mai 09, 2024, 04:02:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke typer er type 1,2,3 osv.?  (Lest 1935 ganger)
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« på: februar 13, 2008, 09:56:32 am »

Jeg er forvirret og lurer derfor på om det er noen som kan opplyse min min noe desoreinterte hjerne.
Type 1, 2 osv. har alltid vært klart for meg, trodde jeg da.  Følgende inndeling har jeg trodd på "i alle år".

Type1:  Bobler, KG (den vanlige), Thing og alle krigskjøretøy.
Type 2:  Buss og pick-up i alle varianter
Type 3: Notch og de personbilaktige 1500 og 1600 med S, T, L og E bak og pannekakemotor + den "sinna" KG'en
Type 4: 411 og 412 (og K70, men den er vannkjølt) (+VW/Porsche 914??)

Noen innvendinger så langt?

Så snakker da bussfolket om T2, T3, T4 og T5.  Det er her jeg falt av lasset for å si det sånn.  Kan noen forklare
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: februar 13, 2008, 10:19:21 am »

Buss folket snakker om hvilken type de har av T2. Side de jo har forandret seg stort gjennom årene. Og fortsatt lever i beste velgående,.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: februar 13, 2008, 10:26:30 am »

Jeg skjønte ikke bæret av dette i begynnelsen jeg heller. Det forvirrende er bussene ja, som ofte omtales som hvilken type innenfor type 2. Hvis jeg ikke har misforstått noe skulle dette være nogenlunde riktig:

Type 2 T1 - splittbuss
Type 2 T2 - Bay-buss
Type 2 T3 - Caravelle/Vanagon, bortsett fra de aller første årene så har den vannkjølt motor
Type 2 T4 - Transporter med snute, vannkjølt
Type 2 T5 - dagens transporter
Loggført

1969 Militær-buss
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #3 på: februar 13, 2008, 11:01:58 am »

Jeg skjønte ikke bæret av dette i begynnelsen jeg heller. Det forvirrende er bussene ja, som ofte omtales som hvilken type innenfor type 2. Hvis jeg ikke har misforstått noe skulle dette være nogenlunde riktig:

Type 2 T1 - splittbuss
Type 2 T2 - Bay-buss
Type 2 T3 - Caravelle/Vanagon, bortsett fra de aller første årene så har den vannkjølt motor
Type 2 T4 - Transporter med snute, vannkjølt
Type 2 T5 - dagens transporter

Sånn omtrent tror jeg det henger sammen og.

Hadde alle bare brukt betegnelsene så røddig som du gjør... Men T2 og type2 osv. blandes hjerteligst alt etter hvem du snakker med.

T2'en skilles også i T2a (early bay) og T2b (late bay).
Og T3 kalles i noen tilfeller T25, uten at jeg er sikker på hvorfor. Kan være sånn at de tidligste T3'ene blir kalt T25 (to og en halv) pga. luftkjølt motor?
Tar forbehold om feil jeg og.
Loggført

Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: februar 13, 2008, 11:04:21 am »

T25 er et begrep engelskmennene bruker for type 2 T3. De har jo alltid likt å være annerledes i alle sammenhenger  Øyerulling
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #5 på: februar 13, 2008, 17:00:48 pm »

Jeg er forvirret og lurer derfor på om det er noen som kan opplyse min min noe desoreinterte hjerne.
Type 1, 2 osv. har alltid vært klart for meg, trodde jeg da.  Følgende inndeling har jeg trodd på "i alle år".

Type1:  Bobler, KG (den vanlige), Thing og alle krigskjøretøy.
Type 2:  Buss og pick-up i alle varianter
Type 3: Notch og de personbilaktige 1500 og 1600 med S, T, L og E bak og pannekakemotor + den "sinna" KG'en
Type 4: 411 og 412 (og K70, men den er vannkjølt) (+VW/Porsche 914??)

Noen innvendinger så langt?

Så snakker da bussfolket om T2, T3, T4 og T5.  Det er her jeg falt av lasset for å si det sånn.  Kan noen forklare

Thing er type 181, Fridolin 147, kubelwagen 82, swimwagen 166

Mvh Lars
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!