mai 07, 2024, 14:09:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?  (Lest 1095 ganger)
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« på: april 09, 2012, 22:56:06 pm »

Holder på med å overhale en type4 maskin med ukjent spec. Det skal være en 2,4l som er benket med 190hk med 2 Volvo gassere. Nå har den Dellorto 45 gassere.

Motoren er merket med 2400 ved siden av motornummer CU, stemplene er merket GM med forskjellige nummerkoder som 14A, 58386, 3A.
Rådene er merkes 039 N2 (pluss Volkswagenmerke) og KXA 110.

Jeg lurer på å bygge den om til datasprut, men er ikke inne på dette til en type4maskin.

Planlegger å bruke CSP kjølekapper, remhjul, og dynamobraket og 1700 svinghjul.

Problem 1:
Er at jeg skal ha dette i en 6voltsbil og lurer på hvordan dette kan løses med tanke på ombygning til å bruke 12v på motor og tenningsopplegg og så bruke 6volt på resten av bilen.

Problem 2:
Hvilket datasprutoppsett anbefales? Bilen skal brukes til gatebruk / hverdagsbil med 1300s kasse.

Har tilgjengelig kompetanse til å få dette opp å gå, men trenger innputs på hvilket opplegg, innsug, etc som er best egnet...

Har du noe kompetanse på dette området, så syng ut!!


* IMG_0394 (Medium).JPG (128.75 KB, 1024x768 - vist 151 ganger.)

* IMG_0396 (Medium).JPG (78.69 KB, 1024x768 - vist 122 ganger.)

* IMG_0397 (Medium).JPG (85.27 KB, 1024x768 - vist 105 ganger.)

* IMG_0411 (Medium).JPG (125.87 KB, 1024x768 - vist 136 ganger.)

* IMG_0416 (Medium).JPG (110.49 KB, 1024x768 - vist 115 ganger.)
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: april 09, 2012, 23:06:29 pm »

Skal du ha 6volt er nok gassere enkleste løsningen. Bruke starter fra 67-6v.
Tenkt noe på hvordan du skal få lading til både 6 og 12v?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2012, 00:30:24 am »

Tenkt noe på hvordan du skal få lading til både 6 og 12v?

Dynamo, starter, tenning, datasprut på 12V
12V batteri
Transformator 12 -> 6V til lys, vindusvisker og horn
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2012, 18:03:20 pm »

Deutz cylindere maskinert for Type-4 dette... Aner ikke ang stempel men det er vel noe V8 greier
Pontiac 400 stempel? T4 stakene får ny foring i lille enden, så tas denne opp til rett dimm.
Holmen her på Forumet kan sikkert legge til mer, Jeg har lagret noen "oppskrifter" på en annen PC.  PM meg om jeg skal lete de opp...
 
Dynamo braketten til CSP passer ikke direkte på CU blokka, den er laget for eldre blokker med "løs" veivhus ventilasjon
Hullene til "bøylen" brukes som pilot hull når en borer hull til skruene for firkant stålet som dynamo braketten festes i

Toppen av veivhus kan antagelig maskineres ned slik at du kan få festet CSP dynamofoten, eller du kan lage deg en egen brakket ala "impi" på sør afrikanske forumet...
Liger noen bilder av det her
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=124058&start=0

Jeg er ikke noe god på hva som passer og ikke av 6V startere og svinghjul, men det er vel en 6V starter som skal passe mot 1700 svinhjulet. Dersom jeg skulle beholde "6V for lite" hadde jeg brukt gassere

Jeg sliter med å dra i gang Porsche motoren i 54'en når den er varm og "6V for lite batteri"
Alle kabler og jordinger er nye, men jeg skal  prøve å overhale starteren for å se om jeg finner litt spenningsfall der også.
Som daily driver.. da hadde jeg byttet til 12V ja..
« Siste redigering: april 10, 2012, 18:09:53 pm av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 10, 2012, 21:36:22 pm »

Alle moderne datasprut går på 12 V ...til 13,4 om du vil ... Kjører igang dette på min tråd nå om du vil lære noe mer ..ser ut til at kunnskapen her er mangelfull .. Jørn (knasten ), sammen med Grelland er vel alene om dette ( Megaquirt) her inne .. Kommer til å omtale helt andre sprut på min side ...

Erich
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #5 på: april 10, 2012, 21:59:00 pm »

Kan du ikke få tak i ett 12 Volts batteri med "åpne" lasker mellom cellene (litt usikker på om de finnes enda) kjøre med 12 volts dynamo og plukke ut 6 volt på batteriet. Eventuellt kjøre med 2 stk. seriekoblede 6 volts batterier og ta ut BÅDE 12 og 6 volt til det du måtte trenge.


GeirH
Loggført

Har laaang VW-pause.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 10, 2012, 22:02:25 pm »

MÅ du ha 6V på resten av bilen? Mye lettere å bygge om hele bilen til 12V
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!