mai 02, 2024, 09:34:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bjørn's 1303 S  (Lest 89389 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #300 på: juni 03, 2010, 08:45:47 am »

Kjølinga må jeg se på. Kjett å miste oljetrykk, og tempen stiger etter litt motgang. Kan man kjøre med to oljekjølere?
Skal også ha ny oljepumpe og få på filter.


Bra med ny pumpe og filter.
Men jeg ser ingen grunn til å bruke penger på å endre kjølesystemet som vanligvis fungerer godt nok. Jeg har mistet oljetrykk EN gang, skikkelig, og det var pga at det var tomt for olje. Og så hender det at det skvulper i sumpen når man drar igang skikkelig.
Bortsett fra dette er oljesystemet i dobbeltreduserte motorer overdimensjonert.
Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger å være redd for oljetrykk og temperatur så lenge de nevnte pakningene er på plass.
Bruk heller tid og penger på noe mer skal vi si effekt givende Blunker

Har ingen kjennskap til web kammer, ha er den noenlunde lik? Men huskå få med nye løftere når du kjøper kam. Hvordan gassere har du planlagt? Eller skal du kjøre med innsprut?

Kjølinga blir nok orginal. Skal jo ikke kjøre rally med bilen, men greit å ha noe å gi på med. Så orginalt holder nok til mitt bruk, etter hva jeg skjønner ja.
Ikke helt bestemt meg for kam, kanskje det blir Engle 125 eller noe i stedet for WEB 109. Får se litt.
Løftere og støtstenger skal byttes ja.
Har to doble empi Hpmx-gassere jeg skal bruke. Hvis ikke får jeg tak i rimelig innsprut til den, men vil heller ha 2 doble.  Gliser

Blokka skal nå vaskes og rengjøres, sendes til fresing sammen med topper. Så skal den linjebores.
Blir også motvektsveiv, så vidt porta topper med stivere fjører og kanskje Scat 1:25 vipper.
Men skal begynne med blokka før jeg kjøper alt av deler.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #301 på: juni 03, 2010, 08:55:58 am »

Angående motvektsveiv, så ville jeg kjøpt ei med lengre slag med engang, ellers hadde jeg fortsatt med ei balansert orginalveiv til jeg hadde hatt råd til ei med lengre slag. Motvekt er ikke nødvendig om du ikke skal bruke turtallet fra 5500rpm og oppover mye. Dessuten er orginalveiva ofte mye sterkere enn ei støpt motvektsveiv. Vi du absolutt ha motvekter vil jeg anbefale ei orginalveiv med påsveiste motvekter.

Bare forslag altså Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #302 på: juni 03, 2010, 09:40:11 am »

Angående motvektsveiv, så ville jeg kjøpt ei med lengre slag med engang, ellers hadde jeg fortsatt med ei balansert orginalveiv til jeg hadde hatt råd til ei med lengre slag. Motvekt er ikke nødvendig om du ikke skal bruke turtallet fra 5500rpm og oppover mye. Dessuten er orginalveiva ofte mye sterkere enn ei støpt motvektsveiv. Vi du absolutt ha motvekter vil jeg anbefale ei orginalveiv med påsveiste motvekter.

Bare forslag altså Gliser

Ser den. Men blir nok motvektsveiva jeg har. Sendes til avbalansering først så klart. Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #303 på: juni 03, 2010, 15:59:55 pm »

Hallo, når det gjelder Engle W 125, så hadde jeg også tenkt å kjøre med denne camen helt til jeg fant ut at jeg hadde funnet feil data på camen. Arbeidsområdet på camen er 4000-6500 rpm, noe som i mine øyne er ekstremt høyt. Jeg endte derfor med å kjøpe en Scat C35 pakke, som er en cam med så og si samme data som Engle 110. Denne camen har et arbeidsområde på 1500-5500 rpm.
Men for all del, motoren vil gå med W125, men det handler litt om å finne en cam som passer ditt bruk og ditt bruksområde. Min plan var å byggen en frisk gatemotor, derfor valgte ihvertfall jeg å bytte. Gliser Blunker

JLH
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #304 på: juni 03, 2010, 20:02:22 pm »

Hallo, når det gjelder Engle W 125, så hadde jeg også tenkt å kjøre med denne camen helt til jeg fant ut at jeg hadde funnet feil data på camen. Arbeidsområdet på camen er 4000-6500 rpm, noe som i mine øyne er ekstremt høyt. Jeg endte derfor med å kjøpe en Scat C35 pakke, som er en cam med så og si samme data som Engle 110. Denne camen har et arbeidsområde på 1500-5500 rpm.
Men for all del, motoren vil gå med W125, men det handler litt om å finne en cam som passer ditt bruk og ditt bruksområde. Min plan var å byggen en frisk gatemotor, derfor valgte ihvertfall jeg å bytte. Gliser Blunker

JLH

Har litt samme planer som deg, frisk gatemotor. Men tror kanskje jeg heller tilbake på WEB 109 da 4k-6.5k rpm er vel høyt som du sier.  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #305 på: juni 04, 2010, 21:03:01 pm »

Slenger ut noen bilder fra branntomta.
Eneste eksosen og et par kjøleblekk som kan brukes. Litt er bedre enn ingen ting  Glad
vaskes, snadblåses og lakkeres.

Men det sykeste var at en sylinder var delevis smeltet, så det har vært rundt 1500 grader der Sjokkert


* Riving1.jpg (97.87 KB, 922x692 - vist 253 ganger.)

* Riving2.jpg (139 KB, 922x692 - vist 247 ganger.)

* Riving3.jpg (150.4 KB, 922x692 - vist 239 ganger.)

* Riving4.jpg (124.38 KB, 922x692 - vist 227 ganger.)

* Riving5.jpg (93.69 KB, 820x615 - vist 223 ganger.)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #306 på: juni 04, 2010, 21:07:22 pm »

Men i dag fikk jeg vasket blokka og skrudd og pinnebolta til syl og topper. Ingen sprekker eller noe, så det er bra.
Må vel snart bestille deler også så jeg kommer igang  Gliser
Slenger ved bilde av veiva og  Øyerulling


* Blokk.jpg (114.18 KB, 820x615 - vist 209 ganger.)

* Veiv.jpg (113 KB, 820x615 - vist 225 ganger.)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #307 på: juni 14, 2010, 21:12:28 pm »

Lite som har skjedd, midt opp i eksamenstider osv..
Men varsellampa for håndbrekket lyser hele tiden..
Sliter litt med å finne feilen. Har skrudd av bryter under brekket, sette på tenning og ta ledningen rett i gods, men lyser enda  Hæ
Overslag noe sted kanskje?

Og motordeler blir snart bestilt Gliser blokk skal freses og svinghjul lettes før alt skal avbalanseres.
To ting jeg er usikker på:
- Cltuch, hvilken type burde jeg ha? Orginal holder sikkert men burde jeg ha noe litt bedre med en gang?
- Og vippearmsakslinger, har jeg blitt rådet å ha skrudde akslinger. Hvis du søker opp denne koden hos Unneberg.no: AC109212309A
Her er det vel bare å føre over orginale vippearmer og skru?
Kom gjerne med synspunkter og tips  Blunker

- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #308 på: juni 17, 2010, 21:21:25 pm »

Kjører litt om dagen, men sliter med VAAAAARM motor..
Oljepinnen kan ikke tas på, og resten der etter  Tvilende
Er det noen "velkjente" ting som ofte går igjen?
Tenkte kanskje termostaten er ødelagt, men utsikker på hvordan jeg skal sjekke dette  Tvilende

har også lagt opp slanger som egentlig skal gå i varmepotter, som nå går rett mot blokka for å hjelpe litt..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #309 på: juni 17, 2010, 22:20:33 pm »

Hvilken olje kjører du på?
Mangler det noe blekk?
Termostaten sjekker du om virker ved å se om den utvider sei noe særlig ved varm motor slik at spjeldene i viftehuset åpnes helt Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #310 på: juni 17, 2010, 22:48:40 pm »

Hvilken olje kjører du på?
Mangler det noe blekk?
Termostaten sjekker du om virker ved å se om den utvider sei noe særlig ved varm motor slik at spjeldene i viftehuset åpnes helt Glad


Kjører på 10W40 mineral, samme som på gamlemotoren, og alt av blekk er der.
Skal sjekke det med termostaten i morra.
Men begynner å mistenke oljekjøleren. Får bestille med en ekstra over helga kanskje da.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #311 på: juni 17, 2010, 22:58:00 pm »

om oljekjøleren er kvelda trur je du får spinkelt med oljetrykk?
Høres ut som termostaten din er litt slapp i fisken, Hadde sjekka den før je hadde plukket fra noe mer Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #312 på: juni 17, 2010, 23:00:53 pm »

om oljekjøleren er kvelda trur je du får spinkelt med oljetrykk?
Høres ut som termostaten din er litt slapp i fisken, Hadde sjekka den før je hadde plukket fra noe mer Glad
Skal sjekke den først ja  Blunker
Kan hende kjølere er tett, men vet ikke helt hvordan oljekanalene er bygd opp innv, om det er overtrykksventil før kjøleren osv.
Men får håpe det er temostaten Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #313 på: juni 17, 2010, 23:36:27 pm »

hehe ja vi får satse på termostaten Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #314 på: juni 20, 2010, 22:12:28 pm »

Fikk sett på temostaten i dag...
Termostaten står slik, selv om motor er kald eller varm.. Og siden den står "utvidet" hele tiden, er vel spjella oppe hele tiden og.

* Termostat.jpg (75.81 KB. 717x538 - vist 202 ganger.)


Har en "ny" en, og er vel sånn det skal se ut når motor er kald..

* Termostat2.jpg (72.07 KB. 717x538 - vist 209 ganger.)


Men da ligger nok problemet et annet sted  Hæ

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #315 på: juni 20, 2010, 22:15:33 pm »

Mulig det hjelper å gå over alt en gang til? Justere tenning, forgasser, olje?
Veit du helt sikkert at oljekjøleren er fri og lufta blåser fint gjennom?
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #316 på: juni 20, 2010, 22:18:55 pm »

Mulig det hjelper å gå over alt en gang til? Justere tenning, forgasser, olje?
Veit du helt sikkert at oljekjøleren er fri og lufta blåser fint gjennom?
Tenning og gasser er bra. Går fint og jevnt på tomgang, og bra ved høyere turtall.
Olja er byttet for 30 mil siden, og er så vidt litt svart.
Men tror jeg skal sjekke oljekjøleren. Motoren hadde stått lenge før jeg fikk den, så kan hende det er blitt tett..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #317 på: juni 20, 2010, 22:27:59 pm »

ja det er godt mulig du har synderen din der Glad En luftkjølt er jo egentlig godt oljekjølt i bunn og grunn
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #318 på: juni 26, 2010, 20:06:30 pm »

Da er motorprosjektet i gang  Gliser
Har bestilt meseparten av deler, så de kommer nok om ca 2 uker.
Og svinghjulet ble sendt til letting i dag.
Så da sendes alt til avbalanssering etter et par uker med ferie.  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #319 på: juli 11, 2010, 17:03:33 pm »

Venter enda på deler..

Men tenkte jeg skulle gjøre litt på bilen i dag..
Byttet termostat og tenkte på litt tenning..
Fant også en bensinlekkasje i foringa på innsuget. Denne ble byttet og det ble tett.

Stift ble byttet og satt på 0.4.. Startet? Nei.. Småtente litt og litt smell.. (Glemte å måle stiftåpning på den gamle)
Da er sprøsmålet: Hvis den gamle stiften hadde feil åpning, og man setter i ny med riktig åpning. Da vil vel tenninga være feil, ettersom det sikkert har blitt justert tenning med feil stiftåpning?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #320 på: juli 11, 2010, 19:41:05 pm »

Bytta du kondensatoren til ny ilag med stiften?

Ta berre å skru laus fordelaren ogso finn du ein prøvelampe. sett ledningen på minus på coilen og på med tenninga. vri rundt motoren til den står på hakket for TDC for syl 1. so sett du lampen på blokka og vrir fordelaren til det akkuratt kjem på lys. då er den på rett plass. so fyrer du igang og justerar på gefuhlen mens du aksar heilt til du kjenner den går fint og flott Glad Sånn gjer eg alltid da og da funka kvar gong
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #321 på: juli 11, 2010, 20:29:02 pm »

Nydelig Tistlo  Blunker

Ang det hakket i reimhjulet, det skal stå rett opp, der jeg har markert med en rød strek?
(Bare så jeg vet det helt sikkert, så slipper man å skru til inga nytte  Osteaktig



* motor.jpg (136.54 KB, 1076x807 - vist 249 ganger.)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #322 på: juli 11, 2010, 20:34:39 pm »

Du skal vell ha litt fortenning? Det hakket der er vell øvre dødpunkt?
er det ikke 7,5 halv grad?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #323 på: juli 11, 2010, 21:46:02 pm »

Ja rett,, skreiv litt feil der. hakket til høgre for tdc vert det vel då. so justerar du litt på gefuhlen til det vert heilt bra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #324 på: juli 11, 2010, 21:56:42 pm »

Jeg pleier bare og sette tenninga på grunninnstillinga dvs, hakket på reimhjulet mot blokkskjøten, og hakket i fordeler huset mot midten av rotoren(pårotoren er det et lite punkt hvor je sikter rett over for, setter stiften på 0,4 mm og fyrer i gang, justerer på gefulen etterpå til den går ok, eller om du har strobeskop er det bare og sette det på 7,5 graders fortenning å "blinke"på reimhjulet og vri fordelern til øvre dødpunkt merket vises mot blokkskjøten.
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #325 på: juli 11, 2010, 22:22:40 pm »

Da blir det å justere det i morgen Blunker
Nå står batteriet og får positiv energi  Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #326 på: juli 12, 2010, 11:52:52 am »

Nå har jeg satt stift med 0.4 åpning, gjort som Tistlo sa, fått lys i prøvelampa ved begge hakka, men den tenner ikke samme åssen den står  Hæ

Får vel sjekke om den får gnist når pappa kommer...

Skal ikke være lett!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #327 på: juli 12, 2010, 13:10:58 pm »

Ikke rart det ikke tenner når den ikke får fuel..
Så at filteret var nesten helt tomt, så helte litt bensin i gasser og den gikk   Gliser

Og den gikk bra!!! Aldri hatt så god respons på gassen som nå. Blir prøvetur etterpå  Gliser Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #328 på: juli 12, 2010, 16:59:16 pm »

Ble en prøvetur og det virker bra. Kjenner jeg har mer moment i motor nå enn før.

Eneste problemet var at når jeg stoppet for å tanke, og skulle starte ville den ikke!
Ut med en plugg, og den var knusktør.. Litt bensin rett i gasser, men fremdeles ikke respons..
Så måtte slepe den litt, sette i 3. og ut med clutch og den kom etter hvert..
Vet ikke helt feilen, men bensinfilteret har lite fuel.. Etter en stopp i noen min. er det tomt.. Ikke vært slik før.
Kan det tyde på lekkasje et sted, ettersom bensinen renner tilbake?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #329 på: juli 13, 2010, 16:28:16 pm »

Hva med å prøve ei annen bensinpumpe?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!