mai 04, 2024, 14:47:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! Trenger hjelp til valg av datasprut  (Lest 5195 ganger)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« på: oktober 23, 2015, 17:08:19 pm »

Holder på å bli sprø......
Jeg har brukt så sykt mye tid på i finne ut hva datasprut jeg skal bruke på min twinturbo boxer sekser at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre så nå prøver jeg desperat på litt hjelp her også.
Det begynner å haste med å finne en løsning.
Har prøvd meg i Porsche miljøet men veldig lite info å få ut av gutta.
Enten så er det ikke så mange som bruker det eller så holder de det hemmelig......

Kriteriene som må oppfylles:

- Må kunne lese 2 bred bånds lambda
- Må takle 2 banker med injectorer
- Må kunne kjøre på flere mappinger
- Må takle singel coils uten ekstra tennings "bokser"

Jeg trodde ikke dette skulle by så mye problemer.
Men største problemet er tydlighvis bruken av 2 lambda.

Hverken Electromotive, Motec, eller Autronic fikser dette men derimot KMS og DTA fikser det.
Men er KMS noe "kult" da? Er ikke så mange som bruker dette men de har levert en del til Porsche i utlandet.
Gasolin er forhandler av dette men skjønner de seg noe på luftavkjølt da?
Og litt usikker på DTA....

Håper det finnes noen kloke hoder der ute for mitt hode er tomt Trist
« Siste redigering: oktober 23, 2015, 18:10:32 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 23, 2015, 19:39:09 pm »

sjekket maxxecu?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 23, 2015, 19:53:21 pm »

Kjører selv med DTA og er godt fornøyd. Ikke like intuitivt som de beste på markedet. Skulle jeg kjøpt ny i dag så hadde Maxxecu vært høyt opp på min liste.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 23, 2015, 21:34:16 pm »

Mitt sprut kan lese to bredbåndslambdaer med integrerte kontrollere, og kan kjøre opp til fire injector- og seks tenningsbanker individuelt, logisk som passive coiler. Kort oppsummert så har den hverken behov for eksterne tenningsmoduler eller lambdakontrollere. Det er uansett formålstjenlig å samle alt på et sted og i én boks.

Du som ønsker å kjøre to banker for respektivt h. og v. side, kan da tune disse individuelt basert på lambda-feedback fra to sensorer, både i open og closed loop. Jeg utviklet en ekstra intern lambdakontroller for en kunde som hadde ønske om å kjøre tilsvarende oppsett - riktignok på en V8. Kan legge til at kontrolleren er designet for Bosch sin LSU4.9-sensor som benyttes av den europeiske bilindustrien pr. dags dato; denne har forbedret responskarakteristikk og krever ikke jevnlig kalibrering, i motsetning til LSU4.2 som fortsatt (av ukjente årsaker) benyttes av flere populære ettermarkedskontrollere.

Jeg regner med at du kjører wasted spark, med mindre du har kamgiver. Husk at du kan fint kjøre coil-on-plug i wasted spark-modus. Dette gjøres ofte for å forenkle oppsettet og eliminere behovet for kam/fordeler-giver som brukes for å differensiere mellom TDC kompresjons- eller eksostakt.
Behovet for å kjøre coilene fullsekvensielt er sjelden nødvendig på en motor som sviver under 9krpm - dette dreier seg kun om et enkelt regnestykke som går ut på hvor lang ladetid coilene dine trenger for å gi ut den energien de skal over pluggen.

Sjekk ut siden min og ta kontakt på PM hvis du er interessert i å finne en løsning som passer for oppsettet ditt.

https://www.facebook.com/tmbryhn?fref=ts

Mvh.
Thore-Morten


* TMB ECU.jpg (83.17 KB, 800x600 - vist 209 ganger.)

* Lambda#2 kort.jpg (59.35 KB, 800x600 - vist 207 ganger.)

* Lambda#2.jpg (102.85 KB, 800x600 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: oktober 24, 2015, 10:29:19 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 24, 2015, 10:22:09 am »

De sier at man skal sove på det...

Har editert innlegget mitt over med litt mer relevante opplysninger som kan være av interesse for deg som ser etter datasprut  Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 25, 2015, 17:28:27 pm »

Takk for tipset gutter Glad
Har hatt en hyggelig prat med tmbryhn og sendt mail til Jonus Racing som forhandler Maxxecu og stillt de spørsmålene jeg lurer på.
På en måte kunne jeg tenkt meg å hatt noe som er "kjent" men har fått høre at det er noe "upandcomming" produkter og dette begynner å blir noe flere og flere kan så hvorfor ikke prøve noe nytt.
Så det skal bli spennende å høre hva de svarer.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 25, 2015, 19:11:20 pm »

Det tok jammen ikke lang tid før jeg fikk svar fra Jonus.
Det er klart at å bruke mere tid på dette er bare tull og tøys.
Han vet hva han snakker om.... så hvorfor bruke masse tid og energi på å finne ut noe noen andre kan masse av.
Så spørs nok ikke om vi har landa på maxxecu  Gliser Gliser
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 25, 2015, 19:45:05 pm »

Kult!
Fant dere ut av programmering av sikkerhetsfunksjoner opp mot EGT?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 25, 2015, 20:22:24 pm »

Kult!
Fant dere ut av programmering av sikkerhetsfunksjoner opp mot EGT?

Jepp, den har alle de funksjonen jeg ønsket og vel så det.
Kunne kjøre opp til 4 bredbånds lamba og har innbygget eksostemp sensing.
Den har nødmodus fungsjon som man fritt kan sette hvilke verdier man ønsker.
Nødmodus kan settes til full stans, tomgang eller hva man ønsker.
Og det skjer f.eks ved oljetrykks fall, bensintrykks fall, temperatur økning i eksos port
og ellers hva man møtte ønske å ha som sikkerhet. Og disse setter man hvilke verdier man ønsker som terskel til nødmodus.
Hvis jeg skjønte han rett så lever hver sylinder sitt eget liv. Eksos temp controllerer dysene separat om det er ønske om dette.
Mener han sa den kunne kjøre 3 effekt oppsett. Bla et økonomisk landeveis oppsett og ved f.eks trådløs kommunikasjon så velger man oppsett eller ved brytere.
Han fortallte at Skinne bobla skulle få dette nå.
De har levert 200 slike sett pr i dag så klart at det må være greit for meg også Glad

Jeg gidder ihvertfall ikke bruke mere tid på dette.
Bare la de få holde på så blir det nok bra, selv om jeg har lyst å gjøre det meste selv har man noen ganger bedre å få litt hjelp av noen voksne.

Her et uklipp av noe han svarte:
maxxecu kutter motor ved mistende olje trykk, mistende fuel trykk,  feil afr, autelgger på fuel på respektive sylinder jeg mapper inn som blir for varm, kan legge inn motor kutt vis den passerer 950 grader feks dyse tettes, da kommer det automatisk opp hvilken sylinder som er for varm i den trådløse tabben eller can basert dash logger.
 
« Siste redigering: oktober 25, 2015, 20:34:51 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 25, 2015, 20:29:49 pm »

Dette blir midt i blinken for deg  Blunker

Du kan nok gjøre mye selv skal du se. Jeg har fått godt inntrykk av både dokumentasjon og oversiktlig samt intuitivt brukergrensesnitt, så å sette alle disse sikkerhetsparameterne blir nok smal sak.
Så må du få sveist inn EGT-bungs i eksosen din ;-)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 25, 2015, 20:38:08 pm »

Porsche topper har egne hull som kan brukes Glad


* IMG_1323.jpg (64.58 KB. 800x600 - vist 200 ganger.)

Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 25, 2015, 20:38:45 pm »

Elegant
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 25, 2015, 22:45:09 pm »

ja Maxxecu  er ett safe't valg, blitt veldig populært.
men greiene til Tmbryhn er også spennende, basert på utprøvd teknologi og software.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 26, 2015, 06:40:52 am »

Sist jeg snakket med gutta som står bak Maxx så nevnte dem at dem fortsatt jobbet med autotune funksjonen. Er den på plass nå?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 26, 2015, 11:15:31 am »

Sist jeg snakket med gutta som står bak Maxx så nevnte dem at dem fortsatt jobbet med autotune funksjonen. Er den på plass nå?


Mvh
BB


Litt usikker på hva den gjør men Jonas sa noen om det der.
Det må jeg sjekke opp.
Hva gjør den?
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 26, 2015, 16:39:40 pm »

Definerer fuel VE-oppslagstabellen basert på ønsket lambda-verdier ved gitt turtall/belastning definert i egen afr-tabell. Autotune er nokså selvforklarende igrunn Blunker

Vet ikke hvor rask den er på å gi deg et kjørbart oppsett, men sprutet mitt kommer langt på vei etter en halvtimes kjøring.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 26, 2015, 19:11:13 pm »

Definerer fuel VE-oppslagstabellen basert på ønsket lambda-verdier ved gitt turtall/belastning definert i egen afr-tabell. Autotune er nokså selvforklarende igrunn Blunker

Vet ikke hvor rask den er på å gi deg et kjørbart oppsett, men sprutet mitt kommer langt på vei etter en halvtimes kjøring.

Og i tillegg kompenserer en god autotune funksjon for det du måtte ønske. Feks boost, eksostemp, luftkvalitet, fuel kvalitet, utetemperatur osv. Kort fortalt, autotune gjør det din moderne bruksbil gjør uten at du tenker over det. En mapper vil alltid fortelle deg at du ikke må stole på autotune. Forsøk å fortelle det til alle bilfabrikanter... kanskje bortsett fra VW som har implementert en juksefunksjon.

Autotune betyr at stoler på at din ECU klarer å gjøre mappejobben for deg etter at du har fortalt den hva du ønsker at den skal gjøre. Jeg ville tenkt meg litt ekstra om hvis jeg vurderte ett datasprut som ikke forstår hvordan det skal styre motoren selv uten nå ha en person som faktisk bestemmer det.

Mvh
BBÅ
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 26, 2015, 19:20:46 pm »

Du er litt ute og sykler nå Kalle Blunker

Autotune gjør det jeg skriver over. Skriver VE-tabell, tilsvarende det en gjør i benk, kort fortalt mapping.
Alt utover det, som du nevner er basic korreksjosfunksjoner som "alle" ECU-er gjør, tilsvarende OEM som du nevner. Det kalles ikke autotune.

Slike korreksjoner er feks basert på ego-kontroll(lambda), innsugstemp og barometrisk trykk (lufttetthet), for å nevne noe.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 26, 2015, 19:32:49 pm »

Du er litt ute og sykler nå Kalle Blunker

Autotune gjør det jeg skriver over. Skriver VE-tabell, tilsvarende det en gjør i benk, kort fortalt mapping.
Alt utover det, som du nevner er basic korreksjosfunksjoner som "alle" ECU-er gjør, tilsvarende OEM som du nevner. Det kalles ikke autotune.

Slike korreksjoner er feks basert på ego-kontroll(lambda), innsugstemp og barometrisk trykk (lufttetthet), for å nevne noe.

Nei, jeg er ute å går i Stockholm Glad Selv har jeg jobbet med DTA, Motec og Autronic. Ett bra sprut gir deg mange muligheter i autotune. Å bare sette target lambda er jo en måte å gjøre det på. Kall det gjerne semiautotune  Glad

Jeg tror vi egentlig er enige men jeg forsøker å forklare mulighetene man har. Selv har jeg sett en autotune gjøre en bil 3 sek raskere på 402 meter etter at sjåføren ga fan og overlot alt til dataen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 26, 2015, 19:38:13 pm »

Ja, vi er enige. Jeg var mest ute etter definisjoner Blunker
Så kan du få inn akselerometer og bankesensorer, så kan du sikkert få autotunet tenningstabell også.

Mitt poeng var at man ikke forveksle dette med de grunnleggende korreksjosfunksjonene som hele tiden ligger i bakgrunnen og jobber, men som ikke endret VE-tabellen, hverken midlertidig eller permanent.

Du er litt seint ute i Sverige. Var hytteturen bra forresten? Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 26, 2015, 21:37:56 pm »

Som lydtekniker av yrke er jeg også veldig godt vant til autotune men på et litt annet område kan du si Glad
Det order seg selv der også..... Glad

Men til saken.
Setter pris på deres engasjement gutter.
Jeg har ikke tenkt å lete noe mere.
Neste nå er at jeg skal ta med meg en topp nedover neste gang jeg er hjemom og få tatt med til Jonus
så skal vi sette oss ned å legge en fremdrifts plan.
Blir vel også til at jeg lar de få lage grenerør også da turboene må ha en litt annen plassering enn på en 911.
Er "litt" forskjell på disse bilene Glad
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 26, 2015, 21:49:14 pm »

Som lydtekniker av yrke er jeg også veldig godt vant til autotune men på et litt annet område kan du si Glad
Det order seg selv der også..... Glad

Aha, da får du se på autotune som en DSP  Glad

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 26, 2015, 21:54:15 pm »

Som lydtekniker av yrke er jeg også veldig godt vant til autotune men på et litt annet område kan du si Glad
Det order seg selv der også..... Glad

Aha, da får du se på autotune som en DSP  Glad

Mvh
BB

Ikke sant Glad
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!