VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Filip/purity på februar 24, 2008, 18:45:20 pm



Tittel: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityfebruar 24, 2008, 18:45:20 pm
Jeg sitter å lurer på å bygge meg en større motor med "litt" mer krefter enn det som finnes i den originale 1300DP-motoren. Derfor lurte jeg på hvor vanskelig det er å få godkjent en boble med f.eks 80-100 hesters motor i?

Ser at CSP selger skivebremser TÜV-godkjent opp til 160 hester, må jeg da ha dette både fremme og bak, og så blir dette godkjent uten videre?

Prosedyren er selvsagt at man kontakter biltilsynet først ved alle slike ombygginger, så dette skal jeg selvsagt gjøre om jeg finner ut at jeg skal bygge motor.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: vidar eianefebruar 24, 2008, 18:54:30 pm
Med orginale boble skivebremser er det vel gitt godkjenning tett opptil 100 hk, stemmer ikke det? Forutsatt at du gjør som du sier lenger nede i tråden din.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityfebruar 24, 2008, 21:13:56 pm
Hvor lett/vanskelig er det å få godkjent opp til 100 hk med originale boble skivebremser, kontra for eksempel Kerschers sett som har TÜV-godkjenning?

Og holder det med kun skivebremser fremme (om jeg bruker originale boblebremser), eller må jeg ha bak også?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: vidar eianefebruar 24, 2008, 22:45:53 pm
Det finnes et papir for dette, sikkert noen som har det dokumentet liggende på pc`en.
Mener det er org skiver foran å tromler bak.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Splittbussfebruar 24, 2008, 23:21:06 pm
Det finnes et papir for dette, sikkert noen som har det dokumentet liggende på pc`en.
Mener det er org skiver foran å tromler bak.

min orginale 1967 1500 har org skivebremser fremme(org tromler bak) og er godkjent for 95 hk....sier de som har greie på det(unneberg), mulig møller har papir på det????

mvh
fredrik


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Magnus LHfebruar 24, 2008, 23:42:50 pm
Vurderer å skifte til skivebremser selv, og Møller har tidligere laget papirer til folk som bekrefter at en kan ha større motor i med vw skivebremser. Så om en får den til å lage et lignende brev til seg bør en stille ganske sterkt på BT.
Tar meg friheten til å legge ut brevet her.(uten navn)


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 25, 2008, 09:16:25 am
Kerscher sine sett har TÜV godkjenning på 136hk dersom du har kun fremsettet. Kjører du baksettet kan du få godkjent inntil160hk.
Ta en prat med ditt lokale biltilsyn på _forhånd_, samt husk at du må ha med bremsepapirer.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityfebruar 25, 2008, 11:50:33 am
Kerscher sine sett har TÜV godkjenning på 136hk dersom du har kun fremsettet. Kjører du baksettet kan du få godkjent inntil160hk.
Ta en prat med ditt lokale biltilsyn på _forhånd_, samt husk at du må ha med bremsepapirer.

Bremsepapirer som i bremsing av motoren/måling av motoreffekt?

Takk for alle gode svar :)


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 25, 2008, 14:05:40 pm
Ja, såvidt jeg har forstått får du kun godkjent det som faktisk bor i motoren, ikke den teoretiske maxen i TUV papirerene. Men det husker kanskje de som har vært gjennom denne prosessen bedre enn meg.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: H-1835mars 10, 2008, 20:15:48 pm
Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting >:( >:(


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: JTWEmars 10, 2008, 20:31:57 pm
Hvor har du dette fra? Ikke kritikk, men ønsker første-håndskilde.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Holmenmars 10, 2008, 20:59:19 pm
Vis det står noen steder så skal det stå her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html&emne=kj%d8ret%d8yforskriften&


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlmars 11, 2008, 08:43:04 am
Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting >:( >:(

Typisk en sånn utsang som har vært på høring, men aldri blitt noe av.. men ryktene sprer seg videre...
Fint om du kan referere til noe håndfast


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 09:01:10 am
Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: JSmars 11, 2008, 09:19:47 am
Tuf utøver på ingen måte absolutt makt. Men de FRITAR Biltilsynet for ansvar. De innrømmer gladelig selv at de ikke har kompetanse til å bedømme hva som er trygt og riktig på alt fra mopeder til vogntog.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 09:28:54 am
Tuf utøver på ingen måte absolutt makt. Men de FRITAR Biltilsynet for ansvar. De innrømmer gladelig selv at de ikke har kompetanse til å bedømme hva som er trygt og riktig på alt fra mopeder til vogntog.

Jaha - logisk nok. Ansvarsfraskrivelse. Med andre ord, bygg ivei, ta turen til Tyskland og TÜV og få skilter på bilen din?

Hvorfor har vi da bygget "ulovlige" biler i årevis?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Endre Dmars 11, 2008, 09:32:33 am
Man kan jo lure på hva som blir vektlagt ved godkjenning av økt effekt.. Er det prosentvis økning i forhold til originalt utgangspunkt, mengden og kvaliteten på sikkerhetsrelaterte modifikasjoner? Det må jo ligge en stor grad av skjønn til grunn for at en Ford Granada kjører med 1400 godkjente hk på norske skilter? - Hvor mye effekt har denne bilen originalt, og hvordan er den modifisert i forhold til effektøkning sammenlignet med en Boble med eksempelvis ca 200hk med ventilerte skivebremser rund baut, 4-punkts seler, forsterket understell etc? Jeg kan ikke med beste evne forstå at det skal kunne rettferdiggjøres at førstnevnte har "rett" til godkjenning og sistnevnte ikke. Klart det er nærmest umulig å lage en "regelbok" for hva som kreves - da ulike bilmerker/typer er svært forskjellige, men det kan da ikke være sånn at det som skal til for å få godkjenning er å imponere kontrollorganet?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Race-buggymars 11, 2008, 09:37:24 am
Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB

men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 09:48:25 am
Leverer CSP TÜV papirer på 5 x 205 skivesettet sitt? Isåfall for hvor mange hk?

Noe forundrer meg litt, hvorfor sliter vi amatører med å få godkjent 130+ hk i boblene våre når andre har fått godkjent et ukjent antall hk i sine biler?. Se på Lindvall og hans Caravelle med 1105hk og 1300Nm. Han sier at skilt ikke er noe problem ved å først vise den for TÜV får så å vise den for BT. Og jeg finner ingen grunn til å tvile på det når han har en godkjent Opel Rekord med 1000+ hk. Et annet eksempel er Mydland med 1400hk i sin Granada.

Er reglene uklare eller er det vi som er idioter? Hvor står det hvor mye bremsekraft bobla ha for å bli godkjent med f.eks 250hk? Eller betyr antall hk lite så lenge toppfarten ikke blir for høy? Og hvor høy toppfart er for høy for en boble? Noen har sagt 160 km/t til meg en gang. Og hvorfor forholder vi oss til BT hvis TÜV utøver absolutt makt? Er vi så late at vi ikke gidder å ta turen ned til Tyskland etter en lang byggeperiode eller sitter vi på gjerdet, tvinner tommeltotter og venter på at noen andre skal gjøre det først?

KJØR DISKUSJON OG KOM GJERNE MED FAKTA!

Mvh
BB

men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da

Joda - det stemmer. Men Caravellen er nybygd og skal få skilt til sommeren. Ikke noe problem iflg Lindvall selv. Hvorfor er det ikke noe problem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes en annen Caravelle i verden med 1105hk! Det er dette jeg vil ha svar på selv om han ikke har fått skilter på den bilen...... enda.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Anders Pedermars 11, 2008, 12:15:00 pm
finnes det noe tilsvarende dokument som det over fra vw for type 3 fastback?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Syncronautmars 11, 2008, 14:21:09 pm
men disse bilene er godkjent for noen år tilbake?,spes Opelen og Granadaen. bt har sikkert endret di reglene etter da
Det som er viktig i slike tilfeller er gjerne dato for første gangs registrering av kjøretøyet, ikke hva slags regler Vegdirektoratet har endret på de siste årene.

Jo eldre kjøretøyet er, jo enklere er reglene. Slik er det også i Tyskland...


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Der_Butzelmannmars 11, 2008, 14:24:28 pm
Dersom noen som kjenner Lindvall kunne spurt ham mer i detaljer om hvordan denne prosessen med visning / godkjenning hos TÜV i Tyskland gjøres, som igjen resulterer i "ok" fra BT i Norge, så hadde nok det vært av veldig stor interesse for oss andre "nisser" som bare sier "ok, nei vel" når vi spør BT om hva som går å få godkjent og hva som må til for å få det iorden her til lands.

Granadaen det refereres til er såvidt meg bekjent omfattende ombygd i forhold til orginalstand, og da er det ikke "bare" bedre bremser det er snakk om, som det i mange tilfeller blir hos oss.

Holmen kjenner vel til flere detaljer omkring Granadaen, og evt. hvordan dette en gang ble gjort for å få godkjent?

En annen ting, hvordan har f.eks Svenskene dette med å få gategodkjent ombygde bobler? Er det like trangsynt der som her, i steinrøysa?


[/quote]
Joda - det stemmer. Men Caravellen er nybygd og skal få skilt til sommeren. Ikke noe problem iflg Lindvall selv. Hvorfor er det ikke noe problem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes en annen Caravelle i verden med 1105hk! Det er dette jeg vil ha svar på selv om han ikke har fått skilter på den bilen...... enda.
[/quote]


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Syncronautmars 11, 2008, 14:36:32 pm
Etter 1.1.2008 Får man ikke godkjent en slik hk økning i det heletatt.. Er dette ikke gjort og godkjent innen nevnte dato, blir det slik som reglene er pr. i dag "aldri godkjent"..  Tyv har ingen ting å si..
Ring å hør...   
Vi lever i et nisseland når det kommer til slike ting >:( >:(

Typisk en sånn utsang som har vært på høring, men aldri blitt noe av.. men ryktene sprer seg videre...
Fint om du kan referere til noe håndfast
En annen side ved akkurat dette er jo at det du får høre dersom du ringer "din" trafikkstasjon, ikke nødvendigvis er forankret i lover og regler, men heller et slags forsøk på å unngå at folk kommer og forsøker å få ulike ombygginger godkjent. Som noen andre skrev her tidligere, TÜV og tilsvarende "kompetente uavhengige laboriatorier" fritar de trafikkstasjonsansatte for ansvar og da blir jo jobben deres nokså enkel...

Dersom en forsøker å sette seg i deres situasjon, og tenker over hva slags konsekvenser det kan ha å godkjenne noe som i verste fall setter menneskers liv i fare, så er det jo forståelig at mange blir møtt med et "nei" når de forsøker seg på noe.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Endre Dmars 11, 2008, 14:43:43 pm
Dersom en forsøker å sette seg i deres situasjon, og tenker over hva slags konsekvenser det kan ha å godkjenne noe som i verste fall setter menneskers liv i fare, så er det jo forståelig at mange blir møtt med et "nei" når de forsøker seg på noe.

På en annen side burde det være i myndighetenes interesse å få kvalitetssikret de ombygninger som eksisterer i størst mulig grad, da de selvsagt er klar over mengden biler som kjører med "ulovlige" modifikasjoner. Problemet er vel at de færreste som er i posisjon til å gjøre slike vurderinger er klar for/har muligheten til å ta kollektivt ansvar, men er mer opptatt av å feie for egen dør..


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Syncronautmars 11, 2008, 15:01:26 pm

En annen ting, hvordan har f.eks Svenskene dette med å få gategodkjent ombygde bobler? Er det like trangsynt der som her, i steinrøysa?

Svenskene har sikkert andre problemer! De har noe som kalles "amatörbyggt fordon", såvidt jeg husker, og der ser det i enkelte tilfeller ut som at de kan få tilnærmelsesvis hva som helst godkjent, men det gjør de nok ikke!

En fordel svenskene har er at veimyndighetene har tatt tak i det og i den grad de ikke sitter med kompetanse selv har de alliert seg med motororganisasjoner som kan hjelpe både myndigheter og bilhobbyister, såvidt jeg forstår. Og dette er litt av kjernen i problemet her i Norge slik jeg ser det, norske veimyndigheter kan generelt svært lite (når det gjelder ombygging av kjøretøy...) og er lite interessert i å lære mer. Heldigvis finnes det hederlige unntak som tør å ta ansvar, men i det store og det hele...

Dette er også et slags tveegget sverd, iom at "mindre endringer" som ikke er så lett å få øye på (men som kan være trafikksikkerhetsmessige "bomber") enkelt glir gjennom (fordi den generelle kompetansen og systemet er for dårlig), mens store ombygginger som kanskje øker trafikksikkerheten på kjøretøyet mange hakk, kan risikere å bli underkjent fordi ingen tør å ta på seg ansvaret som ligger i å godkjenne et ombygget kjøretøy! Fordelen (for oss) er da at noen av oss kan kjøre rundt med litt senket bil uten at dette er en godkjent ombygging fordi ingen bryr seg (og forhåpentligvis vil vi ikke komme ut for noe som gjør at det blir oppdaget, heller...), mens ulempen da kommer ved ombygginger som krever kompetanse for å vurdere trafikksikkerhet på det ferdig ombygde kjøretøyet...


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 15:27:45 pm
Dersom noen som kjenner Lindvall kunne spurt ham mer i detaljer om hvordan denne prosessen med visning / godkjenning hos TÜV i Tyskland gjøres, som igjen resulterer i "ok" fra BT i Norge, så hadde nok det vært av veldig stor interesse for oss andre "nisser" som bare sier "ok, nei vel" når vi spør BT om hva som går å få godkjent og hva som må til for å få det iorden her til lands.

Det er gjort selv om jeg ikke kjenner Lindvall. Forhåpentligvis kan han komme med hjelpsom info.

Hva dem gjør i Sverige aner jeg ikke og kan ikke se at det har noen relevans - med mindre Bilprovningen sine papirer er "like gyldige" som TÜV sine.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Holmenmars 11, 2008, 16:45:52 pm
At BT driver forskjellsbehandling er det ikke tvil om.
Mens andre får kjøreforbud for de de har lagt en logotekst øverst i frontruta,
blir Granaden godkjent med et gedigent luftinntak på panseret som man knapt ser over.

For de med tekst i frontruta argumenteres det med at det hindrer utsikten (for fugler?),
men i Granadaen har du ikke sjangs å se fotgjengere som skal over veien, men dette er OK ifølge BT.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Race-buggymars 11, 2008, 17:00:00 pm
på begynnelsen av 90 tallet hadde min bror en 1303s som ble godkjent med trimmet motor, men det sto ikke hvor stor motoren skulle hvere. det sto kun: godkjent med trimmet motor.
en tabbe fra bt? men i den tiden var bt mere opptatt av dekk og felger husker jeg


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Aremars 11, 2008, 17:39:34 pm
Vi bor i norge folkes. Det er som rubik's kube, vri og vend, fortsatt firkantet.



Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 18:11:54 pm
Nå er vi inne på noe som kanskje irriterer meg mest - forskjellsbehandling. Er dette beviselig så er det isåfall noe for rettsystemet og burde ikke være en vanskelig sak. Lover og regler skal være likt for alle, hvis ikke er dem til liten, eller ingen nytte. Jeg nekter å tro at det å få en bil godkjent eller ikke skal stå og falle på "hvem du kjenner" "trynefaktor" "treffe BT på en god dag" osv osv.

Det som står i vognkortet til Race-buggys bror er det samme som står i vognkortet til Granadaen vi snakker om - det står ikke noe hk tall i vognkortet. Ergo, han kan trimme så mye han vil.

Jeg vil ha regler og fakta - slikt må da finnes? Selv i Norge.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlmars 11, 2008, 18:21:57 pm
Desverre har vel BT lov å utvise skjønn... ergo.. trynefaktor og dagsform er desverre fullt mulig og lov...


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 18:51:53 pm
Desverre har vel BT lov å utvise skjønn... ergo.. trynefaktor og dagsform er desverre fullt mulig og lov...

Har dem det? lov til å utvise skjønn?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: wide5mars 11, 2008, 19:16:50 pm
At BT driver forskjellsbehandling er det ikke tvil om.
Mens andre får kjøreforbud for de de har lagt en logotekst øverst i frontruta,
blir Granaden godkjent med et gedigent luftinntak på panseret som man knapt ser over.

For de med tekst i frontruta argumenteres det med at det hindrer utsikten (for fugler?),
men i Granadaen har du ikke sjangs å se fotgjengere som skal over veien, men dette er OK ifølge BT.

Jeg fikk pes hos biltilsynet en gang for at jeg hadde ei pin-up kjærring hengende i speilet på en 66 mustang. Den måtte ned i ei hælvetes fart, for den sperra for utsikten, men at bilen var trimma, og hadde temmelig feit lyd, gjorde absolutt ingenting..
dro derfra temmelig forundret. he he.. Er helt enig i at det er merkelig at det er så jækla strengt når det gjelder boble. eller er det som tidligere nevnt: rykter og skremselspropaganda??


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Holmenmars 11, 2008, 21:18:10 pm
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.

Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: BeetleBugmars 11, 2008, 22:36:31 pm
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.

Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.

Scoopet er en ting - at han også har fullbur er en annen.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Speed-Demonmars 12, 2008, 00:13:31 am
For noen år siden var det en sak med noen ansatte på en trafikkstasjon som hadde mottatt bestikkelser for å se gjennom fingrene med diverse. De fikk sparken alle sammen.

Men tror det gikk en del rodder osv gjennom der de jobbet...

Poengterer at dette tar jeg på vagt minne, og dette har ingen ting med de bilene som er nevnt i tråden å gjøre.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Holmenmars 12, 2008, 07:21:05 am
Buret ble godkjent da dette forsatt var mulig å få godkjent. så den er grei. Men scoopet lukter det litt av.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Kormimars 12, 2008, 11:05:10 am
Har ikke denne Granada-duden familie i biltilsynet?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityapril 16, 2008, 18:07:29 pm
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlapril 17, 2008, 08:12:39 am
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.

Du starter en dialog med biltilsynet i stedet for med oss(men informer oss gjerne underveis) og ringer csp i tyskland og sier du vil ha csp/kerscher skrivebremser foran med TÜV papirer. De er godkjent for 136hk som burde holde i ditt tilfelle.
Viktigste her er vel uansett dialogen med biltilsynet.
Som Øyvind Haraune tidligere har nevnt har han fått godkjent en subaru turbo motor i sin bil så da bør det duge greit å få godkjent mindre motor også :-)
Du får TÜV papirer på 136 ved å sette på kerscher skivesett foran, 160hk hvis du setter på foran/bak evt. enda mer dersom du kjører det settet som er dyrere med større calippere som Øyvind Haraune har på sin bil.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityapril 17, 2008, 09:04:34 am
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.

Du starter en dialog med biltilsynet i stedet for med oss(men informer oss gjerne underveis) og ringer csp i tyskland og sier du vil ha csp/kerscher skrivebremser foran med TÜV papirer. De er godkjent for 136hk som burde holde i ditt tilfelle.
Viktigste her er vel uansett dialogen med biltilsynet.
Som Øyvind Haraune tidligere har nevnt har han fått godkjent en subaru turbo motor i sin bil så da bør det duge greit å få godkjent mindre motor også :-)
Du får TÜV papirer på 136 ved å sette på kerscher skivesett foran, 160hk hvis du setter på foran/bak evt. enda mer dersom du kjører det settet som er dyrere med større calippere som Øyvind Haraune har på sin bil.
Mine tidligere erfaringer med Biltilsynet er at ting som regel tar veldig lang tid, så da tenkte jeg at jeg skulle høre litt rundt her i forveien (men skal selvsagt ta kontakt med dem også).

Jeg satser på at jeg ikke får mer enn 136 hester, jeg regner med at dette er målt på bakhjulene? Hvor mye effekttap kan jeg regne med fra motor til ned i asfalten? Satser på å kjøre med 1300S kasse, og noenlunde normale dekk/hjul (men dette er ikke bestemt enda).


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Trond Dahlapril 17, 2008, 09:36:46 am
Treg prosess eller ikke, det er biltilsynet som må godkjenne hestene så jeg mener den dialogen er det viktigste her.
Det og dokumentasjon. På bremser og på hester.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: notchbackapril 17, 2008, 09:48:36 am
finnes det noe tilsvarende dokument som det over fra vw for type 3 fastback?

Nei.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Pål Aapril 17, 2008, 10:39:32 am
De som er satt til å vurdere og evt godkjenne ombygninger har helt klart et regelverk å forholde seg til. Dette regelverket gjelder for alle og skal forvaltes slik at forskjellsbehandling ikke skal skje. Hovedhensynene de skal ivareta er blant annet sikkerhet, forsvarlighet og samfunnshensyn (ex. støy, forurensning og avgifter).
Det er ikke noe forskjell i juridisk forstand på å få godkjent dette og å få en byggetillatelse for en garasje...
Det som er "problemet" er at det er opp til den enkelte å vurdere og avgjøre hva som er sikkert, forsvarlig osv. Her kommer mye personlig skjønn inn i bildet. det vil jo ha mye å si hva vedkommende har av kunnskaper. Videre KAN de kreve dokumentasjon på ALT de vil, så her er det rom for å være "grei" og "vrang".
Man bør være bevisst på dette og innse at en godkjenning av ombygd bil får man først når vedkommende er overbevist om at alle krav til sikkerhet osv er oppfylt. Ergo; snakk med vegvesenet, vær i forkant med hva man må dokumentere og ha en saklig diskusjon hele veien. 


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: erikaaapril 17, 2008, 10:58:03 am
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).

De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: overlandapril 18, 2008, 11:59:03 am
Når det gjelder modifisering av biler så må man spørre seg om toppfarten øker.  Bremser og kjøreegenskaper er tilpasset toppfarten bilen kan ha som original.  Om man velger å sette inn en motor på f.eks. 150hk i bobla, uten at man har laget et turtallsvidunder, og gearkassa er den samme, ja da har ikke toppfarten øket nevneverding.  Da trenger man heller ikke å modifisere med bedre bremser osv. (selv om jeg sterkt anbefaler dette!).  Denne argumentasjonen har jeg kjørt ovenfor BT og fått godkjent V8 i en bilmodell om aldri har hatt en slik motor (eller slik ytelse).  I bilen er utvekslingen, og derav toppfarten, den samme.  kanskje noe å forsøke seg på?  funket for meg i alle fall..


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: Filip/purityapril 20, 2008, 16:25:05 pm
Når det gjelder modifisering av biler så må man spørre seg om toppfarten øker.  Bremser og kjøreegenskaper er tilpasset toppfarten bilen kan ha som original.  Om man velger å sette inn en motor på f.eks. 150hk i bobla, uten at man har laget et turtallsvidunder, og gearkassa er den samme, ja da har ikke toppfarten øket nevneverding.  Da trenger man heller ikke å modifisere med bedre bremser osv. (selv om jeg sterkt anbefaler dette!).  Denne argumentasjonen har jeg kjørt ovenfor BT og fått godkjent V8 i en bilmodell om aldri har hatt en slik motor (eller slik ytelse).  I bilen er utvekslingen, og derav toppfarten, den samme.  kanskje noe å forsøke seg på?  funket for meg i alle fall..
Dette hørtes interessant ut, jeg får se hva de sier når jeg stikker oppom biltilsynet.

Hvordan blir det med års-/vei-avgift og forsikring på bilen når den er ombygd slik? Jeg regner nesten ikke med at jeg kommer unna med veteranforsikring lenger da...


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: JSapril 20, 2008, 20:37:39 pm
Det spørs på selskapet. IF godtar det ikke, Storebrand godtar f.eks.


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: sandvik996ttoktober 11, 2010, 20:02:58 pm
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).

De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.

Løfter en gammel trå !  Hvordan gikk dette ?


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: trimcooktober 11, 2010, 22:44:35 pm
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.

Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.

Må jo si jeg ble overasket da EBB stakk rett ifra denne bilen på street legal i Kristiansand for 3-4 år siden. Hørte spikeren si det var 1700 hk under panseret på Granadaen, men det holdt med en gammel Folkevognmotor  ;D


Tittel: Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
Skrevet av: erikaaoktober 11, 2010, 23:39:14 pm
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).

De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.

Løfter en gammel trå !  Hvordan gikk dette ?

Langtidsprosjekt dette  :) Ikke skjedd så mye siste tiden.