VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: ClassicVAG på desember 03, 2010, 23:27:19 pm



Tittel: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:27:19 pm
Har lenge hatt lyst på boble, og da min fetter skulle kvitte seg med sin tenkte jeg at det var rette tidspunktet...

Han kjøpte bilen en gang tidlig på 80-tallet og gjorde en del med, men den ble aldri helt ferdig og etter hvert havnet den på låven. Der har den stått tørt og godt siden midten på 80-tallet og helt frem til sommeren 2009 da jeg hentet den.

Først noen bilder da den ble hentet frem fra glemselen og plassert på en henger for transport til Tromsø. Der ble den puttet i container og sendt sørover...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:29:21 pm
Etter ankomst Sørlandet var det bare å få den inn vasket og inn på verkstedet...den bar preg å ha vært brukt på jordet før den ble satt på låven... *S*


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:32:57 pm
Så var det bare å begynne å plukke fra hverandre for å ta den rusten jeg viste om...begge rammevangene bak og frontplaten, samt litt på A-stolpen foran (nedre hengsle).

Etter tips fra Svein Terje i Agder VW Klubb fikk jeg laget meg en mal til rammevangene bak, og uten den hadde jeg antagelig holdt på ennå...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:34:54 pm
...og så var det frontplaten som stod for tur...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:37:38 pm
Nye skjermer er innkjøpt og prøvemontert...ser ut til at det passer ganske greit.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:40:51 pm
På slutten av fjoråret ble bilen flyttet ut noen dager får å få litt bedre plass på verkstedet...og der ble den stående litt for lenge... *S*

[attachment=1]

...og kanskje jeg skal sette de to 1200-motorene i Golf'en...en foran og en bak?

[attachment=2]


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 03, 2010, 23:44:56 pm
...og endelig...etter en laaang pause har jeg nå kommet i gang igjen. Karosseriet er løftet av bunnplata og bunnplata er nå vasket og klar for demontering.

Har også fått begynt på A-stolpen på høyre side. Har platen som skal sveises inn, men mangler platen som hengselboltene skal skrus i, den må jeg bestille.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 05, 2010, 20:38:37 pm
Fikk gjort litt i dag også gitt...fjernet asfaltmatten fra bunnplaten...nå nærmer det seg sandblåsing. Garasjekompisen gikk løs på en solid bulk under dashbordet...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: magsdesember 05, 2010, 21:48:47 pm
Skulle nok kjøpt Hookys deler da ;)

Topp Kvalitets deler

Mags
90508914


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 05, 2010, 21:58:05 pm
Skulle nok kjøpt Hookys deler da ;)

Topp Kvalitets deler

Mags
90508914

Ser da ut til at det fungerer greit nok det jeg allerede har kjøpt...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 09, 2010, 21:56:54 pm
Fikk gjort litt i dag også mens jeg ventet på fader'n...

Forstillingen er plukket ned og hvis jeg rekker i morgen så stikker jeg opp å sliper litt på rammehodet før jeg lakkerer det. Er for kaldt å stå ute å sandblåse nå så det får vente til det blir varmere i været...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 02, 2011, 18:34:34 pm
Endelig har jeg fått vært litt i garasjen igjen. Konsentrerer meg i første omgang om forstillingen nå slik at jeg kan få rullet bunnplaten ut og sandblåst den før lakkering.

Ny forstilling er på plass...nylakkert og smurt etter alle kunstens regler.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 02, 2011, 18:38:14 pm
Planen er nå å få byttet foringer på king bolt og link pin, og i den forbindelse har jeg et problem som kanskje noen kan hjelpe med.

Prøvde å presse ut foringene til king bolten, men får de ikke ut. Satt i pressa, men jeg ga meg på bortimot 3 tonn, da turde jeg ikke mer...redd for at noe skal knekke av...
...jepp, jeg har tatt ut foringene til link pin...   ;)

Har også prøvd å varme, men uten hell så langt.

Noen tips?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: SveinTfebruar 02, 2011, 19:05:26 pm
Jeg har hatt godt hell med å sette de i pressa til jeg ikke tør å presse mer, og så varme mens de står i press. Var det det du gjorde, eller varmet du før du satt det i pressa?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 02, 2011, 19:44:48 pm
Prøvde egentlig begge deler, men det er ikke sikkert jeg varmet nok. Dette blir omtrent som å spørre hvor langt et tau er, men hvor mye tør man å varme?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Dewilfebruar 02, 2011, 19:54:56 pm
3 tonn er jo ingenting. :P Du kan begynne å svette når du passerer 10. Det pleier å gå opp til 4-6 tonn på vanlige gummiforinger med stålhylse på. Bare å presse ;)


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 02, 2011, 21:05:24 pm
Takker og bukker...da blir det tur på verkstedet i morgen for å se hvordan det går...   :-[


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: SveinTfebruar 02, 2011, 21:53:13 pm
Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg  :D


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Ketil S.februar 02, 2011, 22:04:19 pm
Kjekt å følge med. Holder på med samma jobben og har brukt Hookey sine bakspisser, satte den siste på igår. Sveisesømmen hadde jeg nok strøket på ved en evnt.eksamen, men sitter godt gjør den, samt på rett plass.
Har også tenkt å skifte hele frontstykket men har droppet det, til nå når jeg ser hvor bra din ble med ny plate foran og under.
Lykke til videre, spennende dette.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 02, 2011, 22:12:05 pm
Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg  :D

Den er god, er en 10 tonns presse jeg har så da burde det jo gå...

Får bruke en lang stang eller noe å pumpe med, jeg har ikke lyst til å stå i nærheten hvis noe ryker...  :D


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 03, 2011, 14:25:29 pm
Da kom nå i hvert fall king bolt'en og foringene ut. Boltene løsnet på litt over 4 tonn og foringene trengte jo ikke stort for å komme ut. Nye foringer er på plass og nå er neste utfordring å finne riktig brosj.
Sjekket med den lokale forhandleren, men de hadde desverre kvittet seg med dette for noen år siden...   :'(

Jeg glemte å målene king bolt'en...er det noen som vet korrekt dimensjon på denne?

Snakket med yrkesskolen her og de kunne brosje foringene opp for meg. Er det noen som vet hvilken klaring det skal være på foringene til king bolt'en?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Gullikfebruar 03, 2011, 14:38:08 pm
Veldig nære 18 mm, men ved å bruke 18mm fast brotsj har du påført den endel års slitasje i forkant.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 03, 2011, 14:43:50 pm
Takk for svar, men "veldig nært 18 mm" hjelper meg ikke så mye er jeg redd...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Gullikfebruar 03, 2011, 15:05:11 pm
For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 03, 2011, 15:26:32 pm
For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.

Se det ja, det hjalp, tusen takk.

Det er det bare å se om jeg kan finne meg en brosj. Igjen, tusen takk for hjelpen.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: SveinTfebruar 03, 2011, 22:24:54 pm
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 03, 2011, 22:40:07 pm
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.

Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene?

Når hadde det evt. passet for deg?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: flatfourfebruar 04, 2011, 15:18:43 pm
Her kan du se en som holder på med det samme:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=419739&postdays=0&postorder=asc&start=958
(Denne tråden er forøvrig unikt bra dokumentert. Går over en '57 i deilig NOS/gjenbruk spirit. Absolutt vært å følge med på)


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 04, 2011, 16:01:20 pm
Her kan du se en som holder på med det samme:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=419739&postdays=0&postorder=asc&start=958
(Denne tråden er forøvrig unikt bra dokumentert. Går over en '57 i deilig NOS/gjenbruk spirit. Absolutt vært å følge med på)


Det var utrolig bra dokumentert, men jeg må si meg uenig med han i en ting.

Sporene til thrustlageret bør files opp før man brosjer foringene. Hvis man filer opp etterpå så kan det fort bli grader på foringene, men det spørs om det er noe problem i virkeligheten.

Det eneste jeg kan si meg sikkerhet er at hvis jeg hadde brosjet først og filt etterpå så ville min gamle mekanikerlærer vridd seg i grava...  ;D

Tusen takk for en flott lenke, må prøve å følge med på den tråden er gitt.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: SveinTfebruar 04, 2011, 18:14:09 pm
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.

Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene?

Når hadde det evt. passet for deg?
Lørdager eller kvelder er da det normalt passer best. Tar jo ikke lange tiden å brotsje når foringene allerede er på plass.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 04, 2011, 20:19:58 pm
Da blir det tur til Vennesla i morgen...  ;D


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGfebruar 06, 2011, 14:28:36 pm
Takket være Svein Terje er nå nye foringer til king bolt'en brosjet opp og ny king bolt presset inn. Nye foringer og link pin (med nålelager faktisk) er også på plass og venstre spindel er montert på bilen.
I morgen tipper jeg høyre kommer på plass også...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGapril 18, 2011, 20:33:59 pm
Da er endelig forstillingen klar og bilen på hjulene igjen, mangler bare innstilling av geometrien så skal det være greit.

Det venstre styrestaget måtte kappes i og med at jeg har en smalere forstilling nå...tok av ca. 10 mm.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGapril 21, 2011, 14:34:33 pm
Var oppom verkstedet i dag og hadde tenkt å begynne med sandblåsing, men tok ut girkasse i stedet og steamet bunnplaten...igjen. Håper å få sandblåst i løpet av påsken.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Tistloapril 21, 2011, 17:32:42 pm
Manglar berre osten under bunnplato der no ;D



Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGmai 10, 2011, 20:47:33 pm
Da har det skjedd en hel del gitt. Bunnplaten er klar innvendig etter å ha sveist inn litt nytt stål på høyre side (under batteriet) og en liten bit på venstre side.
Nå er den lakkert og ferdig innvendig og nå er det bakstilling og girkasse som skal tas. Deretter må jeg sette den på siden og ta under.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGmai 10, 2011, 20:49:38 pm
...og så noen til...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 16, 2013, 17:38:00 pm
Ser at jeg har glemt å oppdatere tråden, men det har i hvert fall skjedd en del.

Bunnplaten er så godt som ferdig og her om dagen fikk jeg karrosseriet tilbake fra lakkering. Det ble rett og slett veldig bra og jeg synes fargen er utrolig flott på bilen. Et par bilder før den ble satt inn på verkstedet og behørig dekket til.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 16, 2013, 17:41:48 pm
Det er straks klart for og sette karosseriet ned på bunnplata igjen, men før det må motorrommet lakkeres og støydempes. Fikk gjort lakkeringen i går og begynt på støydepmingen i dag. Håper å bli ferdig i morgen.

Har også et spørsmål angående rattstamme. Jeg har fått tips om at hvis jeg finner en rattstamme fra 1967-69 så har disse modellene både vindusvisker og retningslys på rattstammen, og den skal vistnok passe i min bil.
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Gaffeloktober 16, 2013, 21:01:42 pm
Lekker blåfarge!


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 16, 2013, 21:05:18 pm
Lekker blåfarge!

Takk for det, jeg ble i hvert fall kjempefornøyd.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Tistlooktober 17, 2013, 10:47:50 am
66-67 har innebygd langlys brytar i blinklyshendelen
men du må vel heilt opp til ca 72 før du fekk både viskaren og lys på rattstamma

meget bra arbeid!!


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 17, 2013, 12:44:16 pm
66-67 har innebygd langlys brytar i blinklyshendelen
men du må vel heilt opp til ca 72 før du fekk både viskaren og lys på rattstamma

meget bra arbeid!!

Takk for det, hyggelig å høre.

Jeg har hørt at såpass ny rattstamme ikke passer på min, vet du om det stemmer?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 17, 2013, 12:46:18 pm
Takk for tilbakemeldinger, det er hyggelig.

Dagens innsats på verkstedet bestod av montering av skjermer og stigtrinn på høyre siden, samt støydemping av torpedoveggen i motorrommet. Har også lakkert hengslene til motorlokket og noen adaptere.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: scardeepoktober 18, 2013, 08:30:48 am
Nice farge! hvor kjøpte du dynamat? Jeg har kjøpt demping som er så svak på festside at jeg er redd en gang å bruke den...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 18, 2013, 11:29:36 am
Nice farge! hvor kjøpte du dynamat? Jeg har kjøpt demping som er så svak på festside at jeg er redd en gang å bruke den...

Takker og bukker

Jeg bestilte egentlig STP fra Ljudia (http://www.ljudia.no/bilstereo-s82121/dempemateriale-c461959 (http://www.ljudia.no/bilstereo-s82121/dempemateriale-c461959)), men det tok litt tid og når jeg fant en pakke Dynamat hos den lokale BilXtra-butikken så kjøpte jeg den for å få det gjort.
Tror Bilstereospesialisten har Dynamat i forskjellige størrelser og typer.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 26, 2013, 21:49:22 pm
Ting begynner og komme på plass, og nå ligner det jo faktisk på en bil også.

PS! Skjermene på venstre side er bare hengt på plass for å få de vekk fra gulvet.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 30, 2013, 09:28:14 am
Kjøpte uoriginale stigtrinn i sorteloksert aluminium, og det er ikke meningen at det skal være noen pakning mellom disse og karosseriet.

Prøvemonterte og fant ut at slik kan det ikke være...avstand som fylles opp med sand og skitt med dertil hørende rust er ikke aktuelt. Etter en aldri så liten tabbe tildigere hvor jeg kappet listen mellom skjerm og karosseri for kort (måtte kjøpe en rull til) hadde jeg ekstra list som jeg prøve, og den passet perfekt.

Gummilisten er først "limt" til stigtrinnet Butyl og deretter tilpasset lengde og plassering av festeører. Deretter skrudd til karosseriet og det ser meget bra ut. Butyl'en gjør at det er tett, men hvis jeg trenger det så kan de fjernes og gummilisten enkelt byttes ut.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: scardeepoktober 30, 2013, 11:22:37 am
Det var en fin tiltak! Ser bra ut. Ble det helt tett mellom karosseri og stigtrinn? Skal ikke det være noe dreneringsåpninger? Husker ikke helt men det høres litt feil om vann fra karosseri må renne over stigtrinn og ned...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGoktober 30, 2013, 14:00:07 pm
Det var en fin tiltak! Ser bra ut. Ble det helt tett mellom karosseri og stigtrinn? Skal ikke det være noe dreneringsåpninger? Husker ikke helt men det høres litt feil om vann fra karosseri må renne over stigtrinn og ned...

Det stemmer ja, helt tett mellom karosseri og stigtrinn. Vet ikke om det skal være slik originalt for å være ærlig, men jeg tar en sjanse. Foretrekker at det blir liggende oppå stigtrinnet, heller enn mellom karosseri og stigtrinn.

Det er forøvrig åpning mellom stigtrinnet og skjermene foran og bak så jeg håper det evt. blir borte der. Rillene i stigtrinnet gjør jo uansett at det ikke kan renne noe særlig inn mot, eller ut fra, karosseriet, men heller fremover og bakover.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGnovember 26, 2013, 22:09:20 pm
Da har det skjedd litt mer her, og karosseri og bunnplate er nå "sammen" igjen etter lang adskillelse.

Litt smalere dekk foran så tror jeg dette blir bra. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at det høyre bakhjulet stikker litt lenger ut enn det vesntre, og jeg forstår ikke helt hvorfor.
Jeg har tatt en masse mål av karosseri får demontering (på grunn av skade) og kan ikke se at den er skjev noe sted. Karosseriet er også montert med alle bolter på plass.

Er det slik det er på gamle bobler?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGnovember 26, 2013, 22:18:36 pm
Har fått støydempet kupeen også, men jeg trenger litt mer motor for å dra på all denne vekten   ;)


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Phlipnovember 27, 2013, 00:24:27 am
Denne blir dritfin! Kjempejobb :-) Er fargen Alaska Blue metallic? Samme som 1303S kom med i 73?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: scardeepnovember 27, 2013, 08:56:59 am
Du legger ikke demping på hjularker bak? Det er jo der sprut banker mest.
Mye kg brukte du totalt med matter? For meg så gikk det 24kg...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGnovember 27, 2013, 14:09:04 pm
Denne blir dritfin! Kjempejobb :-) Er fargen Alaska Blue metallic? Samme som 1303S kom med i 73?

Takk for det.

Husker ikke fargenavn og -kode i farten, men det er en farge som er relativt ny så vidt jeg har funnet ut.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGnovember 27, 2013, 14:10:25 pm
Du legger ikke demping på hjularker bak? Det er jo der sprut banker mest.
Mye kg brukte du totalt med matter? For meg så gikk det 24kg...

Har ikke tenkt det ennå, men hvis jeg har nok igjen så gjør jeg kanskje det. Har ikke lyst og kjøpe masse mer matte og ha liggende til overs...

Har brukt noe slikt som 15-20 kilo hittil, men jeg har litt igjen til dørene så jeg nærmer meg nok 25 kilo til slutt tenker jeg.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Bubblenovember 27, 2013, 19:58:47 pm
Hva slags matter er dette? og hvor kan jeg få kjøpt det?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGnovember 28, 2013, 09:52:35 am
Hva slags matter er dette? og hvor kan jeg få kjøpt det?

De heter STP og er bestilt fra Ljudia. Veldig enkle og legge egentlig, men jeg anbefaler hansker   ;)


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 01, 2013, 20:08:16 pm
Da har jeg etter mye slåssing fått trukket kabel bakover til motorrommet, det var rett og slett et helsike. Har også fått koblet opp baklysene, det var moro med tanke på at det ikke har vært "liv" i de på bortimot 30 år...


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: scardeepdesember 02, 2013, 09:09:45 am
Pent gjort!
Hva slags masse har du brukt får motorrom? Bare svart maling eller?


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 02, 2013, 09:29:00 am
Pent gjort!
Hva slags masse har du brukt får motorrom? Bare svart maling eller?

Takk for det.

Det er brukt sort butylbasert lakk som er støydempende og motstandsdyktig mot steinsprang og slikt. Samme som er brukt innvendig i skjermer og under store deler av bilen.
Under er det brukt en type som er overlakkerbar og så er det lakkert sort utenpå.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Engedal vw67desember 07, 2013, 16:14:05 pm
Nye skjermer er innkjøpt og prøvemontert...ser ut til at det passer ganske greit.


Hei! ser du har montert nye skjermer og nye front i repro deler. hvordan var passformen på både skjermer og frontdel?
må skifte front på min også men har hørt mye om at repro er et hekkan å få til å passe?
derfor har jeg brukt timesvis på skjermene for å beholde de gamle, men fronten må byttes uansett.

Joachim :)


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 07, 2013, 20:44:05 pm
Nye skjermer er innkjøpt og prøvemontert...ser ut til at det passer ganske greit.


Hei! ser du har montert nye skjermer og nye front i repro deler. hvordan var passformen på både skjermer og frontdel?
må skifte front på min også men har hørt mye om at repro er et hekkan å få til å passe?
derfor har jeg brukt timesvis på skjermene for å beholde de gamle, men fronten må byttes uansett.

Joachim :)

Hei du

Jeg har ikke jobbet med originale deler og vet derfor ikke hvordan disse evt. passer, men jeg er i hvert fall godt fornøyd med de uoriginale delene jeg har skiftet.
Noe tilpasning er det, men det tror jeg har like mye med selve bilen og gjøre for å være ærlig.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: Tommy1303desember 07, 2013, 22:34:51 pm
Utrolig fin den blir! Morro å se :-D


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 18, 2013, 18:15:29 pm
Det skjer litt om dagen og det nærmer seg prøvetur håper jeg.

Er ikke så interresant og ta bilder av strekking av kabler og slikt, og det er stort sett det jeg har brukt tid til i det siste. Alt elektrisk er byttet, rubbel og bit, med unntak av et par brytere og speedometeret.

I tillegg holder jeg nå på med fjerde utgave av batterikassen og så langt er det ut til at jeg blir fornøyd med denne versjonen, i hvert fall såpass fornøyd at den blir montert og brukt en stund.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 23, 2013, 10:43:22 am
Da har jeg fått begynt på interiøret, og jeg må ærlig innrømme at jeg hadde aldri i verden trodd at dette skulle bli den verste jobben på denne bilen, men det er det.
Trøsten får være at det blir ennå verre når taktrekket skal på   :P


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 26, 2013, 23:20:47 pm
Da har jeg endelig fått begynt på modifisering av rattstammen. Utgangspunktet er komplett original rattstamme, samt en komplett rattstamme fra 1300S.

Bakrunnen er rett og slett at jeg vil ha blinklys og fjernlys, sam vindusvisker og spyler på spaker på rattstammen. Originalt har jo 1200'en fjernlys betjent av høyre fot og visker/spyler i dashbordet.
Ser ut til at dette skal gå bra, må bare finne en god løsning på spyleren siden jeg har bygd om til elektrisk pumpe, men det ordner seg nok.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGdesember 30, 2013, 13:08:36 pm
Et steg videre med ombyggingen.

Har kuttet vekk "huset" som tenningslåsen sitter og slipt rent før jeg skal lime på an aluminiumsplate. Deretter er det sparkling og sliping for å få samme profilen på begge sider.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGjanuar 02, 2014, 19:44:38 pm
Da var rattbosset sparklet og lakkert og klart for montering så fort lakken har herdet skikkelig.


Tittel: Sv: Prosjekt: VW 1200 1964
Skrevet av: ClassicVAGjanuar 06, 2014, 18:40:52 pm
Da var bryterene bygd om til elektrisk spyling på høyre hendel og fjernlys på venstre hendel. Til fjernlyset må jeg riktignok finne et rele som passer, men det ordner seg. Alt fungerer tilsynelatende slik det skal. Nå er det bare å få koblet på vindusviskere og spyletank for å se om det fortsatt fungerer  ;)