erikaa
|
|
« Svar #1080 på: desember 10, 2011, 20:56:52 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1081 på: desember 10, 2011, 21:16:55 pm » |
|
Når fyker du til Stavanger Håkon? Skal jeg svinge innom med det nye prosjektet ditt en av dagene? Ikke sett deg på Hop i det siste... Selv om du har fått deg nye venner får du lov til å komme innom verkstedet vårt! Har hatt veldig lyst til å komme innom, men har vert på skolen 7 dager i uka 12 timer hver dag i 3 uker snart.. Kommer innom på tirsdag. Vi tar motoren rett over nyttår, liker ikke å ha noe verdifullt stående på skolen uten tilsyn. Får også veldig mye fritid i januar-mars da dama skal til England for studie... (og da skjer det jo aldri noe spennende i heimen) edit: Har også bemerket meg at det virker som om stempel ringene begynner å bli bra innkjørt, har ikke lenger noe oljedamp ut åndingen og det med kun et filter rett på original boksen, i starten stod dampen i alle retninger og griset til.
|
|
« Siste redigering: desember 11, 2011, 01:17:54 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1082 på: desember 12, 2011, 16:49:01 pm » |
|
Damn, på langturen i dag begynte bilen å jokke uten min hjelp igjen. Gikk bak og tok en titt på coilen og fant den egentlige feilen.... Viste seg at pol kontaktene på coilen hadde løsnet... Så nå er det grønne skoger igjen, og driver akkuratt å bytter bremseslanger. Må desverre bestille riktige bremse sylindere bak så det får vente på seg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1083 på: desember 14, 2011, 23:22:48 pm » |
|
Har innsett at eg må slutte å terge på meg bmw'er nå... Har de to siste dagene terget på meg to bimmere, en halvgammal 525 (trolig med en 2.8 motor) og idag en meget ny 530. Ende begge gangene med at eg stoppet leken lenge før dem og var ikke tvil om hvem som akselererte best. (Den første holdt på å skli av veien og den andre var nær å treffe en annen bil)Merker godt at motoren har fått brent seg ren etter den håpløse tenninga eg hadde. Og har blitt utrolig glad i motoren, er en fryd å putre rundt på lavt turtall og lite gass og har nå etter siste fiks blitt bra sprek. Har også til nå ikke hatt noen problemer med girkassen, så virker som om enten kassen er sterk eller at motoren er svak. Men må virkelig få hevet bilen og gleder meg til å få laget cup stager i ferien, for makan til hjulhopp når eg spinner har eg ikke opplevd før. Men skal ærlig innrømme noe Trond sa tidelig, begynner allerede å bli alt for vant til motoren og har veldig lyst på noe sprekere til våren. Så får se hva som skjer, vet i alle fall at motoren skal ut igjen til våren for å endre på noen småting og fiffe opp selve motor rommet. Noen som har noen formening om en msd 6al boks er verdt å kjøpe? Den eg hadde innom for lenge siden ende jo hos formula vee, men ser at dem selges for rundt 700 kr på ebay, resten av tenninganlegget står jo fint i stil med 8 mm ledninger, pertronix "stift" og flametrower coil. Ser at folk har blitt veldig fan av raptor kam...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1084 på: desember 15, 2011, 00:00:54 am » |
|
Sitter å funderer litt... Etter å ha endelig fått kjørt litt lengre turer og fått motoren til skikkelig temp så synes eg oljetrykket ved lav tomgang (500-700) er i minste laget. Da snakk om 7 psi, dette er mest trolig pga alle olje moddene, og tenker også at det kanskje er litt av grunnen til at oljen bruker lang tid på å bli varm, da oljesystemet virker jo slit at olje blir sendt vekk fra kjøleren ved høyt trykk (er vel ett sted mellom 60-80 psi) mitt trykk er så å si aldri over 60, annet en de første 5 minuttene, så kanskje det hadde gjort seg med en større pumpe.. Har ikke lyst til å gå opp til 30, man heller noe ala 28 mm, så hva med å kjøpe en 30 pumpe og frese den ned litt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #1085 på: desember 15, 2011, 00:55:20 am » |
|
Må du kjøre 500 rpm på tomgang da? Hva har du på f.eks 900?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1086 på: desember 15, 2011, 01:16:54 am » |
|
Trond, det er for enkelt. Dalland er en slik en som fyller husmaling i hagesprøyta med ei dyse ned på kosten for å male ei stripe på fuglebrettet. (Innovativt, men kanskje unødvendig komplisert)
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2011, 01:18:55 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1087 på: desember 15, 2011, 09:50:52 am » |
|
Må du kjøre 500 rpm på tomgang da? Hva har du på f.eks 900?
Er bare når motoren er god og varm og eg løsner ut på så lavt turtall at den dupper litt, da hender det at olje lampa blinker litt. Er bare for å ha noe pirke arbeid. FV: ja godt sagt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
|
« Svar #1088 på: desember 15, 2011, 09:53:57 am » |
|
Trond, det er for enkelt. Dalland er en slik en som fyller husmaling i hagesprøyta med ei dyse ned på kosten for å male ei stripe på fuglebrettet. (Innovativt, men kanskje unødvendig komplisert)
Du Formula er jo litt andre enden da... Du er en slik som tar Mr. bean metoden ved å fylle sprengstoff i malerspannet å fyrer av bare du skal ei list
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #1089 på: desember 15, 2011, 10:18:42 am » |
|
Min erfaring (spesielt på mc, riktignok) er at for lavt turtall kan ta knekken på kamaksel, veivlager og evt andre ting, pga dårlig trykk og flow. Bruk høyere tomgang, er mitt tips også.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1090 på: desember 15, 2011, 13:13:28 pm » |
|
Har tenkt litt tidligere på det der med oljetrykksmåler.. Egentlig skal det være nok med ei original giver med lampe, enten er det oljetrykk eller ikke. Livet hadde nok vært enklere om vi ikke hadde visst så mye..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1091 på: desember 15, 2011, 14:26:01 pm » |
|
Har innsett at eg må slutte å terge på meg bmw'er nå... Har de to siste dagene terget på meg to bimmere, en halvgammal 525 (trolig med en 2.8 motor) og idag en meget ny 530. Ende begge gangene med at eg stoppet leken lenge før dem og var ikke tvil om hvem som akselererte best. (Den første holdt på å skli av veien og den andre var nær å treffe en annen bil)Merker godt at motoren har fått brent seg ren etter den håpløse tenninga eg hadde. Og har blitt utrolig glad i motoren, er en fryd å putre rundt på lavt turtall og lite gass og har nå etter siste fiks blitt bra sprek. Har også til nå ikke hatt noen problemer med girkassen, så virker som om enten kassen er sterk eller at motoren er svak. Men må virkelig få hevet bilen og gleder meg til å få laget cup stager i ferien, for makan til hjulhopp når eg spinner har eg ikke opplevd før. Men skal ærlig innrømme noe Trond sa tidelig, begynner allerede å bli alt for vant til motoren og har veldig lyst på noe sprekere til våren. Så får se hva som skjer, vet i alle fall at motoren skal ut igjen til våren for å endre på noen småting og fiffe opp selve motor rommet. Noen som har noen formening om en msd 6al boks er verdt å kjøpe? Den eg hadde innom for lenge siden ende jo hos formula vee, men ser at dem selges for rundt 700 kr på ebay, resten av tenninganlegget står jo fint i stil med 8 mm ledninger, pertronix "stift" og flametrower coil. Ser at folk har blitt veldig fan av raptor kam... Betyr dette at det ikke blir bremsing av denne motoren før den blir bygd om igjen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1092 på: desember 15, 2011, 16:33:04 pm » |
|
FV: Joda det er jo på en måte nok, men hva hvis du får et problem som gjør at du bare har 10psi ved høyt turtall (eks overtrykks ventilen har hengt seg) Eller motsatt, du har alt for høyt trykk, og skjønner ikke hvorfor oljen blir så varm (bypasser kjøleren)... Espen: Bremsing er ikke planlagt før til våren, å gjøre litt små potel med motoren tenkes i januar/februar og tar bare noen få dager.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1093 på: desember 15, 2011, 17:04:53 pm » |
|
FV: Joda det er jo på en måte nok, men hva hvis du får et problem som gjør at du bare har 10psi ved høyt turtall (eks overtrykks ventilen har hengt seg) Eller motsatt, du har alt for høyt trykk, og skjønner ikke hvorfor oljen blir så varm (bypasser kjøleren)... Espen: Bremsing er ikke planlagt før til våren, å gjøre litt små potel med motoren tenkes i januar/februar og tar bare noen få dager. Men du skal altså gjøre efekt forbedringer? Synd for da får vi ikke vite om dine anntagelser stemmer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1094 på: desember 15, 2011, 18:34:14 pm » |
|
Blir ikke noe bytte av kam aksel eller noe sånt, blir mest kosmetisk ting i motor rommet og finne utav en veldig liten lekasje. Skal også få byttet en pinbolt og ta å match porte toppen med innsuget litt bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1095 på: desember 15, 2011, 18:36:48 pm » |
|
Er spent på å se hva som bor i denne maskinisten! Tipper på 130+- hk ved svinghjulet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #1096 på: desember 15, 2011, 20:28:44 pm » |
|
kjøre du bilen te stavanger i rom julå? friste å spandera på deg en effekt måling... har gode kontakter så kan få en bremsing på rullende lande vei biiilig..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1097 på: desember 15, 2011, 20:35:02 pm » |
|
kjøre du bilen te stavanger i rom julå? friste å spandera på deg en effekt måling... har gode kontakter så kan få en bremsing på rullende lande vei biiilig.. Jaaaaaa..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #1098 på: desember 15, 2011, 22:06:49 pm » |
|
er selv veldig spent på tall her.. må jo være kjekt for deg å vite hva du har nå... og etter div modifikasjoner..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1100 på: desember 15, 2011, 23:19:16 pm » |
|
Flytt over dekka og ta på genser så er jeg med å spleiser. Samma når det blir, bare det er i år.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #1101 på: desember 15, 2011, 23:22:18 pm » |
|
eg og! få det hjem :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1102 på: desember 15, 2011, 23:25:44 pm » |
|
Nå tjener du snart penger Dalland! Slipp ut håret og kom! (Lassen?)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1103 på: desember 15, 2011, 23:32:28 pm » |
|
Haha, er så artig gjeng! Nei folkens, må nok dessverre vente til våren, har ikke tid i julen uansett. Har ingen reiseplaner for sommeren, så satser på å virkelig få justert og "perfeksjonert" det som kan gjøres da før bremsingen tas.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #1104 på: desember 15, 2011, 23:39:56 pm » |
|
Har ingen reiseplaner for sommeren, så satser på å virkelig få justert og "perfeksjonert" det som kan gjøres da før bremsingen tas. Det er her du gjør feil. Istedet for å bruke masse tid for å perfeksjonere det for å oppnå best resultat på et run, så skal du få deg på dyno (ferdig betalt tydeligvis) FOR å gjøre ikke optimalt run først og deretter tune og justere mens man ser resultat asap. Etter en time så har du både bedre justert motor, samt mer krefter OG du vet hvor mye som bor i den. :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1105 på: desember 15, 2011, 23:45:01 pm » |
|
Har ingen reiseplaner for sommeren, så satser på å virkelig få justert og "perfeksjonert" det som kan gjøres da før bremsingen tas. Det er her du gjør feil. Istedet for å bruke masse tid for å perfeksjonere det for å oppnå best resultat på et run, så skal du få deg på dyno (ferdig betalt tydeligvis) FOR å gjøre ikke optimalt run først og deretter tune og justere mens man ser resultat asap. Etter en time så har du både bedre justert motor, samt mer krefter OG du vet hvor mye som bor i den. :-) Hehe, eg vet du har helt rett, men du vet at eg er barnslig og ikke kommer til å følge det sånn som den er nå. Og må heller bli selve perfeksjoneringen som gjøres på dyno, akkurat nå så har eg ikke snøring på hvor blandingen ligger, og venter på dyser og dyseverktøy så jeg kan begynne justeringen til våren. Btw: Hvis eg lager meg noen cup stag, er det noen i Bergen omegn som ønsker seg ett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1106 på: desember 15, 2011, 23:45:30 pm » |
|
Har ingen reiseplaner for sommeren, så satser på å virkelig få justert og "perfeksjonert" det som kan gjøres da før bremsingen tas. Det er her du gjør feil. Istedet for å bruke masse tid for å perfeksjonere det for å oppnå best resultat på et run, så skal du få deg på dyno (ferdig betalt tydeligvis) FOR å gjøre ikke optimalt run først og deretter tune og justere mens man ser resultat asap. Etter en time så har du både bedre justert motor, samt mer krefter OG du vet hvor mye som bor i den. :-) Hør hør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1107 på: desember 15, 2011, 23:51:34 pm » |
|
Mmnnjaa... Har du bredbåndslambda, lest deg opp på gasserne dine å lært hvordan du skal dyse, kan du bruke dyno til å verifisere innstillingene dine. jeg gjorde det, og forandret ingenting etter bremsing hos UMS. Tenning og kurver må og være spoton, der endret jeg heller ingenting.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #1108 på: desember 15, 2011, 23:52:55 pm » |
|
Har ingen reiseplaner for sommeren, så satser på å virkelig få justert og "perfeksjonert" det som kan gjøres da før bremsingen tas. Det er her du gjør feil. Istedet for å bruke masse tid for å perfeksjonere det for å oppnå best resultat på et run, så skal du få deg på dyno (ferdig betalt tydeligvis) FOR å gjøre ikke optimalt run først og deretter tune og justere mens man ser resultat asap. Etter en time så har du både bedre justert motor, samt mer krefter OG du vet hvor mye som bor i den. :-) Hør hør. Studenten har nå bygd muskler i laaaang tid, men nå virker det som om han er redd det ikke har blitt synlig kul på armene engang
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|