mai 04, 2024, 23:38:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye senk  (Lest 2322 ganger)
Blubb-blubb
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres


Vis profil

« på: februar 12, 2015, 22:44:59 pm »

Hei.
Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne.
Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig)
Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: februar 13, 2015, 09:48:19 am »

Hei.
Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne.
Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig)
Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk

Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: februar 13, 2015, 10:17:55 am »

Har bestillt kersher til min http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Fahrwerksteile&gruppe2=Gewindefahrwerke
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: februar 13, 2015, 17:06:09 pm »

Har det settet selv. Fornøyd med unntak av justering av fremre dempere. Alt må frahverandre. Hvis de ikke er blitt oppgradert med justerhjul på toppen, men tror ikke Koni har det til 02\03
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Blubb-blubb
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres


Vis profil

« Svar #4 på: februar 14, 2015, 01:05:13 am »

Hei.
Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne.
Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig)
Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk

Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også.

Mvh
BB

Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene?  Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk"
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: februar 14, 2015, 08:43:39 am »

Hei.
Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne.
Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig)
Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk

Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også.

Mvh
BB

Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene?  Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk"

Vanlige fjører har mye større diameter. Når du heiser bilen opp og setter den på bukker så skrur du av det ene hjulet foran og tar en titt. Da ser du med en gang "problemområdene". Det ene er styrestaget som vil ta i bilen ved mye senk (livsfarlig) og det andre er diameteren.

Ja, senkefjører i kombinasjon med originale, utslitte dempere er en dårlig kombinasjon. Billig, men dårlig. Det finnes såklart løse dempere å få kjøpt også. Hva blir prisdifferansen mellom senkefjører og nye dempere vs skikkelig coil overs?

Og når du først holder på foran der; sjekk alle foringer, styrestag og kuler. At bilen er tight og fin betyr ALT for kjøregleden din. Klakking og slark er det verste som finnes!

Og bare sånn at det er sagt, en clean 1303 med akkurat nok skjermer til å dekke 7 og 9" ATS i kombinasjon med senk er old school og kan se veldig fett ut! Stå på og husk at dette forumet gjerne vil se bilder av prosjektet ditt!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Blubb-blubb
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres


Vis profil

« Svar #6 på: februar 16, 2015, 02:06:26 am »

Hei.
Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne.
Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig)
Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk

Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også.

Mvh
BB

Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene?  Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk"

Vanlige fjører har mye større diameter. Når du heiser bilen opp og setter den på bukker så skrur du av det ene hjulet foran og tar en titt. Da ser du med en gang "problemområdene". Det ene er styrestaget som vil ta i bilen ved mye senk (livsfarlig) og det andre er diameteren.

Ja, senkefjører i kombinasjon med originale, utslitte dempere er en dårlig kombinasjon. Billig, men dårlig. Det finnes såklart løse dempere å få kjøpt også. Hva blir prisdifferansen mellom senkefjører og nye dempere vs skikkelig coil overs?

Og når du først holder på foran der; sjekk alle foringer, styrestag og kuler. At bilen er tight og fin betyr ALT for kjøregleden din. Klakking og slark er det verste som finnes!

Og bare sånn at det er sagt, en clean 1303 med akkurat nok skjermer til å dekke 7 og 9" ATS i kombinasjon med senk er old school og kan se veldig fett ut! Stå på og husk at dette forumet gjerne vil se bilder av prosjektet ditt!

Mvh
BB

Du har jo et poeng i at det sikkert ikke er stort å spare på løse fjører og dempere vs coilower's.
Jeg har forøverig sett at det finnes noen stag som for meg ser ut som stabbstag i forbindelse med senking, men det er kanskje på biler uten MCP forstilling? Ellers takker jeg for alle gode råd  Glad
Bilder kommer etterhvert, må bare få bilen på gård'n først, kjøpt men ikke henta. Stått 8år på en låve, men ble kjørt dit på for egen maskin, så trur jeg skal få liv i den, +løsne bremser som står på høre forran.
« Siste redigering: februar 16, 2015, 02:10:25 am av Blubb-blubb » Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 16, 2015, 07:40:12 am »

Er vel+6cm foran jeg har kan se om jeg får målt i kvelld


* 1302s.jpg (29.4 KB, 336x448 - vist 152 ganger.)

* 1302s1.jpg (39.42 KB, 336x448 - vist 147 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Blubb-blubb
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres


Vis profil

« Svar #8 på: februar 16, 2015, 20:45:14 pm »

Er vel+6cm foran jeg har kan se om jeg får målt i kvelld

Hadde vært veldig til hjelp,takk.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: februar 16, 2015, 23:00:34 pm »

Rakk ikke å måle i kveld  tar det i morgen Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Blubb-blubb
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres


Vis profil

« Svar #10 på: februar 22, 2015, 18:11:15 pm »

Rakk ikke å måle i kveld  tar det i morgen Glad

Takk for måling av skjermer. Tror jeg rett og slett må få på de felgene jeg henta i går, å måle litt nøye før jeg bestiller skjermer. Vil jo ha hjula helt ut i skjermkanten, samtidig må det jo funke i praksis og i forhold til godkjenning.
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #11 på: februar 27, 2015, 11:18:22 am »

How low can you go?
Gliser når gnistspruten står bak bilen, er det på tide å gi seg  Gliser

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!