mai 08, 2024, 23:02:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt: VW 1200 1964  (Lest 15876 ganger)
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« på: desember 03, 2010, 23:27:19 pm »

Har lenge hatt lyst på boble, og da min fetter skulle kvitte seg med sin tenkte jeg at det var rette tidspunktet...

Han kjøpte bilen en gang tidlig på 80-tallet og gjorde en del med, men den ble aldri helt ferdig og etter hvert havnet den på låven. Der har den stått tørt og godt siden midten på 80-tallet og helt frem til sommeren 2009 da jeg hentet den.

Først noen bilder da den ble hentet frem fra glemselen og plassert på en henger for transport til Tromsø. Der ble den puttet i container og sendt sørover...


* IMG_2201.JPG (78.45 KB, 800x533 - vist 288 ganger.)

* IMG_2204.JPG (80.35 KB, 800x533 - vist 336 ganger.)

* IMG_2210.JPG (118.28 KB, 800x533 - vist 295 ganger.)

* IMG_2212.JPG (97.47 KB, 800x533 - vist 307 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 03, 2010, 23:29:21 pm »

Etter ankomst Sørlandet var det bare å få den inn vasket og inn på verkstedet...den bar preg å ha vært brukt på jordet før den ble satt på låven... *S*


* Bilde005.jpg (79.98 KB, 800x600 - vist 351 ganger.)

* Bilde006.jpg (96.11 KB, 800x600 - vist 380 ganger.)

* 24062009031.jpg (63.58 KB, 800x600 - vist 266 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 03, 2010, 23:32:57 pm »

Så var det bare å begynne å plukke fra hverandre for å ta den rusten jeg viste om...begge rammevangene bak og frontplaten, samt litt på A-stolpen foran (nedre hengsle).

Etter tips fra Svein Terje i Agder VW Klubb fikk jeg laget meg en mal til rammevangene bak, og uten den hadde jeg antagelig holdt på ennå...


* IMG_2687.JPG (112.13 KB, 800x600 - vist 360 ganger.)

* 20102009003.jpg (79.32 KB, 800x600 - vist 305 ganger.)

* IMG_2702.JPG (89.97 KB, 800x600 - vist 291 ganger.)

* 20102009004.jpg (73.43 KB, 800x600 - vist 261 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: desember 03, 2010, 23:34:54 pm »

...og så var det frontplaten som stod for tur...


* IMGP2784.JPG (115.92 KB, 800x600 - vist 264 ganger.)

* IMGP2791.JPG (115.86 KB, 800x600 - vist 271 ganger.)

* IMGP2814.JPG (99.21 KB, 800x600 - vist 245 ganger.)

* IMGP2816.JPG (103.06 KB, 800x600 - vist 283 ganger.)

* 25072010103.jpg (104.36 KB, 800x600 - vist 292 ganger.)

* 15072010032.jpg (67.5 KB, 800x600 - vist 260 ganger.)
« Siste redigering: desember 03, 2010, 23:38:00 pm av ClassicVAG » Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 03, 2010, 23:37:38 pm »

Nye skjermer er innkjøpt og prøvemontert...ser ut til at det passer ganske greit.


* 30102009.jpg (85.4 KB, 800x600 - vist 280 ganger.)

* 15072010030.jpg (77.86 KB, 800x600 - vist 315 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 03, 2010, 23:40:51 pm »

På slutten av fjoråret ble bilen flyttet ut noen dager får å få litt bedre plass på verkstedet...og der ble den stående litt for lenge... *S*


* 28122009006.jpg (69.41 KB. 800x600 - vist 401 ganger.)


...og kanskje jeg skal sette de to 1200-motorene i Golf'en...en foran og en bak?


* IMGP2779.JPG (102.47 KB. 800x600 - vist 354 ganger.)


Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 03, 2010, 23:44:56 pm »

...og endelig...etter en laaang pause har jeg nå kommet i gang igjen. Karosseriet er løftet av bunnplata og bunnplata er nå vasket og klar for demontering.

Har også fått begynt på A-stolpen på høyre side. Har platen som skal sveises inn, men mangler platen som hengselboltene skal skrus i, den må jeg bestille.


* 30112010164.jpg (76.16 KB, 800x600 - vist 324 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 05, 2010, 20:38:37 pm »

Fikk gjort litt i dag også gitt...fjernet asfaltmatten fra bunnplaten...nå nærmer det seg sandblåsing. Garasjekompisen gikk løs på en solid bulk under dashbordet...


* IMG_3427.JPG (103.7 KB, 800x533 - vist 259 ganger.)

* IMG_3428.JPG (121.22 KB, 800x533 - vist 248 ganger.)

* IMG_3429.JPG (77.25 KB, 800x533 - vist 281 ganger.)

* IMG_3430.JPG (79.91 KB, 800x533 - vist 327 ganger.)
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 05, 2010, 21:48:47 pm »

Skulle nok kjøpt Hookys deler da Blunker

Topp Kvalitets deler

Mags
90508914


* God Kvalitets deler..JPG (38.74 KB, 461x346 - vist 316 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 05, 2010, 21:58:05 pm »

Skulle nok kjøpt Hookys deler da Blunker

Topp Kvalitets deler

Mags
90508914

Ser da ut til at det fungerer greit nok det jeg allerede har kjøpt...
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 09, 2010, 21:56:54 pm »

Fikk gjort litt i dag også mens jeg ventet på fader'n...

Forstillingen er plukket ned og hvis jeg rekker i morgen så stikker jeg opp å sliper litt på rammehodet før jeg lakkerer det. Er for kaldt å stå ute å sandblåse nå så det får vente til det blir varmere i været...


* IMGP3463.JPG (87.73 KB, 800x600 - vist 346 ganger.)

* IMGP3464.JPG (119.86 KB, 800x600 - vist 259 ganger.)

* IMGP3466.JPG (102.96 KB, 800x600 - vist 287 ganger.)
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: februar 02, 2011, 18:34:34 pm »

Endelig har jeg fått vært litt i garasjen igjen. Konsentrerer meg i første omgang om forstillingen nå slik at jeg kan få rullet bunnplaten ut og sandblåst den før lakkering.

Ny forstilling er på plass...nylakkert og smurt etter alle kunstens regler.


* IMGP3478.JPG (132.47 KB, 800x600 - vist 274 ganger.)

* IMGP3480.JPG (99.34 KB, 800x600 - vist 277 ganger.)

* IMG_2894.JPG (102.19 KB, 800x600 - vist 303 ganger.)

* IMG_0033.JPG (114.85 KB, 800x600 - vist 266 ganger.)

* IMG_0034.JPG (124.88 KB, 800x600 - vist 270 ganger.)

* IMGP3485.JPG (97.94 KB, 800x600 - vist 269 ganger.)
« Siste redigering: februar 02, 2011, 18:36:13 pm av ClassicVAG » Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 02, 2011, 18:38:14 pm »

Planen er nå å få byttet foringer på king bolt og link pin, og i den forbindelse har jeg et problem som kanskje noen kan hjelpe med.

Prøvde å presse ut foringene til king bolten, men får de ikke ut. Satt i pressa, men jeg ga meg på bortimot 3 tonn, da turde jeg ikke mer...redd for at noe skal knekke av...
...jepp, jeg har tatt ut foringene til link pin...   Blunker

Har også prøvd å varme, men uten hell så langt.

Noen tips?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: februar 02, 2011, 19:05:26 pm »

Jeg har hatt godt hell med å sette de i pressa til jeg ikke tør å presse mer, og så varme mens de står i press. Var det det du gjorde, eller varmet du før du satt det i pressa?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: februar 02, 2011, 19:44:48 pm »

Prøvde egentlig begge deler, men det er ikke sikkert jeg varmet nok. Dette blir omtrent som å spørre hvor langt et tau er, men hvor mye tør man å varme?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 02, 2011, 19:54:56 pm »

3 tonn er jo ingenting. Rekker tunge Du kan begynne å svette når du passerer 10. Det pleier å gå opp til 4-6 tonn på vanlige gummiforinger med stålhylse på. Bare å presse Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: februar 02, 2011, 21:05:24 pm »

Takker og bukker...da blir det tur på verkstedet i morgen for å se hvordan det går...   Flau
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: februar 02, 2011, 21:53:13 pm »

Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #18 på: februar 02, 2011, 22:04:19 pm »

Kjekt å følge med. Holder på med samma jobben og har brukt Hookey sine bakspisser, satte den siste på igår. Sveisesømmen hadde jeg nok strøket på ved en evnt.eksamen, men sitter godt gjør den, samt på rett plass.
Har også tenkt å skifte hele frontstykket men har droppet det, til nå når jeg ser hvor bra din ble med ny plate foran og under.
Lykke til videre, spennende dette.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: februar 02, 2011, 22:12:05 pm »

Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg  Osteaktig

Den er god, er en 10 tonns presse jeg har så da burde det jo gå...

Får bruke en lang stang eller noe å pumpe med, jeg har ikke lyst til å stå i nærheten hvis noe ryker...  Osteaktig
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: februar 03, 2011, 14:25:29 pm »

Da kom nå i hvert fall king bolt'en og foringene ut. Boltene løsnet på litt over 4 tonn og foringene trengte jo ikke stort for å komme ut. Nye foringer er på plass og nå er neste utfordring å finne riktig brosj.
Sjekket med den lokale forhandleren, men de hadde desverre kvittet seg med dette for noen år siden...   Gråter

Jeg glemte å målene king bolt'en...er det noen som vet korrekt dimensjon på denne?

Snakket med yrkesskolen her og de kunne brosje foringene opp for meg. Er det noen som vet hvilken klaring det skal være på foringene til king bolt'en?


* IMG_0038.JPG (132.97 KB, 800x600 - vist 244 ganger.)

* IMG_0056.JPG (82.88 KB, 800x600 - vist 240 ganger.)

* IMG_0058.JPG (73.29 KB, 800x600 - vist 233 ganger.)
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #21 på: februar 03, 2011, 14:38:08 pm »

Veldig nære 18 mm, men ved å bruke 18mm fast brotsj har du påført den endel års slitasje i forkant.
Loggført

Seaside VW Klubb
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: februar 03, 2011, 14:43:50 pm »

Takk for svar, men "veldig nært 18 mm" hjelper meg ikke så mye er jeg redd...
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #23 på: februar 03, 2011, 15:05:11 pm »

For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.
Loggført

Seaside VW Klubb
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: februar 03, 2011, 15:26:32 pm »

For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.

Se det ja, det hjalp, tusen takk.

Det er det bare å se om jeg kan finne meg en brosj. Igjen, tusen takk for hjelpen.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #25 på: februar 03, 2011, 22:24:54 pm »

Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.


* 1_03_Foraksel_med_bundbolte-17.jpg (87.53 KB, 595x825 - vist 270 ganger.)

* 1_03_Foraksel_med_bundbolte-18.jpg (86.93 KB, 595x825 - vist 220 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: februar 03, 2011, 22:40:07 pm »

Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.

Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene?

Når hadde det evt. passet for deg?
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 04, 2011, 15:18:43 pm »

Her kan du se en som holder på med det samme:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=419739&postdays=0&postorder=asc&start=958
(Denne tråden er forøvrig unikt bra dokumentert. Går over en '57 i deilig NOS/gjenbruk spirit. Absolutt vært å følge med på)
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: februar 04, 2011, 16:01:20 pm »

Her kan du se en som holder på med det samme:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=419739&postdays=0&postorder=asc&start=958
(Denne tråden er forøvrig unikt bra dokumentert. Går over en '57 i deilig NOS/gjenbruk spirit. Absolutt vært å følge med på)


Det var utrolig bra dokumentert, men jeg må si meg uenig med han i en ting.

Sporene til thrustlageret bør files opp før man brosjer foringene. Hvis man filer opp etterpå så kan det fort bli grader på foringene, men det spørs om det er noe problem i virkeligheten.

Det eneste jeg kan si meg sikkerhet er at hvis jeg hadde brosjet først og filt etterpå så ville min gamle mekanikerlærer vridd seg i grava...  Gliser

Tusen takk for en flott lenke, må prøve å følge med på den tråden er gitt.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #29 på: februar 04, 2011, 18:14:09 pm »

Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.

Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene?

Når hadde det evt. passet for deg?
Lørdager eller kvelder er da det normalt passer best. Tar jo ikke lange tiden å brotsje når foringene allerede er på plass.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!