mai 16, 2024, 07:14:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Alternativ til Weber 32/36  (Lest 1277 ganger)
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« på: juni 24, 2010, 07:26:01 am »

Vet noen om det finnes andre gassere som passer på innsuget til en Weber 32/36 gasser?
Loggført

Bergrenner

93011499
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #1 på: juli 17, 2010, 17:43:37 pm »

Du kan faktisk bruke noen av forgasserne som ble levert på eldre Ford V6 motorer. Dette er solex og weber forgasser. Hadde samme ide for noen år siden, men det ble kun med det. De er i størrelse 34/34 som satt på 2,3 og 2,6 V6. De fra 2,6 litern har noe større dyser enn den fra 2,3. Den største satt på 3 liter V6 motoren og er en 38/38 weber (eller var det solex det også mon tro? Husker ikke helt). Siden de kommer fra motorer som yter fra 108-140 hk burde de duge greit på en relativt standard/mild trimmet 1600 T1 motor. Det fine med disse er at begge portene åpner seg samtidig og ikke progressivt som 32/36, ergo bedre drag fra bunnen av vil jeg tro.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er 34/34 gasserne også utstyrt med elektrisk chock. Men disse gasserne begynner å bli både mangelvare og ettertraktet. Mulig noe ombygging må til opp mot stag og liggnende, men de passer rett på innsuget til en 32/36, det har jeg kontrollert.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: juli 17, 2010, 19:57:59 pm »

Det fine med disse er at begge portene åpner seg samtidig og ikke progressivt som 32/36, ergo bedre drag fra bunnen av vil jeg tro.



Tanken bak å ha bare en port åpen på lavt turtall, er bedre drag i bunn fordi du får høyere hastighet på lufta/bensinblandinga igjennom forgasseren (og altså bedre vacuum i forgasseren til å dra med seg bensin).
Altså, for best mulig drag på bunn, minst mulig diameter på venturi'en.
Så jeg tror ikke en Ford-gasser er spesielt bra der.

På høyt turtall derimot, er det ønskelig med størst mulig størrelse på venturien, for da kreves det mye luft.

Derfor bruker man en dobbel forgasser som bare åpner på en port på lavt og vanlig turtall. I tillegg bruker den mindre bensin, med bare en port åpen.

Ford's 2.3 og 2.6 er jo kjent for å drekke mye bensin, det kan jeg skjønne når den åpner likt på begge høla.
 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: juli 17, 2010, 21:04:11 pm »

Jeg er ingen motorguru, så mulig du har rett her. Men blir egentlig en slik forgasser (justert og dyset riktig) så veldig mye forskjellig fra et weber eller solex 2 x 34 kit egentlig? Eller type 3 forgassere f.eks? Dette er jo 2 enkle forgassere som sitter på hver side.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: juli 17, 2010, 22:40:01 pm »

Fordelen med en forgasser er at det er lettere å justere, i forhold til 2 som står litt langt unna hverandre. Så den er mer stabil å bruke. Det negative er lang vei fra gasser til forbrenningsrom.

1 forgasser på hver side vil kreve mer for å justeres riktig og synkroniseres optimalt. Og mer vedlikehold for at de skal fortsette å være optimale.

Derfor er en sentral dobbeltporter enklere å leve med til hverdags, og kan i mange tilfeller gå bedre enn med 2 forgassere som ikke er justert optimalt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!