Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5]
|
123
|
Forum / Ombygd / Sv: RPB
|
på: mai 29, 2008, 14:48:30 pm
|
Noe nytt om den som sto under presenningen da? Bilder?
|
|
|
124
|
Bruktbørsen / Deler selges / Senkespindler 66- BALLJOINT
|
på: mai 29, 2008, 10:30:27 am
|
Senkespindler for balljoint forstilling og BREMSETROMLER Med nye endeledd for biler eldre enn 68. Ikke TÜV
selges kr 2000
Bilder kan ordnes Ligger i Trondheim
Morten 93418016
|
|
|
125
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Bruke gamle tenningsdeler på ny motor
|
på: mai 27, 2008, 13:24:49 pm
|
Hei!
Har en 1835 motor jeg holder på å montere. Egentlig hadde jeg planer om å bygge om bilen til 12V, men tenkte jeg skulle kjøre 6V ut sesongen fordi jeg mangler endel deler. Lurer på om det er noe i veien for å bare flytte over dynamo med fot, fordeler, coil og alt det der fra en 1300 motor jeg har? 1835 blokka er vel egentlig en 1600 blokk. Passer det over?
Egentlig følger det med en 009 fordeler til motoren, men den kan vel ikke brukes på 6V?
Det er to dellorto 40 gassere, har det noen betydning?
Jeg er jævlig grønn på motor så vi får se hvordan dette går. Mulig jeg må fri til noen i Trondheimsområdet for hjelp etterhvert...
|
|
|
126
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 23, 2008, 12:53:25 pm
|
Etter å ha lest mye på shoptalkforums har jeg bestemt meg for å rpøve følgende på Pirayaen (har understell fra 65 modell 1300)
Kraftigere stabstag foran. 19mm var det vel. Senkespindler med skiver fra Kerscher Gode oljedempere bak og en camber compensator eller et Z-stag. Z stag er vel det beste??
Prøver dette først, kanskje det blir større prosjekt en gang med å montere IRS.
|
|
|
127
|
Forum / Problemløseren / Sv: puma og senkespindler..
|
på: mai 23, 2008, 12:47:02 pm
|
Hadde puma og senkespindler på min 66' UMULIG å kjøre med. Pumaen sto på høyeste innstilling. Bilen slo nedi hele tiden. Bare puma var helt ok, men måtte da bytte til bærekuler med lengere vandring. Greia med puma forstillingene jeg har prøvd (har testet med to forskjellige) er at de er lavere enn en original forstilling, selv når de står innstilt på høyeste.
|
|
|
129
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: april 30, 2008, 09:02:02 am
|
Takk for tipset om Fiat baklyktene. Har faktisk vært inne på tanken selv, men tror nok det blir vanskelig å få i slike. Har nå egentlig bestemt meg for lykter og det blir sånne med en krom/aluring rundt. De vil bli mer innfelt i bakpartiet enn Cortinalyktene som står på nå. Tror det blir bra, de har litt mindre diameter så de blir ikke så dominante.
|
|
|
130
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: april 24, 2008, 08:58:53 am
|
Ja her går det treigt! Fikk plukka ut motoren igår. Her skal det nybygd 1835 inn. Det eneste jeg mangler av deler er gasserstag til to dellorto 40, og filter til dem. Samt kyndig hjelp til første oppstart, justering og innkjøring Legger ved noen bilder av bilen. Interiøret: Her er det komfort skal jeg love dere! Rattet har falt av... Sånn ser det ut når man vipper opp stjerten: Det er lett å komme til det meste. Plukka ut motor: Var utrolig lett på denne bilen, trengte ikke jekke opp engang. Kom til motorfestene fra oversiden. Girkassa ligger lett tilgjengelig også. Her må det jo være plass til midstilt motor!? Et par av RPB-bilene ble bygget med det, men det betyr omfattende ombygging av bunnplata og torsjonsrøret vil jeg tro... jaja...motoren er nå ute i alle fall. Skal montere den nye i helga, så det er ikke lenge til oppstart
|
|
|
133
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Argh!! Vognkort Del 2 mangler!!!!!
|
på: april 01, 2008, 20:47:16 pm
|
Gammel eier skriver ut skjemaet på tapt vognkort fra vegvesen.no, fyller ut dette og signerer. Fakser det så til din lokale trafikkstasjon med kopi av sin legitimasjon. Funka fint i et tilfelle jeg var borti i alle fall
|
|
|
136
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Blir du ferdig til våren??
|
på: februar 15, 2008, 15:02:52 pm
|
Dette skal jeg gjøre med Pirayaen ganske snart: Slipe ned kjøleblekk Lakkere kjøleblekk Montere sammen motor (longblokk montert) Bygge om til 12V Montere motor i bil (girkasse tilpasning?) Bytte pakning bakaksling (oljelekkasje) Innkjøring av motor Det med motoren er jeg spent på. Den har aldri vært startet etter overhaling og jeg har lite erfaring med motor. Innkjøringsprosedyrer etc. Ferdig til våren...? Vel dersom det ikke går bør jeg vel finne en anne hobby
|
|
|
137
|
Forum / Problemløseren / Noen som kan vise meg hva glemmeblekk er?
|
på: februar 15, 2008, 14:53:56 pm
|
Jeg tror jeg mangler de såkalte "glemmeblekka" i haugen med kjøledeksler jeg skal pusse opp og montere på motoren min. Har rota bort Haynes boka mi (midlertidig), lurer på om noen har et bilde/tegning av dette?
|
|
|
138
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma?
|
på: februar 15, 2008, 14:48:27 pm
|
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...
Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei. Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma. En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde. Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene... Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene
|
|
|
139
|
Forum / Snikk-snakk / Hvordan havnet den der?
|
på: februar 05, 2008, 08:22:21 am
|
Dette sto i Adresseavisen i morges med den fengende overskriften: "Hvordan i all verden havnet den der?" http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1023615.eceHvorfor er det alltid bobla folk skal kødde med? Husker jeg så et bobleslipp fra mobilkran en gang. Synes ikke det var noe morsomt, men det gjorde alle andre folka som var der... Og boble overkjørt av tanks når forsvaret skal ha oppvisning etc...
|
|
|
140
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: februar 01, 2008, 14:43:26 pm
|
Her var det litt forskjellige meninger ja Baklyktene ble nok litt små ja, men er ganske sikker på at det er plass til de Opel lyktene. Cortina lyktene som står på i dag er ganske så store. Når det gjelder skjermbreddingen og leppa skal den være i samme farge som resten av bilen. Jeg gjorde det mørkere her bare for å fremheve ideen litt mer. Blir nok et custom eksosanlegg, med hideaway demper, kun enderøra som skal komme ut. Louvers på bakplata var slett ikke dumt. Tror jeg har bestemt meg for Porsche boltsirkel, så det blir nok Fuchs, men er enig i at det ble litt voldsomt med helpolerte. Jeg er fortsatt ute etter flere gode innspill. Vil jo ikke ødelegge bilen heller...
|
|
|
141
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: februar 01, 2008, 13:17:43 pm
|
Etter litt photoshoptriksing kom jeg frem til en slags konseptskisse over veien jeg kunne hatt lyst til å gå med bilen. Har lagt inn baklykter fra Opel GT (tidsriktig) forlenget bakplata litt ned med en liten leppe nederst som jeg tenker skal følge skjermbreddingen. Synes noe sånt som dette kunne vært veien å gå uten å "ødelegge" bilens opprinnelige stil. Har lagt på Fuchs-felger. Den må mer ned i fronten også, samt bredere dekk. Men jeg er ikke noe photoshop-guru, så det fikk jeg ikke til å legge inn akkurat nå. Her er bildemanipuleringen: Vad tycks? Ris eller ros? hehe
|
|
|
142
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bremsesett, CSP eller Kerscher?
|
på: januar 29, 2008, 08:57:14 am
|
Denne skriver jeg under på. Lurer på akkurat det samme. Har liksom aldri funnet ut hvor mye effekt CSP skivene er godkjent for... Men det er beste valg om du fortsatt skal beholde 5/205 boltsirkelen etter det jeg har forstått. En annen ting som er positivt med disse (slik jeg tolker det, men er ikke helt sikker) er at de kan monteres på original trommel-spindel. Man trenger ikke dropspindler. Noen må arrestere meg om jeg tar feil... Men siden jeg allerede har investert i senkespindler for skive er Kerscher fortsatt aktuelt. Med skiver på bakakslingen og 4 stemplers frontsett, leverer vel Kerscher godkjent opptil 200HK. Må si det frister mest akkurat nå
|
|
|
143
|
Forum / Ombygd / Sv: RPB
|
på: januar 02, 2008, 14:24:11 pm
|
Dette er den gamle Piraya'n min Tror det er Morten Malvik som eier den nå. Den ble tatt inn fra Sverige i 2007 og jeg solgte den i sommer/høst. Vet Morten hadde noen planer med den og det hadde vært hyggelig om han la inn en post med hva han tenker og gjøre Hoy Even, Sjå hær: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,420.0.html
|
|
|
144
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: desember 14, 2007, 11:53:04 am
|
Jeg vet de siktet på Ford GT40.... men dette er da så mye råere... la deg inspirere..! (please) Gud bedre så tøffe: http://www.imca-slotracing.com/Lola%20T70%20Mk3B.htmDet som er litt komisk er at jeg passerte deg når du svinget ut av bensinstasjonen på siste bildet ditt. hehe, det var ekstreme saker! Type romskip Tror ikke jeg skal begynne med så radikale ting! Liker formene på Pirayaen godt som de er, men den er litt "rett" nedover sidene. Derfor tror jeg moderat skjermbredding hadde gjort seg. Vi får se etter skivene er på plass. Den ligner jo litt på en "baby" GT40 Synd ikke motoren er midstilt da, det er bygget et par av disse RPB bilene med midstilt motor. Det er endel jalla løsninger som må ordnes opp i for å få bilen litt mer praktisk. Spesielt de måkevingedørene...de er et helv.. å åpne når du sitter inne i bilen og må holde døra oppe med ei hånd mens du prøver å smyge deg ut Gassfjærer er tingen. Samme med bakenden, hele stjerten vippes opp, men her er det muskelkraft som gjelder. Alt som skal byttes av felger/baklys etc...skal byttes til tidsriktige ting. Om du så meg på bensinstasjonen der, da så du kanskje at den ikke kjørte ved egen hjelp. Måtte trillstarte den nedover bakken der! Måtte pusse litt i fordeleren for å få start. Resten av turen til Trondheim gikk greit. Skikkelig komfortabelt
|
|
|
146
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: desember 10, 2007, 10:01:08 am
|
Det er Cortina lykter ja Jeg tar tipsene ang. baklysa til etterretning! hehe Jeg har senkespindler for skiver liggende, så den kommer nok ned i fronten ja. Spørs om det blir samme felgene ppå grunn av boltmønsteret. Tror ikke Kerscher leverer 5/205. Tror det blir Porsche boltsirkel, og da er felgvalget ganske stort. Blir noe tidsriktig selvfølgelig
|
|
|
147
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: desember 10, 2007, 09:29:27 am
|
Bilen er fet, ingen tvil om det Du kan trygt si at folk snur seg, klør seg i hodet og lurer på hva dette er når jeg kommer kjørende! hehe Er egentlig veldig enig i det du sier, bilen er jo i skikkelig tidstypisk tilstand. Men...12V er det ikke noe tvil om at den trenger, mer motor skader heller ikke og da kommer bremser som en obligatorisk oppgradering. Vi får se på det med baklysene da, vurderer også Opel manta/GT baklys, de er jo litt mer tidstypiske Time will show, det blir uansett ikke noen drastiske oppgraderinger til sesongen. Tror nok det finnes flere "nisser" enn deg der ute som synes sånne biler er kule, og i mine øyne er den fortsatt en luftavkjølt VW! Det er i alle fall moro å ha noe ikke alle andre har
|
|
|
148
|
Forum / Prosjektgarasjen / RPB Piraya Kit-Car
|
på: desember 07, 2007, 10:27:08 am
|
Hei godtfolk! Da var det på tide å flytte seg fra vw2you og over hit. Ser ut til at dette kommer til å bli en utmerket samlingsplass! Over til mitt prosjekt som jeg har tenkt å begynne med på nyåret: Det er en kitcar, altså glassfiberkaross på boble bunnplate. Historien om firmaet Racing Plast Burträsk og Piraya-byggesettet finnes her: http://users.burtrask.com/rpb/index.htmBilen min er bygget på en 65 bunnplate, og jeg tror den var ferdigbygget i 67, den er i akkurat samme utførelse nå som da, litt bredere dekk er vel det eneste... Planer for bilen er ganske store, men for at den ikke skal bli stående i garasjen i flere år (har brent meg på det før), skal det taes litt etter litt - I første omgang skal det bygges om til 12v... - Maskinisten skal byttes; 1300 motoren må vike for en 1835 det er vel stort sett det som kommer til å bli gjort denne sesongen. - neste år kommer skivebremser fra Kerscher rundt baut - Da må muligens skjermene breddes litt pga. økt sprovidde, dessuten tror jeg bilen har godt av litt bredere hjul for å få litt mer sportsbil-look - Da skal bilen pusses helt ned og lakkeres. I samme slengen kommer jeg til å bytte baklyktene til noe litt mer contemporary. Nissan Skyline, Ferrari eller Ford GT40 lykter kanskje? - Ellers kommer jeg til å oppgradere interiør og montere gassdempere på måkevingedørene. Her er noen bilder av bilen fra den dagen jeg henta den i Larvik: http://www.flickr.com/photos/33534037@N04/3364397551/" title="34004034893 by Morten Malvik, on Flickr" Som dere ser den ganske lav. 112cm i følge målene fra RPB. Det er rene trimøvelsen for å komme seg inn og ut Kommer til å oppdatere tråden etterhvert, men først er det jul og alt det der!
|
|
|
|