VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: hsimpson på desember 02, 2009, 20:49:32 pm



Tittel: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: hsimpsondesember 02, 2009, 20:49:32 pm
Hei,
Har en -71 1302 med 1200-motor (tror jeg).
Kan få tak i en 1500-motor, og lurer på hvordan det er å få trimmet denne. Kan jeg bruke større sylindere?
Greit med trimdeler til denne?

Har ikke så mye greie på hva som går om hverandre av sylindere, veiver osv osv så er takknemlig for alle svar.


Marius


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: mdyrsethdesember 03, 2009, 04:32:18 am
tror ikke større sylindere passer inn uten å frese ut blokka. dersom det hadde vert en 1600 kunne du satt inn 1679 sylydere, dette er slipp inn. Du kan jo bytte vipper, skifte tenning og sette inn større forgasser evt porte opp toppene litt, dette vil gi deg litt ekstra krefter. Elles hvis du skal skikkelig bygge motor kan du jo frese opp blokken opp til 94mm (1915) og bytte kam, nye forgassere (evt innsprut).

Spørs på hvor mye penger og tid du skal bruke, for øvrig er boken "how to hotrod your vw" en veldig god start, der står det mye nyttig, uansett om du skal bygge en billig eller dyr motor. Jeg tror en veldig god (og billig) start er å få tak i en ok 1600 kjøpe nye sylyndersett(1680), en vassere kam og porte opp og polere toppene + at du burde kanskje gjøre noe med tenningen.


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: Einicdesember 03, 2009, 06:53:31 am
1302 kom med 44 hk 1300 motor (AB motorkode). Denne er helt lik 50 hk 1600 (AD), bortsett fra sylindre og forgasser.
Det er et godt utgangspunkt for effektøkning. Disse motorene har det mest moderne kjøle/smøresystemet. Veivhuset bør sjekkes for slitasje på rammelagerbukkene og eventuelle sprekker. Større boring (sylindre) krever maskinering av veivhuset og toppene. 1500 motoren har enkeltport topper, og et enklere smøresystem (dårligere), samt mindre kjølevifte, og oljekjøleren står inni viftehuset og varmer opp sylinder tre. Sylinder tre har derfor 2-3 grader senere tenning enn de andre tre.


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: hsimpsondesember 03, 2009, 08:01:32 am
Takk for svar  :)
Tenkte å få frest blokka ja. Er det samme veiva på 1,5 og 1,6L ?


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: Einicdesember 03, 2009, 10:20:07 am
Ja, tror det er samme veiv på alle T1 etter en dato på 60-tallet. Sterk og god smidd aksel.


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: Roy Grellanddesember 03, 2009, 12:04:18 pm
Takk for svar  :)
Tenkte å få frest blokka ja. Er det samme veiva på 1,5 og 1,6L ?

men leste du svaret ? ;)

Han anbefaler IKKE å bruke 1500-blokka...

Og det tror jeg de fleste er enige om, at en 1600 eller 1300 fra en 1302 som det nevnes her, er absolutt det beste utgangspunktet


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: hsimpsondesember 03, 2009, 16:09:39 pm
Litt rask i svingen der kanskje ja.
Bør bygge på den motoren jeg har mao.
Ok, takk for hjelpen folkens !


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: Race-buggydesember 03, 2009, 16:17:39 pm
.


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: mdyrsethdesember 03, 2009, 17:36:19 pm
Når det gjelder motor deler (veiv, kam oljepumpe osv) passes alt som er beregnet til type1 inn i blokka (er en liten forskjell på olje- og bensinpumpene etter 70), Blokkene er like, med unntak av smøre kanaler (også er 1200 blokkene litt anderledes?). Motorer med motorkode som starter på AD, AB elles AS er de å anbefale til trimming, i de blokkene passer alt av veiver(hvis du vil ha større enn Ø76 mm må du tilpasse blokka, men det er ikke vanskelig), kamer osv, som er beregnet for vw type1 & 2.

Ellers lurer jeg litt på hva du vil bygge, turbo/suge, inspøyting/forgasser, budsjett og krav til kjørbarhet.


Tittel: Sv: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?
Skrevet av: hsimpsondesember 10, 2009, 20:18:57 pm
Ellers lurer jeg litt på hva du vil bygge, turbo/suge, inspøyting/forgasser, budsjett og krav til kjørbarhet.

Er lysten på å bygge en injectionmotor, men ikke helt bestemt på det enda. Uansett vil jeg ha større motor enn jeg har i dag  ::)