apticon
Nybegynner
Innlegg: 21
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #60 på: januar 29, 2010, 15:50:45 pm » |
|
Utrolig inspirerende trå... Hadde vært tøft å få en Kjelsberg kaffe bil på veien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #61 på: februar 04, 2010, 15:31:21 pm » |
|
Takk for tilbakemelding! Synd å se at det ikke ble bil på deg i denne omgang, men ingen grunn til å gi opp! Ser ikke ut til at det blir kjeldsbergfarger på bilen i denne omgang, men kommer ikke til å fjerne lakken under, så mulig å hente det frem ved en senere anledning! M. Utrolig inspirerende trå... Hadde vært tøft å få en Kjelsberg kaffe bil på veien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #62 på: februar 05, 2010, 19:03:12 pm » |
|
Lite oppdateringer om dagen, siden det ikke skjer så mye spennende. Men ved ledig tid blir det stadig gjort litt: - Reparerer dørhengslene - Renser, tester og lakkerer startmotoren - Renset og rettet ut interiørplater. Dampet dem og la dem under press over natten.
DSCF5089.JPG (111.9 KB. 800x600 - vist 489 ganger.) - Samt vasket litt andre interiørdeler.
DSCF5090.JPG (118.78 KB. 800x600 - vist 482 ganger.) - Montert setetrekket - Sandblåst mer og plukket ned teltet for utskifting av sand samt forbedring av teltløsning. - Dreid bremsetromlene bak - Og i dag fikk jeg endelig forteltet jeg har kjøpt! Ikke fargen som selger sa, men i god stand og herlig retro. Her prøvemontert i garasjen:
DSCF5120.JPG (148.87 KB. 800x600 - vist 734 ganger.) Håper å få gjort litt i helgen også! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #63 på: februar 07, 2010, 15:11:41 pm » |
|
Siden det var to som monterte stereo i en vannkjølt i garasjen i går valgte jeg å ikke begynne kappingen i bilen som planlagt, men heller jobbe med andre ting. F.eks. styresnekken har blitt strammet og rustbeskyttet under "gulvnivå" med POR15.
DSCF5126.JPG (123.73 KB. 800x600 - vist 677 ganger.) Det mest spennende var at i løpet av kvelden og i morges ble vi ferdige med setene. Fornøyd med resultatet! Håpet med bilen er jo at vi skal klare å kombinere de orginale brukte delene med det nylakkerte. Setene er en av de tingene som skal bevares.
DSCF5129.JPG (76.33 KB. 767x441 - vist 624 ganger.) M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jaru
Supermedlem
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
|
« Svar #64 på: februar 07, 2010, 18:27:30 pm » |
|
Morro å se at du velger å restaurere mye av de originale delene istedenfor å bytte ut med ny repro, setene ble jo helt suverene
|
|
« Siste redigering: februar 07, 2010, 18:29:46 pm av jaru »
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #65 på: februar 08, 2010, 02:29:21 am » |
|
Mange trivelige timer med skitprat med "Tykken" i dag, men har skjedd litt med bilen også. Etter mye tankevirksomhet valgte jeg å ta av fronten. Mye må skiftes og det er vanskelig å si hva som kommer til å gi meg minst arbeid. Men nå har jeg hvertfal begynt!
DSCF5130.JPG (138.38 KB. 600x800 - vist 627 ganger.) M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #66 på: februar 08, 2010, 02:33:56 am » |
|
Ja, ikke sant!? Hyggelig at flere syntes det ble bra! Du har jo dessverre ikke så mye av det orginale igjen å stelle med, eller hva? M. Morro å se at du velger å restaurere mye av de originale delene istedenfor å bytte ut med ny repro, setene ble jo helt suverene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jaru
Supermedlem
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
|
« Svar #67 på: februar 08, 2010, 08:23:42 am » |
|
Ja, ikke sant!? Hyggelig at flere syntes det ble bra! Du har jo dessverre ikke så mye av det orginale igjen å stelle med, eller hva? M. Morro å se at du velger å restaurere mye av de originale delene istedenfor å bytte ut med ny repro, setene ble jo helt suverene nei ikke så mye har samla litt fra noen skogsvrak, bla. sofa foran som ikke ser så mye værre ut enn slik setene dine var så den må jeg prøve å lappe sammen.
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #68 på: februar 08, 2010, 19:26:46 pm » |
|
Thumbs Up!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #69 på: februar 18, 2010, 02:23:41 am » |
|
Etter en langhelg i Skottland har jeg kommet hjem til en hyggelig overraskelse! Varene fra USA ankom tidligere enn forventet! Etter inspirasjon fra theSamba og andre bussforum la jeg ut de funky panelene på gulvet i ca. riktig plassering.
DSCF5248.JPG (127.87 KB. 600x800 - vist 648 ganger.) (Den observante leser ser at gulvet foran er Wolfsburg West, som ble anbefalt av MonkeyNut som det beste tilgjengelig i dag. Uten å ha testet passform ser det veldig bra ut.) Valgte også å kjøpe komplett gulv:
DSCF5249.JPG (132.84 KB. 600x800 - vist 622 ganger.) Og for den som trodde dette var nok, så ankom også ca. en hel bil i smådeler:
DSCF5252.JPG (169.74 KB. 600x800 - vist 759 ganger.) Wolfsburg West har et utrolig rikholdig sortement, så hver minste lille skrue, fjær, pakning, nøkkel, propp, el.l. ligger samlet i posene. Som her:
DSCF5253.JPG (182.21 KB. 800x600 - vist 634 ganger.) Hvordan jeg skal klare å holde styr på alt dette, gjenstår å se.. Føles godt å ha det i hus! Nå er det kun min skyld hvis dette ikke blir bra! De gærne har det godt... M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #70 på: februar 18, 2010, 13:15:36 pm » |
|
Herlig, Magnus Gleder meg til å komme innom og kikke på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #71 på: februar 18, 2010, 19:13:46 pm » |
|
åj åj (h)jul aften giit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
|
« Svar #72 på: februar 18, 2010, 22:01:37 pm » |
|
Hva blir sluttsummen når du handler fra Wolfsburg West??
Har handlet litt fra USA, men innen delene er på plass hjemme blir prisen det dobbelte av den opprinnelige prisen. Lønner det seg å bestille mye om gangen (hvis man har penger da)??
Spennede å følge med på prosjektet, har en T2 panel 1961 som trenger samme behandling. Den må desverre stå på vent til garasje/verksted er ferdigbygget.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #73 på: februar 19, 2010, 02:20:48 am » |
|
Hyggelig at du følger med på tråden! Spennende å restaurere buss, så du må bare komme i gang! Klart det koster mer for delene innen du har de på stuebordet, men frakten er fortsatt en liten andel i forhold til momsen. Jeg har betalt til sammen ca. 4 000,- for frakt til døra for 112kg, 0,7m^3. Det er for sveisedelene og delene fra Wolfsburg west, og var fraktet fra forskjellige steder i USA til New York, og med Jet Carrier sjøfrakt til Norge. Hva som lønner seg er jeg ingen ekspert på, men Jetcarrier regner ut pris etter det som er størst av volum (liter) eller vekt (kg) ved sjøfrakt for store pakker. Det lønner seg jo f.eks. ikke når jeg har fått ca. 50 liter med skumgummi pga. av Wolfsburg west sine standardstørrelse esker. Så om det lønner seg å kjøpe mye eller lite er vel ikke mulig å si, siden du ikke kan vite eskestørrelse og vekt når du bestiller. Hvertfal hvis du gjør det slik som jeg gjorde. Og for å ta med enda et aspekt: jeg har jo handlet mange "rimelige" deler. Regnestykket er nok helt anderledes om du handler motordeler og andre dyre, men små deler. Jeg trøster meg hvertfal med at det har gått relativt smertefritt og at jeg så langt er svært fornøyd med delene! M. Hva blir sluttsummen når du handler fra Wolfsburg West??
Har handlet litt fra USA, men innen delene er på plass hjemme blir prisen det dobbelte av den opprinnelige prisen. Lønner det seg å bestille mye om gangen (hvis man har penger da)??
Spennede å følge med på prosjektet, har en T2 panel 1961 som trenger samme behandling. Den må desverre stå på vent til garasje/verksted er ferdigbygget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #74 på: februar 19, 2010, 20:40:07 pm » |
|
hvordan ser kvaliteten ut på dei grønne delene?ser utrulig bra ut på bildene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #75 på: mars 08, 2010, 01:46:33 am » |
|
Siden det sikkert er mange som lurer på om det ikke snart skjer noe mer med Kjell, så kan jeg berolige dere med at det er en sakte men sikker fremgang. Dessverre er det ikke bilen som har vært i fokus de siste ukene, men heller fasilitetene i verkstedet. Som tidligere nevnt var ikke telt no særlig tess, så vi har valgt å heller satse på å bygge et eget rom. Det vil bli godt belyst og gi muligheter for sandblåsing og evt lakkering av smådeler. I kveld stod maling av veggene for tur, og samboeren hjalp velvillig til!
DSCF5302.jpg (111.19 KB. 800x600 - vist 756 ganger.) Gleder meg til dette er klart! M. PS. Ble også litt tid til litt barnslig pauseaktiviteter/mimring..
|
|
« Siste redigering: mars 08, 2010, 01:48:25 am av Magnus LH »
|
Loggført
|
|
|
|
FUSENTAST
Supermedlem
Innlegg: 648
Bosted:
Trønder i eliksir
|
|
« Svar #76 på: mars 08, 2010, 10:07:25 am » |
|
så ut som paradis det der ja....
[ja ikke samboeren altså....eller...jo...øh...nei...]
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #1
|
|
|
FosenXpressen
Seniormedlem
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen
TOTO
|
|
« Svar #77 på: mars 08, 2010, 19:30:34 pm » |
|
PS. Ble også litt tid til litt barnslig pauseaktiviteter/mimring.. [/quote] Håper de barnslige pauseaktivitetene var myntet på oss fremadstormende sexylubne vweteraner som stakk innom for å dele vår særdeles eminente ekspertise med Demses. Ikke alle som får besøk av Big-Wig`ene i Fahrtknockerz. Remember...... WE BREAK WIND....
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#1 & Founder "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #78 på: mars 08, 2010, 19:39:12 pm » |
|
PS. Ble også litt tid til litt barnslig pauseaktiviteter/mimring.. Håper de barnslige pauseaktivitetene var myntet på oss fremadstormende sexylubne vweteraner som stakk innom for å dele vår særdeles eminente ekspertise med Demses. Ikke alle som får besøk av Big-Wig`ene i Fahrtknockerz. Remember...... WE BREAK WIND.... [/quote] Åja! En stor ære å bli inviet i lokale Fosen-regler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #79 på: mars 10, 2010, 00:13:00 am » |
|
Hygglig verkstadlokale, og desto hyggligare med eigen sandblåse og lakk -boks ! Ein grei oppgradering frå partytelt og presenning
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #80 på: mars 14, 2010, 01:47:09 am » |
|
Litt av hvert skjer. Rommet vårt er nå så godt som ferdig. Det ble veldig lyst og godt, og avsuget fungerer utmerket! Gleder meg til å ta det i bruk! Men siden jeg ikke har anskaffet sand har jeg brukt tiden på litt andre ting: Det ser ut til at kabalen med frontlykter går opp ved hjelp av OTO og Sam. Takk! Også ved hjelp av Sam kunne jeg i dag demontere en ekstra forstilling han hadde for å få et sett fjærpakker uten knekte fjærer. Og i kveld jobbet jeg litt med motorluken, som jeg sikkert har vist her tidligere. Den var helt deformert. Delte den i to ved å brette opp falsene og hamret løs!
DSCF5319.JPG (83.64 KB. 800x313 - vist 546 ganger.) Har mye å lære om platebanking, men håper å kunne søke litt rådgivning fremover. M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #81 på: mars 14, 2010, 02:22:00 am » |
|
Kva type avsug e da du har montert i sanblåserommet ditt?
Intresangt å sjå att motorluka ikkje var sveist fast!! Dei fant vel ut kva som var enklast ja.. Men du kunne jo hoppa litt på luka før du delte den for å "grovretta " den, kansje?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #82 på: mars 14, 2010, 02:44:19 am » |
|
Bruker to såkalte kanalvifter som stod montert i lokalet fra før av. Slike vifter får du sikkert tak i et sted hvor de skifter ut ventilasjonsanlegget. Kompakte og ganske effektive. Nok til at det blir undertrykk i rommet vårt hvertfal! Rammen rundt var sveist fast, jo. Punktet langs den indre kanten. Tror nok ikke det hadde gjort ting noe bedre av å hoppe på den.. Gikk fint med hammer og mothold. Blir nok skikk på den til slutt! M. Kva type avsug e da du har montert i sanblåserommet ditt?
Intresangt å sjå att motorluka ikkje var sveist fast!! Dei fant vel ut kva som var enklast ja.. Men du kunne jo hoppa litt på luka før du delte den for å "grovretta " den, kansje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sveinongen
Seniormedlem
Innlegg: 287
Bosted: Egersund
|
|
« Svar #83 på: mars 15, 2010, 20:18:23 pm » |
|
Siden det var to som monterte stereo i en vannkjølt i garasjen i går valgte jeg å ikke begynne kappingen i bilen som planlagt, men heller jobbe med andre ting. F.eks. styresnekken har blitt strammet og rustbeskyttet under "gulvnivå" med POR15. [ Vedlegg ] M.
Er det slik POR15 ser ut eller har du malt oppå den? Kan denne brukes til lakkering av forstilling? ser at POR15 ikke kan males på bart rent metall, jeg holder på og sandblåseforstilling så lurer på hva jeg kan bruke til det. Mvh Sveinung
|
|
|
Loggført
|
14 Lexus IS300h 01 Audi A6 2.4 Quattro 75 Dobbelkabiner 2.0L CJ motor 08 Ford Connect 93 Golf 1.6l 93 Golf 3 VR6 06 Lexus IS220d 96 Golf 3 2.0l
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #84 på: mars 16, 2010, 09:57:45 am » |
|
Siden det var to som monterte stereo i en vannkjølt i garasjen i går valgte jeg å ikke begynne kappingen i bilen som planlagt, men heller jobbe med andre ting. F.eks. styresnekken har blitt strammet og rustbeskyttet under "gulvnivå" med POR15. [ Vedlegg ] M.
Er det slik POR15 ser ut eller har du malt oppå den? Kan denne brukes til lakkering av forstilling? ser at POR15 ikke kan males på bart rent metall, jeg holder på og sandblåseforstilling så lurer på hva jeg kan bruke til det. Mvh Sveinung Det er to strøk POR15 malt med pensel du ser der, ja. Lakkere en forstilling med det burde nok gå fint, bare du får vekk alt fettet og lar malingen herde et par dager før du håndterer den. Dette står på gasolin.no: "Det er derfor svært viktig at overflaten er grov og porete, som på rustne, etsede eller sandblåste overflater." - Altså burde vel du kunne bruke det uten noen annen grunning? M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #85 på: mars 19, 2010, 01:56:33 am » |
|
Litt om hva som har blitt gjort de siste dagene: Som et forsøk på å ha noe jeg kan holde på med hjemme i boden og ikke alltid måtte reise til garasjen så begynte jeg å vaske motoren slik at jeg kan ta med den hjem og jobbe på den. Jeg har vel tidligere stolt uttalt at jeg hadde funnet motor til bussen, men denne er altså en annen. Planen med denne er å vaske den, overhale den og bruke den. En ordentlig motoroppussing vil skje en annen gang. Motoren er en litt "eksotisk" sak. Det er en 1200 motor fra samme år som Kjell (nov. -64), men den har siden blitt overhalt på fabrikk. Den har da fått seg nytt motornummer som jeg tror indikerer at det nå er en 40hk. Endeslark finnes, men vi håper den holder en sommer eller to?
DSCF5324.JPG (156.49 KB. 800x600 - vist 473 ganger.) (En kan se en antydning til en D før det nye motornummeret? X'en etter det nye nummeret betyr vel at den er fabrikkoverhalt. Han som slo inn nummeret hadde nok fått i seg en bayer eller to for mye...) Testet ut rådet Tistlo hadde fått om å bruke "Cillit Bang" sammen med oppvaskbørste. Et par timer senere er jeg godt på vei.
DSCF5323.JPG (161.82 KB. 800x600 - vist 501 ganger.) Og i kveld vasket jeg litt deler med Biltema håndrens og tannbørste. Fungerte utmerket! Fikk skiftet kondensator og stift på fordeleren, men innså at jeg har prestert å kjøpe feil rep.sett til både forgasser og bensinpumpe..
DSCF5327.JPG (151.99 KB. 800x600 - vist 479 ganger.) Motoren kommer jeg til å jobbe litt med i rykk og napp, så blir vel litt plutselige oppdateringer. M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #86 på: mars 27, 2010, 14:09:46 pm » |
|
Ikke rart det blir lite oppdateringer her når jeg har brukt ledig tid i snart to uker på å montere branndør i verkstedet.. MEN nå som det er påskeferie har jeg satt av hvertfal fire hele dager med jobbing på bussen! Satser på at det blir store endringer på bussen da! Ledig tid mellom slagene har jeg fått gjort litt av de tusen tingene som må gjøres før Kjell er på veien igjen. Knapper, lys, o.l. har blitt renset/vasket lett på kjøkkenbenken.
DSCF5329.JPG (131.46 KB. 800x600 - vist 524 ganger.) (Beklager dårlig bilde) Også fått bekreftet at Låsgruppen i byen kunne slipe opp nøkkel etter koden min! Bare å sjekke koden på dørene også nå, før jeg tar turen dit. (Korrekt emne kjøpte jeg på WolgsburgWest) God påske til dere som leser! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #87 på: mars 30, 2010, 16:32:20 pm » |
|
Updates: Begynte i går å fikse dørene for å kunne henge dem opp når jeg skal tilpasse paneler foran. Valgte å gjøre som volkswagen gjorde i oktober -64, nemlig å øke platetykkelsen ved innfestingen til 1,5mm. Litt grønt stål ble også begynt tilpasset. Mangler litt sandblåsing og lakkering før resten sveises inn. Hengslene vil bli festet med skrue og mutter, litt som måten døren er festet i A-stolpen. Skulle gjerne naglet, men tror dette blir en god løsning, da det gir rom for litt justering ettersom jeg ikke vet den nøyaktige plasseringen av hengslene.
DSCF5339.JPG (114.64 KB. 800x600 - vist 546 ganger.) I stad tok jeg med meg alle låsene til Låsgruppen og fikk filt opp en nøkkel. Som jeg fryktet var to av låsene (tenningslåsen og førerdøren) faktisk med en annen koding. Mon tro om jeg skal prøve å få dem til å bli like? De hadde mange forskjellige "tumblers" i en eske merket "Volkswagen" som så mistenkelig riktige ut. Tre av dørene har en nøkkel som passer hvertfal!
DSCF5342.JPG (165.92 KB. 800x600 - vist 464 ganger.) Jeg har lenge vært nysgjerrig på hvordan det så ut under den blå lakken på bilen. Etter flere besøk i garasjen hvor vi har diskutert at det hadde vært kult å få frem logoen tok jeg i morges til meg motet og fjernet den blå lakken flere steder. Skuffelsen var til og ta og føle på da jeg innså at de som lakkerte bilen blå gjorde en for god jobb med å matte ned..
DSCF5343.JPG (113.51 KB. 800x600 - vist 528 ganger.) Det er kun rester etter en brun logo på denne siden, og to brune striper langs den andre siden. Men jeg gir ikke opp! Må være mulig å finne et bilde av bilen på 60-tallet! To be continued... M. PS. Tror jeg hadde gjort meg dårlig som påskekrimforfatter; jeg som avslører hemmeligheten så tidlig...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #88 på: mars 30, 2010, 23:06:26 pm » |
|
Det ser ut til at kabalen med frontlykter går opp ved hjelp av OTO og Sam. Takk! M.
Den har kommet frem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #89 på: mars 31, 2010, 00:33:22 am » |
|
Det ser ut til at kabalen med frontlykter går opp ved hjelp av OTO og Sam. Takk! M.
Den har kommet frem? Ja! Tok litt tid i posten, men fikk hentet pakken i dag! Takk! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|