Sitter akkurat nå og vurderer om jeg skal selge min kjære VW-buss. Det står mellom det og full oppussing.
Bilen har en fantastisk historie! Fra den på 70-tallet kjørte trofast rundt i en av fjordene ved Bergen og plukket opp skoleunger til den ble filmstjerne i den norske filmen "Rovdyr" i 2007. Samme år som den "gikk til filmen", kjørte jeg bussen gjennom hele Europa og ned til Italia hvor jeg bor nå. I Italia har Transporteren kost seg på road-trip'er i vindistriktene og ved den italienske riviera Den har også vært følgesvenn til en rekke rockekonserter og festivaler. Ellers har bilen vært veldig pålitelig og vært i nesten daglig bruk de siste årene (bl.a. til og fra jobb i romindustrien og prosjekter med den Indetnasjonale Romstasjonen. Bilen er kjendis også i dette miljøet!).
I forrige uke stoppet bilen pga. noe som jeg mistenker å være et gåent stempel. Ellers er mekanikken grei siden jeg har fulgt opp bilen med jevnlig service. Det mest alvorlige med bilen er omfattende rust. Spesielt i hjulbuene.
Den som evt. ønsker å kjøpe denne spesielle bilen, er kanskje en eventyrer (som meg) som kan se for seg å kombinere en tur til Italia med bilkjøpet Evt. kjøper må være dedikert og ha kjærlighet for denne typen bil slik at han kan skrive videre på historien om den gode vennen.
Bilder og flere detaljer til dem som er interessert. Imens kan dere ta en titt på bilen i denne youtube linken:
Motoren på min 1,6 1976 T2 "hopper", fusker, drar dårlig til tider samt at det smeller og dundrer (ettertenning mm). Den har hatt problemer med en sylinder før. Noe jeg fikk retta oppganske godt i fjor. Men nå er det på'n igjen...
Spm. 1: Om det er en sylinder, lønner det seg å reparere eller kjøpe ny motor?
Spm. 2: Hva ligger prisene på mht. en nyoverhalt motor til min T2? Jeg har snakket med flere og de sier at man kan få gode VW-motorer til noen få tusenlapper (rundt 5000 kr). Hva er deres erfaringer? Noen som har motor å selge?
Er det ikke like greit å bytte hele bensinpumpa da (den koster jo ikke mye), eller bør det holde å pusse pumpestaget? Hva med kommentaren fra mekanikeren om membranet i pumpa? Noen som kjenner til dette? Har han et poeng, eller er han på bærtur?
Men skulle ikke problemene dukke opp når som helst hvis det var slanger eller tett sil da? Hvorfor kjører bilen greit 2 x 3 mil hver dag uten problemer, men så snart turen varer i 1,5 timer har jeg problemer...? Hvorfor blir motoren så varm???
Hva er "solenoiden"...? Kanskje problemet går over når børstene blir reparert/byttet? Evt. hele starteren?
Håper uansett noen kan si mer om pumpeproblemet, siden jeg er relativt ny i faget. I tillegg bor jeg i Italia og det er ikke så greit å diskutere fagspråk på et fremmed språk (selv om jeg kan italiensk relativt godt).
Ser ut til at mitt problem ligner litt på innlegget til "Problemer med 58-modell". Har lest gjennom svarene til ham og blir ikke helt klok. Løs bensinpumpefot, pumpepinne, forgasser, tenning, coil... Ikke så entydige svar egentlig. Men at det kan være noe med bensinpumpa er vel rimelig å tro... Også min starter igjen når den har blitt kald.
Jeg kjører min 1976 modell (1,6 l.) hver dag uten problemer. Men turer på over en time har blitt et problem i det siste. Motoren lugger litt (som om den "dør" litt/mister kraft) mens jeg ligger i konstant fart. Slik kan jeg fortsette lenge, men så snart jeg stopper får jeg ikke start igjen. Oljelampa lyser, men absolutt ingenting skjer når jeg vrir rundt nøkkelen. Noen ganger får jeg umiddelbart start igjen med puffhjelp, andre ganger ikke. Da virker det som om motoren ikke får bensin.
Det ser ut til at problemet er todelt. På lange turer slutter startermotoren og virke rett og slett fordi børstene er slitt (tror jeg...). Hvorfor dette bare skjer på "lange" turer, er et annet mysterium. Hvorfor motoren lugger når den blir skikkelig varm og hvorfor jeg ikke får start igjen i det hele tatt når jeg stopper, er det store spørsmålet her.
Min mekaniker hentydet at membranet i bensinpumpa ikke fungerer godt og at dette blir forverret når motoren blir varm. Men hvorfor blir motoren i det hele tatt så varm? (Bakre støtfanger blir glovarm). Mekanikeren foreslo også at kondensatoren kunne være en årsak. En annen ting jeg har merket, er at det lukter mer og oftere bensin inne i bilen.
He-he, jeg la ut på en 2000 km lang tur fra Trøndelag til Italia i mellomjula 2007 med min 1976 T2. Det eneste jeg hadde med meg av verktøy var et kryss og jekk som ikke passet... Det gikk knall-bra!
Bruker du bilen til daglig og er du trygg på den? Hvis ja, tor jeg det beste du kan gjøre er kun å ha med deg NAF-medlemsskap evt. informere seg om de ulike redningsselskapene du kan ringe til i de ulike landene du skal gjennom. En gammel VW er som regel enkel å reparere for fagfolk med verktøy:)
Ha tro på at det går bra, så går det bra! Om det blir en stopp, er det sannsynligvis verdt det:) Hvem vet hvilke mennesker du møter? Spennende. God tur!
Takk RZR-Andy! Det er slike erfaringer jeg var ute etter Både positive og negative selvsagt. Så takk til deg også JS. Totalt gir dette meg et bedre beslutningsgrunnlag. Jeg er selvsagt klar over fallgruvene, men trenger litt hjelp til å navigere. F.eks. navn på renomerte verksted. Det finnes sikkert både superproffesjonelle og luringer der også (som i Norge og i Italia...).
Riktig pris...? Ja, det kommer alt an på. 25k for en blank bil som holder ett år er for mye mens 40k for et arbeid som holder er vel anvendte penger
Jeg har bodd i Italia i over fire år og Italia er ikke et billig land lenger! Det er faktisk et av de dyreste i Europa. Tjenester er riktignok fortsatt mye billigere enn i f.eks. Norge.
Jeg har nettopp vært inne hos en karrosserimaker og fått et overslag. Bilens fire hjulbuer/-brønner er gjennomhullet og det er noe småtteri nederst på dørene etc. Under er den ok, men det må til litt sveising, bytte av jekkpunkter og nyt lag med plast mm.
Jeg har fått tilbud på 2000 euro for å fikse alt under helt opp til nederst på dørene. Dette inkluderer arbeid, deler, lakk.
Verkstedet anbefalte meg å ta hele bilen på en gang. Dvs. full shining fra bunn til topp med hellakkering, bytte av vinduslister etc. For dette (inkl. "understellsjobben jobben nevnt over), stipulerte de en pris på mellom 4-5000 euro. Ikke ille sammenlignet med norske priser, men hvis dette kan gjøres for 2500 euro i f.eks. Slovenia....
Det må da være noen i dette forumet som har gjort noe ligninde og som kan dele noen erfaringer/råd?
Her er noen bilder av en 411 Variant, 1971 mod. fullstendig renovert i Slovenia i 2006 (jeg synes dette er interessant!):
Min 1976 T2 har en god del rust og etter flere tips om gode resultater (både teknisk og økonomisk), vurderer jeg å få den fixet opp i et tidligere "østblokkland" som Polen, slovakia eller Slovenia.
Jeg lurer på om det er flere som har erfaring med dette og som kan anbefale spesifikke verksted i noen av disse landene. Er det neoen som er spesielt gode på VW? Slovenia er et meget interessant land for meg siden det ligger nært Italia hvor jeg oppholder meg akkurat nå.
Her er en lenke fra et annet forum. Den omhandler erfaringen en fyr med en Toyota Landcruiser har hatt med dansce Polcar og polsk oppussing: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=12003
Supert! Ja, bor for tiden i Italia, men kanskje jeg kan prøve å finne en mulighet til å få det fraktet nedover, hentet det e.l.
-Ikke pakket ut, betyr det at det aldri har vært brukt, eller at du aldri har brukt det? -Er det originalt fra 70-tallet eller en nyere reproduksjon? Hvilken farge har det/er det i god stand? -Hvor stort/tungt er det pakket? -Kan du antyde en pris? -At du ikke gidder, betyr det at du ikke gidder å emballere det og "drasse" det til posthuset?
Takk for grundige opplysninger Andy Det er en 1976 mod. T2 det er snakk om her (den røde i det lille bildet). Jeg skal ta et par bilder og legge inn. Nok et godt tips!
Godt sørsmål, lurer på det samme selv da det knirker godt når jeg regulerer på gasspedalen under kjøring ('76 T2). Clutch-wiren har nettopp røket, og tenkte at det kunne være et signal. Ble redd gasswiren kanskje kunne ryke snart den også. Kanskje like lurt å bytte...?
Det er helt klart at sandblåsing og full pakke er den beste løsningen! Men så kommer faktoren tid og penger inn. Er det mulig å få til en god jobb med å ta det mest nødvendige først for så å gjøre resten etter hvert? Hva med å skjære hull i gulvet der trengs og så sveise gjen etterpå, er det en løsning?
Hva med spørsmålet om hjulbuene, må jeg kjøpe originale deler til midre synlige steder som indre hjulbue etc, eller kan dette tilpasses manuelt?
1) Alle 4 jack-punktene/"outriggers" er gjennomrustet (eller heter det traverser på norsk?). Karosserivekstedet advarer meg mot å å bytte disse delene siden rusten bare vil pre seg til andre deler. De sier også at gulvet må ut for å komme skikkelig til og for at ikke interiøret skal ta fyr under sveising. Personlig tror jeg det skal gå an å skjære ut de dårlige delene og tilpasse de nye. Bør center-delen av "traversen" (cross-member) byttes med det samme, eller er ikke det nødvendig om den ikke er gjennomrustet?
2) Begge fremre hjulbuer har mye rust og de må byttes. Er det nok å gå til innkjøp av ytre carosseridel. Går det greit å fixe mindre synlige deler eller bør jeg kjøpe med ferdigfabrikerte steg og indre deler med det samme?
Svar på spørsmålene og generelle gode råd til problemstillingen trengs NÅ
Takk for tipset Har nå kjørt med den reparerte løsningen en uke og det virker som om wiren har blitt litt slakkere (i tillegg til at jeg har blitt vant til den), og synes det fungerer greit. Den nye wiren har kommet og ligger nå trygt forvart i bilen som reservedel;)
Clutch-wiren røk i forrige uke på min '76-mod. Har ikke funnet ny del og har derfor byttet ut selve wiren med en ny og festet den i endedelene på beste måte (uten at jeg har kompressutstyr). Noen som har noen kommentarer til dette...? Hvor lenge det kan holde osv. Mekanikeren jeg snakka med så det kunne holde i 20 år, og kanskje ikke... Har bestilt ny original-wire som reserve. Clutchen fungerer greit, men den virker vel stram. Må bruke en del krefter på å trampe den ned, og den pedalen kommer i retur ganske så sprettent
Jeg har nettopp sendt ham en mail, så er det bare å vente på et informativt svar
PS! Har spurt om dette før i div sammenhenger, men er det noen som vet om det er produsert moderne bilradioer/stereo med USB-port, CD osv. i retro utseende?