VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Dag L på januar 09, 2008, 09:51:27 am



Tittel: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Dag Ljanuar 09, 2008, 09:51:27 am
Har dumpet borti en vw industrimotor....
Den har stått i en brannpumpe tilhørende brannvesenet i øvre Telemark et sted.
På blokka står det: AB 462246
På typeskilt står det: Typ 126-039071 Typ 126A 46PS v/3600 rpm.
Ser at det er en 1584ccm med dobbelportinnsug og 46 hk.
Snakket med en tidl. befal i sivilforsvaret som nevnte at de hadde fått info om at ind motorene
som stod i deres brannpumper hadde forsterkede veivlager, og at dette stammet fra Porsche.
Noen som sitter på noe kunnskap om disse motorene?
Evt. vet om noen linker eller kan tyde noe mer ut av tallene på typeskilt/motorkode?
På forhånd takk!!!

Mvwh Dag


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 14, 2008, 16:12:29 pm
1584 er jo "standard 1600" volum på VW-motor, mens motorkoden "AB" er jo 1300 på boblemotorer, så ingen ting av dette lager noen mening...
http://www.356a.com/index.htm gir god indikasjon på nummerering av standardmotorene fra Porsche, men kanskje industrimotorene hadde egne nummerserier?
Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.
Ellers er det jo helt åpenbare forskjeller som er lett synlige på bl.a blokk og ventildeksler


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: JSjanuar 14, 2008, 16:22:59 pm
Var ikke vw brannpumpemotorene singel port? Også 1600?


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Dag Ljanuar 14, 2008, 17:24:06 pm
Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.

Takk for linken, skal studere siden og prøve å nøste opp litt :)

Skal få mailet deg et par bilder av den i løpet av morradagen, Andre.... ;)


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60januar 14, 2008, 18:12:24 pm
1584 er jo "standard 1600" volum på VW-motor, mens motorkoden "AB" er jo 1300 på boblemotorer, så ingen ting av dette lager noen mening...
http://www.356a.com/index.htm gir god indikasjon på nummerering av standardmotorene fra Porsche, men kanskje industrimotorene hadde egne nummerserier?
Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.
Ellers er det jo helt åpenbare forskjeller som er lett synlige på bl.a blokk og ventildeksler

Mulig han har lest av motorkoden/bokstavkoden feil? mulig det står AD?  Er jo levert 1600 brannpumper med dobbelport også etter 70..

Er vel ikke noen forskjeller på en standard vw motorblokk og vw brannpumpeblokk, de er jo bygget på samme lest? Du tenker mulig på 356 motor/blokk? der er jo blokk forskjellig som du skriver? 


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 14, 2008, 21:02:30 pm
Det var det jeg mente, har begge deler stående - og det er stor forskjell i designet, ja! Egentlig er det vel stort sett bare prinsippet med 4 luftkjølte boxersylindre og dimensjonene på festene til girkassen som er likt.


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Dag Ljanuar 14, 2008, 23:00:58 pm
Står fortsatt AB, ikke AD.Men det er riktignok en stund siden jeg tok siste synstest..... :D
Vet jo at AD er  1600... ;)
Dette er en vw motor, ser ut som en std 1600.
Var ikke min hensikt å fremstille det som noe Porsche fabrikat,
var bare int. i å vite om noen satt på noe info om denne type ind. motor.
(evt kunne bekrefte/avkrefte min info fra siv.forsv.bef.)
Står forresten en 30 pict Solex på den, og et luftfilter som er rundt og flatt,
litt større i diam. enn en bx tunfisk :D

Sender deg som sagt et par bilder i morra, Andre...


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Oval57januar 15, 2008, 09:07:19 am
Slik ser i alle fall Porsche-motoren ut. 1680 ccm.



Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Dag Ljanuar 15, 2008, 09:15:39 am
Takk for bildet, Håkon, oppklarer jo ting det! Er helt forskjellig fra den jeg har den, ja..
Min ser vel ut som en std 1600. Men så var det koden AB på 1584ccm da...Noen som kan knekke den?? ;)


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Splitboyjanuar 15, 2008, 16:11:20 pm
Takk for bildet, Håkon, oppklarer jo ting det! Er helt forskjellig fra den jeg har den, ja..
Min ser vel ut som en std 1600. Men så var det koden AB på 1584ccm da...Noen som kan knekke den?? ;)


i tillegg så starter motornummeret betegnende nok med en "P"  ;)


Tittel: Sv: INDUSTRIMOTOR
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 16, 2008, 08:22:19 am
Kanskje det har vært ett havari slik at dem måtte overhale denne? For bortsett fra kubikk og oljekanaler er jo blokkene helt like... Kanskje ikke VW var så nøye på de motorene som gikk til andre ting enn biler. Dvs. tok det de hadde og bygde det noen trengte? Sannsynligheten for at det er 1600 eller 1584 da er jo stor siden du har dobbelport og 30 pict. Hadde det sitti 34 pict ja da hadde saken vært en annen. Så fremt den er orginal da.