mai 02, 2024, 10:18:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbo på en wbx 2,1l?  (Lest 5382 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: februar 26, 2014, 22:01:38 pm »

Tenker mye på motor til prosjektet jeg skal i gang med; boble 70. Flere spørsmål melder seg: kan wbx  tilpasses i en type 1? Ombygging i motorrom? må girkasse byttes? Noe man bør gjøre med en standard wbxmotor før man bygger på turbo?  Tenkte uansett å overtale motor. Ønska effekt: mest mulig uten at det går ut over levetid og kjørbarhet. I tillegg ser jeg for meg et budsjett på opptil 20000. Veit at  dere har svar på alt,  håper det renner inn gode tips! Gliser
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: mars 02, 2014, 11:49:26 am »

Det renner ikke akkurat inn tips her....Jeg tror ikke din post blir tatt seriøst....

Ja dette kan gjøres og flere på dette forum har gjort dette.
Mitt råd er at dersom du vil gjøre en slik installasjon må du lese deg opp først, så stille mer konkrete spørsmål.

Her er en egen forum del om wbx http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=37

Litt tips til hva du må se på
Svinghjul og startmotor - frese ut i girkasse eller nytt 200 mm svinghjul?
Golvet over girkasse heves? plass til vannsølet med rør og dilldall
Kompresjonen i den vanlige 2,1wbx motoren i Norge DJ motoren er 10,5 om jeg husker rett..
Plassering av radiator, luftinntak og rør frem til radiatoren, hva med varme apparat

Noen tråder på vwnorge jeg tror du kan lære av som jeg kommer på i farten....
GD sin tråd ( Subaru) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,56864.0.html
Turbo heraune sin tråd (Subaru) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,688.0.html
Knasten sin busstråd http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1110.0.html
Reiel sin doka http://www.vwnorge.no/index.php/topic,54616.0.html
Berger sin rabalder http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31037.0.html
Savanna67 http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14645.0.html
Vwfreak sin turbonotch http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39334.0.html



Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: mars 02, 2014, 16:07:54 pm »

Flommer ikke inn med tips, nei! Øyerulling  Uansett mange takk for linkene, de skal jeg pløye igjennom!  Gliser
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: mars 02, 2014, 17:23:15 pm »

Alle vet at turbo på WBX ikke funker  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: mars 02, 2014, 17:29:43 pm »

Alle vet at turbo på WBX ikke funker  Glad

 Osteaktig  Osteaktig  Osteaktig
Loggført

Mvh
Reiel
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: mars 02, 2014, 17:42:52 pm »

Egentlig så er det vel slik at du kan og montere turbo rett på en org WBX motor og kjøre rundt 1 til 1,5 bar i trykk og ting holder...  Blunker

Tåler mye disse motorene serru  Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: mars 02, 2014, 20:08:11 pm »

Her er en til med wbx i boble http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49462.180.html
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #7 på: mars 06, 2014, 14:20:49 pm »

MYE humor i innleggene, ja! Tommel opp for det  Gliser
Ser jo at de gutta som holde på med WBX virkelig tarn ut. MYE ombygging ser jeg. Trur jeg skal starte med å presse inn original WBX uten turbo i første omgang.
En ting som jeg lurer på er innsprut(har bare sett WBX på bilder, GRØNN med andre ord), er det dyser og slange/rør som stikker så ut på begge sider av motor?
Kan dette endres på noen måte så motor ikke bygger stort mer i bredde enn ifra toppdeksel til toppdeksel, så en slipper å bygge om motorrommet no særlig?
Må en uansett regne med ombygging av motorrommet om en alternativt tenker T4 med doble gassere? Er WBX enda mer solid enn T4 som motorkonstruksjon?
Ønsker meg en motor som en slipper å åpne igjen på ei stønn, etter først å ha overhalt motoren... Blunker
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #8 på: mars 06, 2014, 14:58:51 pm »

Blokka og bunndelen av WBX er dønn solid, her kan du benytte originale deler lenge lenge og godt oppover i HK registeret.
Det som er ankepunktet til WBX er at toppene får krater i seg og vannlekkasje oppstår. Dette kan unngås om man bruker rød type kjølevæske da denne ikke tar aluminium på samme måte som grønn(blå).

WBX passer i bobla men du må fjerne hyllene i motorrommet, ellers er det bare å putte rett inn, bør også kappe bort litt i torpedoveggen på venstre side for å få plass til termostathus. Lurer på om det er 1,9 WBX som har huset plasser foran i stedenfor bak :-)
Loggført

Mvh
Reiel
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 06, 2014, 15:10:27 pm »

du kan evt flytte dysene med litt hjemme mekk.
eller bygge om til type 1 løftere og f.eks en FK8 kam da skal du kunne dra ut ~140-150++hk med std deler
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: mars 06, 2014, 21:27:55 pm »

Når du sier endre med litt hjemmemekk, hva mener du egentlig? Endre på slange/røropplegg? Hvilke deler må anskaffes for å bygge om til T1 løftere? Skal åpne motor(2,1l) uansett for overhaling. Hvor stor effekt kan en ta ut før det evt er nødvendig å gjøre no med smøresystemet? Sikkert masse grønnskollingspørsmål, her, håper dere bærer over med Wannabe-faktene mine!  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mars 06, 2014, 23:10:53 pm »

sjekk min tråd om konvertering fra wbx til obx (oxyboxer) da får du litt mer info om både løfterforinger og smøresystem:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.0.html
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #12 på: mars 07, 2014, 18:02:31 pm »

Når du sier endre med litt hjemmemekk, hva mener du egentlig? Endre på slange/røropplegg? Hvilke deler må anskaffes for å bygge om til T1 løftere? Skal åpne motor(2,1l) uansett for overhaling. Hvor stor effekt kan en ta ut før det evt er nødvendig å gjøre no med smøresystemet? Sikkert masse grønnskollingspørsmål, her, håper dere bærer over med Wannabe-faktene mine!  Gliser

Dersom dysene skal stå der de står.. og det er nok en grunn til at tyske ingeniører har plassert de der hjelper det ikke veldig mye å endre på bensin slanger og "fuel rail/rør", men kanskje litt. Det beste er nok å fjerne "hyllene" på hver side av motor rommet ja
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #13 på: mars 07, 2014, 19:15:22 pm »

Det skal gå akkurat. Det gjorde det på min i sin tid. Du bør og skaffe den "gamle" vannpumpen/termostathuset som Er avbildet her. Det kommer ikke i konflikt med torpedoveggen slik det "nye" gjør

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #14 på: mars 07, 2014, 21:29:57 pm »

hadde turbo på en slik std wbx med org sprute . klarte da opp til 0.7 bar før tennings bank og den fungerte greit. har og brukt std wbx og mega squirt. da klarte den 1.4 bar før olja sto ut ånde hullet. den hadde dårlige stempel ringer i slutten  Rekker tunge den var nok slitt. men ville satt i den utgaven som har lavere komp en 10.5-1.   de med lav komp hadde vel 8.5 eller 9.5..  om eg ikke husker feil. Glad 
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: mars 08, 2014, 12:23:49 pm »

Hvordan finne ut om motor har den lave kompresjonen? Hæ
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 08, 2014, 12:36:05 pm »

motorkode MV har lavkomp og så å si alle USA utgaver.
oljesystemet trenger ingen oppgradering foruten riktig oljepumpe hvis du går for annen kam.
O-ring på pumpa er å anbefale.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: mars 23, 2014, 22:31:17 pm »

På blokka står det DJ032345* Fant ikkeno på The samba..... Høykomp da? Termostathuset sitter i svinghjulsenden, betyr det at jeg har 1,9 og ikke 2,1l? Hvor kan jeg kjøpe den "gamle" typen, ebay? Eller kan jeg bygge om så huset kobles rett på pumpa, og dra en slange fram til inntaket i blokka?
Hvilket år er motoren ifra? Hva f... Har jeg egentlig???  Hæ Osteaktig
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #18 på: mars 23, 2014, 23:25:59 pm »

Du har samme motoren som jeg har 2,1 112hk.Høykomp altså Blunker
Loggført

Seaside VW klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!