mai 02, 2024, 19:27:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Formula vee på veien igjen. Dyrt, vanskelig, vondt men lykkelig!  (Lest 1880 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 10, 2009, 21:41:58 pm »

Gledet meg nesten et helt år til å komme med egen bil på SCC09. Nybygd 1915 motor, hengerfeste, -77 Camptourist, fri fra jobb og det var sol.
Når jeg møtte de andre i klubben 10km hjemmefra, begynte helvete Flau . (EDIT: Ikke på grunn av jeg møtte dem  Blunker )
Fikk mye hjelp fra klubbkompiser, noen kjørte å kjøpte tennplugger, en kom fra Egersund som mekaniker.
Fant ikke feilen, virker som bilen går på 3,5 sylindre. Kjørte på trass videre. Kom til Flekkefjord, problemet ble verre. Konfererte med motorbygger, han ville ikke gå god for motor/garanti om jeg fortsatte. Ingen verksted i Flekkefjord kunne hjelpe.

Kjørte hjem, skrudde 12 timer i strekk. Kompresjon ok, bensintrykk ok, dyser ok, nye plugger, nye pluggledninger, men samme problem. Kastet inn håndkle på natta, sov et par timer og dro til SCC uten bil.

Når jeg kom hjem fra SCC, orket jeg ikke kikke i garasjen. La driten stå. Tenkte etterhvert at jeg kjøpte jo egentlig ei gammal boble for kosen.

Valgte en annen innfallsvinkel etter noen uker: Jeg skal kose meg på vei for å få bilen i orden.
Satte i gang i en ende, brukte god tid, hadde jeg ikke råd til de gode delene, ventet jeg til det kom inn mer cash.
Renset forgasserne og overhalte med gode deler. Kjøpte flere dyser. Monterte sammen og startet opp, akkurat samme problem.
Da fjernet jeg all bensintilførsel. Satte inn Facet Red Top, Filterking regulator med kalibrert manometer(!) og prøvde å starte igjen.
Samme feil. Da sjekket jeg tenningssystemet, fant en liten sprekk i fordelerlokket på 009`en. Det resulterte i at jeg fjernet alt som hadde med tenning å gjøre, sammen med drivakslingen og shimsene til fordeler. Satte inn Electromotive DIS, reimhjul fra Scat med triggerhjul, magnetsensor og de dyreste tennkablene jeg fant, nye plugger, og 6kvmm strømforsyning til tenning gjennom relè.
Etterhvert som jeg trengte verktøy, kjøpte jeg det. Har nå synkroniseringsverktøy, tenningslampe og større verktøysett fra Bacho.
Mens jeg ventet på deler fra junaiten, fikk jeg fikset varmen i bilen, nye heater controll kalbler og heater tubes. Lakkert litt doghouse og fyrte på et kromsett som skulle matche det blanke Scat reimhjulet.

I DAG fyrte jeg opp motoren med alle delene montert. ENDELIG var det i orden. Antageligvis var årsaken til hele skiten en sprekk i fordelerlokket, et lokk som du kan få ned i 35 kroner på ebay. Jeg har nok brukt over 10.000.- i nye deler for fikse det. Men driter i det. Motoren er full av gromdeler og går veldig bra, og selv om det har kosta, har ungene hatt varme klær og mat mens jeg har holdt på  Gliser Happy End!
« Siste redigering: oktober 10, 2009, 23:47:31 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2009, 21:55:50 pm »

Jeg sier som deg:
Sitat
Dumt å angre på noe du ikke har gjort...

Nå har du bygget motor iallefall =)
Loggført

... it's an adiction ... 
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 10, 2009, 22:03:11 pm »

Jeg sier som deg:
Sitat
Dumt å angre på noe du ikke har gjort...

Nå har du bygget motor iallefall =)
Kåre Andersen har bygget motor, og vi brukte om igjen en del deler fra den gamle. Blant annet tenningsanlegget  Blunker
Så motoren som han bygget er fin, og nå er det bare gode deler på utsiden og  Gliser
« Siste redigering: oktober 10, 2009, 23:48:06 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 12, 2009, 14:41:42 pm »

Når enden er god, er allting godt, er det ikke så man sier??  Gliser

Kjekt å høre at motoren er i fin form igjen, nå krysser jeg fingrene for at du får den med på SCC 2010!!  Glad
Eller kanskje vi får se den i Bergen til våren??
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 12, 2009, 18:42:48 pm »

Flott at du omsider fant feilen. Godt det ikke var internt problemet lå.
Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 14, 2009, 07:35:20 am »

Når enden er god, er allting godt, er det ikke så man sier??  Gliser

Kjekt å høre at motoren er i fin form igjen, nå krysser jeg fingrene for at du får den med på SCC 2010!!  Glad
Eller kanskje vi får se den i Bergen til våren??
Bergen står høyt på lista ja. Er forresten noen turer til Bergen gjennom høsten, studerer der. Satt på hotellrommet for et par helger siden og tenkte: Ahh.. så mye bedre det hadde vært å sitte på en skitten felg på Krankhaus  Blunker .. Så kunne jeg lyge noen vw historier  Gliser.. Og høre andre sine.. Men jeg har forelesning hver morgen kl. 09:00, så det er sikkert greit at jeg holder meg på hotellet...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 14, 2009, 07:41:16 am »

Flott at du omsider fant feilen. Godt det ikke var internt problemet lå.
Jeg var fast og bestemt fra starten at jeg ikke skulle skylde på motorbygger før jeg fant ut hva som var feil. Og målte kompresjon, + kontrollerte at det var ventilklaring på alle ventiler. Ingen mekanisk ulyder. Det som lurte meg lenge, var at bilen gikk akkurat likt uansett om pluggledning til syl1 var på eller av... Brukte derfor ekstra tid rundt den ene sylinderen. (Falsk luft, ventiler, dyser, plugger, ledning, forgasser) Uansett, bilen går skikkelig godt, men trenger hjelp av noen med peiling til å stille tenning før jeg begynner med dysinga igjen.
Har og kjøpt 32mm halsringsett (Weber) jeg vil prøve på før jeg begynner å dyse. Og så blir det inn til EBB for dyno.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 14, 2009, 07:48:52 am »

Flott at du omsider fant feilen. Godt det ikke var internt problemet lå.
Jeg var fast og bestemt fra starten at jeg ikke skulle skylde på motorbygger før jeg fant ut hva som var feil.
Voksent og fornuftig av deg. Så det var litt andre kommentarer som kom på et annet forum...

...Og så blir det inn til EBB for dyno.
Blir spennende med dyno da, håper du deler resultatet med oss denne gangen også :-) Blir spennende å se hva du får skviset ut og hvor langt over 100 tallet du kommer. Var vel 97 sist og 155nm?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 14, 2009, 07:52:06 am »

86,4 på hjula ja, omregnet til 97. Klart jeg deler  Blunker  Er redd kanskje dreiemomentet faller med 32mm ringer, men tror effekten øker. Har satt turtallsperre på 6500 og den drar hele veien dit.. Sist dro vi til 5500... (kan stille trinnløst fra 5500 til 8000)
« Siste redigering: oktober 14, 2009, 07:54:32 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 14, 2009, 08:30:18 am »

Ingen vits å stoppe før effektkurven dropper ;-)
Let it rip!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 14, 2009, 08:35:38 am »

To tomler opp for din måte å takle motgangene på. Godt å se at du ikke automatisk skyter motorbygger og at du er i stand til å se det positive i situasjonen ,selvom det ble dyrere enn kun å bytte ett fordelerlokk.
Har selv vært involvert i feilsøking på en gullmotor for endel år siden (1835 Gjesltland) som hadde periodiske spasmer. Etter mye greier viste det seg at det var coilen som var syndern. Og vi som trodde at en coil enten funket som den skulle ,eller ikke i det hele tatt...
Loggført

Seaside VW Klubb
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 14, 2009, 09:22:35 am »

Når jeg traff deg en av nettene på SCC var du ikke mye deppet  Osteaktig
Godt at du fikk orden på god motoren etter mye om og men, gleder meg til å se, høre og prøve den.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 14, 2009, 17:36:32 pm »

Tror ikke jeg visste jeg hadde bil, de nettene på SCC  Øyerulling ....
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!