Jeg skjønte ikke bæret av dette i begynnelsen jeg heller. Det forvirrende er bussene ja, som ofte omtales som hvilken type innenfor type 2. Hvis jeg ikke har misforstått noe skulle dette være nogenlunde riktig:
Type 2 T1 - splittbuss
Type 2 T2 - Bay-buss
Type 2 T3 - Caravelle/Vanagon, bortsett fra de aller første årene så har den vannkjølt motor
Type 2 T4 - Transporter med snute, vannkjølt
Type 2 T5 - dagens transporter
Sånn omtrent tror jeg det henger sammen og.
Hadde alle bare brukt betegnelsene så røddig som du gjør... Men T2 og type2 osv. blandes hjerteligst alt etter hvem du snakker med.
T2'en skilles også i T2a (early bay) og T2b (late bay).
Og T3 kalles i noen tilfeller T25, uten at jeg er sikker på hvorfor. Kan være sånn at de tidligste T3'ene blir kalt T25 (to og en halv) pga. luftkjølt motor?
Tar forbehold om feil jeg og.