mai 15, 2024, 19:36:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk  (Lest 148891 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #390 på: juni 22, 2014, 08:22:29 am »

Du må bytte til kort rattstamme.. Ødelegger jo ikke noe og er helt reversibelt.
For det første så kreves det fordi rattet er så dypt, du skal ikke ha mye mer enn flatt på lang rattstamme før det blir rart.
Bossene til disse rattene er vel også beregnet på rattstammer med lager i toppen (kort) ikke at rattet lagrer opp akselen som på de eldre selv om sånt lar seg løse. Men av erfaring; mer enn litt dish=kort stamme.


Takker! Den største bakdelen med det er vel at jeg får "moderne" blinklyshendel. Må tenke litt på den. Får være på utkikk etter ratt og ta det derifra Glad så på flat4 sitt, og det koster jo like mye som the real deal. Hva er vitsen med repro da? Osteaktig kjøper jeg nytt må det uansett patineres.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #391 på: juni 22, 2014, 18:37:15 pm »

Det må da være mulig å lage til noe slik at den gammle hendelen passer på den nyere rattstammen. Sikkert mye mindre jobb enn å sette en 356 motor inn i en 54 oval.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #392 på: juni 22, 2014, 19:17:26 pm »

Hehe ja vil tru/får håpe det. Tenkte det samme. Finner et ratt og tar det derfra Glad nå skal den først og fremst kjøres Kult
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #393 på: juni 22, 2014, 19:23:53 pm »

Ingen automatikk i å måtte bruke nyere blinklyshendel selv om du bytter til nyere stamme. Det er samme dimensjon på rørene.
Som du selv sier, finn et ratt og ta det derifra. Alt lar seg gjøre  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #394 på: juni 24, 2014, 13:19:42 pm »

Skal vel gå at bruge nyere ratstamme i originalt rør + original blinklyshendel sammen?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #395 på: juni 26, 2014, 09:18:54 am »

Når rocket sier dimensjonen på rørene er den samme skal jo det gå fint Glad men må først finne et ok ratt til ok pris, og det er ikke bare bare Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #396 på: juni 26, 2014, 11:41:09 am »

Skal vel gå at bruge nyere ratstamme i originalt rør + original blinklyshendel sammen?

Må det orginale røret kortes eller kan det bare skyves lengere frem?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #397 på: juni 26, 2014, 17:12:49 pm »

Bare å ta en titt inn ved forhjulet og se om det er plass til å skyve røret lengre frem det vel? Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #398 på: juli 28, 2014, 19:43:28 pm »

Prøvde litt rally i dag Gliser


« Siste redigering: august 11, 2014, 21:00:56 pm av LOBO » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #399 på: juli 29, 2014, 18:53:04 pm »

Den går godt nå Glad Det eneste som plager meg er at den er tungstartet.
Når bilen har stått en uke uten å ha blitt kjørt, trenger den ofte et minutt før den fyrer. Tenkte at dette var fordi bensinen fordampet eller rant tilbake etter å ha stått en stund, så jeg monterte en håndpumpe på slangen mellom bensinpumpe og forgassere.

Den har ikke blitt noe særlig bedre av det, så da begynte jeg å google litt på tennplugger (er det ikke bensinen, er det vel gnisten?). Fant ut at 356 og 912 orginalt har tennplugger med henholdsvis 0,7 og 1mm gap på pluggene. Jeg leste også på cal-look forumet at magnetfordelern kan ha problemer med å gi nok gnist ved lavt turtall (starting) hvis gapet på pluggene er for stort, og at løsningen kan være å bytte til tennplugger med mindre gap (ned til 0,45mm). Sjekket pluggene. De var litt sotete (greit nok, da går den ikke for magert). Pluggene hadde gap på 0,45 mm, så da tror jeg ikke det hjelper å bytte dem.

Tenningen skulle jeg tro er riktig justert, da bilen har vært på rulla hos en som kan dette. Den går strøkent på laaav tomgang, og meget godt under påkjenning). Heller tilbake på at den ikke får bensin, selv om det virker veldig rart mtp pumpa jeg har montert. Når jeg har kjørt en tur fyrer den opp etter 3 sek.

For å si det enkelt... den starter lett når den er varm, men er tungstartet når den har stått en dag eller to.

Noen som vil gjette på hva problemet skyldes?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #400 på: juli 29, 2014, 21:51:49 pm »

Manglende bensin (choke funksjon) Hvilke start teknikk bruker du? Et pump på gassen før start? Hvordan reagerer motoren på at du forer den med bensin mens du kinner?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #401 på: juli 30, 2014, 13:34:48 pm »


Dette er min erfaring med begge de 356-motorene jeg har i drift også.... litt mer tungstartet enn vi VW-folk er vant til....når dem har stått en stund. Jeg vet ikke hva det skyldes.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #402 på: juli 30, 2014, 15:38:51 pm »

Hei
Har samme symtomene på porsche 356 til naboen Rekker tunge Så da skal det vel kanskje være sånn...

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #403 på: juli 30, 2014, 16:16:52 pm »

Da må konklusjonen være: KAST SKJITEN og få på plass en VW motor.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #404 på: juli 30, 2014, 16:24:17 pm »

Da må konklusjonen være: KAST SKJITEN og få på plass en VW motor.

send meg en pm med hvor du ender opp med å kaste Glad
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #405 på: juli 30, 2014, 16:56:33 pm »

 Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #406 på: juli 30, 2014, 17:04:31 pm »

Start-teknikk som funker best er to pump på bensinslangen, to pump på gasspedalen, vri om nøkkelen og kynne med foten såvidt på gassen. Da kommer den somregel etter 1/2 - 1min. Gir jeg for mye gass når den holder på å starte, dør den.

Beroligende å høre at den "skal være sån" men hadde jo også vært greit å sluppet all kinninga. Har heldigvis ny IMI starter som trekker lite strøm. Skal prøve å få en til å pumpe mens jeg kinner, BB.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #407 på: juli 30, 2014, 17:41:54 pm »

Våte plugger slukker gnisten og dermed kan det også være at den får for mye. NGK er spesielt kresne mens Bosch klarer å starte selv om dem er "druknet" Du merker at du drukner den når kjinningen får en annen "tone". Stopper du da og tar ut en plugg så er sannsynligheten stor for at den er våt. Hva med et rituale før start som innebærer startgass eller bremserens i gasserne/luftfiltere? Det er kult med slike ritualer!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #408 på: juli 30, 2014, 18:19:03 pm »

årsaken er vel at den går for fort rundt ved start. gammal vane er vond å venda, så finn fram startsveiva og prøv:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #409 på: juli 30, 2014, 18:38:24 pm »

Har lurt på flere ganger hvorfor ingen kan lage et "kitt" bestående av 6v elektrisk bensinpumpe og en innmat til den orginale bensinpumpa som gjør den om til et drivstoff filter isteden. Tror jeg hadde spart meg for en del irritasjon... Særlig ved oppstart etter en 6 måneders vinterlagring😄
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #410 på: juli 30, 2014, 18:49:14 pm »

Spiller jo ingen rolle for nå leser jeg at du har gått i fella å bygd om til 12volt!! Du vil aldri mer få riktig "look" i frontlyktene en varm sensommernatt.. Kondolerer!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #411 på: juli 30, 2014, 19:12:22 pm »

Spiller jo ingen rolle for nå leser jeg at du har gått i fella å bygd om til 12volt!! Du vil aldri mer få riktig "look" i frontlyktene en varm sensommernatt.. Kondolerer!

Hørt om parklys? Gliser
Hadde samme oppfatning som deg, men 12v er fantastisk! Og skulle jeg angre bygger jeg den om til 6v på en time eller to... All ære til dere som gidder/tør å kjøre med 6V, for det ER kult.

...men også noe dritt Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #412 på: juli 30, 2014, 19:23:33 pm »

årsaken er vel at den går for fort rundt ved start. gammal vane er vond å venda, så finn fram startsveiva og prøv:)

For fort rundt? Hvorfor skulle det ha noe å si? IMI starteren drar vel like fort rundt som en orginal 12v starter?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #413 på: juli 30, 2014, 19:29:05 pm »

Våte plugger slukker gnisten og dermed kan det også være at den får for mye. NGK er spesielt kresne mens Bosch klarer å starte selv om dem er "druknet" Du merker at du drukner den når kjinningen får en annen "tone". Stopper du da og tar ut en plugg så er sannsynligheten stor for at den er våt. Hva med et rituale før start som innebærer startgass eller bremserens i gasserne/luftfiltere? Det er kult med slike ritualer!

Mvh
BB

Takker for nyttig info! Når vi er inne på det. Hvordan i all verden kommer jeg til plugger på syl. 1 og 3? Må gasserne av, eller finnes det spesialverktøy? Ganske trangt baki der nå. Ikke sjans med Biltema sine tennpluggverktøy hvertfall.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #414 på: juli 30, 2014, 19:51:25 pm »

Nå kjenner jeg ikke din motor og bil men med litt flid så fikk jeg etterhvert en teknikk som gjorde det mulig å bytte/sjekke plugger på mine NA motorer med to forgassere. En kombo av riktig tilpassing av kjøleblekk og riktig verktøy.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #415 på: juli 30, 2014, 20:34:24 pm »

Tror jeg må fikse noe verktøy selv for å få det til å gå ja. Men må da også finnes verktøy som er tilpasset vw motor med to forgassere? Er jo en stund siden folk begynte å kjøre med det Glad så at pluggene sitter litt dypere inn i kjøleblikket sammenlignet med 30-hestern på loftet. Gjør ikke akkurat jobben enklere.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #416 på: juli 30, 2014, 21:01:38 pm »

Tror jeg må fikse noe verktøy selv for å få det til å gå ja. Men må da også finnes verktøy som er tilpasset vw motor med to forgassere? Er jo en stund siden folk begynte å kjøre med det Glad så at pluggene sitter litt dypere inn i kjøleblikket sammenlignet med 30-hestern på loftet. Gjør ikke akkurat jobben enklere.

Lurer på hvor mange forskjellige innsug som finnes til doble  Blunker


Jeg har f.eks ikke sjans med innsugene på!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #417 på: juli 30, 2014, 22:44:22 pm »

Ganske utrolig hva man får til med pluggpipe, div ulike forlengere, ledd og skralle...
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #418 på: juli 30, 2014, 23:12:33 pm »

årsaken er vel at den går for fort rundt ved start. gammal vane er vond å venda, så finn fram startsveiva og prøv:)

For fort rundt? Hvorfor skulle det ha noe å si? IMI starteren drar vel like fort rundt som en orginal 12v starter?

slapp av, var berre eg som hadde glømt at ironi ikkje funkar på internett:=)  men som BB var inne på med startritualer ,so vil eg påstå da er mykje kulare å sveiva igang enn å spraya startgass
ps: da er meget praktisk med luker i innerskjermane ala dei som hookys selger Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #419 på: juli 31, 2014, 07:40:19 am »

årsaken er vel at den går for fort rundt ved start. gammal vane er vond å venda, så finn fram startsveiva og prøv:)

For fort rundt? Hvorfor skulle det ha noe å si? IMI starteren drar vel like fort rundt som en orginal 12v starter?

slapp av, var berre eg som hadde glømt at ironi ikkje funkar på internett:=)  men som BB var inne på med startritualer ,so vil eg påstå da er mykje kulare å sveiva igang enn å spraya startgass
ps: da er meget praktisk med luker i innerskjermane ala dei som hookys selger Glad

Hehe med ironi på nett kreves maaaange blinke- og jeipefjes Glad luker er uaktuelt. Har kappet for mye i den allerede (for å få inn påsje sjiiten).
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!