girkassa ligger lett tilgjengelig også.

Her må det jo være plass til midstilt motor!?
Et par av RPB-bilene ble bygget med det, men det betyr omfattende ombygging av bunnplata og torsjonsrøret vil jeg tro...



jaja...motoren er nå ute i alle fall. Skal montere den nye i helga, så det er ikke lenge til oppstart Osteaktig
131  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Har 175/60 og 175/55 vil ha 165/45 eller lignende på: april 21, 2008, 13:56:57 pm
Nei, skal nok ikke det...
Men kanskje noen andre skal? Du kan jo sjekke "forumekspressen" ?
132  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Har 175/60 og 175/55 vil ha 165/45 eller lignende på: april 21, 2008, 09:31:31 am
Jeg har to 165/45-15 liggende, kun vært prøvemontert på felg.
De ble for lave for meg  Rekker tunge

Men er ikke interessert i bytte, kun salg.
1200,- for begge. Dette er høykvalitets Continental dekk.
133  Forum / Snikk-snakk / Sv: Argh!! Vognkort Del 2 mangler!!!!! på: april 01, 2008, 20:47:16 pm
Gammel eier skriver ut skjemaet på tapt vognkort fra vegvesen.no, fyller ut dette og signerer. Fakser det så til din lokale trafikkstasjon med kopi av sin legitimasjon. Funka fint i et tilfelle jeg var borti i alle fall Glad

134  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: hullborra skiver m/brakett til kingbolt på: mars 12, 2008, 09:37:38 am
Du har PM!
135  Forum / Problemløseren / Sv: Noen som kan vise meg hva glemmeblekk er? på: februar 17, 2008, 19:19:20 pm
Takk til alle!
Jeg har ikke montert noe ennå, så ingenting er glemt foreløpig!
136  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Blir du ferdig til våren?? på: februar 15, 2008, 15:02:52 pm
Dette skal jeg gjøre med Pirayaen ganske snart:

Slipe ned kjøleblekk
Lakkere kjøleblekk
Montere sammen motor (longblokk montert)

Bygge om til 12V
Montere motor i bil (girkasse tilpasning?)
Bytte pakning bakaksling (oljelekkasje)
Innkjøring av motor

Det med motoren er jeg spent på. Den har aldri vært startet etter overhaling og jeg har lite erfaring med motor.
Innkjøringsprosedyrer etc.

Ferdig til våren...? Vel dersom det ikke går bør jeg vel finne en anne hobby Rekker tunge
137  Forum / Problemløseren / Noen som kan vise meg hva glemmeblekk er? på: februar 15, 2008, 14:53:56 pm
Jeg tror jeg mangler de såkalte "glemmeblekka" i haugen med kjøledeksler jeg skal pusse opp og montere på
motoren min. Har rota bort Haynes boka mi (midlertidig), lurer på om noen har et bilde/tegning av dette?
138  Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma? på: februar 15, 2008, 14:48:27 pm
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...

Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det

Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei.
Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma.

En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde.

Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene...
Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene Glad
139  Forum / Snikk-snakk / Hvordan havnet den der? på: februar 05, 2008, 08:22:21 am
Dette sto i Adresseavisen i morges med den fengende overskriften: "Hvordan i all verden havnet den der?"

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1023615.ece


Hvorfor er det alltid bobla folk skal kødde med?
Husker jeg så et bobleslipp fra mobilkran en gang. Synes ikke det var noe morsomt, men det gjorde alle andre folka som var der...
Og boble overkjørt av tanks når forsvaret skal ha oppvisning etc...

140  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: februar 01, 2008, 14:43:26 pm
Her var det litt forskjellige meninger ja Glad
Baklyktene ble nok litt små ja, men er ganske sikker på at det er plass til de Opel lyktene. Cortina lyktene som står på i dag er ganske så store.

Når det gjelder skjermbreddingen og leppa skal den være i samme farge som resten av bilen. Jeg gjorde det mørkere her bare
for å fremheve ideen litt mer.

Blir nok et custom eksosanlegg, med hideaway demper, kun enderøra som skal komme ut.
Louvers på bakplata var slett ikke dumt.
Tror jeg har bestemt meg for Porsche boltsirkel, så det blir nok Fuchs, men er enig i at det ble litt voldsomt med helpolerte.

Jeg er fortsatt ute etter flere gode innspill.
Vil jo ikke ødelegge bilen heller...



141  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: februar 01, 2008, 13:17:43 pm
Etter litt photoshoptriksing kom jeg frem til en slags konseptskisse over veien jeg kunne hatt lyst til å gå med bilen.

Har lagt inn baklykter fra Opel GT (tidsriktig) forlenget bakplata litt ned med en liten leppe nederst som jeg tenker skal følge skjermbreddingen. Synes noe sånt som dette kunne vært veien å gå uten å "ødelegge" bilens opprinnelige stil.

Har lagt på Fuchs-felger. Den må mer ned i fronten også, samt bredere dekk. Men jeg er ikke noe photoshop-guru, så det fikk jeg ikke til å legge inn akkurat nå.


Her er bildemanipuleringen:



Vad tycks? Ris eller ros?
hehe Osteaktig
142  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bremsesett, CSP eller Kerscher? på: januar 29, 2008, 08:57:14 am
Denne skriver jeg under på. Lurer på akkurat det samme.

Har liksom aldri funnet ut hvor mye effekt CSP skivene er godkjent for...
Men det er beste valg om du fortsatt skal beholde 5/205 boltsirkelen etter det jeg har forstått.
En annen ting som er positivt med disse (slik jeg tolker det, men er ikke helt sikker) er at de kan monteres på original trommel-spindel. Man trenger ikke dropspindler. Noen må arrestere meg om jeg tar feil...

Men siden jeg allerede har investert i senkespindler for skive er Kerscher fortsatt aktuelt.
Med skiver på bakakslingen og 4 stemplers frontsett, leverer vel Kerscher godkjent opptil 200HK.
Må si det frister mest akkurat nå  Gliser
143  Forum / Ombygd / Sv: RPB på: januar 02, 2008, 14:24:11 pm
Dette er den gamle Piraya'n min

Tror det er Morten Malvik som eier den nå. Den ble tatt inn fra Sverige i 2007 og jeg solgte den i sommer/høst.
Vet Morten hadde noen planer med den og det hadde vært hyggelig om han la inn en post med hva han tenker og gjøre

Hoy Even,
Sjå hær:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,420.0.html
144  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: desember 14, 2007, 11:53:04 am

Jeg vet de siktet på Ford GT40.... men dette er da så mye råere...  la deg inspirere..! (please)  Osteaktig
Gud bedre så tøffe:
http://www.imca-slotracing.com/Lola%20T70%20Mk3B.htm




Det som er litt komisk er at jeg passerte deg når du svinget ut av bensinstasjonen på siste bildet ditt. Kult


hehe, det var ekstreme saker! Type romskip Sjokkert Tror ikke jeg skal begynne med så radikale ting!
Liker formene på Pirayaen godt som de er, men den er litt "rett" nedover sidene. Derfor tror jeg moderat skjermbredding hadde gjort seg. Vi får se etter skivene er på plass. Den ligner jo litt på en "baby" GT40 Glad Synd ikke motoren er midstilt da, det er bygget et par av disse RPB bilene med midstilt motor.

Det er endel jalla løsninger som må ordnes opp i for å få bilen litt mer praktisk. Spesielt de måkevingedørene...de er et helv.. å åpne når du sitter inne i bilen og må holde døra oppe med ei hånd mens du prøver å smyge deg ut  Osteaktig Gassfjærer er tingen. Samme med bakenden, hele stjerten vippes opp, men her er det muskelkraft som gjelder.
Alt som skal byttes av felger/baklys etc...skal byttes til tidsriktige ting.

Om du så meg på bensinstasjonen der, da så du kanskje at den ikke kjørte ved egen hjelp. Måtte trillstarte den nedover bakken der!
Måtte pusse litt i fordeleren for å få start. Resten av turen til Trondheim gikk greit. Skikkelig komfortabelt  Gliser

145  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: TVWK's biler på: desember 10, 2007, 10:07:18 am
Her er min:
146  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: desember 10, 2007, 10:01:08 am
Det er Cortina lykter ja Glad Jeg tar tipsene ang. baklysa til etterretning! hehe
Jeg har senkespindler for skiver liggende, så den kommer nok ned i fronten ja. Spørs om det blir samme felgene ppå grunn av boltmønsteret. Tror ikke Kerscher leverer 5/205. Tror det blir Porsche boltsirkel, og da er felgvalget ganske stort. Blir noe tidsriktig selvfølgelig Blunker
147  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya på: desember 10, 2007, 09:29:27 am
Bilen er fet, ingen tvil om det Blunker Du kan trygt si at folk snur seg, klør seg i hodet og lurer på hva dette er når jeg kommer kjørende! hehe

Er egentlig veldig enig i det du sier, bilen er jo i skikkelig tidstypisk tilstand.
Men...12V er det ikke noe tvil om at den trenger, mer motor skader heller ikke og da kommer bremser som en obligatorisk oppgradering.
Vi får se på det med baklysene da, vurderer også Opel manta/GT baklys, de er jo litt mer tidstypiske Blunker
Time will show, det blir uansett ikke noen drastiske oppgraderinger til sesongen.
Tror nok det finnes flere "nisser" enn deg der ute som synes sånne biler er kule, og i mine øyne er den fortsatt en luftavkjølt VW! Det er i alle fall moro å ha noe ikke alle andre har  Gliser
148  Forum / Prosjektgarasjen / RPB Piraya Kit-Car på: desember 07, 2007, 10:27:08 am
Hei godtfolk!
Da var det på tide å flytte seg fra vw2you og over hit. Ser ut til at dette kommer til å bli en utmerket samlingsplass!

Over til mitt prosjekt som jeg har tenkt å begynne med på nyåret:
Det er en kitcar, altså glassfiberkaross på boble bunnplate.
Historien om firmaet Racing Plast Burträsk og Piraya-byggesettet finnes her:

http://users.burtrask.com/rpb/index.htm

Bilen min er bygget på en 65 bunnplate, og jeg tror den var ferdigbygget i 67, den er i akkurat samme utførelse nå som da, litt bredere dekk er vel det eneste...

Planer for bilen er ganske store, men for at den ikke skal bli stående i garasjen i flere år (har brent meg på det før),
skal det taes litt etter litt  Blunker

- I første omgang skal det bygges om til 12v...

- Maskinisten skal byttes; 1300 motoren må vike for en 1835

det er vel stort sett det som kommer til å bli gjort denne sesongen.

- neste år kommer skivebremser fra Kerscher rundt baut
- Da må muligens skjermene breddes litt pga. økt sprovidde, dessuten tror jeg bilen har godt av litt bredere hjul for å få litt mer sportsbil-look
- Da skal bilen pusses helt ned og lakkeres. I samme slengen kommer jeg til å bytte baklyktene til noe litt mer contemporary.
  Nissan Skyline, Ferrari eller Ford GT40 lykter kanskje?

- Ellers kommer jeg til å oppgradere interiør og montere gassdempere på måkevingedørene.

Her er noen bilder av bilen fra den dagen jeg henta den i Larvik:

http://www.flickr.com/photos/33534037@N04/3364397551/" title="34004034893 by Morten Malvik, on Flickr"


 


Som dere ser den ganske lav. 112cm i følge målene fra RPB.
Det er rene trimøvelsen for å komme seg inn og ut  Gliser

Kommer til å oppdatere tråden etterhvert, men først er det jul og alt det der!
Sider: 1 ... 3 4 [5]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!