mai 14, 2024, 06:53:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: olje problem  (Lest 1811 ganger)
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« på: januar 06, 2011, 19:11:40 pm »

Ja ja så var det vinter og tid for litt motorpleie. men er en litt rar ting ikke jeg har vært borti før hertfall.
når motoren er kald, dvs at den har stått mange timer, og jeg peiler olja er det riktig mengde olje på pinnen, men når motoren har blitt kjørt, spesielt hvis den har blitt virkelig god å varm, og jeg peiler olja på nytt så er det mye mindre olje på pinnen. og da må motoren stå og bli kald igjen, i mange timer før olja når opp til max på pinnen. noen som har en ide om hva som skjer her?

trur ikke motoren bruker så mye olje, men den har jo noen lekkasjer, er ny pakning bak svinghjul,nytt pakningsett rundt sil og tappeplugg, og har tenkt å gå over oljekjøler og støtstenger, andre ting man bør sjekke samtidig som kan skape lekkasjer,
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 06, 2011, 19:41:11 pm »

Det tar tid før all olja er tilbake i bunnpanna, spesielt når det er kalt. Da er det ofte ikke rare oljetemperaturen du får på motoren.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #2 på: januar 06, 2011, 19:44:44 pm »

ja,  men dette er noe som har vært i sommer og høst. motoren er ute av bilen for litt "shinings" nå. så er ikke ett vinter/kuldeproblem. bruker kun bilen om sommeren. og syns det er litt rart at ca en liter av olja mangler på pinnen ved varm motor men at den kommer tilbake ettersom motoren blir kaldere,
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: januar 06, 2011, 21:07:06 pm »

Det tar tid før all olja rekker å renne tilbake til bunnpanna, så mye er sikkert.

Har litt tilsvarende på Bobla mi. Kan lett bli lurt til å tro at det er to-tre dl olje i manko, men peiler jeg senere, er det fullt (lukter ikke bensin av olja).
Loggført
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #4 på: januar 06, 2011, 21:32:15 pm »

Ja det er det som er litt rart syntes jeg da. Og vi snakker en del timer før det er fullt på pinnen igjen. Men motoren har gått helt upåklagelig hele sommer i varmen på langturer også videre
så ser jo ut til å virke uansett da
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #5 på: januar 07, 2011, 21:48:47 pm »

For å utale meg om noe jeg ikke kann Øyerulling
Kansje det er avleiringer i oljekjøleren. Rens motoren invendig f eksempel med diesel og rist og snu den opp ned så dieselen kommer til overalt. Ville nok kjørt ett kort oljeskift etter dette for å bli kvitt alle dieselrester.  Ellers får vi nok noen komentarer til mandag Gliser
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: januar 07, 2011, 21:55:28 pm »

Et gammelt triks jeg har brukt: fyll opp med diesel istedenfor olje, la motoren gå 15- 20 sek på tomgang, og tapp av DRITEN som kommer ut. Har vel også kosta på meg å helle på mer diesel, og tappet av igjen en gang, for å skylle ut det som ligger i bunn.
Siden diesel er olje, har jeg ikke byttet olje så fort igjen, men den bør byttes hvis den blir fort svart.
Ellers er det mulig å kjøpe innvendig motorvask, f.eks. fra Qmi og Silke.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #7 på: januar 07, 2011, 22:30:23 pm »

ja, vi får ta enn liten diskusjonsrunde på mandag mcmad.... da blir nok den rette diagnosen stilt.

Ja kanskje ejg skal prøve en liten runde med diesel. vil nok tro det sitter en del "dritt" rundtom inni motoren, så sikkert ikke dumt uansett
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #8 på: januar 08, 2011, 13:44:26 pm »

Dette hørtes interessant ut. Venter spent til mandag.
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: januar 08, 2011, 17:41:44 pm »

Moderne oljer renser godt. Høres ikke bra ut med diesel i stedenfor motorolje. Tette skift og full flow filter er nok tingen. Avleiringer samles i toppdekslene og bunnlokket. Hvis disse plassene er rene er det nok ikke mye skitt inni. Når det gjelder nivå: bobla er følsom for helling. Hvis den står litt skrått, blir peiling bare tull. Må stå helt vannrett.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!