mai 04, 2024, 01:16:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bytting av bremserør  (Lest 4661 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: oktober 24, 2009, 16:02:45 pm »

har et STORT problem.. harbyttet bremsedeler rundt omkring, men har fortsatt luft i systemet. etter lang tids feilsøking har jeg kommet frem til at dette skyldes mastersylinderen. har kjøpt ny av denne, men nå sitter bremserøret som går bakover HELT fast! bolten man skal løsne er i tillegg rundet av i de kantene man har plass til å få tak med fastnøkkel Trist

- hvor vanskelig er det å bytte hele røret bakover? må jeg ut med interiøret?

bilen er btw en 67 1500 med enkrets bremsesystem.

takker for svar
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 25, 2009, 01:32:42 am »

Det er ikke spesiellt vanskelig å bytte bremserøret, men litt knoting og litt tid går alltids med. Må ha ut setene og løfte på eventuelle tepper, så ligger røret langs etter tunnellen på pedalsiden. Røret sitter bare fast i metallklips som er bøyd over røret noen plasser.

Hvis du ikke har kjøpt bremserør av stål enda, vil jeg anbefale kobber da det enklere å bøye og mer fleksibelt da det er litt knapt med plassen inni bilen, såfremt du ikke har en rørbøyer.

lykke til!  Glad
Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 25, 2009, 09:49:33 am »

Når bilen er over 40 år, er det vel en sikkerhetsgreie å bytte dette røret til ett nytt ett. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 25, 2009, 10:53:03 am »

Har bolten blitt rund pleier det å funke med en vicegrip Blunker
Loggført

Tlf 92062314
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 25, 2009, 11:35:39 am »

"Runde" muttrer på bremserør... Eg har erfart dette mange ganger ved skifting av bremserør. Derfor har eg noken tips igjen til denne jobben.
Meiner det alltid er noken slike muttre som må krangle, so derfor brukar eg noke tid på dei mest "faste" muttrene. (ikkje lar nøkkelen lage runde muttrer), brukar på førehand spraya CRC fleire gonger på røyr og mutter. Setter på nøkkel som passer eksakt til mutteren, skrur først til mutteren litt ca 1mm... så prøver eg å løysa den, også berre ca 1mm, sprayer på igjen og gjentar dette etter ei stund. (CRC,en tekker vidare inn) etter noken slike behandlingar, løyser muttrene seg nesten alltid.
-Ha tolmod Hemmelig
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 25, 2009, 11:38:58 am »

Skal du skifte rør er følgende metode uvurderlig - klipp av røret og bruk en pipe på den hule bolten.

Skal du bare løsne - kjøp såkalte rør-fastnøkler, som griper over mer av bolten enn vanlige fastnøkler.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 25, 2009, 12:13:30 pm »

...og bruk riktig fastnøkkel. De fleste rørkoblinger er i tommer, og ikke i mm. F.eks passer jo en 8 mm godt noen steder, men det er 5/16" mutter, som blir 7,9 mm. Da har du første slakken på små dimensjoner. Så bruker du en chipo fastnøkkel, så har du litt slakk der au. Da er det faktisk gjort, når det sitter godt. Kjøper du anerkjent merke, så er materiale og toleransene gode. Det er det du betaler for.

Ellers : 10 mm passer, kan være 3/8", som er 9,5 mm.
          11 mm passer godt (eller akkurat ikke), 7/16" er 11,1 mm
          13 mm kan være 1/2", som er 12,5 mm
          7 mm passer (men nesten 6 mm), kan være 1/4", som er 6,35 mm

Justerbar fastnøkkel (også kalt skiftenøkkel) er TABU!

Litt varme er også bra, hvis pumpa skal byttes i alle fall.
« Siste redigering: oktober 25, 2009, 12:17:05 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 25, 2009, 13:09:02 pm »

Rør-fastnykkel/dieselnykkel/ringnykkel som JTWE seier er veldig hendigt! Men skal du skifta likavel,, klypp av røyret og bruk vicegrip eller stor vannpumpetång så får du ut nippelen. Skal du byta pumpa, klypp av alle røyr og få den vekk. Kjøp nytt røyrsett til 400kr og skift alle røyrer.
Det er trångt og bale vist bilen står på hjul, så ivertfall få den opp på bukk og av med hjula!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 25, 2009, 14:51:48 pm »

das var sylinderen løs! satt sykt godt fast den mutteren, men fikk grepet den fast med en tvinge, og dratt rundt med en rørleggertang. neste blir å flense opp til ny mutter og få luftet systemet! Glad biltema neste med andre ord.

hadde forøvrig blitt stress å bytte rør, da forrige eier har sprayet gulvet med et slags gummibelegg som har festet bremserøret GODT

takker for svar Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!