mai 12, 2024, 11:58:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: dimensjon mutter vifta  (Lest 802 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: august 27, 2013, 18:21:18 pm »

har en 1973 1303s. Driver å demonterer generatoren eller dynamoen eller alternatoren eller hva nå det heter   Gliser Skal skifte lagre.
Så kom jeg dit at jeg lurte armen bak viftehuset og skulle kjenne litt på dimensjonen på mutteren i senter på vifta, men steike ta, det var svære greier. Prøvde med skyvelær, men ikke heeeelt enkelt å komme til. Noen som vet dimensjonen på denne mutteren?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2013, 18:25:19 pm »

mener denne er 36mm.

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2 på: august 27, 2013, 18:58:49 pm »

Den er 36mm ja...
Husk at det ligger shims der bak for å få vifta på rett plass i viftehuset.. og at det er en kile på akslingen tilsvarende som på reimhulet..
Det er lett for at dette faller ned når du demonterer, så pass på delene - finn deg en sprengskisse så har du oversikt før du demonterer.
Måtte ut med dynamo/vifter i bussen i vår.. Det går :-)

Men på boble synes jeg det er enkere å fjerne motorluke og hengsler, løsne termostaten og heller ta hele viftehuset med dynamo ut av bilen...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #3 på: august 27, 2013, 19:20:45 pm »

Så noen demonteringsanvisninger på youtube, men din versjon var ikke med  Gliser
Høres greit ut, men jeg har ikke oversikten over hva som må løsnes for å få ut viftehuset. Vi får se. Takk for svar i alle fall. Da kommer jeg nok videre i morgen. Sprengskisse er forøvrig på plass.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!