mai 16, 2024, 01:23:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt Høyttalerkasse T1 "Rev.1.1" Ombygget etter råd på forum...  (Lest 29469 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: desember 23, 2008, 19:27:47 pm »

jada jada, var ikke innholdet jeg kommenterte, men tonen...

litt stereo har jeg greie på også, og spesielt kommentarene fra Knasten und Knoten var konstruktive og lettfattelige for oss nybegynnere.

En ting jeg lurte på er dette med iPod rett i effekt-trinnet, funker volumkontrollen da? Eller bruker du hodetelefonuttaket? Elegant løsning, men har lest at det er en del som ikke nser dette som "bra nok", at man trenger en forforsterker eller noe. Noen som har erfaringer med det?

Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #31 på: desember 23, 2008, 19:43:34 pm »

Du kan koble den via hodetelefonuttaket. Så må du gaine forsterkeren din så lavt at om iPod'en står på full gass så vrenger det ikke. Ellers kan uhell fort skje.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: desember 23, 2008, 19:48:52 pm »

er det ikke en begrensning på styrken på utsignalet på enkelte Ipod'er som gjør signalet ganske lavt??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #33 på: desember 23, 2008, 22:05:45 pm »

er det ikke en begrensning på styrken på utsignalet på enkelte Ipod'er som gjør signalet ganske lavt??


Det må bare prøves. Så får man justere gain på forsterkeren etter hva man selv syns er greit. Gain er ikke en volumkontroll som mange tror. Den er for å anpasse inngangsfølsomheten på forsterkeren med linjeutgangene på spilleren Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: desember 23, 2008, 22:14:29 pm »

ja, men med moderne forsterkere krever man vel høyere inngangspenning....enn i gamle dager da jeg dreiv å konkurrete i NASCA også.
(93-95 Glad )
0.1  - 2.0V var det på mange forsterkere.
nå er det vel 5 eller 9V som mange krever...mulig dette bare er på de grymmeste modellene

minns å huske att Ipod gir ca 0.8v på maks
bakdelen med å justere ned gain er jo att man kan som regel få litt høyere bakgrunnstøy.
men S/N forholdet er vel såpass bra.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #35 på: desember 23, 2008, 23:16:40 pm »

Litt dårlig tegning men dette er oppbyggningen av en av kassene jeg har byggd.
fungerte meget bra.. med 12 tomms cerwin basser og et sett med 6x9 tommere...
måtte desverre gå med på en deal ved salg av bil hvis ikke så hadde jeg nok fremdeles hatt denne..
bygd opp med 19mm MDF.
Man kan vel muligens få plass til 2 x 10" om man får volumet til å gå opp men da må det en skille vegg i midten...

Jeg kan om noen trenger eller ønsker det bygge kasser etter mål og eller ønske.
mot et lite salær selv følgelig...


* bass.jpg (13.44 KB, 494x204 - vist 336 ganger.)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #36 på: desember 23, 2008, 23:51:21 pm »

Hei hei.. Jeg tåler mye konstruktiv kritikk Blunker
Tegningen til alask er nærmest det jeg skal gjøre for å få lyden bedre.

Artig å se at vi har kommet på NM nivå.. Mitt nivå er kr. 1500.- ingen kompetanse på lyd, og 5 timers kosejobb.

Allikevel har det kommet frem nok synspunkter til at jeg har fått en plausibel grunn til å endre en del ting. Gleder meg til å høre forskjell.

Jeg vet ikke hva slags dass dere andre har Hæ, men lyden i bilen min høres bedre ut en i min dass. Tvilende

Utgangspunktet var at med åpne filter og sportseksos, var det vanskelig å høre originalradioen Rekker tunge

Ipod funker helt bra. Kjørte opp 90% volum på ipod, og da passet det greit med ca. 90% gain på begge forsterkerne. Lagde en egen splittkabel så jeg har 4xphono i ene enden og 3,5mm jack i andre enden. Nå har jeg bestilt svart ipod og sugekoppholder. Ble feil med hvit...

Og ja, har bestilt frontsett, men ønsker ikke å lage hull i dørene eller sparkeplata. Lager to kasser til 5" mellomtone og setter på bambushylla, og to diskanter i hjørne på frontruta. Kobler disse gjennom delefilter til den forsterkeren som er "xover high".
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #37 på: desember 24, 2008, 00:12:00 am »

det holder om du lager deg sparkeplater utenpå hjulbuen foran..
bare fjern teppet på siden foran så tilpasser du platen og fester denne med monterings lim..
du må kansje lage en utenpå liggende ring for å få nok dybde til elementet...
dette har jeg gjordt flere ganger... skal se om jeg får tatt noen bilder av det i min bil..
dette blir en meget diskre løsning.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #38 på: desember 24, 2008, 00:12:43 am »

Og ja, har bestilt frontsett, men ønsker ikke å lage hull i dørene eller sparkeplata. Lager to kasser til 5" mellomtone og setter på bambushylla, og to diskanter i hjørne på frontruta. Kobler disse gjennom delefilter til den forsterkeren som er "xover high".

Evt kan du lage en hel hylle i mdf og bytte ut bambusen som her, (jeg hadde dog gått for sparkepaneler som monteres utenpå hjulbrønnene - ingen huller i karosseri);
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #39 på: desember 24, 2008, 00:18:59 am »

det holder om du lager deg sparkeplater utenpå hjulbuen foran..
bare fjern teppet på siden foran så tilpasser du platen og fester denne med monterings lim..
du må kansje lage en utenpå liggende ring for å få nok dybde til elementet...
dette har jeg gjordt flere ganger... skal se om jeg får tatt noen bilder av det i min bil..
dette blir en meget diskre løsning.
Savner du ikke litt diskant oppe ved øret? Tenkte jeg skulle lime en "dyno"magnet bak på en liten diskant og feste den på den lille metallvinkelen som står i nedre hjørnet på ruta. Men kan godt sette mellomtone i sparkepanel. Eller toveis/treveis i sparkepanel om flere mener det er nok diskant derfra...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #40 på: desember 24, 2008, 00:21:05 am »

Og ja, har bestilt frontsett, men ønsker ikke å lage hull i dørene eller sparkeplata. Lager to kasser til 5" mellomtone og setter på bambushylla, og to diskanter i hjørne på frontruta. Kobler disse gjennom delefilter til den forsterkeren som er "xover high".

Evt kan du lage en hel hylle i mdf og bytte ut bambusen som her, (jeg hadde dog gått for sparkepaneler som monteres utenpå hjulbrønnene - ingen huller i karosseri);


Hmm.. så greit nok ut selve utførelsen men følte det ødela litt originalstil... Sjekker Unneberg for å se på sparkepanel løsning...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #41 på: desember 24, 2008, 00:24:26 am »

Hmm.. så greit nok ut selve utførelsen men følte det ødela litt originalstil... Sjekker Unneberg for å se på sparkepanel løsning...

Helt enig  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #42 på: desember 24, 2008, 00:26:57 am »

unneberg har nok den empi sparkepata men den er velldig tynn og plastikk så skal du gå for den så ville jeg forsterket den litt ved å legge på litt glassfiber eller noe...
funker mer en bra nok med det jeg forklarte ..
trenger ikke tette i topp mot karossen heller holder med teppet som tettning..
>Jeg har to veis foran og er fornøyd med det, men selvfølgelig er det mulig å montere diskant oppe ved vinduet..
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #43 på: desember 24, 2008, 01:47:52 am »

Når det gjelder høyden på diskantenså er ikke viskapt slik at vi er så følsomme for å høre høydeforskjellen så godt som høyre/venstre forskjellen. Selvsagt ville det beste vært å ha høyttalere oppe på dashbordet, men det det er ikke så lett med bobla's konstruksjon. Lag deg enkle plater som du fester mellomtone og diskant i, og så prøver du deg frem med vinkling i forhold til sitteposisjonen i bilen. Konkurerte faktisk med boble i "Lyd i Bil"/NASCA på 90-tallet, oppsettet var 2stk 8" i kasse bak baksete, 6 1/2" midbass i dørene foran og diskant/mellomtone i sparkeplatene. Alt ble drevet av en 2-kanalsforsterker via passivt delefilter. Funka såpass bra at det ble 3.plass i finalen i 1994 i klassen Proff 250. Mitt anlegg til 40.000,- (veil utsalgspris på alt inkl modifisert dynamo, eget stereobatteri og kabler) gjorde det bra mot biler med anlegg til 150.000,-. Attpåtil i gammal boble! Lyd er moro! Fortsett og bygg, spør alle spørsmålene du måtte komme på. De eneste dumme spørsmålene er de man ikke stiller, da lærer man ingenting. Ser i hvertfall ut som om det er en del her inne som har god greie på lyd...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: desember 26, 2008, 13:08:31 pm »

Ja, da var pinnekjøttet vel fortært, og jeg fikk tid til å ta opp kassen igjen.
Har brukt litt tid på å tenke gjennom rådene jeg fikk, og hvordan jeg best mulig kunne ta hensyn til dem uten å bygge ny kasse.

Resultatet var over all forventning, jeg er glad for kritikken jeg fikk, og at det resulterte i bedre lyd.

Jeg kan til å med innrømme at 12" sannsynligvis ikke hørtes noe særlig før, for i dag under testing måtte subforsterker stilles ned til 50% på gain for at ikke bassen skulle dominere. (Satte delefrekvensen på ca. 100HZ i tillegg.)

6x9" spilte også bedre, og delefrekvensen ble satt ned til rundt 100HZ på forsterkeren til disse.

Jeg er klar over at kassen sikkert fremdeles er "feil" til å konkurrere i NM med, men lyden ble utrolig mye bedre/klarere, og jeg anser prosjektet som feridg.
(Frem til jeg får tokomponenet frontsettet jeg har bestilt Gliser)

Til andre som vil prøve noe liknende: Spør på forum først. Du vil få mange svar, uten fasit. Velg det som virker fornuftig for deg.
Jeg kan ikke anbefale mitt oppsett, fordi andre vil sannsynligvis gi bedre lyd. Men for meg er det mer godt nok. Om noen er i nærheten av Egersund, kan vi treffes, så dere få høre selv. Ellers så vil prøve å delta på div. treff i 2009.. så kan dere høre da...

Se bilder under på hva jeg har endret. Første bildet viser uten skillevegger..


* a-hoyt-1.jpg (130.97 KB, 800x600 - vist 547 ganger.)

* a-hoyt-2.jpg (103.36 KB, 800x600 - vist 312 ganger.)

* a-hoyt-3.jpg (124.71 KB, 800x600 - vist 339 ganger.)

* a-hoyt-4.jpg (118.65 KB, 800x600 - vist 379 ganger.)

* a-hoyt-5.jpg (93.76 KB, 800x600 - vist 352 ganger.)

* a-hoyt-6.jpg (133 KB, 800x600 - vist 379 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #45 på: desember 27, 2008, 00:25:46 am »



Hmm.. så greit nok ut selve utførelsen men følte det ødela litt originalstil... Sjekker Unneberg for å se på sparkepanel løsning...
[/quote]

Kan ikke finne de sparkepanelene på siden deres.
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #46 på: desember 27, 2008, 00:52:15 am »

Bare en liten justering (les ombygning) og man fikk et helt nytt anlegg Blunker
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #47 på: desember 27, 2008, 10:32:47 am »

iPod rett på forsterkeren funker fint det. Kjører samme løsning på ashPod'en min.
Bygg deg heller ett skikkelig frontsystem og så dropper du 6x9" høytalerne bak og kjører èn kasse til 12"eren.

Skal ha noe lignende selv i RestoRod'en, men med 10" bass og frontsystem.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: desember 27, 2008, 12:20:18 pm »

Ja, som sagt er frontsystemet bestilt, skal ha dette i tillegg.

Og det stemmer det, fant ikke sparkedeksel på unneberg. Så jeg lager en selv.
(Bruker en pappmal, klipper til, overfører til plate, og bygge opp så mye som er nødvendig under elemenetet
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #49 på: desember 27, 2008, 17:23:45 pm »

Ja, som sagt er frontsystemet bestilt, skal ha dette i tillegg.

Og det stemmer det, fant ikke sparkedeksel på unneberg. Så jeg lager en selv.
(Bruker en pappmal, klipper til, overfører til plate, og bygge opp så mye som er nødvendig under elemenetet

Laget høyttalerpaneler til 1303en av MDF, og la ut en tråd på VW2YOU en gang i tiden. Lovde at jeg skulle ta mål og maile ut til interesserte, men det holdt jeg aldri, og nå er det å starte på nytt. Sorry for den. Men prinsippet er å måle opp med papp og file og måle til det passer.

Tråden er her: http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=12609&SID=25874

... og her er bildene:











Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #50 på: desember 28, 2008, 01:31:56 am »

prinsippet er å måle opp med papp og file og måle til det passer.


Om du ikke vil legge så mye jobb i det så kan du grovkappe platebitene du skal bruke så de passer ganske bra mot karosseriet. Så teiper du flatene som platen blir liggende an på med vanlig pakketeip i plast og sparkler overgangen mellom platene og karosseriet med fiberarmert sparkel. Vips et panel som passer 100%. Raskt og enkelt.


Også er det veldig greit å fylle litt vatt, ull el.l i panelene etterpå, for å "lure" høyttalerne til å tro de står i større kasser. Noe som vil gjøre at de spiller lengre ned i frekvensområdet og gir bedre bassrespons.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
rockshelter
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Harstad


-70


Vis profil
« Svar #51 på: desember 29, 2008, 11:23:13 am »

Fikk bare lyst til å kommentere litt

*

Subben er vel noe av det billigste man kan få tak i 2-300 kr og den drives av en biltema forsterker til 300 kr. Dette er laget hovedsaklig med tanke på minimal vekt. Under subben er det bygget en liten kasse i tynn finer forsterket med stag/lister. Den er bygget usymmetrisk med tanke på å unngå refleksjoner uten å benytte dempemateriale.
Den er limt og tettet etter alle kunstens regler, og spiller helt adekvat. Brukte tidligere en bazooka til flere tusen kr. Dette er way beyond i forhold til trøkk og respons.

Må nevne at jeg liker tette kabinetter best , ikke bassrefleks , og vil ha membranen "rett i øret"
« Siste redigering: desember 29, 2008, 11:35:04 am av rockshelter » Loggført

Fort nok...
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: desember 29, 2008, 19:32:52 pm »

Kjøpte et frontsett til "søppelpris", blir moro å høre dette.. i hjemmesnekra MDF sparkedeksel. Leveringstid rundt nyttårsaften..

http://www.bildekaler.no/index.php?main_page=product_info&cPath=56_9_18&products_id=2

Og det ble nok til slutt trykk kammer oppsett i kassen min også, og alle bakveggene ble rundt 35grader skrå.. Så kanskje jeg har hatt grisflaks og faktisk fått til noe til slutt allikevel... Som sagt kom begge forsterkerne, monsterkabel, alle høyttalerne ++ fra Finn(.no) for underkant av 1500.- "rett borte i gata"..

Var på Clas Ohlson i dag å kjøpte 2,5kv høyttalerkabel til frontsett, kraftige magneter til å feste diskantene med(Lille leppa på hjørnet i fronruta).
I en annen forretning fant jeg en svartlakkert "strukturmalt" metalkasse til ipod nano. Denne passer helt perfekt rundt spilleren, tanken er å lime en magnet på baksiden og feste denne på dashbordet så jeg rekker den med fingertuppene med begge henda på rattet...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #53 på: desember 29, 2008, 19:58:03 pm »

Det er mange som bygger basskassa usymetrisk for å unngå stående bølger. Til det har jeg å si; glem det, dere klarer aldri å få stående bølger i en basskasse. Til eks.: en bølgelengde ved 17Hz er over 15 meter lang. Ei basskasse er kanskje 50-60cm Osteaktig Og dempemateriale har ikke noe for seg i en kasse som skal deles under 80Hz. Unntaket er om man ønsker å "lure" elementet til å tro kassa er større enn den er.

Bygger man lukket kasse så kan den nesten aldri bli for stor. Heller andre veien. Sier produsenten at elemetet skal ha 30 liter lukka kasse inkl element displacement så er det overhode ikke farlig å bygge en på 50 liter. Det vil bare resultere i at bassen spiller dypere ned i frekvens. Bygger man kassa for liten så vil den ikke låte som den skal og mister evnen til å spille langt ned i frekvensområde. Men vær klar over at bassen vrenger lettere jo lengre ned i frekens man kommer og har man f.eks en sedan og sitter inni bilen å lytter, så er det ikke like lett å høre om bassen vrenger. Derfor er det alltid kjekt å ha subsonicfilter på forsterkeren. Da kan man f.eks sette dette til 30Hz. Så spiller ikke bassen lengre ned enn det. Og har man også satt lavpassfilteret på så får man et bandpassfilter.

Skal man bygge bassrefleks så er det viktig at man følger anvisningene fra produsenten eller får en som har greie på det til å beregne kasse og portlengde for deg. Ofte er produsentens anvisning laget på generelt grunnlag. Så for å få en kasse som passer perfekt til bilen, musikksmak og lydsignaturen du er ute etter så bør du få hjelp til å beregne kasse.

Og hold dere langt unna bassboost-knotten. Den er roten til alt vondt. Jo mer du "forsterker" bassignalet, jo mer vrenger det og klipper. Gainkontrollen er ingen volumknott, men brukes for å anpasse forsterkerens inngangsfølsomhet til cd-spillerens linjeutganger.

Skal man kjøpe en ny basshøyttaler så anbefaler jeg å legge mest vekt på følsomheten til elementet og ikke hvor mange watt det tåler. Jo høyere følsomhet, jo mindre må forsterkeren jobbe for å bevege elementet. Anbefaler aldri å laste forsterkere lengre ned enn 2ohm ved spilling av musikk. For jo høyere last (les lav ohm) forsterkeren får, jo mer strøm bruker den og mindre rent spiller den. Det er alltid bra å ha nok strøm. Det gir økt dynamikk og forsterkeren får plenty headroom.


Dette var noen generelle tips Glad


Venter fortsatt på å se noen som tør å ta steget helt ut i en oval. Med bandpasskasse under panseret og bassporten ut i grillen på dashbordet Osteaktig
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #54 på: desember 29, 2008, 20:05:38 pm »

Bra tråd detta her! Lerer masse Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #55 på: desember 30, 2008, 00:28:59 am »


Og hold dere langt unna bassboost-knotten. Den er roten til alt vondt. Jo mer du "forsterker" bassignalet, jo mer vrenger det og klipper. Gainkontrollen er ingen volumknott, men brukes for å anpasse forsterkerens inngangsfølsomhet til cd-spillerens linjeutganger.
Jaha, da kan jeg sikkert fjerne "+6db boost kontroller" og heller skru opp litt på gain.

Veldig greit å få slike råd. Bør jeg legge delefilteret på bambushylla, eller bare stappe det oppi "sparkedekselkassen"? (Diskanten setter jeg i frotruta)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #56 på: desember 30, 2008, 00:56:32 am »


Og hold dere langt unna bassboost-knotten. Den er roten til alt vondt. Jo mer du "forsterker" bassignalet, jo mer vrenger det og klipper. Gainkontrollen er ingen volumknott, men brukes for å anpasse forsterkerens inngangsfølsomhet til cd-spillerens linjeutganger.
Jaha, da kan jeg sikkert fjerne "+6db boost kontroller" og heller skru opp litt på gain.

Veldig greit å få slike råd. Bør jeg legge delefilteret på bambushylla, eller bare stappe det oppi "sparkedekselkassen"? (Diskanten setter jeg i frotruta)

Jeg ville lagt delefilterne inni sparkepanelene. Mest for utseende.

Prøv deg frem med diskantplasseringen. Kan hende du får finere lyd ved å sette diskantene ved siden av mellomtonene. Men du kan nok oppleve lydbilde som lavt. Ha de løs og bruk litt dobbelsidig teip, plasser de litt her og der for å sjekke hvor du syns det låter best.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: desember 30, 2008, 01:28:13 am »

Det skal jeg.
Kommer med oppdatering når resten kommer. Kan begynne med platene å vente med hulltaking.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #58 på: desember 30, 2008, 16:00:08 pm »

Ipod store kom med ETA 30.12.08, og bilmonteringssettet kom klokken 13:00 i dag!

Prøveturen er tatt, og dette fungerte utmerket.

Merk at den svarte metalcasingen er kjøpt utenom, og i dag under prøvekjøring, fant jeg ny nytte av denne.
Da casingen stikker litt utenfor betjeningshjulet på ipoden, er det lett å å styre fingeren inntil denne.
Fantastisk fordel for å hjelpe mot telehiv og puma.

Og nå kan jeg ha begge henda på rattet mens jeg styrer ipoden, og det er håndgrep for å røske vekk alt om du vil sikre mot innbrudd eller sette dashen tilbake til riktig tilstand..


* carmount1.jpg (118.63 KB, 800x600 - vist 349 ganger.)

* eske.jpg (133.97 KB, 800x600 - vist 325 ganger.)

* festeifrontrute.jpg (118.18 KB, 800x639 - vist 363 ganger.)

* metalcasing.jpg (93.03 KB, 800x600 - vist 327 ganger.)

* ipod-i-feste.jpg (84.77 KB, 800x600 - vist 314 ganger.)

* montert-i-bil1.jpg (117.17 KB, 800x600 - vist 384 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #59 på: desember 30, 2008, 17:25:10 pm »

Dette ser bra ut!! Med rammstein å greier Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!