mai 08, 2024, 17:43:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 736703 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2130 på: mars 13, 2013, 13:29:13 pm »

NEEEIIII!!  BOSCH fordelere har da vært like elendige fra før jeg kjøpte en motorbrems. Les hva jeg skriver i ett tidligere innlegg. Og kom tilbake til meg når noen har oppfylt mitt ønske. (Og vi sjekker da ikke tenning ved full belastning på maks rpm. Med mindre man har ett stort ønske om å dø)

Hva bremsen angår og målinger på 900000rpm. Give it up. Har ikke noe i denne tråden å gjøre. Har bremset fint opp til 8500rpm med høyere avlesning enn dette. På mye dårligere deler. Og de fleste US firmaene vi sammenlikner oss med bruker Stuska. Og har gjort det i mange år. Rett og slett pga pris og enkelhet. De som har ville vinkler på mellomakselkryss vil såklart få selvpåførte problemer. Det samme vil stumt (stum aksel mellom motor og brems) monterte bremser få på alt av  4-takt 4 sylindrede motorer med mye effektuttak. De blir rett og slett slått i filler av pulsene.

Bruk heller tid på å finne ut hvor mye varme det genereres ved å holde igjen 70nm på 6000rpm i 20-30 sekunder. Om ett lager eller kryss skulle tatt opp denne effekten skulle det vært en enorm varmeutvikling. It's Not. Ikke engang motoroljen vil over 70 grader.

Problemet er i dette tilfelle en motor som ikke produserer den ønskede effekten.

Hitills har det kommet en god del konstruktive forslag.

Men jeg blir seriøst lei når denne prosjekttråden til Putte begynner å henge seg opp i min entusiasme ovenfor Bosch fordelere, mitt kunnskapsnivå, utstyret det blir bremset med, og at enkelte deler er feilproduserte. Jeg tilbød alle tvilere å ta en tur om de har konstruktive innspill, men ingen har meldt sin interesse så langt.

Men dette er vel kanskje bakdelen med å dele all informasjon på ett åpent forum. For vel gjøre som de fleste andre. Ta betalt og holde kjeft.

Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2131 på: mars 13, 2013, 16:20:46 pm »

Erik, BESTEFAR,  la det gå, detta er det du som kan!
Dette er kanskje det beste som har skjedd på lenge, samtidig som det er dritt kjipt. Vi er nå en hel bøling med freaks som vrir hodene for å kunne begripe hvordan deler som skal gi 230hk, kun gir 160. Det hele er veldig lærerikt og spennende å følge med på.
Og det hele er deres fortjeneste, JEE og Putte som deler dette på forumet.
Som alltid kommuniserer vi forskjellig og har egne meninger, ikke engang tenk tanken at det forekommer kritikk, annet enn på en konstruktiv måte.

Dette kommer til å løse seg og da blir det fest hos alle som følger med. Jeg gleder meg.
Samtidig vil jeg tipse om bruk av enda kaldere plugger om problemet gjentar seg etter åpning.
Jeg har hatt slike symptomer på totakter og det er først på 6000rpm og opp det merkes. Kan forklare hvorfor den går for fett samtidig. Er det mulig å få tak i Ngk 9'er plugger med riktige gjenger?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2132 på: mars 13, 2013, 16:21:26 pm »

Stå på! Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2133 på: mars 13, 2013, 16:23:49 pm »

Erik, BESTEFAR,  la det gå, detta er det du som kan!
Dette er kanskje det beste som har skjedd på lenge, samtidig som det er dritt kjipt. Vi er nå en hel bøling med freaks som vrir hodene for å kunne begripe hvordan deler som skal gi 230hk, kun gir 160. Det hele er veldig lærerikt og spennende å følge med på.
Og det hele er deres fortjeneste, JEE og Putte som deler dette på forumet.
Som alltid kommuniserer vi forskjellig og har egne meninger, ikke engang tenk tanken at det forekommer kritikk, annet enn på en konstruktiv måte.

Dette kommer til å løse seg og da blir det fest hos alle som følger med. Jeg gleder meg.
Samtidig vil jeg tipse om bruk av enda kaldere plugger om problemet gjentar seg etter åpning.
Jeg har hatt slike symptomer på totakter og det er først på 6000rpm og opp det merkes. Kan forklare hvorfor den går for fett samtidig. Er det mulig å få tak i Ngk 9'er plugger med riktige gjenger?


Har NGK 9´er plugger og Champion A59C liggende i Bug Rent garasjen.

Puttemotor V2 ble bremset med Champion A59C plugger (tilsvarer NGK D9EA)
Loggført
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #2134 på: mars 13, 2013, 23:44:32 pm »

Ønsker deg lykkke til med motoren Eivind. Du skal ha for at du ikke gir opp !

Får vel ta meg en tur opp til Erik jeg også etter påske med et par motorer for å finne ut hvor mange hester jeg har i stallen  Gliser.

Stå på videre.

VWhilsen Alf

Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2135 på: mars 14, 2013, 06:11:44 am »

Takk for det Alf.
Ordner seg til slutt. Gjør som regelt det.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2136 på: mars 14, 2013, 08:03:40 am »

NEEEIIII!!  BOSCH fordelere har da vært like elendige fra før jeg kjøpte en motorbrems. Les hva jeg skriver i ett tidligere innlegg. Og kom tilbake til meg når noen har oppfylt mitt ønske. (Og vi sjekker da ikke tenning ved full belastning på maks rpm. Med mindre man har ett stort ønske om å dø)

Hva bremsen angår og målinger på 900000rpm. Give it up. Har ikke noe i denne tråden å gjøre. Har bremset fint opp til 8500rpm med høyere avlesning enn dette. På mye dårligere deler. Og de fleste US firmaene vi sammenlikner oss med bruker Stuska. Og har gjort det i mange år. Rett og slett pga pris og enkelhet. De som har ville vinkler på mellomakselkryss vil såklart få selvpåførte problemer. Det samme vil stumt (stum aksel mellom motor og brems) monterte bremser få på alt av  4-takt 4 sylindrede motorer med mye effektuttak. De blir rett og slett slått i filler av pulsene.

Bruk heller tid på å finne ut hvor mye varme det genereres ved å holde igjen 70nm på 6000rpm i 20-30 sekunder. Om ett lager eller kryss skulle tatt opp denne effekten skulle det vært en enorm varmeutvikling. It's Not. Ikke engang motoroljen vil over 70 grader.

Problemet er i dette tilfelle en motor som ikke produserer den ønskede effekten.

Hitills har det kommet en god del konstruktive forslag.

Men jeg blir seriøst lei når denne prosjekttråden til Putte begynner å henge seg opp i min entusiasme ovenfor Bosch fordelere, mitt kunnskapsnivå, utstyret det blir bremset med, og at enkelte deler er feilproduserte. Jeg tilbød alle tvilere å ta en tur om de har konstruktive innspill, men ingen har meldt sin interesse så langt.

Men dette er vel kanskje bakdelen med å dele all informasjon på ett åpent forum. For vel gjøre som de fleste andre. Ta betalt og holde kjeft.



Jeg tror ikke det er noen her som prøver å belære deg Erik, alle forslag er nok ment for å kunne hjelpe i en eller annen form, og om ikke annet, kanskje sette i gang tankene rundt noe en ikke så langt har tenkt på. Husk at selv om vi vet at du er veldig god på det du gjør, er det vanskelig for oss å vite hva du har tenkt på eller ikke Blunker

Alle ønsker vi bare at Eivind skal få til denne motoren, derfor denne kollektive brainstormingen Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2137 på: mars 14, 2013, 21:01:54 pm »

Jeg tror heller ikke det er noen som vil belære Erik her. Når man ikke har vært til stede mår motor bremses og ikke har direkte vært med på oppbygging av motor så er det fort gjort å gjøre seg sine tanker om hva som er "feil". Som det ble skrevet lenger fremme her tror jeg "feilen" ligger dypere. Når gassere er prøvd å justert i alle retninger uten nevneverdig utslag,skiftet tenningsanlegg osv. som er gjort av en såpass dyktig kar som jeg har inntrykk av at Erik (JEE) er, så må det ligge "dypere". Denne motoren har gjennomført såpass mye gromme deler at det henger selvsagt ikke på greip at denne skal slutte når den runder 6000 o/min. Det får meg til å tenke på at motor sliter akkurat når den er i ferd med å "gi mest" som igjen vil si at den ikke håndterer blandingen den får inn bra nok. Hva kan spille inn der  Øyerulling  , jeg tipper kam-timing eller for dårlig tennig.

Jeg vil også presisere at jeg ikke vil gi noen kritikk (svartmale) JPM, det var Erik som vel hadde målt 1-2 grader feil på kammen i forhold til kortet på kammen.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2138 på: mars 19, 2013, 20:11:07 pm »

En bitterliten oppdatering.

Et siste forsøk i benken vil bli gjort på torsdag.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2139 på: mars 19, 2013, 20:55:26 pm »

Stå på Jee og Eivind , synes virkelig denne fortjener det ..  Ser det etter dette like håpløst ut, og Jee går
lei , kan du ta med deg hele motoren ned til syd sverige . Jeg deler den på en time så er det 20 min til Johannes for kontroll .... hjelper deg gjerne ..(gratis inkl overnatting)  Blunker

Mvh
Erich
« Siste redigering: mars 19, 2013, 21:02:48 pm av Sonic » Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2140 på: mars 19, 2013, 21:08:03 pm »

Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2141 på: mars 19, 2013, 21:44:16 pm »

Ref . til diskusjon på Chat tidl . i dag . Måtte se på notatene , Min siste 2332 ,
ringgap på 1 ring 3 tideler , 2 ring 4 tideler med total seal , mest viktig turbo :min  1-1,5 mm
cyl /stempel klaring 1/3 opp i løpet fra bunn cylinder ... aldri hatt problem med dette .. ikke hatt så stor turbo før dette altså !! ...(aluen regner jeg for ganske ekspansivt v/høy temp/turbo ) Vel det er bare mine mål , har aldri hatt mr enn 2-3 % browby i benken ...Wiseco er kjent for trange mål ja , men da har man jo noe å file på , sett i forhold til GRANT ringer der søpplekassa er beste plassen ..

Mvh
  
« Siste redigering: mars 29, 2013, 15:12:18 pm av Sonic » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2142 på: mars 19, 2013, 21:56:49 pm »

Stå på Jee og Eivind , synes virkelig denne fortjener det ..  Ser det etter dette like håpløst ut, og Jee går
lei , kan du ta med deg hele motoren ned til syd sverige . Jeg deler den på en time så er det 20 min til Johannes for kontroll .... hjelper deg gjerne ..(gratis inkl overnatting)  Blunker

Mvh
Erich

Setter pris på at du vil hjelpe.
Men jeg håper vi klarer å fikse problemet lokalt.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2143 på: mars 19, 2013, 23:27:55 pm »

Sef .. Osteaktig
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2144 på: mars 21, 2013, 15:28:48 pm »

Har fått brukt opp 4 liter bensin igjen nå. Motoren er frisk som en fisk og spiller som en sveitsisk klokke fra 4000 og oppover. Med fraværende effekt over 6200 rpm. Selv om den høres frisk ut helt til 7500rpm. På tomgang og med 25% gassåpning er den også fin på lavt turtall. Men liker ikke full spjellåpning før 4000 rpm.. Med motstand såklart. Når den ruses er den fin som snus hele spekteret. Men hva som skjer under 4000 er nå av lite relevans.. da toppeffekten er det som er mest kritisk, og viktigst å finne.

Sjekket tenning med stroboskopet på 6500rpm. Og den er veldig stabil og svirrer kun 1-2 grader. Ikke gøy å stå inni der med stinger og holde det turtallet. Pluggene indikerer meget fin blanding. Og bekrefter det lambdaen sier.

Med 0 klaring på alustøtstengene på kald motor, blir det god klaring på 100 graders topper. Så ingen ventiler er åpne.

Kjørte nå med den billigste elektriske fuelpumpen man får. Plastik fra Biltema. Som gir minimalt med trykk. Kun for å eliminere fløding på nålventilene ved vibrasjon. Men resultatene er de samme som med 3PSI. Jeg spør meg hvor kravstore egentlig IDA'ene er på bensintrykk så lenge de blir etterfylt.

Uansett blir den nå åpnet i morgen for inspeksjon. Og jeg håper virkelig vi finner en feil.. Hvis ikke blir jeg veldig rådvill.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2145 på: mars 21, 2013, 20:48:03 pm »

En påskenøtt er det du har fått deg, Erik Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2146 på: mars 22, 2013, 21:54:18 pm »

I dag så har vi splittet motoren. Gått over det meste, å lett etter feil...
Så hva har vi funnet; Rådelageret på sylinder 2 har hatt det litt tøft. Så det var i grunn hell i uhell at vi måtte sprette opp blokken. Ellers så har vi ikke funnet "synderen". Erik skal gå over stempelringene. Men utifra hva vi kan se, så er sylinderene pene. Ikke noen nevneverdig slitasje, riper..

Veivparti skal til Knasten for ettersjekk og balansering. Så Knasten. Er du hjemme i påsken Glad

Kammen skal ned til Johannes så snart som mulig.

Så dette kan bli spennende. Blir det en ny JPM kam, eller skal vi prøve en god gammel innkjørt FK-89?


* IMG_0511.jpg (100.82 KB, 800x600 - vist 328 ganger.)

* IMG_0512.jpg (101.67 KB, 800x600 - vist 288 ganger.)

* IMG_0513.jpg (92.91 KB, 800x600 - vist 288 ganger.)

* IMG_0514.jpg (92.11 KB, 800x600 - vist 309 ganger.)
« Siste redigering: mars 22, 2013, 22:01:51 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2147 på: mars 22, 2013, 23:14:43 pm »

Hvor kjøper du rådelager? Hell i uhell. Lykke til! Spent på feilårsak
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2148 på: mars 22, 2013, 23:28:47 pm »

Er det bildet eller har den ene råden skiftet farge?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2149 på: mars 22, 2013, 23:44:19 pm »

Bildet.. Det er rådelageret på den øverste til venstre som var litt brun i fargen..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2150 på: mars 23, 2013, 02:21:49 am »

Og du har husket på og dreie spor i bærelagra så rådelagra for nok olje?
Loggført

Vw 1302
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2151 på: mars 23, 2013, 07:38:25 am »

Og du har husket på og dreie spor i bærelagra så rådelagra for nok olje?

Brukte de gamle veivlagerene som hadde dreid oljespor.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2152 på: mars 23, 2013, 07:45:53 am »

Hvor kjøper du rådelager? Hell i uhell. Lykke til! Spent på feilårsak

Rådelageret er kjøpt hos Pierside Parts.
Clevite 77 Rod Bearings - Chevy Journal Standard Size
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2153 på: mars 23, 2013, 07:47:20 am »

Er det bildet eller har den ene råden skiftet farge?

Er bare bilde. Veiva er pent polert opp. Så ingen stor skade har skjedd. Trenger bare nye lager.
Så det er flaks at vi måtte ha opp blokka. Ellers så hadde den rast før SCC 2013...
« Siste redigering: mars 23, 2013, 07:55:34 am av Eivind (Putte) » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2154 på: mars 23, 2013, 08:33:49 am »

Ja litt flaks i uflaks skal der vel være.. Har du lager på lager eller skal jeg se i hyllen?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2155 på: mars 23, 2013, 08:35:37 am »

Ja litt flaks i uflaks skal der vel være.. Har du lager på lager eller skal jeg se i hyllen?

Tror muligens Jee har lager på sitt lager  Blunker
Hvis ikke så sjekk gjerne hva du har på lager.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2156 på: mars 23, 2013, 10:01:32 am »

Jeg har 1 lager liggende!så da trenger du bare 3 til:)
Loggført

Vw 1302
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2157 på: mars 23, 2013, 10:05:28 am »

Jeg har 1 lager liggende!så da trenger du bare 3 til:)

Blir nok å skaffe to sett. Finne fire som er like.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2158 på: mars 23, 2013, 12:43:53 pm »

Standard standard og standard?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2159 på: mars 23, 2013, 13:34:20 pm »

Ja ja
Loggført
Sider: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!